De grote Deense stoeterij Blue Hors en hun hoofdruiter Sune Hansen zijn uit elkaar. Hetmanagement van de stoeterij besloot de samenwerking te beeindigen na teleurstellende resultaten op de Europese Kampioenschappen.
"We hebben een mooie tijd beleefd met Sune, maar de sportieve successen voldeden niet aan onze verwachting. We denken daarom dat het nu tijd is om naar andere oplossingen te gaan zoeken," aldus manager Esben Moller.
Sune werkte sinds 1 januari 2009 officieel voor Blue Hors, waarmee hij de plek in nam van Andreas Helgstrand die voor zichzelf was begonnen. Blue Hors kende zeer succesvolle jaren met Helgstrand, die individueel zilver en brons wist te winnen tijdens de Wereldruiterspelen van 2006 in Aken met de inmiddels overleden Blue Hors Matine. Andreas won verder ontelbaar veel Nationale kampioenschappen en was deelnemer aan wereldbekerwedstrijden met onder andere Blue Hors Cavan, Blue Hors Matine en Gredstedgaards Casmir. Met Cavan en Don Schufro was hij bovendien van de partij tijdens de Olympische Spelen van 2004 en 2008.
De Grand Prix ruiter Sune Hansen, die tijdens de aanstelling van zijn positie bij Blue Hors over zeer weinig internationale ervaring beschikte, moest dan ook een zeer grote leegte opvullen. Maar hij kreeg niet zoals Helgstrand eerst drie jaar de rust om te wennen aan de paarden van Blue Hors, voor hij internationaal zou debuteren op Grand Prix nivo. In plaats daarvan werd er direct van Hansen verwacht dat hij zou presteren en 6 maanden later (juni 2009) kwam hij dan ook al aan start tijdens zijn eerste internationale Grand Prix tijdens CHIO Rotterdam.
Hansen zat direct met Gredstedgaards Casmir in het Deense team tijdens de Europese Kampioenschappen dressuur in Windsor (2009) en tijdens de Wereldruiterspelen van 2010 in Kentucky. Hij won brons tijdens de Deense kampioenschappen van 2009 en 2010 en zilver in 2011.
Hansen zou in principe zijn grote doorbraak gaan beleven met de Oldenburger hengst Blue Hors Romanov (Rohdiamant x Grundstein II). Dit jaar wist de combinatie verschillende keren een score van boven de 70% te bereiken, waardoor de verwachtingen hoog lagen, maar Hansen wist dit nivo niet vast te houden en kwam op het EK in Rotterdam tot een 34ste plaats tijdens de Grand Prix (67.660% ) en bereikte de Grand Prix Special niet.
"Ik ben erg teleurgesteld in dit besluit," aldus Sune Hansen. "Het was een grote kans om te werken voor Blue Hors en zoveel geweldige paarden te mogen rijden. Ik heb er heel veel geleerd en veel ervaring opgedaan. Ik ben teleurgesteld dat mijn verrichtingen niet hebben kunnen opleven tot hun verwachtingen."
Sune en zijn vrouw Emily Ward zijn nog steeds van slag door het plotselinge besluit van Blue Hors en hebben nog geen plannen voor de toekomst.

Niet om het een of ander, maar een goed op elkaar ingespeelde combinatie kost tijd, met een jaar heb je een leuk begin, maar je bent er nog lang niet. Jammer dat Blue Hors dat niet inziet. Ik ben ook bang dat het management van een koude kermis thuiskomen als ze voor de volgende vervanger gaan zoeken...