Stoeterij Blue Hors breekt met hoofdruiter Sune Hansen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stoeterij Blue Hors breekt met hoofdruiter Sune Hansen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 05:23

Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com

Afbeelding
Sune Hansen.
foto: http://www.sjoert.com

De grote Deense stoeterij Blue Hors en hun hoofdruiter Sune Hansen zijn uit elkaar. Hetmanagement van de stoeterij besloot de samenwerking te beeindigen na teleurstellende resultaten op de Europese Kampioenschappen.

"We hebben een mooie tijd beleefd met Sune, maar de sportieve successen voldeden niet aan onze verwachting. We denken daarom dat het nu tijd is om naar andere oplossingen te gaan zoeken," aldus manager Esben Moller.

Sune werkte sinds 1 januari 2009 officieel voor Blue Hors, waarmee hij de plek in nam van Andreas Helgstrand die voor zichzelf was begonnen. Blue Hors kende zeer succesvolle jaren met Helgstrand, die individueel zilver en brons wist te winnen tijdens de Wereldruiterspelen van 2006 in Aken met de inmiddels overleden Blue Hors Matine. Andreas won verder ontelbaar veel Nationale kampioenschappen en was deelnemer aan wereldbekerwedstrijden met onder andere Blue Hors Cavan, Blue Hors Matine en Gredstedgaards Casmir. Met Cavan en Don Schufro was hij bovendien van de partij tijdens de Olympische Spelen van 2004 en 2008.

De Grand Prix ruiter Sune Hansen, die tijdens de aanstelling van zijn positie bij Blue Hors over zeer weinig internationale ervaring beschikte, moest dan ook een zeer grote leegte opvullen. Maar hij kreeg niet zoals Helgstrand eerst drie jaar de rust om te wennen aan de paarden van Blue Hors, voor hij internationaal zou debuteren op Grand Prix nivo. In plaats daarvan werd er direct van Hansen verwacht dat hij zou presteren en 6 maanden later (juni 2009) kwam hij dan ook al aan start tijdens zijn eerste internationale Grand Prix tijdens CHIO Rotterdam.

Hansen zat direct met Gredstedgaards Casmir in het Deense team tijdens de Europese Kampioenschappen dressuur in Windsor (2009) en tijdens de Wereldruiterspelen van 2010 in Kentucky. Hij won brons tijdens de Deense kampioenschappen van 2009 en 2010 en zilver in 2011.

Hansen zou in principe zijn grote doorbraak gaan beleven met de Oldenburger hengst Blue Hors Romanov (Rohdiamant x Grundstein II). Dit jaar wist de combinatie verschillende keren een score van boven de 70% te bereiken, waardoor de verwachtingen hoog lagen, maar Hansen wist dit nivo niet vast te houden en kwam op het EK in Rotterdam tot een 34ste plaats tijdens de Grand Prix (67.660% ) en bereikte de Grand Prix Special niet.

"Ik ben erg teleurgesteld in dit besluit," aldus Sune Hansen. "Het was een grote kans om te werken voor Blue Hors en zoveel geweldige paarden te mogen rijden. Ik heb er heel veel geleerd en veel ervaring opgedaan. Ik ben teleurgesteld dat mijn verrichtingen niet hebben kunnen opleven tot hun verwachtingen."

Sune en zijn vrouw Emily Ward zijn nog steeds van slag door het plotselinge besluit van Blue Hors en hebben nog geen plannen voor de toekomst.

Sune Hansen en Blue Hors Romanov in Aken, 2011.

Pashon

Re: Stoeterij Blue Hors breekt met hoofdruiter Sune Hansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:10

zo dat is pas kort door de bocht. nog geen jaar voor de stal rijden en direct verwachten dat hij in de voetsporen van zijn voorganger treed? Dat is vrijwel onmogelijk zeker gezien hij nauwelijks ervaring heeft op dit niveau

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:49

dat is spijtig voor hem en inderdaad; beetje kort de tijd om Helgstrand te evenaren.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:56

Eigenlijk heeft hij het wel goed gedaan alleen hadden zij dus duidelijk een tweede helgstrand verwacht. Wat niet mogelijk is. Helgstrand reed al jaren die paarden en heeft die paarden tot dat niveau opgeleid. Daarbij zijn de toppers allemaal met pensioen gegaan dus dan heb je altijd wel een overgangsjaar.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:57

ik vind op het filmpje te zien dat het wel een fijne combinatie was/is.

zonde dat ze uit elkaar zijn gegaan.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:58

Pfff wat een ondankbare afwerking.......je kunt niet van iemand met zga geen ervaring verwachten at hij op zo'n tijdstip hetzelfde niveau heeft.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:00

Vreemde data; er staat dat hij vanaf 1 januari (jaar?) voor BH reed maar ook dat hij in 2009 al hun paarden uitbracht?!
Maar idd het is geen nette manier van afscheid nemen. Hoop dat hij weer snel een andere stal vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:04

Ik lees het een beetje vreemd misschien, maar enerzijds staat er dat hij sinds 1 januari voor Blue Hors werkt, maar aan de andere kant noemen ze dat hij binnen 6 maanden internationaal moest rijden in juni 2009.
Dus vanaf 1 januari van welk jaar werkte hij daar dan?

Maar al met al, vind ik niet echt dat de beste man een kans heeft gehad en dat de verwachtingen van de stal te hoog gespannen waren en ze hem te snel voor de leeuwen hebben gegooid. Gaat zoiets ook niet in overleg, met hier en daar gesprekken over hoe het gaat? Aangezien Sune nogal verrast en van slag was?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:14

sneu voor Sune en Emily..

Maarrr Blue Hors.. Kom dr maar in :D
Al een bod gedaan op HP of Ed? :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:33

Gaat een beetje op voetbal lijken. 1 kans en anders eruit.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:38

Er staat Sune werkte sinds 1 januari officieel voor Blue Hors, kennelijk werkte hij er voor die tijd op freelance-basis ofzo? Of moet er 2009 achter staan?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:40

Even het originele bericht opgezocht. Het moet 1 januari 2009 zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:42

Ik geloof dat ze de kijk op de realiteit hebben verloren in de dressuursport... Net als dat van Hansen wordt verwacht binnen een jaar een topcombinatie te vormen met die paarden wordt het van Rath verlangt dat hij dat in luttele maanden kan :oo Niet om het een of ander, maar een goed op elkaar ingespeelde combinatie kost tijd, met een jaar heb je een leuk begin, maar je bent er nog lang niet. Jammer dat Blue Hors dat niet inziet. Ik ben ook bang dat het management van een koude kermis thuiskomen als ze voor de volgende vervanger gaan zoeken...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:33

Mensen, Hansen werkt er idd al van 2009.
Dat hij met hengsten als Romanov in 2 jaar tijd geen betere prestaties kan afleveren is in mijn ogen inderdaad een geldige reden om niet meer verder te gaan met hem als internationaal GP ruiter...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 08:44

Moest idd 2009 zijn. Sorry, dat stuk was net weggevallen.
Ik heb het er even bijgezet :)

Goed plan Sjoert, zolang ze dan niet verwachten dat Ed of HP de Deense nationaliteit ook gelijk even aannemen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:51

Het is hard, maar wel begrijpelijk. Hij heeft 2 jaar de tijd gekregen, is redelijk vind ik.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:07

Ik vond het een prachtige ruiter om naar te kijken, en ben ervan overtuigd dat hij wel nieuwe mooie kansen krijgt, dat hoop ik tenminste voor hem.
Ik begrijp de beslissing niet helemaal, omdat de prestaties van Andreas vooral te danken waren aan Matiné, en zo'n paard heeft Sune nu niet. Romanov is goed, maar het niveau van de sport is ondertussen ook weer ongelooflijk gestegen. In mijn ogen deed hij absoluut geen slecht werk, en ik ben heel benieuwd wie ze nu gaan vragen en of die persoon wel aan de hoge verwachtingen (de resultaten van Andreas en Matiné) kan voldoen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:12

En dan vergeet je maar in een keer Cavan, Don Schufro en Casmir?

Het probleem is dat Helgstrand op hetzelfde niveau mag gezet worden als een HP, en zo'n ruiters, daar heb je er geen 10 van op de hele wereld...

Ik denk wel dat ze terug een Deense ruiter gaan zoeken, alleen zou ik dan niet echt weten wie...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:12

Cayenne schreef:
Moest idd 2009 zijn. Sorry, dat stuk was net weggevallen.
Ik heb het er even bijgezet :)

Goed plan Sjoert, zolang ze dan niet verwachten dat Ed of HP de Deense nationaliteit ook gelijk even aannemen :+

Ohhhh dat verandert de zaak wel enigzins :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:19

s0173957 schreef:

Het probleem is dat Helgstrand op hetzelfde niveau mag gezet worden als een HP, en zo'n ruiters, daar heb je er geen 10 van op de hele wereld...

Ik denk wel dat ze terug een Deense ruiter gaan zoeken, alleen zou ik dan niet echt weten wie...

Welke individuele medaille heeft Andreas met deze paarden behaald?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:20

Nou, ik vind het niet zo'n heel mooi plaatje wat Blue Horse van zichzelf nu maakt.
Juist zo'n stal zou moeten beseffen dat je geen wonderen kan verwachten.

Ik vindt dat Sune Hansen het toch netjes heeft gedaan, gezien dat hij ook eerst heeft moeten wennen aan Internationaal Grand Prix Niveau.
Knap lullig voor hem dat hem nu de deur gewezen wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:32

horseyfries schreef:
s0173957 schreef:

Welke individuele medaille heeft Andreas met deze paarden behaald?

Waar zeggen ze dat ze medailles verwachten?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:37

Als ze hem ontslaan vanwege tegenvallende resultaten, en ze vergelijken dat met de medailles van Andreas. Daarom nogmaals mijn punt: die medailles haalde hij met Matiné! De andere paarden die hij reed haalden eigenlijk scores vergelijkbaar met wat Sune nu haalt, en hebben ook nooit individuele medailles gehaald. Dus als ze dat goed genoeg vonden hadden ze hem niet ontslagen hé ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:38

Ketaki schreef:
ik vind op het filmpje te zien dat het wel een fijne combinatie was/is.

zonde dat ze uit elkaar zijn gegaan.

Vind ik ook, lijkt mij een sympathieke ruiter...

Vind het ook slordig dat ze hem zo weinig tijd gegund hebben... Ik denk dat Blue Horse hier zelf een steekje heeft laten vallen...

Ben benieuwd wie zijn opvolger wordt!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:39

2 jaar tijd vind ik nu niet zo weinig...
Met Romanov MOET je Europees bij de beste 20 horen imo, minstens...