SRP presenteert Gids voor Goede Praktijken paardenhouderij

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

SRP presenteert Gids voor Goede Praktijken paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:40

www.sectorraadpaarden.nl

Voorlichting richting paardenhouderij moet paardenwelzijn bevorderen.

De Sectorraad Paarden (SRP) heeft in april van het afgelopen jaar op verzoek van staatssecretaris Bleker een aantal basisregels opgesteld voor het verbeteren van paardenwelzijn in Nederland. Deze 12 richtlijnen voor paardenhouders zijn nu uitgewerkt in een Gids voor Goede Praktijken. Met deze gids beoogt de SRP een oplossing te bieden voor de onkunde waarmee de meeste problemen te maken hebben. De Gids voor Goede Praktijken is vanaf vandaag digitaal beschikbaar.

De sector is actief bezig met het krachtig bevorderen en waarborgen van paardenwelzijn. SRP-voorzitter Piet Jansen is enthousiast over de uitwerking van deze 12 richtlijnen: "In de Gids voor Goede Praktijken zijn de richtlijnen verder uitgewerkt en voorzien van een uitgebreide toelichting. Daarmee voorziet de gids in belangrijke basisinformatie voor alle paardenhouders en – eigenaren.” De Gids voor Goede Praktijken bestaat uit acht hoofdstukken waarin onder andere voeding, huisvesting en beweging, gezondheid, gedrag, transport en de verankering van de richtlijnen zijn uitgewerkt.

Paardenhouders en –eigenaren dragen de verantwoordelijkheid om hun paard(en) de juiste zorg te bieden. De richtlijnen benadrukken deze verantwoordelijkheid en lichten tegelijkertijd toe hoe de paardenhouder en –eigenaar het beste voor zijn paard kan zorgen. Zo is een juiste combinatie van stalling, verzorging en beweging essentieel. Daarnaast zijn paarden sociale dieren en om die reden moet het mogelijk zijn voor een paard om dagelijks sociaal contact te hebben met soortgenoten. Maar ook het tijdig inschakelen van een deskundige is een belangrijk punt .

De samenwerkende partijen van de SRP, met elkaar 400.000 leden vertegenwoordigend, houden zich actief bezig met het uitdragen van de richtlijnen uit de Gids voor Goede Praktijken. Het komende jaar wordt er op diverse manieren en in allerlei media aandacht besteed aan dit onderwerp. Door middel van voorlichting en blijvende aandacht voor dit onderwerp gaat de SRP zowel de gebonden als ongebonden paardenhouder en –eigenaar bereiken en informeren. Ook het Nederlands Hippische Kenniscentrum (NHK) speelt hierin een essentiële rol.

De Gids voor Goede Praktijken is gratis digitaal beschikbaar op de website van de SRP http://www.sectorraadpaarden.nl/nl/gids ... ijken.html
Een publieksvriendelijke versie met nog meer achtergrondinformatie is te vinden op http://www.nhk.nl/index_gids_goede_praktijken.php .

Corally_B

Re: SRP presenteert Gids voor Goede Praktijken paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:22

*Het is verboden om tastharen volledig te verwijderen;

*Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

Wat?! Mag ik dit een beetje vreemd vinden? ( stoot tegen meerdere dingen aan, maar deze vallen wel heel erg op)

( mijn paard word nooit He-le-maal uitgeschoren) maar moeten we het dan ook maar gaan verbieden dat mensen hun neusharen niet meer mogen uitscheren omdat dit ook een functie heeft?
Ik vind dit wel heel erg zwart/wit....

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:27

wat hebben we aan een "welzijnsgids" als ondertussen hele weilanden van stalhouderijen worden afgepakt zodat de paarden niet meer fatsoenlijk buiten kunnen staan??!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:32

Ik krijg van dit soort regeltjes een nare smaak, vergeet mij niet verkeerd, er staan ook retegoede regels in!
Alleen zie ik dat ook meer als "standaard" normen en waarden.

Krijg nu alleen de smaak dat de paarden straks weer een beetje een "elite" sport word. Vooral gezien de opmerking hierboven van ucello....

Vraag me ook af, hoeveel en vooral WAT voor paarden mensen hierin betrokken zijn geweest....
Krijg hier echt een nare smaak van....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:35

MonaBelle schreef:

*Het is niet toegestaan om de haren aan de binnenzijde van de oorschelp af te scheren, omdat deze de uitwendige gehoorgang beschermen. Het is echter geen probleem als overmatig uitstekende haren worden afgeknipt.

Wat?! Mag ik dit een beetje vreemd vinden? ( stoot tegen meerdere dingen aan, maar deze vallen wel heel erg op)

( mijn paard word nooit He-le-maal uitgeschoren) maar moeten we het dan ook maar gaan verbieden dat mensen hun neusharen niet meer mogen uitscheren omdat dit ook een functie heeft?

Je mag het vreemd vinden, maar je ziet een heel belangrijk punt over het hoofd. Mensen zijn ZELF verantwoordelijk voor hun neusharen(wat een vergelijking trouwens) maar wij zijn verantwoordelijk voor de paarden die aan onze zorg zijn toevertrouwd.
Probeer het positief te benaderen, en het initiatief te steunen, er wordt wel aan gewerkt tenminste.

Wat betreft de term ''elite sport'': als dat inhoudt dat alleen mensen die financieel in staat zijn hun paard correct te houden, zeg ik ja! Dan maar elitesport. Het hebben van een paard kost nu eenmaal meer dan lid zijn van de gymclub o.i.d.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:48

Ik vind het heel goed dat de SRP eindelijk ergens mij komt. Iedere keer al die "Plannen van Aanpak" en nu iets concreets.

Wat ik nog steeds niet begrijp is die 10m2 stal. Dat is vierkante meter en dus niet kubieke. Dat houd in dat de stal zo ongeveer 5x5m. moet zijn? Ik denk dat heel veel stallen en maneges dan al hun stallen zouden moeten slopen en opnieuw opbouwen. Betekent niet dat ik dit per se slecht vind, ik heb ook grote paarden in kleine boxen gezien die het gewoon veels te klein hadden in hun box, maar toch.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:49

Kiichi schreef:
Wat ik nog steeds niet begrijp is die 10m2 stal. Dat is vierkante meter en dus niet kubieke. Dat houd in dat de stal zo ongeveer 5x5m. moet zijn? .

Nee, dat houdt in dat een stal ongeveer 3 meter x 3,5 meter moet zijn ;)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:15

Geweldig ?! Maar bij de meeste echte paardenliefhebbers zijn veel van dit soort zaken al 'gewoonte'.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel er van deze adviezen terecht komt zonder wetgeving en handhaving. B.v. hier in de gemeente wordt geen vergunning verleend voor een schuilstal omdat het niet 'past' in het landschap. Moeten we dan maar schuilbomen van 3 meter hoog aanplanten?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:15

Oh ja, dat was um ook alweer. Ik deed altijd 5+5 ipv 5x5. Stomme discalculie. (is dat de juiste spelling?). Excuses!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:18

5x5=25 :p vind het wel goede regels. Ben alleen benieuwd hoe de controle gaat worden op bijv. Stalafmetingen en stokmaat

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:22

MonaBelle schreef:

Het zijn niet voor niets "TAST" haren (dus geen sierharen :D ).. Mijn paard haalde zijn hoofd eerst helemaal open, stootte overal tegenaan, toen zijn tastharen werden geschoren. Nu laat ik ze lekker groeien en heeft hij nergens meer last van. Idem met oorharen; zijn er voor de bescherming..
Op zich niet zo vreemd dus. Vergelijk het maar met het couperen van de staart van een trekpaard; die halen wij er als mens af omdat we dat (nu) mooier vinden terwijl een paard een staart nodig heeft voor de vliegen ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:16

Citaat:
Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid.

Wordt dit ook wettelijk vastgelegd? Ik heb de cursus NB gedaan en sta ingeschreven voor de cursus KB als deze een keer doorgaat, maar als ik dit zo lees is dat weggegooid geld?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:31

Tafje schreef:
Geweldig ?! Maar bij de meeste echte paardenliefhebbers zijn veel van dit soort zaken al 'gewoonte'.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel er van deze adviezen terecht komt zonder wetgeving en handhaving. B.v. hier in de gemeente wordt geen vergunning verleend voor een schuilstal omdat het niet 'past' in het landschap. Moeten we dan maar schuilbomen van 3 meter hoog aanplanten?

MLoeser schreef:
Citaat:
Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid.

Wordt dit ook wettelijk vastgelegd? Ik heb de cursus NB gedaan en sta ingeschreven voor de cursus KB als deze een keer doorgaat, maar als ik dit zo lees is dat weggegooid geld?

Precies de 2 dikke knelpunten in dit verhaal. SRP is even een grote groep eigenaren vergeten te vertegenwoordigen.
Wat er in de brochure staat ben ik het grotendeels mee eens, maar men gaat wel voorbij aan de niet standaard/traditionele manieren van paardenhouden, terwijl die manieren wel goed aansluiten bij de adviezen die ze geven.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:37

Ik vind de vier uur beweging per dag ook lastig....Ik ben bijrijder van een jong paard van 4 en die kan ik echt niet 4 uur laten lopen hoor. Als onder beweging ook tutten, poetsen wandelen etc valt dan ok.
Maar hoe moet dat in het algemeen met maneges in de stad? Die hebben echt geen weides waar ze al hun paarden 4 uur beweging per dag kunnen geven. Zelfs de paarden van de koningin krijgen niet 4 uur per dag!
Waar ik rij, in de stad, gaan de paarden, pension en manege-paarden wel bijna dagelijks de duinen in, dat lijkt voor de meeste paarden, de hele hete daargelaten wel voldoende te zijn..
Maar helaas kunnen de meeste stadspaarden niet elke dag de wei in. Dat zal altijd zo blijven, moeten de vele goede stadsmaneges dan maar de deuren sluiten?
Ook het formaat van de boxen is een probleem in de stad. Vaak willen eigenaren van stadsmaneges graag uitbreiden een verbouwen maar vaak krijgen ze de vergunning er niet voor..
Meeste stadspaarden lijken trouwens redelijk gelukkig en evenwichtig te zijn hoor. Nog nooit zoveel verstandige, professionele paarden gezien als hier in de stad. Merendeel kan zo bij de politie!
Je ziet ook veel paarden die maar wat staan rond te hangen in een weide, met overgroeide hoeven waar niemand naar omkijkt......Ruimte hebben ze echter wel....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:20

Die moeten dus iets anders gaan verzinnen... beweging kan gemakkelijk door middel van een hit-actief systeem. Op minder plek meer paarden, met meer beweging (in vergelijking tot stallen en weides/paddocks).

En ja, misschien moeten er stadsmaneges dicht.. al kunnen ze ook kiezen voor minder paarden in hetzelfde gebouw. Wordt het wat duurder ja.. maar goed... dan ga je toch buiten de stad een plek voor je paard of om te rijden zoeken? (maar dat is mijn mening, ik vind dat het welzijn van het paard voorop moet staan, ook in de stad, en daar is 4 uur beweging toch wel een onderdeel van..)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:27

Ik vind een stal waar het niet aan een minimum van 3 bij 3,5 voldoet EN de paarden gaan niet elke dag minstens 4 uur uit hun stal, echt niet geschikt om paarden te houden... Juist voor dat soort praktijken is dit dus opgesteld ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:32

Millanka schreef:
Ik vind een stal waar het niet aan een minimum van 3 bij 3,5 voldoet EN de paarden gaan niet elke dag minstens 4 uur uit hun stal, echt niet geschikt om paarden te houden... Juist voor dat soort praktijken is dit dus opgesteld ;)

Juist. Ik zie nog liever dat de paarden maar 2 bij 3 op stal hebben, maar dan wel zo'n 12 uur per dag op de wei staan, dan een stal van 3 bij 6 en dan de hele dag op stal (behalve tijdens het rijden dan). Ieder paard heeft recht op vrije beweging. Dat kan ook zonder wei, in een paddock. Als je beide niet kunt bieden (dus geen goed formaat stal EN geen weidegang), dan moet je je geld maar op een andere manier gaan verdienen, maar niet over de rug van het paard. De meeste stadsmaneges zouden het prima doen als discotheek bijvoorbeeld (tja... vergunningstechnisch natuurlijk niet zo eenvoudig :+)

Ik ben dan ook blij dat er meer richtlijnen komen. Hopelijk worden de richtlijnen straks gewoon verplicht, net als dat dit al het geval is voor zo goed als alle andere dieren (kippen, varkens en koeien bijvoorbeeld). En door die verplichtingen zijn er ook boeren die nu geen boer meer zijn... jammer maar helaas. Soms moet je het welzijn voorop stellen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:39

Ik weet niet hoor, ik denk dat heel vele maneges ook in de stad het heel goed doen ondanks de beperkte ruimte.
Ik weet niet of iemand hier wel eens de koninklijke stallen heeft gezien maar ondanks dat ze daar geen weidegang hebben zijn dat echt geen ongelukkige paarden hoor. Zullen we die ook maar sluiten dan?
Mijn paard staat dan wel in de stad maar ze krijgt meer afleiding en afwisseling in de duinen en op het strand dan een paard dat alleen de hele dag ergens in de polder op een modderige wei staat. We hebben ook wel een paddock dus er is ruimte om te rennen en spelen.

Denk dat maneges per stuk zouden moeten worden bekeken en gekeurd dan komt vanzelf naar voren waar paarden goed worden verzorgd en waar niet. Het is in ieder geval echt niet alleen maar afhankelijk van het feit of een manege weidegrond heeft of niet.

Op zich is het natuurlijk goed dat er regels worden opgesteld want mensen kopen heel makkelijk voor weinig geld een paard en hebben verder geen idee wat er verder bij komt kijken om een paard goed te verzorgen..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:07

Angela schreef:
Millanka schreef:

Juist. Ik zie nog liever dat de paarden maar 2 bij 3 op stal hebben, maar dan wel zo'n 12 uur per dag op de wei staan, dan een stal van 3 bij 6 en dan de hele dag op stal (behalve tijdens het rijden dan). Ieder paard heeft recht op vrije beweging. Dat kan ook zonder wei, in een paddock. Als je beide niet kunt bieden (dus geen goed formaat stal EN geen weidegang), dan moet je je geld maar op een andere manier gaan verdienen, maar niet over de rug van het paard. De meeste stadsmaneges zouden het prima doen als discotheek bijvoorbeeld (tja... vergunningstechnisch natuurlijk niet zo eenvoudig :+)

Ik ben dan ook blij dat er meer richtlijnen komen. Hopelijk worden de richtlijnen straks gewoon verplicht, net als dat dit al het geval is voor zo goed als alle andere dieren (kippen, varkens en koeien bijvoorbeeld). En door die verplichtingen zijn er ook boeren die nu geen boer meer zijn... jammer maar helaas. Soms moet je het welzijn voorop stellen.

De link naar de kippen, varkens en koeien is niet zo slim: 10.000 kippen in een schuur, mestkalveren in kleine stallen, varkensflats, volgepropt met dieren.
Geloof niet dat dit zo diervriendelijk is. Vandaar ook het scharrel ei, scharrel vlees etc.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:36

nee klopt, ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar het is een beetje hypocriet om zoveel nadruk te leggen op huisdieren, bijv. ook met die animalcops, als zoveel "gebruiksdieren" in de bioindustrie het zo ontzettend slecht hebben in Nederland, ten behoeve van de kiloknallers.
Neemt niet weg dat het met de zorg voor paarden hier en daar ook wel wat beter kan in Nederland, maar toch...

En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over veestransporten (ook paarden) naar slachthuizen in het buitenland. Brrrr.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:52

bethje31 schreef:
Mijn paard staat dan wel in de stad maar ze krijgt meer afleiding en afwisseling in de duinen en op het strand dan een paard dat alleen de hele dag ergens in de polder op een modderige wei staat. We hebben ook wel een paddock dus er is ruimte om te rennen en spelen.

En hoeveel uur per dag kan jouw paard dan ook gewoon paard zijn? Dus vrije beweging (of gewoon suf niks doen), contact met anderen etc? Voor mij praat je namelijk echt recht wat gewoon krom is.

De regel over de hoefsmid vind ik trouwens een belachelijke. Mijn niet-erkende hoefsmid bekapt toch echt een stuk beter en netter dan een aantal wél erkende hoefsmeden die ik ken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:17

Ik praat niet recht wat krom is. Ik kijk naar mijn paard en probeer te beoordelen of ze gelukkig is of niet, voor zover dat te meten is.
Ze is gezond, ze is fit, ze is vriendelijk, ze lijkt er plezier in te hebben om naar buiten te gaan met mij en andere paarden, ze kan spelen met andere paarden, ze heeft geen stress, koliek stalondeugden etc, alleen staat ze wel in de stad en heeft ze geen hectare weiland. Het feit dat ze niet kan grazen wordt weer gecompenseerd door andere dingen. Net zo goed dat het feit dat sommige paarden alleen maar rondjes in de bak lopen wordt gecompenseerd doordat ze veel in de wei kunnen staan.

Als we een paard volledig paard willen laten zijn dan moeten we er eigenlijk helemaal niet op rijden. Dan moeten we geen dressuurproeven met ze doen, ze over parcoursen laten springen etc etc. Maar we berijden ze nou eenmaal en de meeste paarden lijken er ook plezier in te hebben als het goed is.

Het moet gewoon per manege worden bekeken, alleen maar een lijstje met regels opstellen is niet genoeg lijkt me. Ook lijkt het me niet erg goed voor de paardensport als elke manege die niet direct aan de eisen kan voldoen wordt gesloten, beter om zo'n manege te helpen met het voldoen aan de eisen samen met de gemeente bijvoorbeeld...

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:47

bethje31 schreef:
Ik weet niet hoor, ik denk dat heel vele maneges ook in de stad het heel goed doen ondanks de beperkte ruimte.
Denk dat maneges per stuk zouden moeten worden bekeken en gekeurd dan komt vanzelf naar voren waar paarden goed worden verzorgd en waar niet. Het is in ieder geval echt niet alleen maar afhankelijk van het feit of een manege weidegrond heeft of niet.

Ik heb paarden in een manege gezien (was niet eens in de stad) waar ze nooit buiten komen. Staan de hele dag op een blinde muur te staren als ze niet in de les lopen. Ze stonden niet eens in een stand maar in een stal van 3 bij 3. De ene helft van de paarden droeg een luchtzuigband en de andere helft stond te weven in de stal. Zonder afleiding, frisse lucht of lekker buiten uit je plaat kunnen gaan krijg je al snel dit soort stereotype gedrag.. is ook niets natuurlijks meer aan. Ga zelf maar de hele dag in een hokje zitten waar je niets kunt zien of doen.
Het zal echt niet overal zo zijn maar een paard hoort gewoon iedere dag even vrij buiten te kunnen lopen, rennen, bokken, rollen en/of spelen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:15

Mee eens natuurlijk!..Denk niet dat er alleen eenzame paarden binnenstaan in de stad hoor.
Is toch heel erg afhankelijk van de manege/eigenaar...
Dat van die tastharen is ook wel interessant. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan maar bij de meeste vooral chique warmbloedige pension paarden worden deze haren geknipt..Ik laat ze bij mijn paard lekker staat omdat het goed staat bij haar hele harige "look". Ze is fries..bovendien vind ik die stoppels ook niet fijn..
Maar nooit geweten dat het echt nadelig kan zijn voor paarden om de tastharen te knippen! Leer ik nog eens wat...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:22

bethje31 schreef:

Als je paard ook een paddock heeft, kan het dus prima een aantal uur per dag naar buiten. Dus ook in de stad is het best mogelijk. Een hectare weiland voor ieder paard is helemaal niet nodig, een paddock waarin ze lekker kunnen spelen (liefst met andere paarden) is zeker net zo goed! Dat moet ook in de stad mogelijk zijn. Op 300 m3 kun je al prima 3 of zelfs 4 paarden laten spelen, als het goed klikt met de paarden zelfs wel iets meer (kijk maar naar opfokstallen, daar staan de paarden met nog meer op een kleine ruimte, maar kunnen dus wel meer bewegen dan in een stal. Dan maar iets minder parkeerplaats bij de manege zou ik zeggen...