Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:53

Nieuwsredactie / http://www.ardall.com

Afbeelding
De Ardall aan het werk.
foto: http://www.ardall.com

Onlangs werd een product gelanceerd in Ierland waarmee je nu veilig je paard zadelmak kunt maken zonder dat je zelf een enkeltje sterren krijgt.

De Ardall is een dummy die een menselijk torso en benen moet symboliseren en kan op een ongetraind paard worden geplaatst (of een paard dat een tijd niet gereden is) om het dier weer het gevoel van een ruiter op de rug te ervaren.
Springruiter en trainer Paul Murphy kwam met het idee. "Inrijden is al jaren een onderdeel van ons werk. Ik heb het in eerste instantie ontworpen om ons leven wat makkelijker te maken, maar het blijkt hier in Ierland ook een gat in de markt."

"Ik ben al een aantal keer lelijk in het zand terecht gekomen. Inrijden blijft nou eenmaal gevaarlijk, en als springruiter kan ik het me niet veroorloven om gewond te raken. De Ardall zorgt ervoor dat paarden gewend raken aan het ruitergewicht zonder dat je er zelf vanaf valt. De Ardall is niet alleen handig voor het inrijden. Je kunt er ook je paard onder andere mee leren springen."

Volgens Paul worden paarden er sneller zadelmak van, maar is het doel vooral veiligheid.
"Het blijft altijd zitten. De eerste regel voor het zadelmak maken is dat je er niet afvalt. Wanneer je er vandaag afvalt, dan zal het paard morgen weer proberen je er af te krijgen. Lukt het hem morgen opnieuw, dan heb je een probleem. Het maakt niet uit hoe ervaren je bent. Een paard blijft altijd onvoorspelbaar."

Toch is het te hopen dat de Ardall ook muurvast blijft zitten.
Een exemplaar kost namelijk maar liefst 669 euro.

Kijk hier naar een filmpje van de Ardall aan het werk.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:54

Het zal vast heel handig zijn en hij zit zo te zien inderdaad erg stevig..
Maar gut, wat heb ik gelachen om het filmpje _O- _O- geniaal!

Ik ben benieuwd of en wanneer dit gaat overwaaien naar Nederland :D
Kan me goed voorstellen dat je in een aantal extreme gevallen liever een dummy op je paard zet ipv jezelf.
Valt me wel mee hoe goed ie meegaat in de bewegingen.

aslo

Re: Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:56

Gebruiken wij al jaren. Alleen een wat simpeler uitvoering, oftewel onze Bob.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:57

Om eerlijk te zijn ga ik er liever zelf opzitten, dan kan je inspelen op de spanning van het paard en het opvangen, in plaats van het paard in zijn paniek laten doorbreken met zon flabberdewabber ding op zijn rug :n ik heb nog nooit een echte rodeo gehad met een paard, juist omdat ik kan reageren op de spanning (natuurlijk wel een bokje hier en daar en een poging om op de achterbenen te komen, maar dat vang je als ruiter op, dat zit je niet alleen maar passief uit). ik denk dat dat voor het paard ook een prettigere eerste ervaring is dan op deze manier "door de spanning heenbreken". Zeker omdat je vanuit het zadel ook beter kan aanvoelen wanneer je moet stoppen voor die dag.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 29-08-11 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:58

Goh, had er jaren geleden toch iemand patent moeten aanvragen blijkt maar. Ging prima met die opgevulde overall en met de airial.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:59

Briljant!! haha ;) Voor onze veiligheid de ideale oplossing... Gaat toch alleen om het zadelmak maken? Dan heb je verder niets nodig lijkt me ;)

Blue9

Wat een raar ding, vind het ook niet zo fijn beeld geven. Denk dat het heel veel geduld weg gaat halen wat in mijn ogen wel nodig is tijdens het inrijden. Nu wordt er in 1x zo'n ding op gegooid en het paard ermee in de bak gezet i.p.v. hangen, zitten, wegstappen etc.. Die paarden die door de bak rennen om dat ding kwijt te raken vind ik beetje apart. Ook denk ik dat de jonge paarden bij ons zich niet op hun gemak dat ding op hun rug laten zetten. En springen? Die pop gaat toch niet mee en keilt er gewoon wat achteraan? Lijkt me niet zo'n leuke ervaring!

ponyparadijs

Zo zeg je hebt best wel wat werk om dat ding op je paard te zetten. Daar zullen naar mijn idee al heel veel jonge paarden het geduld niet voor hebben. Maar goed veilig is het wel. En als je eens een paard hebt die mensen er gericht afbokt misschien dat het dan wat is.
Maar ik zie er niet direct het voordeel van!

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:00

Lijkt me erg handig dit, alleen voor dat geld kun je het paard wel anderhalve maand op een trainingsstal zetten om zadelmak te laten maken. Maar dit zal wel bestemd zijn voor de grotere stallen. Het ziet er wel megagrappig uit trouwens :+

Anoniem

Volgens mij kan dit ding toch echt geen been geven wanneer het paard in draf of galop moet, of opstijgen,of het paard ondersteunen vanaf de rug.
Lijkt mij niet ideaal,misschien voor de eerste keer,maar voor daarna niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Maar het opstijgen oefen je hier toch niet mee?
Of ben ik nou gek?

Massette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:01

Goed bedacht maar wel erg prijzig...
Vraag me af hoeveel die dummy dan zou wegen.
Het gewicht van een ruiter is vaak ook erg wennen voor een jong paard.

iLotte

Geniaal! _O-
Op het begin van het filmpje lag ik in en deuk, zag er geinig uit.

Echt goed bedacht van die mensen.

rockwitch

Haha bij Annemarie v/d Toorn gebruiken ze ook al heel lang zoiets, alleen dan zelf gemaakt, werkt perfect.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:03

Geweldig filmpje, wat een onafhankelijke zit, kan menig ruiter nog wat van leren :D :)) :))

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:04

Homiafortuna schreef:
Geweldig filmpje, wat een onafhankelijke zit, kan menig ruiter nog wat van leren :D :)) :))

Als we nu alle ruiters ook eerst zo vastknopen moet dat wel lukken :Y) _O-

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:04

Waarom zou je er zelf nog op gaan zitten? Dit is ideaal, ik zie de GP al voor me, met Ardell op *(insert random horse name*!

Nee, even serieus. Misschien een leuk idee voor explosieve paarden, maar om een paard met een Ardell op zijn rug los te laten in een bak en te laten crossen, lijkt mij niet bevorderlijk voor de ontspanning wanneer er een echt persoon op gaat :P Verder een leuk idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:05

Ik vraag me af wat hij weegt. Ik neem aan dat hij wel wat weegt? Want dan heeft het toch meer effect dan een zelfgemaakte stropop.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:07

Wuis schreef:
Ik vraag me af wat hij weegt. Ik neem aan dat hij wel wat weegt? Want dan heeft het toch meer effect dan een zelfgemaakte stropop.

Paar zakjes met loodkorrels ter hoogte van "het achterwerk" en "de benen" van je stropop, bereikt min of meer het zelfde effect, en een tripje naar de duikwinkel wint het over de prijs van de dummy ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:09

Had ik dat maar eerder geweten.nu nog steeds een schouder blessure.
Weet ook niet of het met dit dier ooit zou lukken, maar het had wel gescheeld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:10

Ik denk dat het vooral behulpzaam kan zijn bij paarden die inderdaad geleerd hebben dat als je maar gek genoeg doet, de ruiter wel weer (onvrijwillig uiteraard) afstapt.
Maar wat weeg dit ding? leer het het paard ook omgaan met het gewicht? Sowieso beweeg het niet in het zadel (behalve het gezwabber dan) en mijn ervaring is juist dat de meeste problemen ontstaan als iemand een keer wat harder in het zadel terecht komt.

Ik zie er dus eigenlijk slechts in bepaalde gevallen echt voordeel in, maar het maakt in elk geval duidelijk wat er met je zit gebeurt als je te weinig spierspanning in je torso hebt :')

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:10

tsjonge jonge.. haha

wordt volgens mij al veel gebruikt, maar dan innd opgevulde overal.. bij ons blijft ie alleen niet rechtop zitten en ben dus bang dat ie valt. voor de popniet erg, maar voor het paard wel.

verder qua training lijkt het me niet nodig. wat heeft het nou voor nut bij longeren of het rijden van de kinds pony. het geeft geen been en rijdtniet echt. kun je net zo goed gewoon longeren.

voor jonge paardenlijkt het me welhandig

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 20:10

Hier staat wat meer over het gewicht:

http://www.ardall.com/instructions.html
Het gewicht zit vooral in de "benen". Je kunt aan beide kanten bijna 13 kilo hangen.
Plus het gewicht van de dummy zelf natuurlijk, maar daar kan ik nog niets over vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:11

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Monty Robert komt met een copyright claim. Hij gebruikt zo'n dummy al jaren (en mensen à la Annemarie vd Toorn en anderen in zijn navolging).
Stom wel, dat Monty het zelf niet vermarkt heeft. In andere opzichten is-ie commercieel zat :D

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:11

Hahahaha. Dat filmpje. :')
Er zijn idd toch al langer mensen die een opgevulde overal gebruiken, heb dat wel vaker gezien.
Voor wennen aan gewicht van een ruiter vind ik het wel oké. Maar verder idd wat MLoeser ook zegt. Je kunt verder totaal niet inspelen op het paard.