Onlangs werd een product gelanceerd in Ierland waarmee je nu veilig je paard zadelmak kunt maken zonder dat je zelf een enkeltje sterren krijgt.
De Ardall is een dummy die een menselijk torso en benen moet symboliseren en kan op een ongetraind paard worden geplaatst (of een paard dat een tijd niet gereden is) om het dier weer het gevoel van een ruiter op de rug te ervaren.
Springruiter en trainer Paul Murphy kwam met het idee. "Inrijden is al jaren een onderdeel van ons werk. Ik heb het in eerste instantie ontworpen om ons leven wat makkelijker te maken, maar het blijkt hier in Ierland ook een gat in de markt."
"Ik ben al een aantal keer lelijk in het zand terecht gekomen. Inrijden blijft nou eenmaal gevaarlijk, en als springruiter kan ik het me niet veroorloven om gewond te raken. De Ardall zorgt ervoor dat paarden gewend raken aan het ruitergewicht zonder dat je er zelf vanaf valt. De Ardall is niet alleen handig voor het inrijden. Je kunt er ook je paard onder andere mee leren springen."
Volgens Paul worden paarden er sneller zadelmak van, maar is het doel vooral veiligheid.
"Het blijft altijd zitten. De eerste regel voor het zadelmak maken is dat je er niet afvalt. Wanneer je er vandaag afvalt, dan zal het paard morgen weer proberen je er af te krijgen. Lukt het hem morgen opnieuw, dan heb je een probleem. Het maakt niet uit hoe ervaren je bent. Een paard blijft altijd onvoorspelbaar."
Toch is het te hopen dat de Ardall ook muurvast blijft zitten.
Een exemplaar kost namelijk maar liefst 669 euro.