Oogkleppen zorgen voor hogere hartslag bij onbekend geluid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oogkleppen zorgen voor hogere hartslag bij onbekend geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:47

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Een team dat onderzoek heeft gedaan naar het nut van oogkleppen, heeft ontdekt dat onbekende geluiden een veel hoger hartritme veroorzaken bij paarden met oogkleppen, dan de paarden die alles konden zien.

Een team van wetenschappers van de Texas A & M University deden een studie naar het effect van oogkleppen op de reacties van paarden die werden blootgesteld aan verschillende geluiden en beelden.

Voor de studie werden acht menpaarden gebruikt om te kijken of zij op verschillende manieren zouden reageren wanneer ze wel of geen oogkleppen droegen.

De onderzoekers maakten gebruik van een renkap met halve oogkleppen waardoor het paard beperkt zicht kreeg.
Om de reacties te controleren werd er ook nog een renkap zonder oogkleppen gebruikt. Vervolgens ging men zo'n negen stappen achter het paard staan. Alle acht paarden kregen te maken met de volgende situaties.

- Een grote stalen ketting valt op een aluminium deken.

- een speelgoed pistooltje werd afgevuurd

- een aluminium emmer met munten werd heen en weer geschud.

- Een paraplu werd snel open en dicht gedaan.

Tijdens deze acties werd de hartslag van het paard vastgelegd. De onderzoekers namen in eerste instantie ook de reacties op paarden, maar deze waren qua verschil met oogkleppen en zonder oogkleppen zo nihil dat men hiermee stopte en niet verder heeft meegenomen in de uitslag.

Uiteindelijk kwam de conclusie dat het dragen van oogkleppen ervoor zorgde dat de hartslag flink omhoog ging wanneer de paarden voor de eerste keer werden blootgesteld aan het geluid. Aan de andere kant zorgden de oogkleppen ervoor dat de hartslag juist omlaag ging wanneer de paarden visueel werden blootgesteld aan het openen van de paraplu.

"Het spreekt voor zich dat het logisch lijkt dat het dragen van oogkleppen ervoor zorgt dat een paard minder snel afgeleid raakt. Omdat het paard het object niet kan zien, geeft hij ook geen reactie op iets potentieel gevaarlijks. Het is echter wel opmerkelijk dat de paarden met oogkleppen meer reageren op onbekend geluid dan de paarden zonder oogkleppen."

"We moeten hierbij wel vermelden dat de reacties moeilijk te zien waren omdat de paarden bijna niet reageerden op het geluid. Het was echter op de hartmonitor wel goed te zien dat de hartslag sterk omhoog ging."

Het team is van mening dat de oogkappen met kleppen ook kunnen worden gebruikt om te onderzoeken hoe paarden reageren op totale blindheid, of hoe ze reageren op veranderingen die plaats vinden na een operatie aan het oog.

Jolandaa_

Re: Paarden met oogkleppen reageren meer op onbekend geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:50

nogal logisch. Als jij met een blinddoek op loopt is ook alles net een graadje enger als met zicht.

Daarom zitten er hier al jaren geen oogkleppen op de mentuigen. Als ze schrikken doen ze het toch en dan kunnen ze beter zien waar ze heen kunnen dan dat ze voor een auto of in de sloot springen..

Carr_friesje

Re: Paarden met oogkleppen reageren meer op onbekend geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:50

alleen hartritmeverhoging bij paarden met hartkleppen? :+
volgens mij hebben alle paarden hartkleppen als het goed is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:51

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz

Een team dat onderzoek heeft gedaan naar het nut van oogkleppen, heeft ontdekt dat onbekende geluiden een veel hoger hartritme veroorzaken bij paarden met hartkleppen, dan de paarden die alles konden zien.
.

Ik mag toch hopen dat alle paarden hart kleppen hebben

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:51

Bedoel je met hartkleppen in de eerste zin toevallig oogkleppen? :D

En mooi artikel, ik heb het nut van die dingen ook nooit ingezien! :)

Edit: Oh iemand was me voor. :)

moelly

Re: Oogkleppen zorgen voor hogere hartslag bij onbekend geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:52

wij deden ook nooit oogkleppen om.
kan paardlief tenminste alles zien..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:55

wij rijden ook altijd zonder oog kleppen...paard moet kunnen zien wat er gebeurd...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 15:55

_O- Hartkleppen, oogkleppen, van hetzelfde :D
Sorry, was druk bezig met 2 dingen tegelijk :o Voortaan beter nalezen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:58

Cayenne schreef:

:D Kan gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:59

Cayenne schreef:

Ach ik heb er wel om gelachen :D :')

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:03

Die van ons wil beter op buitenrit(onder de man) met oogkleppen dan zonder!! Zonder krijgen we hem nergens langs en met hebben we een heerlijke rit

Gwenn18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:29

lijkt mij ook logisch als ik een geluid hoor en ik kan het niet zien gaat me hart ook sneller kloppen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:42

En...dat zijn ook echt geluiden die je hoort als je voor de wagen staat :+
Er staat ook 'eenmalig'....
En dat er nauwelijks reactie te zien was, aan de paarden zelf, alleen via de hartmonitor.
Plus dat ze beter reageerden met oogkleppen dan zonder bij het zien van een paraplu die geopend werd.

Dus om nu allemaal te concluderen dat die oogkleppen er maar af moeten, nogal kortzichtig denk ik.

En mijn ervaring leert mij: die oogkleppen blijven er bij mijn paarden gewoon omheen hoor.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:49

mja vind het ook een beetje dubbel. als ze dingen zien die eng zijn zonder geluid dan is het wel makkeijk dat ze die niet kunnen zien. witte stenen ed langs de weg

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:53

Echt interessant vind ik dit eerlijk gezegd niet. Te weinig test objecten en imo verder ook niet optimaal uitgevoerd, helaas.

Uit eigen ervaring heb ik inmiddels ondervonden dat mijn paarden zonder oogkleppene en stuk meer plezier hebben en een stuk beter uitkijken. Bij mij komen ze er dus gewoon niet om.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:55

Ik ben in mijn staatsgevaarlijke dorpje nog steeds erg blij met een paar kleppen. Anders had ik zeker weten al een paar keer met kar en al de tuin van de buurtbewoners omgeploegd.

Ze blijven er dus mooi aan hangen ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:09

zouden ze niet beter kunnen meten hoe je paard reageert op stemhulpen (of dat beter is mét oogkleppen dan zonder) dit zegt me niet zoveel. Hartslag kan wel omhoog gaan, maar als het dier er niets mee doet (vluchten) of als de menner hem/haar niet geruststeld..
Verder denk ik dat het ook maar is wat je paard gewend is. De ene zweert er bij en de ander doet het liever zonder.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:14

Goh echt een onderzoek waard, wie had dat gedacht. Ik zie weer bezuinigingsmogelijkheden....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:16

Niks nieuws onder de zon wat mij betreft.
Men al jaren zonder oogkleppen, laat ze maar kijken, dan zien ze de 'enge' dingen en breekt de pleusis tenminste niet uit!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:29

Het onderzoek geeft aan dat paarden met oogkleppen ziende objecten dus minder eng vinden. Dus als ze het zien, vinden ze het met oogkleppen minder eng.

Als ze iets raars horen gaat hartslag omhoog, maar ze reageren zichtbaar dus nauwelijks (dus bij geluid, geen / vrijwel geen reacties).
Dus als ze iets raars horen reageert het hart meer dan bij paarden zonder oogkleppen.

Het gaat dus alleen om het horen, dat ze daar een hogere hartslag van krijgen, maar ze reageerden er verder nauwelijks op.

Volgens mij is het dan eerder een verhaal dat het wat dat betreft niets uitmaakt (het horen) want over het zien zeggen ze dus vrijwel niets. Daarbij vind ik het een merkwaardig onderzoek want bij het mennen 'gebruik' je juist de oogkleppen voor bijv mennen tussen groot verkeer, zodat ze niet schrikken van lange bussen, vrachtwagens, tractoren e.d. mennen met tweespan, zodat ze de zweephulp voor het andere paard niet zien. Het zijn oogkleppen geen oordoppen :roll: :=

En een menmasker zit veel krapper dan oogkleppen, oogkleppen geven nog veel meer zicht, als je ze normaal hebt staan.

Dus vind het maar een vreemd onderzoek }:0

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:35

Je kan dit doortrekken naar paarden die vanwege de teugelvoering alleen de punten van hun hoeven zien.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:42

Oogkleppen zijn er ook voor dat paarden niet het gevoel hebben achtervolgd te worden door hun eigen koets.
Als ze ergens van schrikken en even wat voorwaarts weglopen, kan dat nl net de druppel zijn om volledig op de loop te gaan. Dit effect heb ik meerdere malen gezien...dus hier ook gewoon oogkleppen (wel van die halve).

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:06

Onze (inmiddels overleden) pony liep altijd zonder oogkleppen, overigens wel met hartkleppen. Nooit problemen mee gehad.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:08

Nah, verbaast me niks... Ik heb me altijd al afgevraagd waarom je je paard zowat blind wilt maken als'ie voor de kar moet... Met de dode hoek die hij voor z'n neus heeft ziet hij dus zowat niks met die kleppen terwijl het vrij logisch is dat een paard minder schrikt voor iets wat'ie kan zien aan komen (en dat kan'ie als het van achter of van zij komt, daarom zitten die ogen zo aan de zijkant bij een prooidier :roll: ) dan wanneer hij wel wat hoort maar 't niet kan zien...

En weg vluchten voor de koetst (die had ik idd ook al es gehoord)... betekent dat niet gewoon dat 't paard dus nog niet goed genoeg is betuigd?

Nu 'ben' ik ook geen menner maar heb wel vroeger m'n shet voor de kar gehad. Maar fijn zonder oogkleppen, kon'ie fijn alle kanten op kijken en dat ging super, nooit enig probleem gehad terwijl ik em toch zelf, niet gehinderd door enige kennis := , betuigd heb. (pony had ook nog es zo'n voorlok dat'ie met oogkleppen volledig blind zou zijn geweest).
Laatst bijgewerkt door Francis op 29-08-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:08

Klinkt eigenlijk logisch, echter heten het OOGkleppen en geen oorkleppen. Het is vooral bedoeld voor enge objecten die ze ZIEN en niet wat ze horen. Voor stalen kettingen op aluminium dekens en open en dichtslaande paraplu's en dat soort gekkigheid... tja, daar helpen oogkleppen niet voor nee, integendeel want ze hebben geen idee wat er gaande is.

Beetje krom onderzoek mijn inziens.