Onderzoek naar de click tussen mens en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar de click tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:54

www.horses.nl

Hoe is het mogelijk dat iemand een ‘click’ met een paard kan hebben dat als moeilijk bekend staat, terwijl hij of zij niks heeft met een paard waar vrijwel iedereen weg van is? Uit onderzoek is gebleken dat persoonlijkheid een rol speelt bij de dynamiek tussen paard en ruiter. Sportpsychologe en onderzoekster dr. Inga Wolframm probeert hier aan de hand van een enquête meer over te weten te komen.

De enquête van dr. Wolframm omvat vragen die ingaan op de persoonlijkheid van de ruiter en daarnaast vragen over de persoonlijkheid van het paard. Ruiters met meerdere paarden kunnen de vragenlijst vaker invullen.

Klik hier voor de enquete.

Yessy

Re: Onderzoek naar de click tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:58

Een beetje het idee dat dieren op hun baasjes gaan lijken (of andersom)? Ik heb hem ingevuld, ben benieuwd naar de uitslag!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:59

Wat een interessant onderzoek! :)) Zou ik ook mee mogen doen? Mijn klikventje is niet van mij en ik werk eigenlijk alleen maar in de zomervakantie met hem.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:00

Ik geloof niet in een 'klik' (waarom nou weer een 'click'?) als iets van 'magisch bij elkaar passen'. Volgens mij komt dat er allemaal op neer dat een paard wel/niet past bij de gebruikswensen van iemand en dat die wensen verschillen per persoon, en dat iedereen op verschillende aspecten even vaardig is in omgaan met paarden die naast hun algemene programma 'paard' ook allemaal verschillende individuen zijn. :)

Enquête ingevuld... Ik vraag me af wie het karakter van zijn /haar paard zo objectief kan beoordelen. Vind ik best lastig... Ik vind mijn pony erg rustig en volgzaam: ze komt altijd aandraven als ik haar uit de wei roep. Maar een bijrijder van een stalgenootje kreeg een boze Lola met oren plat in haar nek en dreigend met achterhand op haar dak. Die zal dat dus toch ffies anders invullen. :+
Laatst bijgewerkt door Elanor op 24-08-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:03

Ik zit naar de enquete te kijken maar heb toch enige vraagtekens bij de gestelde vragen. Zo is er bij vraag 9 slechts een beperkt aantal antwoorden beschikbaar. En bij de overige vragen, waarbij keus is uit 5 antwoorden, zou ik ook beschrijvingen bij de andere antwoorden neerzetten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:07

vreemde vragenlijst eigenlijk. Ze vragen niet over leeftijd paard en graad van africhting. Vooral bij de vragen over paarden zal mijn merrie denk ik over een jaar al een stuk zekerder zijn van zichzelf dan nu door vele gebeurtenissen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:17

Ik vind de vragen ook erg oppervlakkig. Ik geloof er wel in, ik heb het zelf enkele keren mee gemaakt toen ik een paard kocht, dat dat paard zich dan wel uitsloofde. Ik zie het nu ook bij onze merrie die nu verkocht is, bij andere kopers was ze tam, sprong heel vlak, deed echt niets om indruk te maken, terwijl bij de mensen waar ze nu aan verkocht is, ze direct ging contact zoeken, terwijl ze anders erg afstandig is, bij het vrijspringen, sprong ze super, zelf wij hadden haar nooit zo gezien, ze liep goed los, echt showen (wat ze niet vaak doet) en onder het zadel ging ze er helemaal voor! Oren erop en super vooruit, alles geven, wat ze normaal niet doet.
En zo was het bij die mensen elke keer! Hierna kan ik neit anders dan te geloven dat een klik echt wel bestaat :j

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:17

Ik heb de vragenlijst ingevuld, maar van een correct onderzoek is hier geen sprake. Had allemaal iets beter verwoord kunnen worden vind ik!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

Gwen09 schreef:
Ik heb de vragenlijst ingevuld, maar van een correct onderzoek is hier geen sprake. Had allemaal iets beter verwoord kunnen worden vind ik!

Ik heb even gekeken, maar inderdaad! :oo Begrippen als "fantasierijk" in zo'n enquete, dat is een begrip dat op verschillende manieren kan worden opgevat, om maar een voorbeeldje te pakken. Sowieso vind ik de karakteromschrijving slecht geoperationaliseerd hoor! Ik vraag me af of de onderzoeker hier een pilot mee heeft uitgevoerd en of er spake is van een betrouwbare en valide test, want daar twijfel ik wel aan als ik de vragenlijst zo zie :n Zonde, want een dergelijk onderzoek had best interessante correlaties kunnen opleveren, maar dit is nogal, uuuuhmmmm, onwetenschappelijk opgezet. :\

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:25

Gwen09 schreef:

Mee eens :j

Wat is precies de achtergrond van de onderzoekster?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:27

Omdat ik het niet eens ben met de gestelde vragen, heb ik de vragenlijst ook niet ingevuld. Dit onderzoek geeft geen betrouwbare uitslag.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:28

Ik heb de vragenlijst ook ingevuld, maar vind hem eigenlijk niet goed opgesteld. Vaak zijn de mogelijke antwoorden erg beperkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:30

Gwen09 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! De antwoorden hangen teveel af van de interpretatie van degene die de vragenlijst invult.

Heb de vragenlijst wel ingevuld.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:39

Ik ben zeer benieuwd naar de uitslag!

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:43

Heb 3 paarden ingevult, 2 zijn er zeer ontspannen en nuchter terwijl de ander juist heel sensibel en schrikachtig is. Best benieuwd voor een verklaring!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:50

Heb hem ingevuld, paard en ik zaten inderdaad best dicht bij elkaar qua eigenschappen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:51

Als ik dit 4x moet invullen kan ik er nog wel wat tijd voor uittrekken :=
trouwens 2x ingevuld ;)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 24-08-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:51

Ik heb hem ook ingevuld. Maar een verklaring voor waarom ik het zo goed met mijn paard kan vinden is omdat ze zo lekker rustig en nuchter is. Eigenlijk lijkt ze gewoon op mijn karakter. Dat geeft een bepaalde 'klik' die ik met andere paarden niet heb

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:52

Ook ingevuld!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:00

Ik heb hem ook ingevult, ben echt heel benieuwd naar wat hier uit komt!

@ norski: Mijn paard is juist jong, snel angstig en afgeleid terwijl ik zelf rustig ben en persoonlijk zou ik uuuuuren geknuffelt willen worden maar hij vindt het na een kwartiertje poetsen wel weer best haha. Dat wat jij hebt geld dus niet voor iedereen blijkbaar

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:11

ik heb hem ook eens ingevuld... ben benieuwd

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:13

ik heb hem ook ingevuld.
vond het wel leuk om in te vullen.
soms wel moeilijke vragen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:14

Waarom staat er Click, er moet staan klik toch? verkeerd geschreven.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:37

Ik heb deze enquete ook ingevuld maar naar mijn mening, zoals hier boven ook anderen al aangeven, missen er een flink aantal vragen om hier straks nou echt goede conclusies uit te kunnen trekken.

Een paar simpele zijn al, hoe oud een paard is, hoe groen het bij aanschaf/kennismaking was, hoe het paard uitgekozen is om er maar een paar te noemen.

Maar goed, ik ben wel benieuwd welke conclusies hier dan wel uit te trekken zijn straks.
Met wat simpele statistiek zijn er misschien wel correlaties te vinden tussen karaktertrekken die de eigenaar aangegeven heeft en die ook aangegeven zijn in het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:47

Ik zou geen Rinda heten als ik niet meedeed aan zo'n onderzoek, ben benieuwd!