FEI Reining reglement mogelijk per 1 januari 2012 aangepast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

FEI Reining reglement mogelijk per 1 januari 2012 aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:09

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Zoals het er naar uit ziet zal de Reiningsport volgend jaar een nieuw reglement krijgen. Dit moet het dierenwelzijn verbeteren.

De veranderingen zijn gedeeltelijk te danken aan de overweldige respons die op een filmpje kwam welke genomen was tijdens de warmingup voor de Wereldbekerfinale reining. De video was afkomstig van de internetsite Epona TV.
In het filmpje was onder andere de Amerikaanse ruiter Craig Schmersal te zien, die veelvuldig aan de teugels van zijn paard trok en haar op een muur liet afrennen, terwijl een FEI steward toekeek maar niet ingreep. Schmersal won vervolgens een zilveren medaille.

Het nieuwe reglement zal vooral gericht zijn op de training en warming up methodes tijdens internationale competities. Men zal vooral gaan letten op de manier waarop sliding stops, spins en backing worden uitgevoerd. Ook zullen de stewards zich gaan richten op foutief spoor en bitgebruik. De stewards zelf zullen een uitgebreidere training krijgen om effectief te kunnen optreden.

Francesca Sternberg, voorzitter van British Reining, is blij met deze beslissing. "Ik ben onder de indruk van de stewards tijdens FEI evenementen en heb zelf maar weinig incidenten meegemaakt, maar iedere poging om het welzijn van paarden te verbeteren is een stap voorwaarts. Ik ben blij dat de FEI zich niet heeft willen afwenden van dit incident, maar juist actie gaat ondernemen en dat is een grote verbetering.

De bewuste ruiters tijdens de Wereldbekerfinale in Zweden werden volgens de FEI wel een aantal keer verbaal gewaarschuwd dat hun manier van trainen te ver ging, maar ontvingen geen gele kaarten. Volgens Epona TV, die het beeldmateriaal niet wilde inleveren bij de FEI, werden de ruiters echter helemaal niet gewaarschuwd.

De regels zullen officieel worden gepresenteerd zodra ze zijn goedgekeurd tijdens de FEI bestuursvergadering in November. Wanneer de regels ook daadwerkelijk worden opgenomen in het bestaande reglement, zullen deze vanaf 1 januari 2012 van kracht gaan.

Verwant artikel:

[VN] Oproer op internet door trainingsfilmpjes Reining *video*

troi

Re: Reining reglement mogelijk per 1 januari 2012 aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:12

Niet de reiningsport in zijn algemeenheid, maar enkel de wedstrijden onder de FEI vlag (tenzij ik het verkeerd heb begrepen). Deze organiseren maar een klein percentage van alle reiningwedstrijden.
Desalniettemin moet je ergens beginnen natuurlijk.

Sabini

Re: FEI Reining reglement mogelijk per 1 januari 2012 aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:23

Inderdaad. Ergens beginnen kan nooit kwaad. Iedere poging om het welzijn van paarden te verbeteren is zeker een stap voorwaarts!
Dat filmpje had ik nog niet eerder gezien.. Ben blij dat er iets mee gedaan wordt en kan me voorstellen dat er oproer over is ontstaan.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:29

Pfffff...... vreselijk. Arm dier !

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:30

Ik blijf dat filmpje echt verschrikkelijk vinden. Wat een slechte manier om te rijden. Dat getrek in die mond |o . Mooi dat het reglement aangepast wordt en de stewards een betere opleiding krijgen.

princess20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Helaas zijn de amerikaanen best hard! ik kijk heel vaak filmpjes op youtube en kom helaas vaak zat van dit soort filmpjes tegen ;( ook bij paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn.. opzich zijn die stop richting de muur nog niet zo erg alleen dat gepluk en getrek dat is verschrikkelijk en vindt ik nergens voor nodig... ik ben blij dat er eindelijk wat aan gedaan gaat worden!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:09

Dat is een goed begin.....

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:15

Het zijn niet alleen de amerikanen hoor, hier kunnen ze er ook wat van! Ben blij dat er nu iets meer aan gedaan gaat worden... Werd tijd! Goed bezig! ;)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:17

Als dit hetzelfde filmpje is van een tijd terug, heb ik hem gezien en ben ik blij dat er actie wordt ondernomen, top! +:)+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:20

Goed dat er actie word genomen. Alleen jammer dat er nu pas iets word ondernomen, als er iets van de westernsport naar buiten komt ...
't Is namelijk niet de enige sport met rotte appels.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:22

Ik denk dat het in de praktijk nog heel lastig gaat worden. Okee, je kan regels instellen van max aantal spins etc...maar wat is overmatig spoorgebruik/bitgebruik.
Ik ben net terug van een NRHA show en er werd duidelijk beter opgelet wat er in de inrijring wordt gedaan.Maar wordt er dan bv ook gecontroleerd buiten de inrijring..in de stallen etc...

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:55

ik ken niets van reigning, en ik begrijp helemaal niet waarom hij in godsnaam zo aan dat bit zit te snokken, zeker in t begin. Weet iemand dat?
Dat paard zit toch met zijn hoofd laag? En ik zie geen verschil voor en na zijn getrek in de houding van het paard en geen reactie... (wat learned helplessness misschien?)
En plus zijn dat toch al geen vriendelijke bitten, dus hoef je toch al helemaal niet zo hardhandig te zijn?

en zo een schitterend paard nogthans.
moest ik het zijn, ik had bij mijn stopke voor de muur, mijn kont ook eens enthousiast omhoog gegooid :=

alleszins goed dat ze zo op het filmke reageren. ik kan goed begrijpen dat een zilveren medaille-winnaar als voorbeeld wordt genomen door veel mensen. Dus hopelijk brengt het niemand op ideeen.
hoop dat het betert nu.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:45

Cayenne schreef:
Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De bewuste ruiters tijdens de Wereldbekerfinale in Zweden werden volgens de FEI wel een aantal keer verbaal gewaarschuwd dat hun manier van trainen te ver ging, maar ontvingen geen gele kaarten. Volgens Epona TV, die het beeldmateriaal niet wilde inleveren bij de FEI, werden de ruiters echter helemaal niet gewaarschuwd.

Waarom wil Epona het materiaal niet inleveren bij de FEI? Ze brengen het toch niet voor niets naar buiten ? :S

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:02

Ja, dat blijft vreemd natuurlijk. Het is sowieso raar dat er maatregelen genomen worden op basis van gemonteerd/bewerkt videomateriaal. Het maakt Epona er in ieder geval niet geloofwaardiger op.

Ik vraag me ook af of fencen nou niet meer mag. Kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:03

Citaat:
De stewards zelf zullen een uitgebreidere training krijgen om effectief te kunnen optreden.

Cursus hoe om te gaan met bedreigingen en grote bekken van topruiters #)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:19

PetraKioto schreef:
ik ken niets van reigning, en ik begrijp helemaal niet waarom hij in godsnaam zo aan dat bit zit te snokken, zeker in t begin. Weet iemand dat?
Dat paard zit toch met zijn hoofd laag? En ik zie geen verschil voor en na zijn getrek in de houding van het paard en geen reactie... (wat learned helplessness misschien?)
En plus zijn dat toch al geen vriendelijke bitten, dus hoef je toch al helemaal niet zo hardhandig te zijn?

en zo een schitterend paard nogthans.
moest ik het zijn, ik had bij mijn stopke voor de muur, mijn kont ook eens enthousiast omhoog gegooid :=

alleszins goed dat ze zo op het filmke reageren. ik kan goed begrijpen dat een zilveren medaille-winnaar als voorbeeld wordt genomen door veel mensen. Dus hopelijk brengt het niemand op ideeen.
hoop dat het betert nu.

lijkt mij geen verkeerd idee kont omhoog en dan ook nog effe flink mn hoofd tussen mn voorbenen.............. ~~}>

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:18

:O
Duidelijke reining liefhebbers die nieuwsredaktie hier!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:38

Oh, krijgen we nu dat hele gezeur van dat topic weer opnieuw ???? Dacht dat onderhand de hele bokt-wereld het nou wel gezien had! Wéér dat filmpje erbij.....

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:41

poeh, fijn dat ze aanpassingen willen maken.
Dan zal het op de shows niet meer gebeuren, of minder, maar ook thuis gebeurt dit veel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:49

dit geldt alleen voor de FEI en is al zeker een week of 2 bekend deze info...
de discussie is hier al elders gevoerd dus hoeft niet nog eens lijkt me.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:01

Blij dat ze ergens een begin gaan maken :D Zoals boven al gezegt alles dat men bedenkt om het voor de paarden prettiger en eerlijker te maken is een stap in de goede richting. In elke tak van ( paarden ) sport zitten rotte appels en natuurlijk bedenken deze ook telkens weer wat nieuws maar gelukkig zien de instanties steeds meer in dat regels ook nageleeft moeten worden en ik vind die training voor de stewards ook echt een goed idee

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:20

PetraKioto schreef:
En plus zijn dat toch al geen vriendelijke bitten, .

Dat is gewoon onzin. Een western ruiter heeft niet per definitie een onvriendelijk bit in. Daarnaast, een bit is zo
scherp als de ruiter zijn hand. Elk bit kan dus zo scherp gemaakt worden als je zelf wilt. Beetje onnodig om dan
zo'n afkraak reactie te plaatsen :)

Maakt de wereld niet beter op.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:15

Een ex- vriendin van mijn probeerde mij wijs te maken dat westernrijden vriendelijker zou zijn. Jaja, Ik heb in die korte tijd dat ik met haar meeging , nog nooit zoveel scherpe,beroerde bitten gezien ,als toen. Om over het losrijden op de grote wedstrijden maar te zwijgen.
Als je een niet westernpaard zo zou aanpakken, denk ik dat je er niks meer mee zou kunnen beginnen.
Heus , in alle takken van paardensport zijn slechte dingen, ...............maar dit filmpje geeft goed weer wat ik meerdere malen heb gezien. Dus laten ze die regels maar flink aanscherpen.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:23

Dat was niet afbrekend bedoelt. Maar aangezien de teugels niet aan het bit zelf zitten, maar aan die stukken ijzer dat er uitsteken, krijg je een hefboom-effect en wordt het bit dus minder vriendelijk. Dat is toch gewoon zo?
Zelfde systeem als een pessoa bijvoorbeeld (of heel wat springbitten, daar kan je anders ook zonder problemen een hele discussie over beginnen, wat je daar soms door een parcours ziet vliegen, maar bon, dat is hier de bedoeling niet).
Daarom dat western ook met die lange teugels rijden en niet met engels teugelcontact, omdat de paarden met zo'n bit met minder druk al reageren. En normaal wordt er niet echt getrokken, maar geweken (hand naar links en rechts). Of heb ik dat ook al verkeerd begrepen?
En zoals je zegt: het bit is inderdaad zo zacht als de handen die de teugels vasthebben.
Maar bij strengere bitten, hoort ook een zachtere hand normaal gezien... of dat zou ik toch denken.
Wat die man in dat filmke doet, kan alleszins geen deugd doen aan dat paard.

Spijtig dat niemand mij kan uitleggen wat de bedoeling van zijn bewegingen is... want het ontgaat me nog steeds...

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:31

Citaat:
Waarom wil Epona het materiaal niet inleveren bij de FEI? Ze brengen het toch niet voor niets naar buiten ? :S

Ze willen dat filmpje waarschijnlijk niet inleveren omdat ze bang zijn dat het in de doofpot word gestopt.

Maar ik vind het wel goed dat er regels komen voor het losrijden, dit hebben ze bij het springen ook al, hier staat als het goed is altijd een jurylid bij het inspringterrein. En ik vind dat dit eigenlijk bij iedere vorm van paardensport zou moeten zijn. Want het is heus niet alleen de westernsport waar dit gebeurd.