'Actie ondernemen tegen ongediplomeerde Britse instructie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Actie ondernemen tegen ongediplomeerde Britse instructie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:21

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De ouders van een achtjarige jongen die stierf tijdens een ongeluk op een manege, willen actie ondernemen tegen het feit dat paardrij-instructeurs in Engeland volgens de wet niet in bezit hoeven te zijn van een opleiding of andere kwalificaties.

Hugo Moss-Wilcox, zoon van Christine en Terry Wilcox, stierf half april van dit jaar na een ongeluk op vakantie, waarbij hij met zijn vader en broers aan het rijden was op een manege in de Amerikaanse staat Missouri.

"Wanneer je je kind mee neemt naar een manege, ga je er vanuit dat de instructeur ook getraind en bevoegd is," aldus Christine. "We kwamen er pas later achter dat de instructeur in kwestie geen enkel diploma op zak had."

Het paard schrok ergens van, waarna het zadel los kwam te zitten. Hugo zakte naar de zijkant, zijn helm viel af en hij werd tegen zijn hoofd geschopt terwijl hij aan het zadel hing aan een plastic stijgbeugel.

"De manege wist dat de kinderen nog nooit eerder hadden gereden. Ze vroegen ons of we wilden dat de kinderen een veiligheidshelm zouden dragen, maar keken niet of deze wel de goede maat hadden. We hebben ze zelf moeten passen en ik dacht dat de helm van Hugo wat los zat, maar dat het wel goed zou gaan."

Ook de instructeur, die eveneens te paard zat, kwam ten val en de andere pony's en paarden raakten in paniek.

De familie wil nu actie ondernemen tegen de Amerikaanse manege, maar is bang dat er ook in Engeland geen veiligheidsmaatregelen worden genomen. Volgens de wet moeten Britse maneges ieder jaar door een team van experts en een dierenarts worden bezocht, maar de eigenaar van de manege hoeft alleen maar ervaring te hebben in management van paarden.

Sommige lokale autoriteiten vinden dat de eigenaar van de manege gediplomeerd moet zijn, en de British Horse Society (BHS) erkent alleen maneges die een getrainde en gediplomeerde instructeur in dienst hebben. Het is de bedoeling dat in de toekomst alle maneges de beschikking hebben over gediplomeerde instructie. Op dit moment zijn er echter nog geen plannen om de wet hierover te veranderen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:23

Tja, vervelende gebeurtenis. Maar dit kan ook gediplomeerde instructeurs gebeuren. Daarnaast denk ik ook dat juist dit soort "eenmalige" acties gevoeliger zijn voor dergelijke ongelukken. Op vakantie even een paar paarden huren etc. Neemt niet weg dat beide partijen bewust moeten zijn van risico's en ook naar eigen inzicht moeten kunnen handelen...

Horsefreak7

Re: 'Actie ondernemen tegen ongediplomeerde Britse instructie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:27

ik vind inderdaad wel dat een manege moet kijken ofdat de instructeur een diploma heeft gehaald.
ik bedoel,zo is het juist een slechte reputatie... 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:27

Deels begrijpelijk.
Je verwacht natuurlijk dat wanneer je als complete beginner naar een manege gaat, dingen worden gecontroleerd, zoals de singel en of de cap goed zit.
Maar de instructeur, of hij nu bevoegd was of niet, kon niet voorkomen dat het paard schrok.
Ik ken zoveel mensen die niet bevoegd zijn, maar wel gewoon genoeg ervaring hebben om les te geven.

Hoe dan ook, vreselijk dat het jongetje is overleden. :\

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:48

Deze mensen geven aan geen ervaring te hebben, dan MOET je i.m.o ALLES controleren, ongeacht of je nou een diploma hebt of niet. En zelf als de mensen ervaring hebben MOET je alles controleren.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:52

Ja, dit heeft naar mijn mening weinig met een diploma te maken, maar met goed paardenverstand! Dit doe je niet, diploma of niet. Een cap moet passen, tuig moet in orde zijn, en daarbij zou ik iemand die voor het eerst op een paard zit (zeker een kind) überhaubt niet los laten, maar op z'n hoogst longeren (liever nog gewoon iemand er naast).

Ik kan het me van de ouders heel goed voorstellen dat ze de manege aanklagen, maar dan zou ik het niet gooien op dat diploma, maar gewoon onkunde! Daarbij blijven het dieren, nare dingen kunnen gebeuren, maar dit is zeker onkunde van de manege, of dit nu uiteindelijk de dood van dit jongetje had kunnen voorkomen of niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:09

Arm kind, arme ouders........een ongeluk zit in een klein hoekje dat blijkt wel, alle pech bij elkaar en je hebt een drama.

Natuurlijk kan dit eveneens gebeuren bij een bevoegde instructeur, (al twijfel ik bij niet passende cap/helm en schuivend zadel), mij lijkt dat iedere instructeur daar naar kijkt, althans bij een beginner die er zelf de ballen verstand van heeft.
Dat neemt niet weg dat als je als onbevoegd instructeur les gaat geven en het gaat fout en dan bedoel zoals in dit geval echt goed fout dat je misschien zwakker in je 'schoenen' staat als het om evt. 'schuld' gaat.
Met andere woorden als de ouders in een dergelijk geval gerechtelijke stappen (+ verzekering) gaat ondernemen kun je nog wel eens de pisang zijn........wat ik overgens niet zeker weet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:47

Eerst en vooral: waar zit je verstand als ouder??? Op vakantie, nooit gereden, dan gaan we dat nu eens leuk doen. Niet nagedacht over paarden die een eigen wil hebben etc.
Was er weinig of niks gebeurd, dan was diezelfde manege best ok en het rijden was leuk als vakantie avontuurtje. Nu gebeurd er een verschrikkelijk ongeval, en zijn de poppen aan het dansen.
Snap de emotie en waarschijnlijk ook de woede en frustatie van de ouders. Maar dat brengt hun kund niet terug.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:48

Jethafa schreef:
Ja, dit heeft naar mijn mening weinig met een diploma te maken, maar met goed paardenverstand! Dit doe je niet, diploma of niet. Een cap moet passen, tuig moet in orde zijn, en daarbij zou ik iemand die voor het eerst op een paard zit (zeker een kind) überhaubt niet los laten, maar op z'n hoogst longeren (liever nog gewoon iemand er naast).

Ik kan het me van de ouders heel goed voorstellen dat ze de manege aanklagen, maar dan zou ik het niet gooien op dat diploma, maar gewoon onkunde! Daarbij blijven het dieren, nare dingen kunnen gebeuren, maar dit is zeker onkunde van de manege, of dit nu uiteindelijk de dood van dit jongetje had kunnen voorkomen of niet.

Mee eens. Al is het wel begrijpelijk van ouders. Je bent je kind kwijt en je wil iets, gerechtigheid of wat dan ook.
Een diploma kan wel een graadmeter zijn voor ervaring. Je kunt er wel iets mee bewijzen. Dus op zich vind ik hun eis niet vreemd. Van iemand met een diploma mag je imo meer verwachten.
Dan is het getoetst geweest.

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:04

Vervelende gebeurtenis, maar de moeder zegt dat er plastic stijgbeugels aan zaten en de cap niet helemaal pastte.
Dan zou ik er al niet op mogen als ik geen goedpassende cap ophad. Diploma of niet, ook het tuig zoals het zadel moet goed zijn
en goed vast zitten. Daarbij vind ik het ook onverantwoord een kind dat nog nooit gereden heeft los op een paard te laten rijden
en dat de instructeur ook notabene op een paard zit, en dus niet snel genoeg kan ingrijpen als er iets gebeurd..
Ik snap dat de ouders de manege aanklagen maar zelf zou ik het niet op het dimploma gooien maar op slordigheid/onkunde

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:51

Erg wat er gebeurt is. En begrijpelijk, ik zou het er ook niet bij laten! Je zoekt in zo'n geval een zondebok, je bent je kind kwijt..
Verder heeft het misschien niets te maken met het feit dat deze instructeur geen diploma had maar wel degelijk met veiligheid, hier zijn 2 cruciale fouten gemaakt in mijn ogen.
1. Die singel mocht niet loskomen; oftewel verkeerd aangesingeld oftewel materiaal dat aan vervanging toe was
2. Die tok moest gecontroleerd worden. Dat is het minste wat je kan doen.
En eigelijk vind ik, naar mijn bescheiden mening dat het zowel fout is van de ouders als van de manege om leken direct mee buiten te nemen, dat is vragen om problemen.

Hier zijn wel fouten gemaakt door beide partijen. Ik zou het er ook niet bij laten!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:02

Als je als toerist gaat rijden in amerika teken je vaak voor eigen risico. Dat je dus weet wat er kan gebeuren e.d. Veelal in Amerika gaan mensen zonder cap, ook kinderen, een rit maken, en dan kan het zijn dat ze totaal geen ervaring hebben..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:12

Eh sja, ik vraag me af, als er nou niks gebeurt was, hadden ze dan ook gaan janken over een diploma?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:14

Helaas, zet je je zoontje van 8 jaar voor de aller eerste keer op een fiets en hij gaat ook een keertje op zijn gezicht.
Idem brommer, en auto.
Dit kan allemaal voorkomen worden door een goede begeleiding en instructie.
Voor fiets leren rijden heb je goede ouders nodig.
Brommer rijden leer je van je vrienden en auto rijden leer je van een officieel erkende auto rijschool.

Paardrijden idem, wie leert jouw paardrijden, de juf op de manege, een moeder die er verstand van heeft ??

Maar in Nederland schrijft de wet ook niet voor dat je gediplomeerd moet zijn om paardrij instructie te mogen geven.
De enige die eisen stelt is de verzekeringsmaatschappij.
Helaas geen diploma, geen verzekering.
De verzekering is degene die de eis stelt van een opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:16

Ayasha schreef:
Eh sja, ik vraag me af, als er nou niks gebeurt was, hadden ze dan ook gaan janken over een diploma?

nee, dan hadden ze er waarschijnlijk op vertrouwd dat de kennis van een dergelijk personeelslid op voldoende niveau was. Nu zijn ze er op een afschuwelijke manier mee geconfronteerd dat dat dus lang niet altijd het geval is :n ...

Eerlijk gezegd dacht ik, toen ik de titel las, ' wat een onzin, iedereen kan een dodelijk ongeluk krijgen... Daar heeft gediplomeerde instructie weinig mee te maken' . Maar toen ik het artikel las veranderde dat eigenlijk al snel naar ' oei, daar heeft de instructie toch een paar onvergefelijke blunders gemaakt ' .

Tuurlijk gaat het om ' gezond paardenverstand' hebben en niet zo zeer om het papiertje. Maar een diploma kan wel leiden/bevestigen tot dat ' gezonde paardenverstand' . Al is het maar een cursus veiligheidsmaatregelen ofzo.

Maargoed, je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre dit een gebrek was aan verstand of dat het gewoon laksheid was. En hoeveel verandering zo'n verplichting tot diploma nou gaat uitmaken. Maar ik kan me de ouders heel goed voorstellen -O- Vreselijk ongeluk!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:24

JE hoort maar 1 kant van het verhaal he Menino, houd daar ook rekening mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:33

nou, een zadel afzakt én een helm die losschiet kun je een jongetje met ouders die nog nooit iets met paarden gedaan hebben, niet echt verwijten vind ik.

Het zijn allebei dingen die kunnen gebeuren, bij uitzondering. Maar allebei tegelijkertijd.... Dan vind ik het niet onterecht dat er vragen worden gesteld over de kunde van het personeel....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:34

Na tien keer lezen van de openings post snap ik het nog niet helemaal.
Het gezin is Engels.
Zij hebben in Engeland paardrij les gehad ??
In Amerika op vakantie is het ongeluk gebeurd ??

Ze willen nu weten of Engeland gediplomeerde insrtuctie eist volgens de wet.

carlijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:36

in alle maneges staat als het goed is "rijden op eigen risico"

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

Dat bordje heeft geen toegevoegde waarde.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:37

Alsof een diploma kan zorgen dat een kind niet van het paard valt.
Nee eigen verantwoording en dan nog hier laat een instructrice haar eigen kind met een veel te grote cap rijden ook geen garantie dus.
Wel natuurlijk een zadel dat los komt te zitten, aansingelen hoort maar dat leer je denk ik niet op een cursus maar meer in de praktijk.
Paardrijden is nu eenmaal gevaarlijk.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:38

Ariebren schreef:
Na tien keer lezen van de openings post snap ik het nog niet helemaal.
Het gezin is Engels.
Zij hebben in Engeland paardrij les gehad ??
In Amerika op vakantie is het ongeluk gebeurd ??

Ze willen nu weten of Engeland gediplomeerde insrtuctie eist volgens de wet.

Ik heb het engelse stuk nagelezen op horse and hound, in de vertaling ontbreken enkele nuances, waardoor het een beetje anders overkomt dan het bedoeld is:
Het jongetje is na een ongeluk in Amerika overleden en tegen die (on)gediplomeerde instructie/ instelling ondernemen ze nu strafrechterlijke stappen. Ze weten op dit moment nog niet wat voor diploma's de amerikaanse instructrice heeft.

Ze zijn er alleen na thuiskomst achter gekomen dat Engeland ook geen regels heeft aangaande de instructie. Je kunt in Engeland dus gewoon zonder diploma les geven of een manege runnen. En daar vragen ze nu aandacht voor, zodat een dergelijke situatie, die nu heeft kunnen gebeuren met hun zoon in Amerika, wellicht in de toekomst voorkomen kan worden in hun thuisland.
Laatst bijgewerkt door lein82 op 22-08-11 22:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:39

Kafue schreef:
Alsof een diploma kan zorgen dat een kind niet van het paard valt.
Nee eigen verantwoording en dan nog hier laat een instructrice haar eigen kind met een veel te grote cap rijden ook geen garantie dus.
Wel natuurlijk een zadel dat los komt te zitten, aansingelen hoort maar dat leer je denk ik niet op een cursus maar meer in de praktijk.
Paardrijden is nu eenmaal gevaarlijk.

nou volgens mij hoor je aansingelen niet te leren (in de praktijk), maar is dat gewoon basiskennis :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:43

Het is niet alleen in Engeland krom geregeld. Hier in Nederland ken ik een stal waarbij de eigenaresse en tevens instructrice op haar site beweert een ORUN-diploma te hebben, maar dit niet heeft. Ze staat wel op de wachtlijst voor de cursus en dat is blijkbaar al genoeg om verzekerd te zijn (heb ik me aan laten praten). Hoop ik voor haar dan. :D

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:51

Ik heb de meest krankzinnige instructeurs gezien met diploma. Ik heb instructeurs zonder diploma gezien die geweldig zijn, dus enige garantie is het niet. Heel eerlijk weet ik de oplossing ook niet het kan een indicatie zijn maar zegt feitelijk niks over de kwaliteit.