Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:55

http://www.112drenthe.nl

Zondagmiddag heeft er een ongeval tussen een ruiter en motor plaats gevonden in Diever.

Een vrouw (leeftijd en woonplaats onbekend) zat op haar paard en stond te wachten om de Ten Darpeweg over te steken om verder te rijden in de richting van Kalteren.
Het paard begon tegen te werken en liep plots de weg op. Het paard kwam daardoor in botsing met een 25-jarige motorrijdster en een 25-jarige man welke achterop zat, beide uit Jubbega. Allen kwamen ten val.

De bestuurster van de motor is met een hersenschudding overgebracht naar het Diaconessenhuis te Meppel.
De overige betrokkenen hielden geen letsel over aan het ongeval.

Caesar

Re: Ruiter en paard komen in botsing met auto in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:56

Hmm.. dan klopt de titel niet helemaal als het een motorrijder betrof.

Hoop dat het paard er ook goed vanaf gekomen is!!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:04

Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:05

Pentax schreef:
Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

Het paard stak toch plotseling de weg over?

Ik hoop dat het goed komt met iedereen! :(:)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:06

Pentax schreef:

Huh?

Wat naar, hopelijk knapt de motorrijdster snel weer op :j

avalonnancy

Re: Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:07

Ehm ik begrijp uit de openingspost dat het paard ongehoorzaam was, dus dan kon in dit geval de motorrijder er niks aan doen.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:07

avalonnancy schreef:
Ehm ik begrijp uit de openingspost dat het paard ongehoorzaam was, dus dan kon in dit geval de motorrijder er niks aan doen.

En de ruiter ook niet?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:09

Nou ligt eraan waardoor hij ongehoorzaam was, als het het karakter is en je kunt dat niet onder controle houden dan vind ik het onverantwoord, is hij ergens van geschrokken vind ik het weer een ander verhaal.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:10

Hoe is het met het paard dan? Dat kan ik hier niet helemaal uit opmaken?
Of valt het paard onder de overige betrokkenen?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:16

Paard heeft alleen een wondje zag ik in een bericht op hyves. Hopelijk valt het allemaal een beetje mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:26

Jooon schreef:
avalonnancy schreef:

En de ruiter ook niet?

Wel:

Citaat:
Het paard begon tegen te werken en liep plots de weg op.

Zoals ík paardrijden en de verantwoordelijkheden daarvoor interpreteer, zou de ruiter daar wat aan hebben moeten doen ja.

Ik vind het verder weer een hoogst subjtief geschreven artikel.
Ten eerste de titel en ten tweede is er niets ´plots´ aan weglopen na tegenwerken. Dat is escalatie.
Als het paard geschrokken zou zijn dan is het nog steeds helemaal hetzelfde verhaal.

Als ruiters hier niets aan kunnen doen zou dit inhouden dat paarden inherent gevaar vormen en dus niet op de openbare weg thuishoren :)*

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:28

Hmmm heel vervelend ben blij dat alle betrokkenen er zo goed vanaf gekomen zijn, het had veel minder af kunnen lopen
En ja een paard blijft een levend wezen en kan soms dingen doen die je niet verwacht, ook als hij normaal het braafste paard van de wereld is

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:30

Wat vervelend ik hoop dat het nu met iedereen wat beter gaat.
En dat het paard er niks aan over hield even als de motor rijders.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:36

Zo te lezen kon motor rijder er niks aan doen.
Ik weet natuurlijk niet wat het paard precies heeft gedaan, maar mij is geleerd paard nooit met het hoofd op 'oversteken' zetten (dat als het aanloopt de weg op schiet ;)).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:56

norowen37 schreef:
En ja een paard blijft een levend wezen en kan soms dingen doen die je niet verwacht, ook als hij normaal het braafste paard van de wereld is

Dat is een zeer riskant argument.
Dat is namelijk geen excuus en een keiharde reden om ruiters in de openbare ruimte te verbieden.

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:10

Huertecilla schreef:
norowen37 schreef:

Dat is een zeer riskant argument.
Dat is namelijk geen excuus en een keiharde reden om ruiters in de openbare ruimte te verbieden.

Ik breng het in als feit.
En het is absoluut niet de bedoeling om het goed te praten, met paarden in het verkeer blijf je een gevaar.
Ik vindt het echter geen reden om ruiters in het openbaar een verbod op te leggen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:24

norowen37 schreef:
Ik breng het in als feit.
En het is absoluut niet de bedoeling om het goed te praten, met paarden in het verkeer blijf je een gevaar.
Ik vindt het echter geen reden om ruiters in het openbaar een verbod op te leggen

Denk er dan nog eens goed over na.

Dressuur hoort als doel te hebben een paard betrouwbaar veilig rijpaard op te leiden.
Onder meer de schrikreflex te conditioneren en het paard vlucht/vecht/anders van de ruiteraanwijzing af laat hangen.
Wanneer dit goed is gedaan, is een paard geen gevaar op de weg.

De overige verkeersnemers moeten er namelijk vanuit kunnen gaan dat een ruiter diens rijdier betrouwbaar veilig beheerst.
Als dat niet zou kunnen, hoort de ruiter niet in de openbare ruimte.

Voor ´Tja, sorry, maar een paard kan nu eenmaal rare dingen doen. Ja, gevaarlijk maar het is niet anders....´ is geen plek in de openbare ruimte.

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:32

Ik ben het in grote lijnen met je eens.
Maar zo kun je wel blijven discusseren kijk naar al die automobilisten en andere weggebruikers die bv met alcohol en/of drugs door het verkeer rijden, die hebben toch ook geleerd dat dat niet mag
Denk dat je niet wil weten hoeveel het toch doen
En wat denk je van die grapjassen die het leuk vinden om net naast jouw paard even extra te gassen die weten toch ook dat je zoiets niet moet doen.....

Denk dat het heel rustig op de weg wordt als je al die malloten ook van de weg haalt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:38

Ben het eigenlijk wel eens met HC. Je paard moet betrouwbaar zijn en handelbaar. Weet je van je eigen paard dat ie soms rare dingen doet en niet naar je luistert, en heel erg snel schrikt, dan is t verstandig om met dat paard niet de straat op te gaan. Voor de veiligheid van medeweggebruikers.

Maaaaar ik ben het ook eens met Norowen37. Een paard is en blijft een dier en zou kunnen schrikken en gaan vluchten. Das het instinct van een paard. Ook al is je band met je paard nog zo goed/speciaal/hecht oid, dan nog kán t ooit misgaan.

Veel beterschap voor de motorrijdster, hopelijk houdt ze er geen blijvende hoofdpijn aan over. Schrikken hoor, ineens een paard tegen je motor!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:40

Ik ben het met HC eens, maar dan kom je wel weer terecht in het volgende; Een paard moet ook verkeersmak gemaakt worden dus een ongeluk is zo gemaakt.

Nu maar hopen dat niemand hier blijvende schade aan overhoud.

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:45

Ik ben het ook met HC eens alleen vindt ik het niet meteen nodig om dan maar meteen te zeggen dat de ruiter niet op openbare plekken moet komen.
Wie weet is het paard wel super verkeersmak er staat namelijk dat het paard begon tegen te werken, ja en laten we eerlijk wezen dat doet ook een verkeersmak paard wel eens

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:54

Naar bericht. Schrikken voor beide partijen! Hoop dat de motorrijdster niet te ernstig ledsel heeft.

Wat Norowen schreef dacht ik ook direct..maar ben het ook deels met HC eens, maar wat TanteSabien schrijft dacht ik ook direct.

ik zou dan wel willen weten hoe je een paard dan verkeersmak krijgt...TUSSEN het verkeer, toch?
Dus de eerste keer dat er een vrachtwagen met klapperend zeil voorbijraast, vind je dus dat het paard maar braaf moet doorstappen? dat kun je in je bakje niet nabootsen dus ook niet geoefent hebben.

Mijn paard is super braaf en rustig en te hanteren in de bak,kinderen kunnen er mee rondrijden, maar buiten is het bang bij groot en lawaaierig verkeer. IK rijd dus ook niet meer buiten hoor, maar de enige manier om haar rustiger te krijgen buiten, is toch JUIST naar buiten gaan... ? IK vind het levensgevaarlijk dus doe het niet.

En dan heb ik ook met echt een 100% bomproof paard ook 1 keer gehad, dat hij plots, ja plots, niet te hanteren was en NIET meer vooruit ging maar scheef achteruit op de weg danste. Ik kan het 'plots' wel uitleggen: er lagen folders op de weg, en kwam een windje opzetten en die fladderde dus recht op dit paard af. Paard was echt nergens bang voor, maar dit had hij toch nog nooit meegemaakt. Was het dan toch mijn schuld?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:59

Pentax schreef:

Nee, men zou paarden beter moeten opvoeden. Goed opgevoed paard blijft nml netjes wachten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:03

Pentax schreef:

Helaas leest niet iedereen het gehele bericht. Jammer. }:0

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:04

Niet met Huertecilla eens.

Apart, wat mensen zelf nog niet voor elkaar krijgen bij zichzelf wordt wel van een dier , in dit geval van het paard verwacht.
Iedereen met een motorvoertuig op de weg heeft zijn rijbewijs moeten halen, en heeft dus de kennis opgedaan hoe het hoort. Dan zou je dus verwachten dat er geen ongelukken meer gebeuren, niet te hard wordt gereden, niet met alcohol achter het stuur, noem maar op. Dat zou mooi zijn. Jammer genoeg is de waarheid heel anders.
Een paard dat goed opgeleid is, mag dus niet meer schrikken, moet ten alle tijde totale gehoorzaamheid tonen, ook al schrikt zo'n dier zich bijv. te pletter.
Een levend wezen, wij net zo goed als het paard, heeft reflexen. Als een paard flink schrikt kan hij in een reflex een verkeerde reaktie geven. Dat kan het braafste paard overkomen, en het kan ook de meest verantwoordelijke mens overkomen.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat als je met een paard de weg op gaat dat paard wel betrouwbaar genoeg moet zijn.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-08-11 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt