'Ze kan het en Ik ga gewoon door met haar.'

Edward en Sisther de Jeu.
Foto: FEI EC Dressage 2011 / Sjoert
Edward Gal moest er gisteren heel hard aan werken om zijn temperamentvolle merrie Sisther de Jeu bij de les te houden. Hoewel de combinatie thuis geen enkele moeite meer heeft met de spanning die er halverwege de proef insluipt, blijft dit tijdens de wedstrijden nog een moeilijk punt. Hoe heeft Edward zelf zijn proef ervaren?
Edward: 'Ja, er zat toch weer heel wat spanning in. Ik probeerde tijdens het binnenkomen in de ring ook zo lui mogelijk te starten. Ik heb haar zo lang mogelijk laten stappen voor we aan de beurt waren en ik heb haar pas zo laat mogelijk opgepakt. Net voordat de bel ging heb ik haar wakker geschud, maar toen stond ze natuurlijk alweer strak van de spanning.
Je voelt het natuurlijk wel en ik voelde dus na de eerste piaffe eigenlijk al dat er weer teveel spanning in kwam.
Ik kwam de hoek om; Sisther zag de uitgang en dacht: "Daar moet ik heen!" en dan voel je het al op komen borrelen.
Na de tweede piaffe begon ze ook weer te proesten en dan weet je het al. Ik probeerde nog zo goed en kwaad als het gaat om te overleven.
Het was eigenlijk gewoon een groot stuk crisismanagement. Je probeert haar op dat moment zo goed mogelijk door de proef heen te loodsen, maar eigenlijk kom je op die manier niet echt aan rijden toe. Dat is zo verschrikkelijk jammer omdat ik weet dat ze het super kan. Ik weet heel zeker dat Sisther in dit sterke deelnemersveld echt wel goed kan meekomen, maar op dit moment lukt het gewoon nog niet. Maar goed, we gaan gewoon door en ik geloof nog steeds in haar.
Ik blijf gewoon nog een jaar met haar oefenen en trainen en ik ga gewoon door met haar ja. Dit soort wedstrijden moet ik wel met haar rijden om haar hier aan te laten wennen, want thuis heeft ze nooit last van die spanning en het enorme heet worden dat ze nu steeds aan het publiek laat zien. In Aken viel het ook reuze mee en in Leipzig had ze ook wel last van spanning, maar dat was minder erg als hier.
Wat het precies is waar ze steeds last van heeft weet ik ook niet, maar we moeten hier toch mee leren omgaan.
Ik weet heel zeker dat ze het kan, maar dat moeten we nog wel constanter kunnen laten zien.'
Klik hier voor het filmpje met het interview.

Die kijken namelijk niet verder dan hun neus lang is.
Ik denk dat mij ondertussen de hoop wel in de schoenen zou zakken als ik hem was