Edward: 'Proef met Sisther was vooral crisismanagement'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edward: 'Proef met Sisther was vooral crisismanagement'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 06:34

Nieuwsredactie / http://www.sport.nl

'Ze kan het en Ik ga gewoon door met haar.'

Afbeelding
Edward en Sisther de Jeu.
Foto: FEI EC Dressage 2011 / Sjoert

Edward Gal moest er gisteren heel hard aan werken om zijn temperamentvolle merrie Sisther de Jeu bij de les te houden. Hoewel de combinatie thuis geen enkele moeite meer heeft met de spanning die er halverwege de proef insluipt, blijft dit tijdens de wedstrijden nog een moeilijk punt. Hoe heeft Edward zelf zijn proef ervaren?

Edward: 'Ja, er zat toch weer heel wat spanning in. Ik probeerde tijdens het binnenkomen in de ring ook zo lui mogelijk te starten. Ik heb haar zo lang mogelijk laten stappen voor we aan de beurt waren en ik heb haar pas zo laat mogelijk opgepakt. Net voordat de bel ging heb ik haar wakker geschud, maar toen stond ze natuurlijk alweer strak van de spanning.

Je voelt het natuurlijk wel en ik voelde dus na de eerste piaffe eigenlijk al dat er weer teveel spanning in kwam.
Ik kwam de hoek om; Sisther zag de uitgang en dacht: "Daar moet ik heen!" en dan voel je het al op komen borrelen.
Na de tweede piaffe begon ze ook weer te proesten en dan weet je het al. Ik probeerde nog zo goed en kwaad als het gaat om te overleven.

Het was eigenlijk gewoon een groot stuk crisismanagement. Je probeert haar op dat moment zo goed mogelijk door de proef heen te loodsen, maar eigenlijk kom je op die manier niet echt aan rijden toe. Dat is zo verschrikkelijk jammer omdat ik weet dat ze het super kan. Ik weet heel zeker dat Sisther in dit sterke deelnemersveld echt wel goed kan meekomen, maar op dit moment lukt het gewoon nog niet. Maar goed, we gaan gewoon door en ik geloof nog steeds in haar.

Ik blijf gewoon nog een jaar met haar oefenen en trainen en ik ga gewoon door met haar ja. Dit soort wedstrijden moet ik wel met haar rijden om haar hier aan te laten wennen, want thuis heeft ze nooit last van die spanning en het enorme heet worden dat ze nu steeds aan het publiek laat zien. In Aken viel het ook reuze mee en in Leipzig had ze ook wel last van spanning, maar dat was minder erg als hier.

Wat het precies is waar ze steeds last van heeft weet ik ook niet, maar we moeten hier toch mee leren omgaan.
Ik weet heel zeker dat ze het kan, maar dat moeten we nog wel constanter kunnen laten zien.'

Klik hier voor het filmpje met het interview.

benangelique

Re: Edward: 'Proef met Sisther was vooral crisismanagement'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:19

Fantastisch om te lezen hoeveel vertrouwen hij in haar heeft. Blijft toch moeilijk voor hem na zo'n succesvolle carrière met t...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:31

Jammer is daardoor wel, dat het lijkt alsof hij zijn successen louter en alleen maar aan Totilas te danken heeft. Nu maar hopen dat de aanhouder wint.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:33

Sister is echt een erg gaaf paard. Ik hoop van harte dat ze wat meer rust in de ring kan vinden, want ik weet zeker dat ze met de top mee zou kunnen.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:34

ukje schreef:
Jammer is daardoor wel, dat het lijkt alsof hij zijn successen louter en alleen maar aan Totilas te danken heeft. Nu maar hopen dat de aanhouder wint.

vind ik niet... met lingh was hij ook goed. en Totilas staat nu niet op het podium.....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:36

Als al edwards succes van zijn paard had afgehangen, had rad wel in de prijzen gevallen

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:59

fryskhynders schreef:
ukje schreef:

vind ik niet... met lingh was hij ook goed. en Totilas staat nu niet op het podium.....

Dat klopt ook maar mensen die dat niet weten zullen veel sneller denken, dat hij het aan Totilas te danken heeft. Op die groep mensen doelde ik meer met mijn reactie. Omdat Totilas zo veel in de media is geweest. En zijn successen met lingh veel minder.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:15

ukje schreef:
Dat klopt ook maar mensen die dat niet weten zullen veel sneller denken, dat hij het aan Totilas te danken heeft. Op die groep mensen doelde ik meer met mijn reactie. Omdat Totilas zo veel in de media is geweest. En zijn successen met lingh veel minder.

Die mensen zijn dan ook de moeite niet waard om over wakker te liggen ;) Die kijken namelijk niet verder dan hun neus lang is.

Mooi om te lezen hoeveel vertrouwen hij houdt in Sisther, hopelijk wordt zijn geduld terug betaald in mooie successen wanneer de tijd er rijp voor is!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:35

Ik vind het zo knap hoe Edward met Sisther rijdt. Denk dat het paard het meest sensibele en heetste paard is die er tussen loopt. Kwaliteit is niet altijd makkelijk. Zodra Sisther haar zenuwen de baas krijgt hebben we een nieuwe totilas.. Edward zelf heeft zoveel kwaliteiten als ruiter. Dat gaat hem vast lukken. Nu zie je pas hoe goed Edward is. Vind Totilas een heel stuk minder onder Rath lopen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:03

ukje schreef:

met oa Lingh en Gribaldi had ie zn sporen ookal verdient hoor, allemaal voor Totilas, Edward is gewoon een zeer ervaren ruiter die ze zelf opleid

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:08

Gewoon doorgaan. Dit dier heeft ook big time potentie.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:09

Sisther is zoooooo gaaf! Komt vast helemaal goed met die twee.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:27

caro29 schreef:
Ik vind het zo knap hoe Edward met Sisther rijdt. Denk dat het paard het meest sensibele en heetste paard is die er tussen loopt. Kwaliteit is niet altijd makkelijk. Zodra Sisther haar zenuwen de baas krijgt hebben we een nieuwe totilas.. Edward zelf heeft zoveel kwaliteiten als ruiter. Dat gaat hem vast lukken. Nu zie je pas hoe goed Edward is. Vind Totilas een heel stuk minder onder Rath lopen.

hier ben ik het helemaal mee eens!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:27

Super dat hij het vertrouwen in de merrie niet verliest en gewoon keihard blijft knokken +:)+ Wat een geweldige sportmentaliteit heeft die man toch _/-\o_ Ik denk dat mij ondertussen de hoop wel in de schoenen zou zakken als ik hem was :o

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:37

ik vond Sister haar uitstrek momentje gisteren ongelooflijk mooi. En ik blijf een grote fan van hen. Als iemand Sister zo ver krijgt dat ze rustiger wordt in de ring dan is het Edward wel. Ik blijf in elke geval volop in dit duo geloven. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:52

Sister ging als jong paard al vaak mee voor clinics/demonstraties en iedereen die dát heeft gezien weet hoe wonderbaarlijk ver Gal nu al is gekomen. Aan de kwaliteiten van het paard zal niemand twijfelen, maar of dit paard ooit helemaal controleerbaar en daarmee betrouwbaar zal worden vraag ik me af.
Een FEI-jurylid (weet niet meer welke), heeft ooit gezegd dat een normale ruiter waarschijnlijk geen 60% met haar zou scoren - dus wat dat betreft alleen maar complimenten. Tegelijkertijd blijft het een feit dat het paard 11 is en dat Gal het er maar mee moet doen omdat hij op dit moment niks beters op stal heeft. Maar of het genoeg is voor de top? Ik denk het niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 09:54

Kendra schreef:
Sister ging als jong paard al vaak mee voor clinics/demonstraties en iedereen die dát heeft gezien weet hoe wonderbaarlijk ver Gal nu al is gekomen.

Ik kan me nog zijn eerste kur op muziek met haar herinneren :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:45

Ik heb wel vaak gedacht, als dit nu mijn merrie was, wat voor hengst zou ik dáár op zetten?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:06

Ik vind het een geweldig paard om te zien, ben blij om te horen dat hij haar de kans geeft en dat het vertrouwen er nog steeds is!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:12

Deze merrie heeft zoveel kwaliteit misschien net iets te veel :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 11:12

Een groot ruiter zei ooit: "Genialiteit gaat gepaard met gekkigheid".
Erg van toepassing op deze merrie :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:28

Cayenne schreef:

dun lijntje tussen genialiteit en gestoordheid, dus nu maar hopen dat de naald straks naar de goede kant valt :+

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:55

Dat stuk was in de pauze was over Edward Gal en Hans-Peter thuis, kun je dat ergens terug zien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:32

Jammer dat Sisther weer zo gespannen was,ik denk ook dat ze zonder spanning echt bij de top 3 zou kunnen zitten.Maar die spanning is wel erg moeilijk bij haar,ik vindt het ookal knap dat ze zover gekomen zijn en hoop dat er nog groei inzit naar nog meer ontspanning.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:33

Cayenne schreef:

Dit zei Sjef Janssen :)

Ik vind het ook top hoe Edward deze merrie rijdt. Ik denk dat zeker 90% van alle ruiters niet met dit dier over weg kunnen. Dat hij dit laat zien vind ik een topprestatie. Natuurlijk kan het altijd beter, daarom is paardrijden ook zo leuk... :)