Matthias Alexander Rath & Totilas vielen vandaag buiten de prijzen,
morgen zal hen er alles aan gelegen zijn om een podiumplaats te behalen.
Foto: FEI EC Dressage 2011 Sjoert
De Grand Prix Special vandaag was bijzonder spannend. Volgens hoofd van de jury van deze rubriek Mary Seefried lag het veld voor aanvang van de rubriek volledig open. Er doen zoveel talentvolle en sterke combinaties mee. Toen de eerste combinatie van start was gegaan liep het eigenlijk vanzelf. De prestaties van de ruiters spreken dan ook voor zich.
De vraag die op ieders lippen brandde was na vandaag aan Adelinde. Wat gebeurde er? Het antwoord op de vraag ligt voor de hand. Adelinde reed verkeerd. Ze was er volledig van overtuigd dat ze op dat moment de wissels om de twee passen moest rijden en zat dan ook volledig in dat ritme. Adelinde vertelt: 'Parzival deed het geweldig. Alleen deed ik nogal mijn best om het te verpesten. Gelukkig is dat niet gelukt. Ik ben zo blij voor hem dat we dit toch gewonnen hebben. In de proef motiveerde het me om het deel erna nog beter te rijden. Ik moest die punten goed maken. Achteraf voelt het heel slecht en heb ik mezelf echt voor mijn kop geslagen. Ik kon dan ook niet geloven dat er toch gewonnen hebben'.
De tweede plaats was voor Carl Hester. De ruiter gaf aan genoten te hebben van de proef. 'de uitgestrekte draf en passages voelden subliem. Helaas ging het even flink mis in de wissels om de pas. Toch neemt dat niet weg dat ik altijd blij ben om met dit paard een proef te rijden'. De fouten in de proef wijdt Hester aan vermoeidheid. Hij heeft geprobeerd het uiterste uit het paard te rijden om een individuele medaille te rijden. Carl Hester is zeer te spreken over de Nederlands gefokte Uthopia. Op de vraag waar hij dit paard heeft gevonden, glimlachte Carl: 'In Nederland. En gelukkig waren de Hollanders zo vriendelijk om hem naar Engeland te verkopen'.
Het brons was eveneens voor de Engelsen. Laura Bechtolsheimer reed met Mistral Hojris naar de derde podiumplaats. Haar rit voelde voor het eerste deel geweldig aan. 'Even leek het erop dat dit onze beste rit ooit zou worden. Na de uitgestrekte stap voelde hij alleen niet meer fijn aan. Ik pakte hem op en het was anders. Hij was moe en het is lastig om dan zo'n groot paard nog door de proef te sturen. Hierdoor maakten we fouten. Erg jammer'.
Veel ruiters hadden vandaag last van storingen in de proef. Dit had mogelijk iets te maken met het rumoer op de tribune. Er wordt door de fans fanatiek meegeleefd en de 'ah en oeh-geluiden' zijn niet bevorderlijk voor de concentratie. Van de muziek die tijdens de proeven gespeeld wordt, krijgen de ruiters nauwelijks iets mee. Hester gaf aan deze muziek geheel niet te horen, maar zoals hij zelf zegt 'ik ben dan ook oud en word doof'. Adelinde gaf aan de muziek wel te horen, maar heeft niet het idee dat het voor haar iets toeoegt'.
Na een goede nachtrust staat morgen voor de vijftien beste combinaties de kur op muziek op het programma. De dag van morgen kan nog wel eens een verrassing worden. Hester reed namelijk pas een keer eerder de Kur op Muziek met Uthopia en de kur die hij morgen rijdt, heeft hij zelfs nog nooit eerder gereden. Hester grapt: 'de kur morgen wordt een verrassing. Voor het publiek, maar ook voor mij. Gelukkig heb ik de kur op DVD en ik kijk hem vijf keer per dag'.
Tijdens de kur op muziek komen voor Nederland morgen Adelinde Cornelissen en Hans Peter Minderhoud aan de start.