Rotterdam krijgt klachten over wegafsluiting voor het EK

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rotterdam krijgt klachten over wegafsluiting voor het EK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:28

http://www.rtvrijnmond.nl

De gemeente Rotterdam en de deelgemeente Kralingen hebben veel klachten binnengekregen over de twee grote paardensport-evenementen die deze weken worden gehouden bij de Rotterdamse manege. Enkele tientallen automobilisten hebben gebeld over verkeersproblemen.

Deze week wordt het EK Dressuur gehouden, volgende week is het CHIO aan de beurt en al die tijd is de Kralingseweg afgesloten voor verkeer. Bewoners, leveranciers en deelnemers, die een doorrijkaart hebben mogen er vanaf de Kralingsezoom wel door, maar niemand anders.

Volgens een woordvoerder van de deelgemeente is het aantal klachten elk jaar ongeveer gelijk. Maar dit jaar duurt de overlast vanwege het EK Dressuur een week langer.

kohtje

Re: Rotterdam krijgt klachten over wegafsluiting voor het EK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:00

Als het voetbal was geweest had je minder mensen gehoord.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:03

dan had je waarschijnlijk een me peleton daar parraat staan..

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:26

En de afsluitingen voor die Formule 1 happening dan in Rotterdam?? Of gaan ze dan ook klagen, pfff.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:30

dat is aan de hele andere kant

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:30

Deze klachten zijn zo begrijpelijk! Wat n drama daar! Ik denk dat Kralingen gewoon niet meer is gemaakt voor een evenement als het CHIO! Die manege is vervallen en rommelig. Die word volgens mij alleen maar 1 keer per jaar opgeruimd en dan nog vanwege het CHIO! Het Kralingse bos is meer een trekpleiser voor "rare" mensen en de woonwijk is al zoooo druk, de bewoners hebben zonder evenement al een probleem wanneer ze een auto moeten rijden! Nergens parkeerplaats, overal betaald parkeren, altijd drukdrukdruk!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:33

Jullie wonen er dus niet he. Behalve Bellenadie, die snapt 't :D

Ik woon er vlakbij. Leuk denk je dan misschien, maar het is niet leuk. Van het hele evenement krijg je werkelijk niets mee, alleen de overlast. Er is namelijk niets te zien van de paarden, de ruiters of wat dan ook, alles wordt aan het zicht weggenomen door afzettingen. Dus leuk is anders.
Gelukkig heeft onze straat sinds twee jaar een ontheffing, dat wil zeggen dat niet alle bezoekers van het CHIO 5 dagen lang hun auto in onze straat parkeren (met als gevolg dat je je kind niet eens naar school kan brengen, je auto niet kwijt kunt behalve 10 straten verder op etc.).
De afsluitingen van het CHIO duren altijd dik een week. Slaat nergens op, het evenement duurt veel korter.

Nu zijn de afsluitingen 2 weken. Gevolg: je staat continue in de file wegens overbelasting van de omliggende wegen. En dat zijn geen wegen waar maar een paar mensen langskomen voor woon/werk verkeer, dat betreft duizenden mensen per dag. Dit is geen durpie in de Achterhoek ofzo met alle respect....

Als bewoners / omwonenden kunnen we bijna 4 weken (!!!) niet fatsoenlijk in het Kralingse bos wandelen of recreeren (er zijn rare plekken in het bos, zoals in elk stadsbos, maar het park heeft echt een recreatieve functie, met het meer, de strandjes, ruiterpaden, fietspaden, de hertenkamp, speelplekken e.d.). Alles is afgesloten. Je kunt ook niets zien, want er staan allerlei hekken met zeil omheen, waardoor je niets ziet, dus erg leuk er omheen wandelen of zoiets gaat ook niet. Vind het volkomen idioot dat het voor een nogal duur en voor beperkte doelgroep paardenevement (de kaarten voor CHIO en dressuur zijn echt niet zo dat je daar met je gezin even heen gaat :$ ) een heel stadsdeel zoveel overlast krijgt.

Als bewoners hebben we een korting op kaartjes van het CHIO van woensdag en donderdag, overdag, een korting, we krijgen niets voor niets of wat dan ook ter compensatie. Tja, die woensdag en donderdag kunnen er wel af, overdag, want dan zijn er bijna geen bezoekers
Met andere woorden: als bewoners heb je aan dit evenement alleen maar overlast, zeker als je geen paardenliefhebber bent. En dat zijn de meesten nu niet speciaal. Waarom het zo afgesloten is, is mij ook al jaren volkomen onduidelijk, want het is de weg langs het evenement. Het is niet door het evenement of zoiets.
Zelfs ik als paardenliefhebber, vind dat de buurt onevenredig wordt belast. En zou ik met het EK voetbal ook zo klagen, nee, want dan zijn er geen complete straten afgezet en is niet een prachtig recreatieterrein een maand niet toegankelijk. EK voetbal hebben we hier in Rotterdam overigens ook gehad 8-) was prima georganiseerd en qua verkeersoverlast had niemand daar last van omdat het gewoon in een gebied was met goede toegangswegen etc..
Dus klachten over de wegafsluiting, lijkt me logisch in deze situatie. Zeker nu het twee weken duurt (de afsluiting), de scholen zijn ook net weer begonnen (waardoor er heel veel verkeer moet worden omgeleid, 's ochtends met brengen / 's middags met halen) en het hele bos is dus ruim 4 weken niet / nauwelijks fatsoenlijk toegankelijk.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:33

gelukkig is het niet elk weekeinde raak.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:28

VanHuisUit schreef:
Jullie wonen er dus niet he. Behalve Bellenadie, die snapt 't :D

Ik woon er vlakbij. Leuk denk je dan misschien, maar het is niet leuk. Van het hele evenement krijg je werkelijk niets mee, alleen de overlast. Er is namelijk niets te zien van de paarden, de ruiters of wat dan ook, alles wordt aan het zicht weggenomen door afzettingen. Dus leuk is anders.
Gelukkig heeft onze straat sinds twee jaar een ontheffing, dat wil zeggen dat niet alle bezoekers van het CHIO 5 dagen lang hun auto in onze straat parkeren (met als gevolg dat je je kind niet eens naar school kan brengen, je auto niet kwijt kunt behalve 10 straten verder op etc.).
De afsluitingen van het CHIO duren altijd dik een week. Slaat nergens op, het evenement duurt veel korter.

Nu zijn de afsluitingen 2 weken. Gevolg: je staat continue in de file wegens overbelasting van de omliggende wegen. En dat zijn geen wegen waar maar een paar mensen langskomen voor woon/werk verkeer, dat betreft duizenden mensen per dag. Dit is geen durpie in de Achterhoek ofzo met alle respect....

Als bewoners / omwonenden kunnen we bijna 4 weken (!!!) niet fatsoenlijk in het Kralingse bos wandelen of recreeren (er zijn rare plekken in het bos, zoals in elk stadsbos, maar het park heeft echt een recreatieve functie, met het meer, de strandjes, ruiterpaden, fietspaden, de hertenkamp, speelplekken e.d.). Alles is afgesloten. Je kunt ook niets zien, want er staan allerlei hekken met zeil omheen, waardoor je niets ziet, dus erg leuk er omheen wandelen of zoiets gaat ook niet. Vind het volkomen idioot dat het voor een nogal duur en voor beperkte doelgroep paardenevement (de kaarten voor CHIO en dressuur zijn echt niet zo dat je daar met je gezin even heen gaat :$ ) een heel stadsdeel zoveel overlast krijgt.

Als bewoners hebben we een korting op kaartjes van het CHIO van woensdag en donderdag, overdag, een korting, we krijgen niets voor niets of wat dan ook ter compensatie. Tja, die woensdag en donderdag kunnen er wel af, overdag, want dan zijn er bijna geen bezoekers
Met andere woorden: als bewoners heb je aan dit evenement alleen maar overlast, zeker als je geen paardenliefhebber bent. En dat zijn de meesten nu niet speciaal. Waarom het zo afgesloten is, is mij ook al jaren volkomen onduidelijk, want het is de weg langs het evenement. Het is niet door het evenement of zoiets.
Zelfs ik als paardenliefhebber, vind dat de buurt onevenredig wordt belast. En zou ik met het EK voetbal ook zo klagen, nee, want dan zijn er geen complete straten afgezet en is niet een prachtig recreatieterrein een maand niet toegankelijk. EK voetbal hebben we hier in Rotterdam overigens ook gehad 8-) was prima georganiseerd en qua verkeersoverlast had niemand daar last van omdat het gewoon in een gebied was met goede toegangswegen etc..
Dus klachten over de wegafsluiting, lijkt me logisch in deze situatie. Zeker nu het twee weken duurt (de afsluiting), de scholen zijn ook net weer begonnen (waardoor er heel veel verkeer moet worden omgeleid, 's ochtends met brengen / 's middags met halen) en het hele bos is dus ruim 4 weken niet / nauwelijks fatsoenlijk toegankelijk.

Ik sluit me hier compleet bij aan. ik woon ook om de hoek van de manege en heb geen overlast (want geen auto) maar het is ieder jaar weer raak. Je kan ook nie goed meer het bos in. Je kan niet eens je hond loslaten voor weken, op de plek waar het alleen is toegestaan (daar worden weken van te voren stallen gebouwd en afgebroken) om je hond los te laten

Ik moet ook zeggen dat ik altijd erg genoten heb van mijn vrije toegang (lid van de manege) voor het CHIO

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:26

Ik kan het wel begrijpen.

Eerst maanden verkeersoverlast omdat de maastunnel afgesloten was,
Toen verkeersoverlast, vanwege de A20,
Dan weer voor Bavaria City Race
En dan nu weer voor het EK dressuur.

Ik denk dat men dat toch wel een beetje zat word na zo'n tijd.

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:11

Ach, de wereld vergaat niet zo denk ik altijd maar..
Ja, het is afgezet en ja, ook met de Cityrace wordt de Coolsingel en omstreken weer afgezet.. Heb je weleens.. ;) Ik werk in het Kralingse Bos (nee, niet op de manege maar helemaal aan de andere kant) maar ik heb er echt geen last van, alleen als ik naar de snelweg wil, rijd ik via de Bosdreef.
Ik vind ook dat de manege zelf best eens een flinke omknapbeurt kan hebben, de nieuwe tribune steekt er wel errug nieuw bij af!!
De Maastunnel was dicht voor onderhoud: moet gebeuren en wanneer moet je hem anders dichtgooien?!?
De A20 is twee weken om de beurt twee kanten op dicht geweest: ja, hoe moet je anders asfalteren als er auto's over heen blijven rijden?!? Ik heb er in elk geval weinig last van gehad, je kon weer door de Maastunnel richting zuid alleen wist de helft dat volgens mij nog niet want ik reed dr in mn eentje.... :D

Rotterdam heeft nou eenmaal een aantal grote evenementen (daar moet niet over gezeurd worden, daar moet je trots op zijn!!) en er moet weleens aan de weg gewerkt worden!! En ja, ze mogen het voor de bewoners in de buurt van het bos best weleens wat beter regelen, want die moeten wel gewoon hun eigen straat in kunnen... ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:23

Achja, waar kun je je druk om maken? Moet je een paar kilometer omrijden.... Als je er gewoon rekening mee houd dan is er toch geen probleem.

Het is 1 week per jaar mensen, kom op.
Idd wat al eerder werd gezegd, als het voetbal of F1 was geweest was er niet zulk gezeur.

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:01

Het is misschien maar een paar km om, maar het is zo en zo al druk in de buurt .
Dus je doet over die paar km rustig een half uur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:14

Tsja, ga je een half uurtje eerder je bed uit. Big deal.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:48

Eens met Vanhuisuit. Hier ook een Rotterdammer (en paardenliefhebber). Maar inderdaad is het niet een weekje, maar veel langer. En ook niet één straat, maar meerdere. En dan in het bos alles afgeschermd.
En Marjoow, een half uurtje eerder opstaan, half uurtje eerder weg om kinderen op te halen (?), half uurtje later thuis en dat langere tijd achterelkaar. Ik word er niet blij van. Laat staan als het een paardenevenement is terwijl je geen paardenliefhebber bent en je krijgt er verder niks van mee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:24

Ach, wij moeten ook wel eens iets opofferen voor voetbalevenementen waar ik een enorme hekel aan heb.

Maak je toch niet druk, het duurt 2 weekjes dan is t weer voorbij.

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:16

Kaartje23 schreef:
Eens met Vanhuisuit. Hier ook een Rotterdammer (en paardenliefhebber). Maar inderdaad is het niet een weekje, maar veel langer. En ook niet één straat, maar meerdere. En dan in het bos alles afgeschermd.
En Marjoow, een half uurtje eerder opstaan, half uurtje eerder weg om kinderen op te halen (?), half uurtje later thuis en dat langere tijd achterelkaar. Ik word er niet blij van. Laat staan als het een paardenevenement is terwijl je geen paardenliefhebber bent en je krijgt er verder niks van mee.

heb je het toevallig gelezen van boshut de big, die hebben al meer dan een maand minder inkomsten omdat die hekken al bij hun op het terras staat

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:34

Ook zoiets. Nu denk ik wel dat bijna de helft van het bezoek wel een pannenkoek bij de Big eet, maar goed.
Tot vorig jaar was het zo dat de toegang naar de Big open was, zodat je daar als niet bezoeker nog een pannenkoek kon eten, nog wat mee kon krijgen van het inspringen en het kinderdorp, dus dat was nog iets.
Nu is dat ook al afgesloten.
Kijk, als je het hier niet kent, kan ik me voorstellen dat je zo reageert als velen hier reageren. Zo van duurt maar even en het is toch mooi, leuk evenement. Maar mensen die hier hun kinderen in de wijk naar school moeten brengen staan nu per dag zo'n 1 a 2 uur in files, al het woon - werk verkeer staat dus ook mega vast. Ik heb zelf vanochtend ook (om 9.00 uur nog) een half uur extra erover gedaan voordat ik de wijk uit was.
Bij de manege is feitelijk geen terrein voor een dergelijk groot evenement. Ook niet meer voor het CHIO vind ikzelf.
Maar de gemeente en vooral de CHIO organisatie wil dat niet onder ogen zien. Het is erg ons kent ons en er is vrijwel geen overleg met de buurtbewoners, stilletjes gezegd denk ik dat ze dat niet van belang vinden. Het is een behoorlijk elitaire club mensen.
De deelgemeente Kralingen-Crooswijk (wat dus naast het terrein ligt) heeft niets te zeggen over wat er in het bos gebeurt, want dat valt onder het stadsbestuur.
Prima, geweldig zelfs, zo'n evemenent in Rotterdam, maar organiseer het dan gewoon op een meer toegankelijke plek. En nogmaals, dat geldt ook voor het CHIO.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:06

Hoho, dit is het EK he ;) Normaal gesproken is het alleen het CHIO. Wie weet is dat volgende week anders. Sowieso is er nu geen springen :P

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:30

Ja duh, dat begrijp ik ook wel ;)
Volgende week is het niet anders, dat weten we via het wijkbestuur.
De toegang naar dat inspringen / inrij terrein was leuk, want dan kon je gewoon toch nog iets zien. Met andere woorden, als je kinderen dan 'paardjes' wilden kijken, kon dat zonder dat je tig-Euro's kwijtbent aan entree. Of als je nog iets van de sfeer mee wilt pikken.
Nu kun je totaal geen sfeer meepikken, alleen de file overlast :+
Het is niet zo dat je hier last hebt van het verkeer voor het EK, maar van de wegafsluitingen. Dat verkeer voor het EK wordt keurig geleid naar aparte plaatsen buiten de wijk en daar houden de meeste mensen zich aan. Maar door die afsluitingen kun je als je al omwonende inde wijk wilt geen kant op en eruit dus ook niet. Of als je hier gewoon werkt.
Besef je je wel dat er in de deelgemeente Kralingen-Crooswijk bijna 50.000 mensen wonen? Waarvan 20.000 in Kralingen? En dat die 20.000 allemaal te maken hebben met die wegomleidingen? Minimaal 2 weken lang? En dat die 20.000 allemaal gebruik maken van die buitenruimte waarvan een flink deel nu zo ongeveer totaal hermetisch afgesloten is?

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:33

dan wordt je daar niet vrolijk van

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:15

Tja, en als je in nijmegen woont heb je "last" van de vierdaagse.. overal is wel iets. Wil je dat niet, ga dan ergens in de boes-boes wonen (met de kans op last van apen :+)

Wel jammer dat er niet voor nop (in ieder geval voor de buurtbewoners) van de sfeer geproeft kan worden op het inrij terrein.. Dat maakt het natuurlijk wel iets dragelijker.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 07:43

Tuurlijk is er overal wat en als je dat niet wilt moet je niet in de stad gaan wonen. We hebben hier in Rotterdam allerlei festivals, evenementen enz. Hartstikke leuk en totaal geen probleem, iedereen kan ervan meegenieten, wil je dat niet, doe je het niet.

Alleen het EK/CHIO is zo elitair als wat je kunt als normaal mens echt totaal nergens van meegenieten (wel van al die andere evenementen en festivals!) dus tja, waarom zou je dan niet klagen over twee weken zware files en vier weken geen gebruik kunnen maken van 'jouw' recreatiemogelijkheid.

Maar goed, ik worstel mij vandaag weer door de files heen, vertrek zo weer (later omdat het geen doen is) en de gemeente zal hier nooit wat aan doen want die zitten zelf met hun familie wel aan het buffet bij de VIP tent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:54

VanHuisUit schreef:
Het is erg ons kent ons en er is vrijwel geen overleg met de buurtbewoners, stilletjes gezegd denk ik dat ze dat niet van belang vinden.

Dat lijkt wel een samenvatting van een groot deel van de ruiterij versus de rest van de samenleving :)*

Die rest van de samenleving, in dit geval de niet paardrijdende liefhebbers in deze buurt, hebben er alleen maar óverlast van.
Dat heeft grenzen.

VanHuisUit verwoordt het allemaal héél netjes en in een volstrekt redelijk met zo objectief mogelijk perspectief.

sunnies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

Laatst bijgewerkt door sunnies1 op 24-08-11 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt