Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:30

www.horses.nl

De Amsterdamse Frederique Schut wist zondag als eerste Nederlander de loodzware Mongoolse Derby te voltooien. In tien dagen tijd legde ze duizend kilometer over de Mongoolse steppe af op ruggen van lokale pony’s. Van de 23 deelnemers haalden vijftien combinaties de finish. De overwinning ging naar de Zuid-Afrikaan Craig Egberink.

Craig Egberink stond vrijwel de hele wedstrijd aan de leiding. De uit Mongolië afkomstige Sanbayier Mongol wist de wedstrijd uiteindelijk nog uiterst spannend te maken door op zondagochtend op slechts twee minuten achterstand binnen te komen. Rond de middag arriveerde nog een groep van zeven ruiters bij de finish. Later op de dag kwamen de laatste drie ruiters, waaronder Frederique Schut, over de eindstreep.

De Mongoolse Derby, de langste endurancerit ter wereld, is omstreden. De race, die geïnspireerd is op het postsyteem van het Mongoolse Rijk uit 1300, wordt georganiseerd door een club genaamd The Adventurists. ,,Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp; dit is een paardenrace van een heel ander soort”, vermeldt hun site. ,,Het enige wat tussen jou en de overwinning kan staan zijn je bloedende knieën, gebroken ledematen, open wonden en een hele lijst aan andere gevaren.” Deelnemers aan deze race worden alleen toegelaten na een strenge selectie en ze moeten mentaal en fysiek in topconditie zijn. Ze hebben tien dagen de tijd om zo snel mogelijk duizend kilometer over de Mongoolse steppe af te leggen. Elke veertig kilometer krijgen ze een uitgerust, nieuw paard.

eenitraM

Re: Eerste Nederlandse voltooit de loodzware Mongoolse Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:48

Hoe is ze er aan toe?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:56

Respect! Zou echter niets voor mij zijn..5 km is voor mij genoeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:10

Valt me op dat de deelnemers toch nog allemaal best dicht bij elkaar eindigen :-)

Wat een uitputtingsslag moet dat zijn, dat is dus zeker 100 km per dag, 3 verschillende paarden per dag.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:12

Wauw, diep respect !
Ik doe ze het zeker niet na, ook niet in mijn wildste dromen..

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:33

Idd respect! Knap hoor.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:37

Wow respect voor alle deelnemers dit doe ik hun niet na...

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:44

Inderdaad, heel knap, maar wie wil dit nou toch doen?! :? wat een uitputtingsslag voor mens en dier!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:45

Wouw.. Pfff wat een race..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:08

Wauw echt knap dat het ze gelukt is.. echt respect!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:23

Poe da's knap............. petje af hoor!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:44

wow gaaf

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:48

Niet te vergeten dat deze paarden ook nog 'half wild' zijn, zoals ze dat zelf op tv beschreef.

Knap gedaan, dat is een hele prestatie!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:56

frederique is een bokker. We kunnen dus een uitgebreid verslag van haar verwachten. Ik wacht met spanning!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:01

ikkedus schreef:
frederique is een bokker. We kunnen dus een uitgebreid verslag van haar verwachten. Ik wacht met spanning!

Oh wat leuk! :D

Respect hoor, ik zie mij het al doen. :')

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:02

Pfoew respect hoor, knap! Maar ik zou er niet eens aan mee willen doen. Heb er genoeg over gelezen en het schijnt niet altijd een pretje te zijn voor die dieren.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:03

waaw wat is dat moedig !!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:12

Lijkt me ook geen pretje voor die dieren als ik de beschrijving zo lees. Geef mij maar een gewone endurance

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:23

ikkedus schreef:

Nou! Ik ben benieuwd :D !

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:29

Waarom dit ´geen pretje´ en gewone endurance wel?

Deze paarden gaan een voor hen routine afstand in de streek waar ze geboren en getogen zijn en klaar. Beter zorg dan ze gewend zijn met zeker niet meer last op de rug dan ze gewoon zijn.

Bij ´gewone´ endurance worden de dieren van hot naar her gesleept in een doodskist op wielen door het verkeer en mogen dan over om het even welk terrein of klimaat de wedstrijd gaat absurde afstanden afjakkeren.
Lekker met een NL paard in autos en het vliegtuig om door de arabische woestijn te rennen. Ja, dat is vast een pretje :+

Ik zou het gráág doen. Juíst omdat het voor de paarden zo´n gewone belasting is.
Had zelfs al spontane sponsortoezeggingen van Bob Cooke and Len Brown, maar het is met kunstheupen gewoon niet realistisch |(

Gefeliciteerd Frederique *\o/*

P.s. de race is minder omstreden dan FEI topsport :)*

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:38

Wat een geweldige ervaring moet dat zijn, helemaal met lokale paardjes... ik wil ook, alleen niet op dat tempo :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:39

Cayenne schreef:
De Mongoolse Derby, de langste endurancerit ter wereld, is omstreden.

Een verzoek om dat voortaan ook toe te voegen bij elk nieuwsbericht over GP dressuur en andere FEI topsport.
Dat is ook omstreden met goed onderbouwde ethisch argumenten voor een verbod :)*
Vanuit Wageningen wordt het houden van paarden voor de (top)sport op zich al ethisch gelijk met nertsenfork voor bont gesteld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:45

kjoetie schreef:
Wat een geweldige ervaring moet dat zijn, helemaal met lokale paardjes... ik wil ook, alleen niet op dat tempo :D :D

Dat is een kwestie van een vakantie boeken :D

Het tempo is voor de paarden nog zo vervelend niet.
40 kilometer rustiger rijden geeft méér belasting van de rug.
Het gaat nl. om de stuwkracht = kracht x tijd en dat is simpelweg evenredig. Zit je er twee keer zo lang op, dan wordt het paard dubbel zoveel belast.
Je kan voor het páárd het beste zo snel rijden als binnen de fitheid van het paard ligt.
In dit geval zijn het allemaal fitte ecotope paardjes die leven op het terrein waar de wedstrijd over gaat dus dat is een non issue voor hen.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:50

Wow, wat een prestatie zeg! Ik ben ook erg benieuwd naar het verslag!

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:59

Huertecilla schreef:
Waarom dit ´geen pretje´ en gewone endurance wel?

Deze paarden gaan een voor hen routine afstand in de streek waar ze geboren en getogen zijn en klaar. Beter zorg dan ze gewend zijn met zeker niet meer last op de rug dan ze gewoon zijn.

Bij ´gewone´ endurance worden de dieren van hot naar her gesleept in een doodskist op wielen door het verkeer en mogen dan over om het even welk terrein of klimaat de wedstrijd gaat absurde afstanden afjakkeren.
Lekker met een NL paard in autos en het vliegtuig om door de arabische woestijn te rennen. Ja, dat is vast een pretje :+

Ik zou het gráág doen. Juíst omdat het voor de paarden zo´n gewone belasting is.
Had zelfs al spontane sponsortoezeggingen van Bob Cooke and Len Brown, maar het is met kunstheupen gewoon niet realistisch |(

Gefeliciteerd Frederique *\o/*

P.s. de race is minder omstreden dan FEI topsport :)*

Citaat:
De race, die dit jaar voor de allereerste keer wordt gehouden, is maar liefst 1000 kilometer lang en daar gaat dwars door de afgelegen wildernis van Mongolie. De race wordt nu al de grootste en het meest paardonwaardige paardenevenement op de planeet genoemd.

"Het is gevaarlijk, voldoet niet aan de welzijnsnormen en er is een grote kans dat je sterft," waarschuwen de in Bristol gevestigde organisatoren op de website van de race.

Citaat:
Afbeelding
Een ruiter op een Mongoolse pony passeert een pony die een race niet heeft overleefd.

Dit maakt het anders dan endurance:
Citaat:
,,Er is geen keurig uitgezette route, geen cateringtent en geen hulp; dit is een paardenrace van een heel ander soort”, vermeldt hun site. ,,Het enige wat tussen jou en de overwinning kan staan zijn je bloedende knieën, gebroken ledematen, open wonden en een hele lijst aan andere gevaren.”

Citaat:
de kleine Mongoolse paarden - met een stokmaat van 1.30-1.40 meter, die een zware buitenlander veertig kilometer met grote snelheid door dat ruwe land moeten dragen. Zeker omdat Mongoolse paarden vaak nog erg jong zijn als ze worden bereden."

Citaat:
De langste afstand op één dag bij de endurance is idd 160 km (= 100 mijl). Die wordt o.a. gereden tijdens EK's en WK's.

Maar die rijd je met één paard. Een paard dat gemiddeld elke 30 km gecontroleerd wordt door een serie dierenartsen, of het 'fit to continue' is. Een verstandige ruiter weet de snelheid doorgaans zo te doseren dat het paard een volgende etappe aan kan. Je wilt tenslotte die 160 km halen met dat ene paard.

Als je na elke 40 km een 'vers' paard krijgt, dan kan ik me voorstellen dat het uitnodigt om te gaan jakkeren. Geen noodzaak om het paard langer dan 40 km 'heel te houden', je gaat toch verder met een 'vers' exemplaar. En met 40 km jakkeren kun je zelfs het best getrainde paard kapot rijden.

En ik kan nog veel meer citaten aanhalen. Heb me er de afgelopen tijd eens in verdiept en ik kan het niet paardwaardig meer noemen