Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ik hoop gewoon dat we mooie paardensport te zien krijgen en dat de jury's zich niet teveel laten leiden door dat hele totilas gedoe. Ilsemarie schreef:Ik vind het echt zo suf dat iedereen zich hier zó druk om maakt... op de duitse tv word volgens mij altijd vol glorie vermeld dat het hier een nederlands paard betreft, er is genoeg respect voor wat edward gal met hem bereikt heeft. Bovendien kunnen we er toch gewoon trots op zijn dat het een nederlands fokproduct is? Ik denk dat wij maar eens wat meer terug naar de basis moeten, want wat houd de paardensport nou eigenlijk in? Dat we genieten van wat we met paarden kunnen en wat we te zien krijgen, ongeacht welke combinatie uit welk land dit betreft. Waarom kunnen we niet gewoon genieten als totilas te zien is? Of er nou een nederlander of een duitser of wat mij part een chinees op zit, who cares? Het is een geweldig paard, zolang de ruiter zijn uiterste best doet het onderste uit de kan te halen bij zijn paard, is het toch gewoon genieten om te zien?
En dat hele gezever over dat totilas nu niet zo goed loopt... man die arme jongen moet ook tijd krijgen om een combinatie te vormen met zijn paard! Edward heeft jaren op totilas gereden, matthias moet eerst alle knopjes ontdekken en elk paard is daarin weer anders. Het is toch logisch dat het nu nog niet op z'n top is? Dat zou wat wezen na een paar maanden, konden ze hem zo wel weer verkopen omdat er geen verbetering meer mogelijk is. Die twee moeten ook groeien en dat moet niet eeuwig en altijd vergeleken worden met edward. Misschien zullen ze nooit zo'n combinatie worden als met edward máár daarvoor worden ze misschien wel een hele andere maar ook hele mooie combinatie.
Maar door vele goeden uit verschillende naties word het zeker een spannend concours! Volgens mij kan het alle kanten op gaan... dat heeft ook wel wat!Ik hoop gewoon dat we mooie paardensport te zien krijgen en dat de jury's zich niet teveel laten leiden door dat hele totilas gedoe.
....