In beslag genomen paarden Aadorp niet terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

In beslag genomen paarden Aadorp niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:40

Bron: Tubantia

Een paardenhouder uit Aadorp krijgt de 26 bij hem in beslag genomen paarden niet terug. Dat heeft de raadkamer van de Almelose rechtbank besloten.

De paardenhouder vroeg om teruggave in een klaagschrift dat op 27 juli werd behandeld. De Aadorper bestreed dat hij de paarden de nodige verzorging had onthouden, zoals de aanklacht luidde. De aanklacht concentreerde zich vooral op de slechte hoefverzorging, wat door de hoefsmid van de paardenhouder werd bestreden. Twee dierenartsen verklaarden dat er ten tijde van de inbeslagname niks met de gezondheid van de paarden en pony’s aan de hand was. De paardenhouder voerde verder aan dat ook dieren van anderen waren geconfisqueerd, terwijl deze paardeneigenaren geen waarschuwingen over slechte verzorging hadden gehad.

De rechter maakte echter korte metten met de aangedragen argumenten. Volgens hem gaat het bij de inbeslagname er niet om wie de eigenaars van de paarden zijn, maar door wie ze op dat moment worden gehouden. Bovendien had paardeneigenaar zelf verklaard dat alle paarden hem toebehoorden. Ook was hem onduidelijk wat de dierenartsen nu precies hadden gezien, waarover ze een verklaring aflegden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:46

Citaat:
Volgens hem gaat het bij de inbeslagname er niet om wie de eigenaars van de paarden zijn, maar door wie ze op dat moment worden gehouden.

Nou, dat is dan een unieke uitspraak... Laat ik het zo zeggen, er bestaat jurisprudentie die dit van de tafel veegt...

Verder vind ik het best vreemd dat de verklaringen van 2 VA's van tafel worden geveegd, op eerdere fotos van die bewuste ponys (die dacht ik genomen zijn op het moment dat ze op de trailer worden gezet bij de inbeslagname) zag ik zelf weinig schokkends.

Misschien was er hier en daar op dat moment wel wát te zeggen, maar dan zou je op iedere paardenmarkt toch wel de helft van de dieren in beslag kunnen nemen.

Arabesk

Re: In beslag genomen paarden Aadorp niet terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:51

Slechte hoefverzorging, ok, dan klagen we ook staatsbosbeheer ook aan. Weleens de hoeven van konikjes gezien? :oo

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:07

Duidelijk een rechter die zelf geen verstand van paarden heeft.

Helemaal mooi trouwens, dan zouden mijn paarden in beslag genomen kunnen worden omdat een staleigenaar zijn eigen paarden niet op tijd naar de hoefsmid doet.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:09

tja, hoe krom het bovenstaande bericht ook klinkt. Ik ben er nie rouwig om dat die beestjes een ander tehuis krijgen. Ik heb ze zien staan in weer, wind, regen modder etc etc zonder iets fatsoenlijks te eten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:10

Maar dan nog vraag ik me af hoe ze er nu bij stonden, of de in beslagname nu het gevolg was van die toestand tóen, en of de overige eigenaren van die ponys iets aangerekend kan worden over de toestand van de dieren nu.
Stonden die ponys van andere eigenaren er het hele jaar of zijn dat zomerweidegasten?

Maar ik vraag me ook af waar die eigenaren nu doen, wat voor stappen ze (kunnen) ondernemen?

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:16

Met de huidige hooi en stro prijzen kan je misschien wel blij zijn dat al je paarden weggehaald zijn.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:40

Ariebren schreef:
Met de huidige hooi en stro prijzen kan je misschien wel blij zijn dat al je paarden weggehaald zijn.

Wat een vreemde opmerking. Wie is er nu blij als z'n paarden worden afgenomen??

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:49

hier ook iemand die weet hoe de paarden zijn behandeld.. geloof me, ze zijn beter af als ze daar weg zijn!

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:18

Akhal_Teke schreef:
Ariebren schreef:

Iemand die zoveel paarden heeft is een handelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:57

Nou lekker dan... ben blij dat ik mijn paarden niet in een pensionstal heb staan want als de pensionhouder even niet goed genoeg zijn best doet dan kan je paard zomaar in beslag genomen worden??
Ik zou niet voor mezelf instaan als iemand mij zo m'n paarden af zou nemen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:25

De paarden van hem worden idd niet altijd netjes gevoerd of ge-ent, maar op de foto's zagen ze er prima uit. (op de hoeven na)
Dus echt onzin dit.
En de paarden van hem krijgen in de winter altijd hooi bij gevoerd.
Dat ze in weer en wind buiten staan is toch niet erg? :Y)

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:20

Onzin zou ik het toch absoluut niet willen noemen.Dat hij de paarden niet netjes voert is al een punt vind ik. Weet het niet ,maar ook dat is wel een belangrijk punt bij goede verzorging..zelf at hij wel goed en op tijd zo te zien..en van foto's en filmpjes van de media kunnen wij niet zien wat er daar allemaal echt is gebeurd in die paar minuten.
Voor wat slecht uitziende hoeven worden heus de paarden niet in beslag genomen..dat is te gek voor woorden natuurlijk. Dat is ook zeker niet gebeurd.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:21

enten is nog altijd niet verplicht zolang je niet aan KNHS wedstrijden deelneemt dus dat is grote onzin.

Er zijn genoeg paarden die in weer en wind buiten staan overdag en in stal pas hooi bijgevoerd krijgen dus ook klinklare onzin. Als de paarden er goed uitzien, dus lekker in het vlees en strak in de vacht wie mag dan zeggen dat de paarden het slecht hebben. Tja slechte hoeven zo ken ik er meer, zie met regelmaat topics op bokt verschijnen met hoeven om van te janken dus ook maar in beslag nemen dan?

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:31

Ja die lui moeten ze ook aanpakken die hun paard naar buiten gooien een hele dag zonder wat te knabbelen.
Is ook niet goed te praten...maar daar gaat het nu niet om...wanneer ziet een paard er gezond uit is dan de vraag..kunnen en mogen we na een filmpje en wat foto's dan zeggen nee die paarden zijn helemaal gezond en geheel onrechtvaardig in beslag genomen..nee dat kunnen we niet zeggen want kennen het totaal plaatje niet en wat er achter gesloten deuren afspeelde al helemaal niet.

wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 06:18

Nu wordt er eindelijk eens een keer actie ondernomen en nou zeurt de helft weer over het feit dat ze er zo slecht niet uitzagen.....PPPffffffff
Het is ook nooit goed!!!

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 06:30

wiepke schreef:
Nu wordt er eindelijk eens een keer actie ondernomen en nou zeurt de helft weer over het feit dat ze er zo slecht niet uitzagen.....PPPffffffff
Het is ook nooit goed!!!

Als ze die actie ondernemen op het moment dat het nodig is, zullen weinig mensen klagen, maar in mijn ogen (en waarschijnlijk van een aantal medebokkers ook) zien deze paarden er ,niet slecht/verwaarloosd/mishandeld uit. En ja dan komen er protesten op. Ze moeten zich bezig houden met dieren die hun hulp hard nodig hebben, maar dan sturen ze hun kat!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:26

Ben benieuwd wat de bokker wiens paard het betreft, dus een van de andere eigenaren, hierover te zeggen heeft!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:56

Akhal_Teke schreef:
Ariebren schreef:

En dan nog, wil je van je paard af per direct, dan krijg je bij de slager nog altijd 300 euro en geen slechte naam.
Dit is wel het laatste wat je wil. Dus deze opmerking slaat nergens op.
Als ik m'n paarden kwijtwil, dan ga ik dit ze nog niet aandoen.
Mijn paarden staan in pension, ik betaal voor eten en verzorging. Dan mag ik er van uitgaan dat afspraken nagekomen worden (helaas weet ik dat dit absoluut niet altijd het geval is), en dat er dus netjes met m'n dieren omgegaan wordt.
Ik ben blij dat ze nu op een leuke plek staan waar mensen om de dieren geven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:52

Christi schreef:
wiepke schreef:
Het is ook nooit goed!!!

Als ze die actie ondernemen op het moment dat het nodig is, zullen weinig mensen klagen, maar in mijn ogen (en waarschijnlijk van een aantal medebokkers ook) zien deze paarden er ,niet slecht/verwaarloosd/mishandeld uit. En ja dan komen er protesten op. Ze moeten zich bezig houden met dieren die hun hulp hard nodig hebben, maar dan sturen ze hun kat!!

Precies.

Ik snap de opmerking van Christi echt niet, natuurlijk moeten we niet blij zijn als er onterecht actie wordt ondernomen. Het gaat er toch niet om dat er wat dieren in beslag worden genomen zodat iedereen tevreden kan denken dat 'we wat doen', maar of dieren ook echt geholpen worden wanneer ze dat nodig hebben?

En nee, dat is natuurlijk niet zo gemakkelijk te beoordelen vanaf internet, maar ik snap dan weer niet dat deze dieren in de zomer, als ze er netjes bijlopen, in beslag worden genomen, terwijl ze dan al de hele winter hebben staan verpieteren.

Ik vind ook nergens enige argumentatie terug in de verslaggeving van de autoriteiten die de inbeslagname op dit punt rechtvaardigen.

De opmerkingen van de bokkers hier die vonden dat de ponys er zo slecht bij stonden zeggen me ook vrij weinig, misschien zijn die terecht, misschien niet. Ik weet dat er door sommigen hier in de buurt schande wordt gesproken van ónze wijze van paarden houden. En dan gaat het om dieren die altijd droog kunnen schuilen onder hun afdak en 24/7 ruwvoer hebben en ook nog worden bijgevoerd. ;)

Ik heb verder helemaal geen bezwaren tegen groepen ponys die de hele winter buiten lopen, mits het terrein dat verdraagt en er voldoende structuurrijk voedsel is.

Als de dieren in de winter vermageren of echt rillen van de kou, ja dan is er wat mis. Anders zal het allemaal wel meevallen.

En dieren voeren door gewoon een pak kuil de wei in te rijden, dat hebben wij ook wel eens gedaan: bij grotere groepen een heel handige manier van voeren, wat is daar dan mis mee?

Het grote gevaar van de hele commotie over dierenwelzijn, is dat leken door hun geklaag straks heel normale, paardwaardige praktijken onmogelijk gaan maken - dan wordt er gehandeld naar wat sielugh wordt gevonden, niet naar de oordelen van praktijkmensen zoals bijv. die dierenartsen en hoefsmeden in dit verhaal.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:05

Eer men paarden in beslag neemt, omdat ze verwaarloost worden, gaat er een (te) lange tijd overheen. Op feiten kan je alleen veroordeelt worden. Ik denk dan ook dat alleen de hoefverzorging te bewijzen viel . De slechte verzorging is waarschijnlijk wel te zien , maar ik denk dat er geen vaste maatstaven zijn, wat nu onder die slechte verzorging valt.
Als een rechter besluit dat de paarden niet terug mogen, zal het heus wel erg zijn. Maar als het allemaal meevalt, kan het tegendeel toch aangetoond worden?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:11

Het klinkt zo allemaal wel vaag zeg.

Maar het zou me niets verbazen als ze een beetje onzinnig in beslag zijn genomen. ' We' kunnen goed overdrijven de laatste tijd. Elk paard wat in de regen staat is ineens zielig; terwijl het op stal staan tijdens de regen nog veel zieliger is.

SorpresaKyra schreef:
Ja die lui moeten ze ook aanpakken die hun paard naar buiten gooien een hele dag zonder wat te knabbelen.
Is ook niet goed te praten...

Haha; nou, kom maar op met je dierenbrigade. Ook bij ons staan ze de hele dag op het paddock met de grootste tijd geen eten. Oh oh oh wat een dierenmishandeling.

ThePast03 schreef:
Volgens hem gaat het bij de inbeslagname er niet om wie de eigenaars van de paarden zijn, maar door wie ze op dat moment worden gehouden.

Dat is inderdaad best een enge uitspraak. Bijv je staat op een doe-het-zelf stal. Stalhouder voert de klaargelegde hoeveelheid en gooit ze wel naar buiten, maar meer niet. Als één van de stalgenoten hun paard structureel te weinig voert; niet bekapt etc, of er misschien 1 hele oude pony tussen staat die gewoon niet meer gezond is en er zo dus ook niet uitziet, worden ze allemaal in beslag genomen??? Lijkt me erg sterk?

lolliexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:59

waar zien jullie al die foto's? :o
kan ze namelijk niet vinden.. :+

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:41

@ Toydoll daar hoeft geen dierenbrigade voor aan te pas te komen dat geeft aan dat jij heel weinig weet van een paard ,verdiep je eens in de binnenkant van je trouwe viervoeter..Dat hahaha kun je dus wel weg halen want om te lachen is dit echt niet. En dat de paarden er op het eerste gezicht er niet verwaarloosd uitzagen ben ik ook met iedereen eens, maar probeer eens in plaatjes te denken wat er zich daar heeft afgespeeld wat betreft bloed aftappen dan noem ik maar een voorbeeld.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:57

Dan zou je paard dus zomaar meegenonen kunnen worden terwijl hij top verzorgd wordt omdat een ander niet naar zijn paard omkijkt?
Gevaarlijke uitspraak van de rechter...