Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:06

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.horses.nl

Afbeelding
Ontwormingsmiddelen in pasta en tabletvorm.
foto door FlorisSam

Ontwormen met tabletten veroorzaakt minder stress bij paarden dan als je ze ontwormingspasta geeft. Dat hebben onderzoekers hebben geconstateerd. Voor het onderzoek zijn 122 paarden gebruikt waarvan ze voor, tijdens en na het geven van het ontwormmiddel, de hartslag hebben gemeten.

Bovendien hebben ze de aanwezigheid of juist afwezigheid van de acht reacties (proberen te vluchten, verweer, oren naar achteren, hoofd omhoog doen of wegdraaien, hoofd schudden, poepen, kwijlen en flemen) geregistreerd. Ze constateerden dat er een significant lagere hartslag en minder reacties waren bij de paarden die tabletten toegediend kregen. Ongeveer veertig procent van de paarden die tabletten kregen, toonden geen van de acht reacties tegenover meer dan zeventig procent in de groep paarden die een ontwormingspasta kregen en tenminste een reactie gaven.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:09

Moeten ze de tabletten alleen wel willen eten... Ik dacht ook lekker makkelijk, was er wel geteld 1 (van de 8) die ze op at. Hier gewoon weer aan de pasta's.

Needje

Re: Ontwormingtabletten veroorzaken minder stress dan pasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:14

Ik vraag me dus ook af in hoeverre de paarden deze tabletten eten.
Mijne houdt van eten, maar wat ie niet kent en/of hoeft laat ie toch snel uit z'n mond vallen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:18

De stress voor zover die bij mijn dieren voorkomt is niet noemenswaardig. Binnen 5 seconden zit de spuit erin en vaak hoe ik ze niet eens vast te houden maar steken ze zelf het tuutje in hun mond. Ik houd het ook lekker bij de pasta's.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:19

Ik zie mezelf al de bek open trekken net als bij de kat om er tabletten in te duwen.

Hier hebben we er een paar die naar je toekomen als je een spuit bij hebt (los in de wei), oren naar voren, mond open en ze eten de spuit zo helemaal op als je niet oplet. Denk niet dat die last hebben van stress :D

En er zijn er hier ook bij die weglopen/draaien voor een halster ("wilde" mountain pony's). Hoe moet ik dat nou zonder stress op gaan lossen?

Maar voor degene die er wel baat bij hebben is het een fijne oplossing denk ik.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:20

Whahahah, toen ik de titel las dacht ik aan macaroni enzo! Ik snapte het al niet :')

Dakotah

Heb deze tabletten ook al gezien idd, maar vraag me ook af of ze ze wel eten.
Ik heb 1 merrie die aardig moeilijk is met spuiten, maar ja als ze dit niet zo even opeet, schiet het ook niet op.
Overigens wil het bij haar het beste als ik haar gewoon met een los halstertouw vasthoud, dus met een boogje erin, dan mijn hand rustig op haar neus, en dan de spuit erin.
Als ik haar bij voorbaat al strak vastpak, kan ik het wel vergeten.

Debbie

Pff.. dat wordt dan heel veel stress voor mij zelf om manieren te bedenken om die tabletten erin te krijgen :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:21

Mijn paard at de pasta met appelsmaak ook zonder problemen. Ik heb het filmpje gekeken en gezocht naar een site waar je de proeftabletten kon aanschaffen, maar die kan ik nergens vinden...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:23

Ik heb mijn paard ook ooit eens ontwormingsbiks oid gegeven.
Heel apart. Hij at het wel zo op trouwens, maar op de een of andere manier heb ik toch liever de pasta.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:24

Een tijdje terug heb ik een gratis proefverpakking van die tabletten aangevraagd, dan kun je proberen of je paard/pony ze opeet. Er zitten dan geen werkzame bestanddelen in maar het zijn verder wel dezelfde tabletten.
De 2 van mij eten allebei de tabletten niet, ze namen het wel aan maar spuugde het vervolgens weer snel uit, ik hou het dus ook bij de pasta's :Y)
Had eigenlijk wel gehoopt dat ze de tabletten aten, ze vinden die pasta's maar niks ook de smakelijke varianten niet. Ze gaan er altijd van flemen en rennen heel snel weg nadat ik ze de pasta heb gegeven, blijven dan ver uit mijn buurt totdat de spuit weg is. :')
Laatst bijgewerkt door leonie1984 op 29-07-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:25

Girlgamer schreef:
Ik zie mezelf al de bek open trekken net als bij de kat om er tabletten in te duwen.

En maar wrijven over die keel om ze te laten slikken, hahaha! _O-

Dan maar 5 sec. niet noemenswaardige stress, ik hou het bij de pasta's zolang dat goed gaat.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:26

Ontwormingsbiks heb ik ook eens gehad! Maar ik heb het daarna nooit meer ergens kunnen vinden. Vond het juist wel superhandig, hoewel die van mij allebei geen probleem maken van de wormspuit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:27

Nojoukus schreef:
Ontwormingsbiks heb ik ook eens gehad! Maar ik heb het daarna nooit meer ergens kunnen vinden. Vond het juist wel superhandig, hoewel die van mij allebei geen probleem maken van de wormspuit.

Het was ook superhandig, maar ik had er nog nooit van gehoord en het leek mij eigenlijk wel dat mensen hier lyrisch over zouden moeten zijn als het bij andere paarden er net zo makkelijk in gaat als dat het bij die van mij ging :? :D

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:28

Ik vind de tabletten wel handig. Die van mij eet de tabletjes zo op.
Ik wissel nog wel met pasta's, maar daar heb ik toch vaak het kleine-meisje-groot-paard-probleem :')

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:36

Nou ik had ze gratis gekregen maar toen moest ik er dus 6 gaan geven :o := toen ze er een paar gekauwd had, hoefde ze ze dus echt niet meer :n --> volgens mij begon ze ze toen te proeven en dacht ze 1st nog dat het misschien een paardensnoepje was := :Y)
Dus toen kon ik de rest nog (ver) achter in keel proppen en mond dicht en hoofd omhoog houden zodat ze niet weer naar buiten kon werken en dan afwachten tot ging slikken :o gedoe dus :\ en hopen dat er niet teveel gemorst was ivm onderdosering :o

Nee geef mij dan maar gewoon een spuit die kan ik rustig en snel toedienen VEEL Minder gedoe voor ons allebei :o
Heb ook t idee dat ze die trouwens lekkerder vindt :Y)

Bij jonge dieren is een pilletje trouwens wel handig, want dan hoef je er ook maar 1 of 2 toe te dienen dat gaat wel :) en geen kans op doorschieten van spuit da's wel fijn :j

Anniicka_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:40

Ik heb een van mijn paarden de ontwormingstabletten gegeven omdat die zeer moeilijk doet met spuiten en hij eet het gelijk niks op. Zeer gemakkelijk die ontwormingstabletten. Een beetje voer in de hand en hop de tablet is naar binnen! :9

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:44

Waar kan je die proefpakketten bestellen? Wil het wel proberen bij een van mijn merries. Die is nl een drama om te ontwormen met spuit. De anderen geven geen probleem.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:45

levensgevaarlijk.. Als je hond langs loopt en er valt een tabletje.... Dat is dodelijk! Met pasta heb je dat probleem toch minder snel. Daarnaast; hoeveel paarden raken er nu echt van in de stress? Wij ontwormen de hele stal tegelijk en van de 90 paarden zijn er misschien drie wat lastig....

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:48

Nou, dan hebben die van mij ook stress van slobber en merrieluchtjes. Dan flemen ze namelijk ook :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:49

Oh een pasta is beter als tabletten, want hoe moet je ze in hemelsnaam toedienen bij paarden die het niet willen opeten en doorslikken? en door voer heen doen, heb je geen garantie dat er niet is gemorst op de grond.

Nee doe mij maar gewoon Pasta, die kunnen ze niet zomaar uitspugen, mijn paard vind t helemaal niet erg.

Gewoon oefenen bij de paarden, dat ze het niet als vervelend gaan ervaren.

Ik vind dit zo'n onzin, er moet hoe dan ook gewoon ontwormd worden en pasta toedienen is geheel pijnloos.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:51

Mijn nieuwe pony lust heel graag ontworming, ze vond het dan ook totaal niet erg.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:54

Hier ook eens geprobeerd met tabletten te ontwormen. Merrie rok het ofzo. Heeft niets gegeten en drie dagen lang heb ik haar niet kunnen vangen. Pasta vind ze niet geweldig maar kan haar daarna nog wel pakken :=

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:59

@anniicka trapt jou paard daarin := mijne is een kei in met der lippen alleen de brokjes ertussenuit te snoepen :+

Ben trouwens ook wel benieuwd naar een filmpje van toediening van die spuiten :o heb hier namelijk nog nooit bij 70% reactie gehad en heb toch al heel veel paarden ontwormd.
Meesten laten het makkelijk toe en sommigen lebberen zelfs de spuit af :Y) en echt maar een enkeling doet hoofd omhoog en/of draait weg en/of wil het uitspugen maar da's echt de absolute minderheid hier :)
Laatst bijgewerkt door grid op 29-07-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:08

Barvrouwke schreef:
Nou, dan hebben die van mij ook stress van slobber en merrieluchtjes. Dan flemen ze namelijk ook :+

Haha _/-\o_ Ja zo bedoelde ik het ook niet, maar vind het wel altijd typisch, dat ze behalve weg rennen en vieze bekken trekken en onsmakkelijk ontevreden gaan kauwen ook altijd ervan gaan flemen. ( misschien vinden ze het stinken ofzo? Als ik ze een dag of wat later aan de lege spuit laat ruiken gaan ze namelijk ook altijd flemen terwijl ze niet gestrest zijn)