Adelinde Cornelissen tweede in de Grand Prix Special

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Adelinde Cornelissen tweede in de Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:45

http://www.knhs.nl

Adelinde Cornelissen en Jerich Parzival hebben zich in de Grand Prix Special tijden het CHIO van Aken hervonden. De scherp gereden, bijna geheel foutloze proef werd beloond met een waardering van bijna tachtig procent. Misschien had de waardering nog hoger moeten uitvallen, want Parzival bleef gedurende de hele rit niet alleen super bij de les, ook Adelinde had zich volgens eigen zeggen 'de longen uit het lijf gereden'.

Toch was de uitgebalanceerde, zeer zorgvuldig opgebouwde en nagenoeg foutloze rit - op een klein foutje na bij het inzetten van de arbeidsdraf op de diagonaal -, met schitterende groot en recht doorgesprongen changementen, fraai uitgevoerde passages en verheven piaffes, niet voldoende voor de zege. Die ging afgetekend, althans in de ogen van vier van de vijf juryleden, naar de Duitser Matthias Alexander Rath met Totilas. Eén jurylid, de Pool Markowski, vond de rit van Cornelissen beter, terwijl het internationaal onervaren en zwalkende jurylid Maribel Alonso uit Mexico de rit van Cornelissen slechts goed vond voor de vierde plaats. Afgezien van de waardering van dit jurylid was het opvallend dat het internationaal zeer ervaren Nederlandse jurylid Ghislain Fouarge maar liefst een verschil zag van ruim vier procent tussen Rath en Cornelissen, in het voordeel van Rath. In de ogen van het Duitse jurylid Evi Eisenhardt bedroeg het verschil tussen Rath en Cornelissen amper anderhalf procent in het voordeel van de eerste. Iets te bont maakte de voorzitter van de jury Stephen Clarke het echter. Hij plaatste de in de ring twee maal blunderende landgenote Laura Bechtolsheimer met Mistral Hjoris op de tweede plaats, terwijl hij Cornelissen op de vierde plek had staan. Bechtolsheimer eindigde uiteindelijk als vierde, achter Isabell Werth.

Edward Gal stuurde zijn dappere Sisther de Jeu naar de tiende plek, terwijl Hans Peter Minderhoud met I.P.S. Tango als twaalfde eindigde en een teleurstellende Marlies van Baalen met BMC Phoebe DVB niet verder kwam dan de 27ste plek.

"Ik ben heel erg tevreden met deze rit, want Parzival bleef super bij de les en ik heb gedurende de rit continue mijn best gedaan om nergens een punt te laten liggen. Ik heb de rit terug gezien en vond mezelf en mijn paard beter presteren dan twee jaar geleden tijdens het EK in Windsor. Toen scoorden we 84% en nu haalden we de tachtig procent net niet. Ik vraag me af wat ik beter moet gaan doen. Echt, waar ik vroeger negens voor kreeg zijn het nu achten geworden. Het enige wat ik me kan bedenken is dat we twee jaar geleden nog echt met elkaar streden om Parzival niet te laten exploderen, terwijl het er nu veel harmonieuzer uitziet. Volgens mij de kern van dressuur, maar misschien zijn de spelregels veranderd", aldus Cornelissen.

Ook Edward Gal was tevreden. "We hebben een duidelijk beter rit neergezet dan in de Grand Prix. We gingen twee keer de fout in. In de changementen om de twee gingen de eerste drie helemaal de mist in en ook in het appuyement ging het even fout. Dat kost direct een enorme berg punten. Aan de andere kant kon ik er gedurende de gehele proef wel aan blijven rijden en daardoor wint Sisther de Jeu wel aan uitstraling, wat punten oplevert. Nu nog zorgen dat we de fouten vermijden, dan kunnen we de hogere score tot aan het einde toe vast blijven houden", aldus Gal.

Zijn partner Hans Peter Minderhoud was duidelijk minder tevreden. Hij eindigde op de twaalfde plaats. "We begonnen sterk, maar halverwege de rit was het net alsof het kaarsje bij IPS Tango was opgebrand. De onderdelen tot aan de stapreprise waren heel goed, maar toen was het over. Hij blijft alles wel braaf doen, maar de expressie ontbreekt, en dat kost punten", aldus Minderhoud.

De vierde Nederlander Marlies van Baalen kon spreken van een totaal mislukte rit. Haar paard BMC Phoebe DVB schrok tot tweemaal toe behoorlijk van een tv camera, die aan de korte zijn tussen de juryhokjes stond opgesteld. "Dat was echt balen, want je kunt dan rijden wat je wilt, je hebt al te veel verloren. Onderdelen die door ons heel goed werden uitgevoerd werden dan ook ondergewaardeerd", aldus Van Baalen, die maandag van bondscoach Sjef Janssen hoort of zij ook nog aan de start dient te verschijnen in Hickstead, de laatste observatiewedstrijd voor het EK, dat medio augustus in Rotterdam wordt verreden. "Als het moet dan ga ik, maar drie van de vier pony's die naar het EK gaan staan bij ons op stal. Die ruiters moeten ook optimaal richting hun EK worden begeleid en dat betekent best een stuk spanning bij ons op stal. Als ik mij tussen die drukte door zelf ook nog moet gaan voorbereiden op het laatste observatiemoment, dan wordt het allemaal wel heel erg veel", aldus Van Baalen.

Meer info zie: http://www.chioaachen.de

Uitslag Grand Prix Special:

1) Matthias Alexander Rath (Dui) - Totilas (Gribaldi x Glendale) - 83.083%
2) Adelinde Cornelissen (Nijkerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 79.771%
3) Isabell Werth (Dui) - El Santo NRW - 78.292%
10) Edward Gal (Harskamp) - Sisther de Jeu (Gribali x Amor) - 72.021%
12) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - IPS Tango (Jazz x Contango) - 70.812%
27) Marlies van Baalen (Brakel) - BMC Phoebe DVB (Regazzoni x Ulft) - 64.562%

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:52

gaat nog spannend worden tussen adelinde en mattias
Go *\o/* ed gereden edje

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:53

Ben het met Adelinde eens, ze had minstens 80% moeten scoren met zo'n mooie proef...

Elianna_

Re: Adelinde Cornelissen tweede in de Grand Prix Special

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:04

Adelinde ging inderdaad heel goed! Ze had ook wel boven de 80% verdiend!
Maar met deze punten mag ze ook al zeer tevreden zijn!

Jammer van Marlies haar proef.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:10

Ik denk dat Adelinde eens moet gaan nadenken waarom ze nu achten krijgt i.p.v. negens.
Zou ze gewoon niet minder zijn gaan rijden? Persoonlijk vind ik van wel. Ze zit enorm te duwen, erg strak te rijden en zit bovendien scheef. De piaf is slechts gehuppel waarbij de achterhand erg hoog komt.
Erg jammer.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:21

Jammer dat ik Edward Gal niet heb gezien, maar mooi dat hij nog een stijgende lijn er inziet! Misschien een goede voornemen voor het ek dresuur in rotterdam:D

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:18

Dressage4U schreef:
Ik denk dat Adelinde eens moet gaan nadenken waarom ze nu achten krijgt i.p.v. negens.
Zou ze gewoon niet minder zijn gaan rijden? Persoonlijk vind ik van wel. Ze zit enorm te duwen, erg strak te rijden en zit bovendien scheef. De piaf is slechts gehuppel waarbij de achterhand erg hoog komt.
Erg jammer.

Ik denk dat je hier deels gelijk in hebt.
Ik zie echt weinig harmonie. Ik vind het altijd een beetje een krachtstrijd. Heb ik eigenlijk altijd gevonden, maar ja dat is smaak.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:20

Eens met Dressage4U en sassie. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:05

Dressage4U schreef:
Erg jammer.

Dat duwen met dr lichaam en strak zitten heeft ze altijd al gedaan imo :j Heb altijd gevonden dat ze TEveel aan het meeduwen en -rijden was.. Vandaag viel het mij idd ook op dat het haast een krachtwedstrijd lijkt. Ik miste heel erg het van de hand afrijden.. Stang horizontaal en duwen maar leek het nu. Wat dat betreft vond ik Anky en Salinero op hun top echt het voorbeeld van 'onzichtbaar' rijden.. Die zag je zo weinig doen en toch sjouwde Salinero erover.. :j

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:06

yep, met name dat duwende stoort mij ook enorm bij haar rijden (maar dat deed ze altijd al), het ziet er niet zo "gemakkelijk" uit bij haar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:07

2 jaar geleden reed ze bij ons op de bijscholing voor de jurycursus en toen gaven een aantal mensen dit ook al aan.. Maar de mensen van de KNHS (Kloosterboer en Monique Peutz) wouden hier niks van weten :n Was echt onzin volgens hun :+

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:49

goede prestaties, jammer voor marlies

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:56

Phoebe is ook wel echt een enorme rilkikker hoor, heb haar een aantal jaren geleden regelmatig gereden, was altijd opletten met haar en met moeite naar de ontspanning. Maargoed paard is op haar 7e zadelmak gemaakt en op haar 8e liep ze Prix st Georges, wel erg snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:59

Pfoe pfoe was wel een soapserie zo te horen qua jureren.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:07

Adelinde was goed maar mistte het "gemak" de souplesse en de vanzelfsprekendheid.
Sorry Toot is Toot & hij is gewoon niet te evenaren ...wie hem ook rijdt ! Hij is een klasse apart :) :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:58

Citaat:
Onderdelen die door ons heel goed werden uitgevoerd werden dan ook ondergewaardeerd", aldus Van Baalen,

Zij zegt het en de rest denkt het. Het is de vraag of je dat soort dingen hard op moet uitspreken als de andere, die in mijnogen meer recht van spreken hebben, dit niet doen.
Maar goed.

Wel begrijpelijk dat ze eigenlijk geen tijd heeft. Ze kan maar beter niet gaan denk ik.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:12

Ik heb het idee, dat rath de punten krijg omdat het totilas is!! Maar dat ze niet meer reeel kijken naar de rit!!
Jammer voor adelinde dat ze onder gejureerd is.. Maar tja het is en blijft eeb jury sport!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:23

Rath reed gewoon een foutloze proef :+

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:27

Totilas is goed onder Rath maar niet subliem (en de punten zijn dan ook erg hoog vind ik). Jammer dat de anderen zo veel minder zijn. M.a.w. er wordt gewoon niet goed gereden en van alle (slechte) combinaties is Rath gewoon de beste. Ik vind het nivo bedroevend.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:29

Needje schreef:
Rath reed gewoon een foutloze proef :+

Ja, dat vertelde Rath over zichzelf in een interview. :r
Laatst bijgewerkt door Dressage4U op 16-07-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:32

Mindfields schreef:
Phoebe is ook wel echt een enorme rilkikker hoor, heb haar een aantal jaren geleden regelmatig gereden, was altijd opletten met haar en met moeite naar de ontspanning. Maargoed paard is op haar 7e zadelmak gemaakt en op haar 8e liep ze Prix st Georges, wel erg snel.

Marlies heeft hem nog nooit fijn aan het lopen gehad. Het was altijd al gezaag en getrek.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:38

Mindfields schreef:

Dat is dan wel heel apart. De merrie stond in 2002 al in training bij Annemieke Vincourt-Krom (en werd dus ook gereden) en heeft in 2003 al meerdere wedstrijden gelopen ook op hoger niveau. De merrie is van 1997 en dan klopt het verhaal van jou niet met de werkelijkheid, maar het kan aan mij liggen....

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

Volgens mij hoorde ik tijdens de proef van Mathias op wdr de commentator zeggen dat Totilas bij Mathias tevredener leek.... Moet heel eerlijk zeggen dat mijn duits niet top is maar misschien heeft ook iemand anders het gehoord?? Maar daar ben ik het iig nog niet zo mee eens..

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:33

Ik heb het niet gehoord, maar ik zou het niet echt netjes vinden dat ze zoiets zouden zeggen op de televisie. Ik ben het daar ook neit mee eens, ik vind toto zijn hoofd nog teveel heen en weer gaan. Hoewel het er wel netjes uitziet :D voor zo een jonge combi

bobien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:39

Laten we eerlijk zijn MAR en Totilas hebben goed gereden, hoewel ik van sommige onderdelen ook wel vond dat ze erg veel punten kregen. Jammer dat Laura Bechtolsheimer verkeerd reed want zij had het MAR nog moeilijk kunnen maken. Ik vond ze een goede proef neerzetten.
Ik vind de rit van Adelinde een beetje geforceerd rijden...
Was ook goed om te zien dat Edward en Sister in stijgende lijn zitten, ze was veel rustiger als donderdag.
Nu uitkijken naar de kür...