Drankrijder botst op paardentrailer: uitspraak in aantocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drankrijder botst op paardentrailer: uitspraak in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:19

www.waldnet.nl

Een 31-jarige inwoner van Langelille was in de vroege uren van zaterdag 21 augustus 2010 de veroorzaker van een bizar ongeval. Op de A7 bij Tjalleberd reed de man met zijn donkergrijze VW Touran met hoge snelheid achterop een trailer met vier paarden. De trailer hing achter de Suzuki Jeep van een echtpaar uit Rottevalle. De Suzuki belandde op de kant op de A7, de paardentrailer schoot de sloot in. Wonder boven wonder kwamen de paarden, twee merries en twee veulens, met de schrik vrij.

De inzittenden van de Suzuki, beide 62 jaar oud, waren op weg naar een paardenkeuring. Ze raakten allebei gewond. De vrouw had onder andere een arm uit de kom. Daar heeft ze wekenlang last van gehad, tot ze geopereerd moest worden. De bestuurder van de VW moest vrijdag terechtstaan. De officier van justitie eiste een werkstraf van 160 uur, 1 maand cel voorwaardelijk en een voorwaardelijke ontzegging van 15 maanden. 'Een hele milde eis', vond een van de rechters.

De bestuurder van de Suzuki is nog altijd aan het revalideren. Hij had drie gebroken nekwervels en een gebroken jukbeen. De Langelilster maakte vrijdag geen al te beste beurt bij de rechtbank. Het blijkt dat hij de afgelopen jaren meermaals met justitie in aanraking is geweest voor overtredingen in het verkeer. Hij is meerdere malen veroordeeld voor dronken rijden. In 2004 kreeg hij een forse rijontzegging omdat hij met drank op achter het stuur had gezeten.

Hij was tegenover de politie behoorlijk openhartig geweest over zijn rijgedrag, maar die eerlijkheid pakte niet in zijn voordeel uit. Hij noemde zichzelf 'een stevige rijder', die op snelwegen meestal op de linkerbaan rijdt. Toen hij op de trailer botste, droeg hij geen autogordel. Hij zei dat hij sinds het ongeluk een stuk rustiger is gaan rijden. Dat werd weersproken door een fikse snelheidsovertreding op 8 november, drie maanden na de aanrijding. Hij moest een boete van 210 euro betalen.

De nacht voor het ongeval had de man twee uurtjes geslapen. Hij was bij een vriend geweest waar hij had gedronken. Hij zou eerst naar huis gaan, maar hij was doorgereden naar Groningen. Op de terugweg botste hij op de paardentrailer, volgens een getuige met een snelheid van 130, 140 kilometer per uur. Hij had een alcoholpromillage van 0,58, net boven de toegestane limiet van 0,5. Zelf vermoedde hij dat hij een black-out heeft gehad of dat hij even in slaap is gevallen.

De Langelilster is ZZP'er en zonder rijbewijs zit hij zonder werk. De officier van justitie toonde zich bereid daar rekening mee te houden, ook omdat de man 10 dagen na het ongeval zijn rijbewijs terug heeft gekregen. Dat schepte bepaalde verwachtingen, vond de officier. Zij eiste een werkstraf van 160 uur, een voorwaardelijke celstraf van een maand en een voorwaardelijke rijontzegging van 15 maanden.

De rechtbank doet op 29 juli uitspraak.

Delaja

Re: Drankrijder botst op paardentrailer: uitspraak in aantocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:22

Ik zou zo iemand eerlijk gezegd volledig verbieden om ooit nog te rijden, als hij al een geschiedenis heeft met drank rijden, laat het hier dan ophouden!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:25

Een Suzuki die een trailer met 4 paarden mag trekken......kan/mag dat überhaupt wel?

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:29

Winddancer schreef:
Een Suzuki die een trailer met 4 paarden mag trekken......kan/mag dat überhaupt wel?

Het ging hier om vier welshpony's. Twee merries met hun veulens.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:30

Ze hadden hem juist de rijbevoegdheid moeten ontzeggen. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Interesseert me niks dat hij dan geen inkomen heeft. Dit was niet de eerste keer dat hij onder invloed reed. Straks rijdt hij met z'n dronken kop een keer iemand dood - zijn we dan nog steeds zo lief?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:33

Gaby schreef:
Ze hadden hem juist de rijbevoegdheid moeten ontzeggen. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Interesseert me niks dat hij dan geen inkomen heeft. Dit was niet de eerste keer dat hij onder invloed reed. Straks rijdt hij met z'n dronken kop een keer iemand dood - zijn we dan nog steeds zo lief?

Inderdaad. Gewoon afpakken dat rijbewijs. Wie wil werken vindt echt wel werk, ook zonder rijbewijs.

shera

Gaby schreef:

precies...
Zijn verantwoordelijkheids gevoel is duidelijk beneden peil anders zet je je inkomen niet op het spel door dronken te gaan rijden....
Van mij mag hij zijn leven lang fietsen :(

Creatas

Onvoorstelbaar dat ze hem nog zijn rijbewijs laten houden.. Zo iemand gaat dan maar mooi een klusje bij huis zoeken waar ie lekker op de fiets naar toe mag...

wendy1987

Jeetje :oo

Wat heftig zeg! Ik vind ook dat ze best weinig eisen dan! Fijn dat de paarden er goed vanaf zijn gekomen, maar de mensen zelf niet, bahbah..

En als die man idd een verleden heeft met drank, gewoon nooit meer achter het stuur zetten, wel of geen zzp-er!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:34

Afpakken dat rijbewijs en nooit meer teruggeven. Wat een nonsense dat hij het nodig heeft voor zijn werk, hij neemt toch zelf het risico dat hij het kwijt zal raken. Die man lacht zich rot. Suf rechtsysteem hier.

Orianelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:35

Dat rijbewijs intrekken en nooit meer teruggeven

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:39

als het koppel vd suzuki dood had geweest, ik las iets van gebroken nekwervels, dan had de geëiste straf niet zo mild geweest...
toch vd zotte he, ze wéten dat deze man al een probleem heeft, ze hébben nu kans om hem degelijk te straffen en tóch lijkt het erop dat de kerel er nog heel makkelijk van af kan gaan komen...

ik begrijp het niet hoor

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 12:40

Met een snelheid van 130/140 km per uur zo'n klap overleden zonder gordel om.
Ik vind het knap dat die man het heeft overleefd! en in zijn dodemansrit geen dodelijke slachtoffers heeft gemaakt.
Ongelooflijk dat hij zijn rijbewijs nog heeft. Zo iemand is een gevaar voor zichzelf en anderen en hoort niet thuis op de weg.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:43

Begrijp het ook niet. Dat die mensen niet naar de keuring zijn kunnen gaan en dat die man zelfs gebroken nekwervels heeft en alle ellende erbij maakt niet uit, want die dader zal toch moeten werken.
Wat een onzin, hij hoort niet op de weg thuis.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:44

Inderdaad zeg... Als het al zo vaak gebeurd is INNEMEN dat rijbewijs. Niet te geloven dat ie er zo mee weg komt... Echt te mild naar mijn idee.

Dat van die Suzuki dacht ik ook gelijk. De meeste Vitara.s mogen i.i.g nauwelijks 1 paard trekken. Dit is vast een andere geweest.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:53

Je hebt ook grand vitara's :j
Mijn vitara mag 1500 kg trekken, trailer van 600, mag ik dus 900 kg gewicht erin zetten, dat is dus zelfs bijna mogelijk met een vitara en lichte 2 paards trailer :))

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:13

Ongelooflijk dat men dan rwkening gaat houden met zijn baan... Dat had hij moeten bedenken voor hij zo idioot deed, zeker omdat het iet voor het eerst is... Afnemen dat rijbewijs en nooit meer terug!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:13

Mooi is dat hij zit daar te vertellen wat voor waardeloze onverantwoordelijke chauffeur hij is. Hij is geen onbekende met dit soort ongevallen en keer op keer krijgt hij zijn rijbewijs terug. Moet hij dan eerst iemand dood rijden voordat er wat wordt gedaan. Nou zeg wat een waardeloze straf alsof dat zijn leven verbetert.
Hij heeft niks en de mensen van de andere auto's allemaal gebroken botten. Wat een justice zeg. _-:(

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 14:58

Cayenne schreef:
De Langelilster is ZZP'er en zonder rijbewijs zit hij zonder werk.

Er zijn genoeg baantjes waar hij geen auto voor nodig heeft en 't wordt een stuk veiliger op de weg.
Na 't lezen van dit artikel zijn er genoeg feiten die aantonen dat hij absoluut geen verantwoordelijheid kan nemen. Waarom zegt de rechtbank hier dan toch nog rekening mee te houden :?

Ik vind het spijtig om te horen dat 't echtpaar nog steeds klachten heeft van na 't ongeluk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:14

K*tuitspraak, laten ze de drankrijders in Nederland eens een keer aanpakken, twee keer pakken met drank op zonder ongeval of ongeval met drank is voor de rst van je leven geen rijbewijs meer.
Hier zijn weer onschuldige mensen de dupe en omdat ze NIET dood zijn komt meneer er erg gemakkelijk vanaf, ik vind het schandalig!!!!!

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:45

We waren erbij!!!!We hebben alles gezien!!!!
Die dader moet nooit weer de weg op mogen!!!!ook niet op de fiets!!!!!
Het echtpaar heeft nog steeds last van dit ongeval, wij ook als we langs de plaats van het gebeuren komen denk ik er meteen weer aan terug!!!In het begin probeerden we de plek des onheils te vermijden, maar dat lukt lang niet altijd!!!
De dader dacht alleen aan zichzelf, hij wou er na het ongeluk nog vandoor gaan ook!!!....hij maakte zich alleen maar druk om zichzelf, hij is niet eens bij het echtpaar wezen kijken!!!!!!(meteen na het ongeluk dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:50

Belachelijk!!!!!!!! kan me hier zo boos om maken :(

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:55

echt belachelijk dit,
ik ben het Delaja eens een volledige rij ontzeging lijkt mij ook gepast gezien zijn verleden

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:49

Dacht er vandaag toevallig nog aan, reed langs die plek terug... Wat mij betreft mag die straf wel wat zwaarder, ik heb geen respect voor drankrijders. :n

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:52

Citaat:
De Langelilster is ZZP'er en zonder rijbewijs zit hij zonder werk.

Had hij bij na moeten denken voordat hij de auto instapte. Dan is hij zijn baan maar kwijt, jammer dan. Moet hij bij na denken voordat hij met alcohol achter het stuur kruipt.
Mag van mij wel als 'poging tot dubbele moord' berecht worden. Drank op in het verkeer is vragen om problemen. Wanneer ze mensen daadwerkelijk doodrijden mag er best moord met voorbedachte rade worden berecht, is mijn mening.

Gelukkig hebben de paarden niks opgelopen en zullen de bestuurders er ook wel bovenop komen. Maar wat belachelijk dat deze vent zo'n lage straf krijgt, vooral omdat hij al vaker de mist is ingegaan. Stelt natuurlijk niks voor.