Extreme verwaarlozing van twee paarden, een geit en een koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

henktennapel

Extreme verwaarlozing van twee paarden, een geit en een koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 22:08

Nieuwsredactie / www.telegraaf.nl

,,Zo'n extreme verwaarlozing heb ik nog nooit meegemaakt; ik schrok me het apelazerus”, briest Henk ten Napel. Zondagavond kreeg de voorman van de Enschedese Stichting Zinloos Geweld tegen Dieren een melding van ernstige verwaarlozing van dieren in een weide in Roermond

,,Het gaat om twee paarden, een geit en een koe. De eigenaar lijkt weinig belang te hechten aan de dieren, want ze zijn broodmager. En het schijnt dat die dieren al maanden onder zulke erbarmelijke omstandigheden moeten leven”, weet Ten Napel, die gisteren melding heeft gemaakt bij de meldkamer van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA).

,,Ik heb de mensen daar verzocht om de eigenaar op te sporen en hem of haar vervolgens te vragen vrijwillig afstand te doen van de dieren. Wij willen ze dolgraag opnemen, zodat ze bij ons in alle rust kunnen aansterken. Als de dieren er eenmaal weer helemaal bovenop zijn, kunnen ze weer worden herplaatst.”

Volgens Ten Napel is er veel haast bij gebaat. ,,Afgelopen donderdag was in het weiland nog een zwart paard te zien, dat ernstig ondervoed was. Nu is van het dier geen spoor meer te bekennen, dus we gaan er vanuit dat het intussen is overleden.”
Een woordvoerder van de nVWA zegt dat de zaak ter beoordeling naar een inspectieteam is doorgestuurd. ,,We denken dat we de eigenaar van de dieren al hebben; die woont in Duitsland. Waarschijnlijk stellen we nu een controle in.” Of de kans groot is dat de verwaarloosde dieren naar de stichting gaan, is volgens hem nog onduidelijk.

Klik hier voor een foto.

zodiacje

Re: Extreme verwaarlozing dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:11

hopen dat ze snel ingrijpen en de beestjes daar weg halen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:54

Pfff, hir schrik ik vn, dat is erg dicht bij in de buurt.......wat jammer dat er in Nederland nog steeds zoveeel regeltjes overheen gaan en procedures voordat ze dieren kunnen weg halen,w ant als die andere al is overleden........ik vraag me wel af waar in Roermond dit is daar het mij lijkt dat er weinig sociale controle is dat deze dieren al die tijd zo erbij lopen....

Roweentje89

Re: Extreme verwaarlozing van twee paarden, een geit en een koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:02

Hmm ben ook redelijk bekend in Roermond. Vraag me af waar dit zal zijn dan.. Net zoals Loes zegt, als ze er al een tijd bij lopen ligt het schijnbaar afgelegen als niemand eerder al eens melding heeft gedaan. Verschrikkelijk dat dit nog steeds voor komt.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:10

Jammer dat het altijd helaas zo lang moet duren voor er iemand ingrijpt %) want zo te zien staan ze er zo al veel langer bij

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:13

Ik heb bij ons in de buurt ook twee zeer dunne paarden gespot. Kennis van mij heeft veterinare dienst gebeld van Kreis Kleve. Binnen twee dagen was er iemand geweest en binnen een week was de situatie opgelost. Zo kan het gaan in Duitsland.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:21

Frats schreef:
Ik heb bij ons in de buurt ook twee zeer dunne paarden gespot. Kennis van mij heeft veterinare dienst gebeld van Kreis Kleve. Binnen twee dagen was er iemand geweest en binnen een week was de situatie opgelost. Zo kan het gaan in Duitsland.

Dan reageren ze in Duitsland een stuk sneller dan in Nederland. Wij hebben zoveel regels/wetten verzonnen dat het tijden duurt voordat er iemand in mag (kan) grijpen heb ik soms de indruk.
Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor deze arme dieren.

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 07:28

We hopen dat er voor donderdag een oplossing gevonden gaat worden voor de dieren. vandaag weten we meer.

Ik hoop dat wij de mogelijkheid krijgen om de dieren op te nemen en in een later stadium te kunnen herplaatsen.

Graag zou ik in contact willen komen met de eigenaar. Heb gehoord dat diegene in Duitsland woont. wil graag met de eigenaar praten.

Als je meer weet graag contact opnemen.

groet,

Henk

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:49

Euh fijn dat telefoonnummer van je maar je bent nooit bereikbaar :D

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:53

Ik hoop echt dat ze snel opgevangen kunnen worden zodat ze weer van het leven kunnen gaan genieten!

henktennapel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 07:54

liesjecryos schreef:
Euh fijn dat telefoonnummer van je maar je bent nooit bereikbaar :D

Je mag me nu wel bellen anders even voicemail inspreken ben altijd bereikbaar *\o/* maar dan moet je niet vergeten je nummer te vermelden als je mijn voicemail in spreekt 8-) anders kan ik niet terug bellen. Maar mailen kan natuurlijk ook. Mogelijkheden zat om mij te bereiken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:59

Ongelofelijk..... Ik geloof echt dat ik die dieren zelf uit het land haal en mee naar huis zou nemen, als ze hier in de buurt zouden staan..... Dit KAN toch NIET????!!!!! Verder geen woorden voor..... in- en intriest..... arme beestjes....... ;( ;( ;(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:10

tellom schreef:
Jammer dat het altijd helaas zo lang moet duren voor er iemand ingrijpt %) want zo te zien staan ze er zo al veel langer bij

Waar ik me dan weer over verbaas is dat de niet gewoon de dierenbescherming of de nVWA bellen, maar henk ten napel... dat werkt immers ook weer vertragend.

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:19

Er staat dat het schijnt dat die dieren al maanden in zulke omstandigheden leven. Een paar alinea's erna: Volgens Ten Napel is er veel haast bij gebaat. ,,Afgelopen donderdag was in het weiland nog een zwart paard te zien, dat ernstig ondervoed was. Nu is van het dier geen spoor meer te bekennen, dus we gaan er vanuit dat het intussen is overleden.”

Ik vind dit echt bizar. Er is dus blijkbaar al maanden bekend dat de dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven. Ik kan niet begrijpen dat die dieren dan zo aan hun lot worden overgelaten. Snap dat er regels zijn voor het weghalen van dieren, maar zou er dan op zijn minst niet iets geregeld kunnen worden om ze bij te voeren of iets dergelijks? Ze maar gewoon dood laten gaan, omdat er niks gedaan mag worden slaat natuurlijk echt nergens op!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:33

Zijn er geen duidelijker foto's van deze situatie? Ik zie een graatmager paard dat wel heel alert is. Het linkervoorhoefje is ook niet heeeel extreem lang, met andere woorden, het lijkt er niet op dat de hoefsmid 3 jaar geleden voor het laatst is geweest. De overige drie dieren zie ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

Er staat iets "groens" in die wei, het lijkt of ze in een stalletje kunnen staan.

Ik hoop dat de dieren snel voldoende te eten krijgen, of dat nou linksom of rechtsom is. Maar ik ben ook wel benieuwd naar het verhaal van de eigenaar. Want laten we wel wezen, zolang niet bewezen is dat de eigenaar zijn dieren willens en wetens de nodige zorg en het nodige voer heeft onthouden, zolang is de eigenaar in ieder geval nog onschuldig.

Als de eigenaar willens en wetens dit op zijn geweten heeft, weghalen die dieren. Maar voor hetzelfde geld is er iets heel anders aan de hand...

Neemt niet weg dat dit soort initiatieven alleen maar toegejuigd kunnen worden als het de dieren ten goede komt!

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:36

Waarom zijn die arme dieren daar al niet weggehaald, is toch bizar dat ze daar nog staan. Als je zo,n ernstige vorm van mishandeling constateerd dan moet er gelijk worden ingegrepen en niet worde gewacht tot de eigenaar is opgespoord en hem dan lief vragen of hij de dieren wil afstaan. Afnemen die dieren en ze de juiste verzorging geven. Ik wordt van dierenleed heel boos, maar misschien nog wel bozer omdat er zo langzaam op gereageerd wordt. Kom op zeg weghalen die dieren.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:48

Dit is idd erg dichtbij! Woon zelf ook in roermond, zou absoluut niet weten waar dit is..

Arme dieren! ben eigenlijk wel benieuwd naar meer foto's..
Ben benieuwd hoe het met de dieren afloopt..

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:53

Soms vraag ik me af of het uberhaupt opgevallen was als die dieren gewoon weggehaald waren ipv het in het nieuws te brengen. Maar dat mag ik waarschijnlijk niet zeggen :o

Dat de hoeven van de vos er relatief goed uit zo vanaf de foto was me ook al opgevallen. Maar het kan ook zijn dat ze een verhard stuk in de wei hebben en de hoeven op die manier natuurlijk afsleiten. Feit blijft dat als een dier zó mager is, er iets aan de hand is. Waar rook is, is vuur? Ik ben benieuwd naar de verklaring van de eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:55

jee....ik heb zo iets....deze gradatie ook hier eens meegemaakt..
Inderdaad extreem.Meestal is het een kwestie van enkele dagen tussen het redden en de dood.
Erg moeilijk om dit soort paarden er weer bovenop te krijgen.Meestal bezwijken ze aan koliek,of zitten zo vol met wormen dat de schade onherstelbaar is.
Zo triest dit....bah!
Hoe moeilijk is het om GEEN dieren te hebben?Als je er niet voor wilt zorgen?

Hoeven groeien weing of niets als een paard geen eten krijgt....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:07

Ik schrik hier niet meer van,ik heb zulke graatpony's zelf ook in de opvang gehad.
En er lopen er nog veel meer in nederland rond,we vinden ze helaas vaak per toeval.
Dit is er eentje van;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gohya op 12-07-11 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:08

gohya schreef:
Ik schrik hier niet meer van,ik heb zulke graatpony's zelf ook in de opvang gehad.
En er lopen er nog veel meer in nederland rond,we vinden ze helaas vaak per toeval.

vreemd eigelijk...ik bedoel dat niemand dat ziet.
Ik kan mij voorstellen dat hier in Frankrijk het nog weleens op plekken gebeurt waar geen mens langskomt...maar Nederland is toch vrij dicht bevolkt?

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:10

geerke schreef:
gohya schreef:

vreemd eigelijk...ik bedoel dat niemand dat ziet.
Ik kan mij voorstellen dat hier in Frankrijk het nog weleens op plekken gebeurt waar geen mens langskomt...maar Nederland is toch vrij dicht bevolkt?

Dat was ook mijn gedachte.......

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:11

"geerke" de meeste paarden zitten óf opgesloten in een stal/schuur óf lopen in een weiland wat vrij verstopt/verscholen ligt.De draver die ik kocht in Friesland liep ergens helemaal achterin een groot weiland,niemand die zag hoe graatmager ze was.

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:39

Bah :( zulke mensen moeten flink gestraft worden en een verbod op het ooit nog houden van dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:11

En toch die oortjes naar voren hè.. :\
Ik hoop dat deze pony's (en andere dieren) er weer bovenop kunnen komen en geen permanente schade hebben van binnen.
Bij topics als deze, denk ik altijd; Breng ze maar naar mij..