Paard komt om het leven tijdens training voor Palio di Siena

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard komt om het leven tijdens training voor Palio di Siena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 18:31

http://www.telegraaf.nl / Nieuwsredactie

Bij de training voor de wereldberoemde paardenrace Palio di Siena is vrijdag een paard om het leven gekomen. Dit heeft geleid tot nieuwe oproepen om de middeleeuwse traditie te verbieden.

Het paard liep in een bocht tegen een afzetting en werd gewond naar een dierenkliniek gebracht, waar het overleed. De ruiter raakte eveneens gewond.

Bij de Palio nemen elke zomer in traditionele kledij gestoken ruiters, die de stadswijken vertegenwoordigen, het tegen elkaar op op de Piazza del Campo, het centrale plein van de Toscaanse stad.

Dierenbeschermers hebben aangekondigd aangifte te doen wegens dierenmishandeling door de organisatoren van de Palio, aldus Italiaanse media. Ook eisen zij dat de Palio dit jaar wordt geschrapt als rouwbetoon voor het omgekomen paard.

Minister van Toerisme Michela Vittoria Brambilla benadrukt dat zij er allang op wijst dat de Palio gevaarlijk is voor de paarden. Zij noemde de toeristische trekpleister een „anachronistisch evenement”. Volgens de bewindsvrouw is de Palio „niet meer onaantastbaar”. Ook is de politica blij dat Italië de Palio niet heeft aangemeld voor de Werelderfgoedlijst van de VN-cultuurorganisatie Unesco.

Volgens de overlevering herdenkt Siena met de Palio de slag van Montaperti in 1260. Het belaagde Siena wist toen op het nippertje te winnen van de troepen van Florence. Siena was toen bondgenoot van de Duitse keizer, Florence was op de hand van de paus.

Verwant artikel:

[VN] Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:37

he bah, vervelend bericht!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:49

Is dat nou nog niet afgeschaft. :n

KylaLover

Re: Paard komt om het leven tijdens training voor Palio di Siena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:51

zou t sonde vinden als die traditie afgeschaft zou worden. Maar daarbij zeg ik wel, zoals nu dat het ten koste gaat van de paarden, kan ook niet.
Zorg dan voor betere veiligheid voor paard en ruiter, laat minder deelnemers meedoen of verplaats het evenement naar een veiligere plek net buiten Sienna.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:23

traditie allemaal goed en wel, maar voor zover ik weet, galopperen de paarden daar cirkeltjes op straat in volle snelheid. Da's 't soort traditie die ze voor mij mogen afschaffen. :n

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:24

Toevallig ben ik er 3 weken geleden geweest en mijn mond viel open toen ik zag waar de paarden op topsnelheid moesten rennen...
Een ovale baan die licht afliep naar het midden,en er zou zand gestort worden volgens mij was het dan nog erg glad op de kleine keitjes.
Waarom maken ze er geen parade van,gewoon stappend met de banieren van ieder wijk. Dat kan ook op dit plein al heel indrukwekkend zijn.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:35

jokari schreef:
traditie allemaal goed en wel, maar voor zover ik weet, galopperen de paarden daar cirkeltjes op straat in volle snelheid. Da's 't soort traditie die ze voor mij mogen afschaffen. :n

idd... doe dan iets leukers, voorstelling met koetsen ofzo of dan tenminste iets op een rustige manier...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:40

proudmama schreef:
Toevallig ben ik er 3 weken geleden geweest en mijn mond viel open toen ik zag waar de paarden op topsnelheid moesten rennen...
Een ovale baan die licht afliep naar het midden,en er zou zand gestort worden volgens mij was het dan nog erg glad op de kleine keitjes.

Dat is inderdaad de oorzaak van veel ellende bij de palio. Goede bodem al dan niet op een andere lokatie zou een heleboel oplossen.

Morwen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:51

tamary schreef:
proudmama schreef:

Dat is inderdaad de oorzaak van veel ellende bij de palio. Goede bodem al dan niet op een andere lokatie zou een heleboel oplossen.

Precies, want afschaffen vindt ik dan ook zonde eigenlijk. Veilligheid staat natuurlijk wel boven, maar de sfeer in Siena is zo gezellig rond die tijd. Misschien de baan een andere vorm en wat beter zand of een andere goeie ondergrond? Dat zou al veel levens redden. :z

Marritx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:56

dat is niet leuk

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:36

Ik heb de Palio eens meegemaakt en het gaat er erg hard aan toe. Ik moet zeggen dat ik het wel een hele beleving vond om het mee te maken daar. de sfeer erom heen, de verschillende wijken die de strijden heel apart om mee te maken.
Neemt niet weg dat ik het heel erg vind dat een paard op zo'n manier aan zijn einde moet komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:40

Een race op die locatie is absoluut niet meer van deze tijd. Jammer dat er nog niet is ingegrepen, en dat er een paard het leven bij moest laten...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:43

Vreselijk gewoon... :(

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:45

Pff ik begin het gewoon jammer te vinden dat die ruiter zijn paard niet is achterna gegaan!!

Vreselijke race.. :n

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:14

Traditie of niet: soms moet je objectief naar bepaalde zaken blijven kijken. Tradities zijn zaken die op poten zijn gezet omwille van bekrompenheid van de mens. helaas zijn de dieren hier bijna altijd de dupe van. Iets wat in het verleden geaccepteerd was, hoeft niet meer van deze tijd te zijn. Ik hoop dat deze wanstaltige zaken afgeschaft worden.

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:25

melanie_h schreef:
Ik heb de Palio eens meegemaakt en het gaat er erg hard aan toe. Ik moet zeggen dat ik het wel een hele beleving vond om het mee te maken daar. de sfeer erom heen, de verschillende wijken die de strijden heel apart om mee te maken.
Neemt niet weg dat ik het heel erg vind dat een paard op zo'n manier aan zijn einde moet komen.

Hier zelfde idee! Ik vond het 'machtig' om erbij te zijn, heel apart om mee te maken...
Alleen neemt inderdaad niet weg dat ik het afschuwelijk vind dat een paard op deze manier aan zijn einde moet komen!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:33

Kennissen van mij zijn daar een keer wezen kijken, het schijnt dat je voor een kaartje alleen al heel veel kwijt bent.. voor eerste klassen in de 2000 euro zeiden ze.. ze hadden niks met paarden maar dit vonden ze toch wel heel schokkend!

win110

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:13

:n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 00:35

Als er niet zo achterlijk met de paarden wordt omgegaan door de menselijke wil om te winnen is dit helemaal niet nodig geweest :n Bah, weer een paard naar de eeuwige groene weides door menselijke strijdlust :n

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 06:13

Wat is hier nou leuk aan? Hebben die mensen nou helemaal geen gevoel voor die dieren?

Wat ook zo'n verschrikkelijke race is, volgens mij word dat in Mexico ofzo gereden....
Een hele grote groep ruiters en paarden die in een veld staan, bij de start galopperen ze zo hard mogelijk weg..... en ze sturen de paarden (inclusief hun zelf) een steile afgrond in en de paarden struikelen over elkaar. Ruiters en paarden komen dit héél duur te staan. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ruiters zodra ze beneden komen door het water gaan. En dat is het einde van deze 'dode' race.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 06:54

Cahill schreef:
Wat is hier nou leuk aan? Hebben die mensen nou helemaal geen gevoel voor die dieren?

Er wordt heel goed voor de paarden gezorgd buiten de race om. Er zijn ruiters die echt alles doen om te winnen, ten koste van de paarden, maar het merendeel is paardenliefhebber. Het 'leuke' eraan is voor die mensen dat ze na selecties gekozen worden als ruiter van hun stadsdeel, een hele eer. In traditionele kledij vertegenwoordigen zij dan 'hun' wijk. Het racen zelf gebeurt op zand, dat is een dikke laag, maar helemaal aangestampt omdat voor de races er continu mensen op mogen lopen. Het is een race van drie rondjes overigens, geen grote afstand. Het moeilijke eraan is dat de baan ellipsvormig is en schuin afloopt. Er zit één behoorlijk scherpe bocht in waar menigeen de mist in gaat.

Een enkele keer gaat het goed mis, zoals nu. Meestal blijft het bij valpartijen van de ruiter, waardoor er bijna altijd wel een of twee paarden finishen zonder ruiter.
Afschaffen zou naar mijn mening zonde zijn, het is een hele happening in Toscane. Wel zou er gekeken moeten worden naar een andere locatie.

Edit: Kaartjes kopen hoeft niet. Iedereen is welkom, alleen vrienden, familie en mensen uit de wijk van de betreffende ruiters hebben voorrang op een tribuneplaats. Elke wijk heeft zijn eigen tribune. Verder staat er een menigte in het midden van de baan. Waar dan nog plek is mag je kijken. Er zijn mensen die om het plein wonen die balkonplaatsen verhuren, en die prijzen lopen inderdaad op tot rond de 200 euro.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:10

Deze race kost al jaren paardenlevens... Het is een levensgevaarlijke race... Die bochten zijn zo scherp, paarden rennen in een driehoek dus kun je raden hoe scherp die bochten zijn en dan ik volle rengalop...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:40

Nee Palio di Siena mag niet afgeschaft worden!
tis word al sinds 1287 gehouden, tis gewoon traditie, en ja tis wel gevaarlijk maar iedere Contrada heeft daar zn eigen stal en die paarden hebben het gewoon goed daar :).

paarden komen vaker om het leven in de sport, of het nou tijdens de palio is of tijdens een officiële wedstrijd van (bijv) het KHNS.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:43

_Covergirl_ schreef:
Cahill schreef:

Er wordt heel goed voor de paarden gezorgd buiten de race om. Er zijn ruiters die echt alles doen om te winnen, ten koste van de paarden, maar het merendeel is paardenliefhebber. Het 'leuke' eraan is voor die mensen dat ze na selecties gekozen worden als ruiter van hun stadsdeel, een hele eer. In traditionele kledij vertegenwoordigen zij dan 'hun' wijk. Het racen zelf gebeurt op zand, dat is een dikke laag, maar helemaal aangestampt omdat voor de races er continu mensen op mogen lopen. Het is een race van drie rondjes overigens, geen grote afstand. Het moeilijke eraan is dat de baan ellipsvormig is en schuin afloopt. Er zit één behoorlijk scherpe bocht in waar menigeen de mist in gaat.
/quote]

nja er is veel rivialiteit tussen de Contrada's je zou kunnen zien dat de ''water'' contrada's van de ''vuur'' Contrada's moeten winnen en de ''aarde'' Contrada's
van de ''lucht'' Contrada's er word onderling nog overlegt welke ruiter gaat ''battelen'' ;) tegen welk rivaal.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:59

Paardenrennen vond ik toch altijd al een rotsport, en als er dan ook nog paarden ten gronde gaan, vind ik echt dat het verboden moet worden :n