Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 10:51

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

Vier paarden zijn eerder deze maand om het leven gekomen door een incident met bijen in het Britse East Sussex. De paarden, in de leeftijd van twee tot twintig jaar, stierven nadat ze werden aangevallen door een enorme bijenzwerm.

"Het was verschrikkelijk," aldus eigenaresse Anne Gerrad, die negen bijenkorven langs de rand van haar paddocks heeft staan. "We kunnen alleen maar raden naar de oorzaak. Iets moet onze bijen hebben verstoord. Misschien is een van de paarden uit de paddock gesprongen en heeft hierbij een van de korven omgegooid. We hebben nog nooit eerder problemen gehad. De korven stonden in een goed omheind veld. Dit was niet te voorkomen."

Een van de paarden werd vlak na de aanval dood aangetroffen, terwijl een ander paard de volgende dag stierf. Allebei de dieren zijn waarschijnlijk overleden door een allergische reactie op de bijensteken. De twee andere paarden verdronken in een vijver. Waarschijnlijk waren zij het water in gesprongen om de bijen te ontvluchten.

"Ik heb van de imker-vereniging gehoord dat bijen niet van paardenlucht houden. Maar dat wil nog niet zeggen dat een bij een paard zal aanvallen. Volgens de vereniging moeten de korven minstens op een weiland afstand staan van de paarden."

Volgens de politie gaat het om een vervelend ongeluk en is verder onderzoek niet nodig, maar afgelopen maand kwam er een soortgelijke melding binnen: Het paard van Karen Thursfield uit Cheshire kwam eveneens om het leven door bijensteken. Het dier stond al tien jaar naast een weiland met bijenkorven, maar op de ochtend van 10 mei trof ze het dier volledig over zijn toeren. De volgende morgen was hij dood, waarschijnlijk overleden door een hartaanval door een allergische shock.

Dierenartsen adviseren vaak om bijenkorven en paarden zoveel mogelijk gescheiden te houden. Veterinaire Karen Coumbe: "Dit soort ongelukken komen zeer zelden voor. Ik heb zelf ook bijen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Lezers hoeven zich geen zorgen te maken en een enkele bijensteek zal niet zomaar voor problemen zorgen. In de opgenoemde gevallen heeft het enorme aantal aan bijen voor een paniekreactie gezorgd bij de paarden."

BabbieB

Re: Vier paarden overleden door grote bijenaanval in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:56

Vreselijk. Wat een nare dood moet dat geweest zijn voor die arme dieren.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:00

BBreedveld schreef:
Vreselijk. Wat een nare dood moet dat geweest zijn voor die arme dieren.

Inderdaad |( ...

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:01

:oo

Arme dieren, wat moet dat vreselijk zijn geweest voor die beestjes...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:02

Jeetje..
Maar wat ik me afvraag, hield ze zelf dan de bijen?
Anders had ik ze allang plat laten spuiten.. zoveel bijenkorfen langs de bak :oo

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:03

Vreselijk inderdaad.. Vraag me ook af waarom ze de bijenkorven überhaupt nog vrij dicht bij de paarden zet, als ze wist dat bijen niet van paardenlucht houden?
Het zekere voor het onzekere nemen denk ik dan?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:05

Cayenne schreef:
Volgens de vereniging moeten de korven minstens op een weiland afstand staan van de paarden.

Weiland afstand, een weiland van 3 hectare of weiland van 100 m2 ???

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:05

Ikke niet snappe; waarom hebben die mensen zoveel bijenkorven langs een paddock staan? gewoon wachten tot dat het fout gaat?? Als je toch al tegen zo'n korf aan stoot dan worden die bijen al agressief

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:06

Wat een naar ongeluk zeg.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:07

arme paarden, een verschrikkelijke dood :n
goede les ; geen korven langs je paddock !! en zeker geen 9 :(
en raden of een paard een korf heeft omgegooid ?? kan je toch zien, dan ligt er 1 op de grond...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:12

he gatver, het zou je maar gebeuren. Ben als kind ook weleens achtervolgd door bijen en ben toen een zwemplas ingerend om aan ze te ontkomen. Bij-zonder hardnekkig die beesten. Ik zou er ook niet voor kiezen om die korven zo dicht bij de paddock te zetten.

Axel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:21

He vreselijk lijkt mij dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:27

Dan ben ik wel benieuwd waaraan die paarden precies aan overleden zijn..
Een steek van een bij doet erg veel pijn en je krijgt er dan een bultje van, dus ik snap dat die paarden onwijs veel hebben geleden, maar wat is dan de precieze oorzaak waaraan ze overleden zijn?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:32

KoudbloedKim schreef:
Dan ben ik wel benieuwd waaraan die paarden precies aan overleden zijn..
Een steek van een bij doet erg veel pijn en je krijgt er dan een bultje van, dus ik snap dat die paarden onwijs veel hebben geleden, maar wat is dan de precieze oorzaak waaraan ze overleden zijn?

Dat zal werkelijk wel zijn zoals ze schrijven, een allergische reactie lijkt me. Heb ooit eens iets op tv gezien dat wanneer adrenaline samenkomt met het gif van bijen dat dit een heftige reactie kan uitlokken. En na zo'n paar steken zal je wel wat adrenaline in je bloed hebben (zeker paarden!). Dus ik kan me goed voorstellen wat er gebeurd is...

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:34

Sneu zeg! :(

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:34

Ik neem aan een allwrgische reactie op het gif. of het gif zelf.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:35

vet zielig zou ik echt nooit mee willen maken
Citaat:
Ik neem aan een allwrgische reactie op het gif. of het gif zelf
helemaal mee eens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:35

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:36

Vreselijk voor die paarden.

Ze zullen idd door een anafylactische shock zijn omgekomen. Een bijensteek doet niet alleen zeer, maar het gif komt ook binnen. Als je duizend keer gestoken wordt, zit je vol met gif...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:40

Wat sneu zeg.. en ja, als je gestoken wordt door duizenden bijen, is de kans van overleven 0,0%..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:45

Oei, onze buurman heeft ook bijen.
In de 15 jaar dat ik er sta, is er nog nooit iets gebeurt, maar nu ik dit zo lees....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:48

Vreselijk zeg!

Mijn merrie heeft ook keer allergische reactie gehad op waarschijnlijk een grote zwerm muggen. Een paar muggenprikken, prima, maar door de hoeveelheid kreeg ze overal bulten, neus zetten extreem op (en scheurde), ze kreeg op een gegeven moment ook geen lucht meer. Gelukkig was DA snel ter plaatse en kon hij ze een 'standaard prik' geven, waarna het verdween. Dacht dat mn paard dood zou omvallen...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:54

Je gaat toch ook geen bijen in je tuin laten lijkt me, waarom dan wel rond de paarden? Het is een vreslijk ongeval, maar volgens mij wel een dat met wat logisch verstand had kunnen voorkomen worden..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:05

renatevb schreef:
Je gaat toch ook geen bijen in je tuin laten lijkt me, waarom dan wel rond de paarden? Het is een vreslijk ongeval, maar volgens mij wel een dat met wat logisch verstand had kunnen voorkomen worden..

We kunnen moeilijk onze buurman (kleine schaal plantjes teler en imker) verbieden om bijen te houden is het niet? En volgens mij is er hier nog nooit iets gebeurt in de 25/30 jaar (of zelfs nog langer).

Beetje kort door de bocht....

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:09

Eh bah zeg, wat zonde !! Gelukkig geen imkers in de buurt van mijn paard...