Primeur met eerst gekloonde internationaal eventingpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Primeur met eerst gekloonde internationaal eventingpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 13:39

www.dehoefslag.nl

In disciplines als springen, dressuur en endurance zijn al klonen van (beroemde) paarden geboren, de eventingsport beleefde recent de primeur. In april zijn -geheel toepasselijk voor deze discipline- drie klonen geboren van het internationale eventingpaard Che Mr. Wiseguy (Jolie x A Lucky One). Dit op initiatief van ruiter/eigenaar Ronald Zabala-Goetschel. De Ecuadoriaan is geen hoogvlieger binnen de eventingsport, maar heeft als zakenman wel de mogelijkheid het kostbare proces van klonen te financiëren. Het frustreerde Zabala dat hij niet kon fokken met zijn geruinde lieveling: ‘Ik wilde altijd al meer paarden als Wiseguy hebben, eigenlijk wilde ik gewoon meer Wiseguys’, zo vertelt hij aan The Cronicle of the Horse.

Na een mislukte poging in 2009, slaagde de eventer er nu wel in om via het in Austin, Texas gevestigde ViaGen genetische evenbeelden van zijn idool te verkrijgen. De drie hengstjes gaan door het leven als Wiseguy Too, Wiseguy Too Two en Wiseguy Too Top. Zabala en zijn twaalfjarige Belgisch gefokte ruin behaalden in 2008 een tweede plek in de driesterrenwedstrijd van Hamilton (VS). Als zesjarige werd Wiseguy vierde op het WK voor jonge eventingpaarden met de Belg Hendrik Degros.

Lante

Re: Primeur met eerst gekloonde internationaal eventingpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:42

Tsjong...

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:46

T is wat! Ben benieuwd hoe dit proces er over n paar jaar uit ziet!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:47

Oeh ben wel benieuwd naar foto's van de kleintjes. :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met de Poetin kloontjes gaat. Zijn ondertussen al 5 dus zouden dan toch echt wel onder het zadel moeten zijn... Iemand?

Edit: Vorig jaar een veulen van geveild op de prinsjesdagveiling.

Edit2: Fotootje van Poetin Z (CL2):

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door manic op 17-06-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:57

ben benieuwd...

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:00

k vind da klonen maar niets, /3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:11

Ik hoop dat Ronald Zabala-Goetschel al de veulens houdt, zelf in rijdt en dan ben ik benieuwd hoeveel ze op hun ouder gaan lijken :)
En daarmee het hele kloonverhaal dus op losse schroeven kan zetten.
IMO is zelfs een gekloond paard een individu en hoewel er best veel van de enige ouder mee zal komen (gek hé) zal het nooit een 100% gelijkenis in karakter en daden kunnen zijn.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:10

Zo mooi vind ik die kloon hierboven niet, maar goed.
Ik denk dat klonen nooit meer weg zal gaan; het gaat volgens mij niet om een tweede exacte kopie van een paard te verkrijgen, het zal er vooral om gaan de specifieke genen te blijven behouden als dit niet meer kan (door wat voor reden dan ook).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:14

Maar als het behouden van die specifieke genen niet leidt tot de reden wáárom dan heeft het klonen an sich ook geen zin lijkt me.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:31

Ik stel me zo voor dat het fokken met klonen belangrijker is dan de kloon zelf.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:49

Oei, die kloon van Poëtin ziet er lang niet zo mooi uit als het origineel :n

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:20

Aan de ene kant zeg ik van ja het is wel een uitvinding, aan de andere kant zeg ik van waarom? Elk paard is uniek, door ze te klonen worden ze juist 1 van die zovelen.. :=

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:41

Ik weet niet of het helemaal eerlijk is om een afgetrainde topdressuurmerrie te vergelijken met een 5 jarige fokmerrie :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:45

Zunzuncito schreef:
Ik stel me zo voor dat het fokken met klonen belangrijker is dan de kloon zelf.

Maar als de kloon al niet 100% kan waarmaken van wat de intentie is hoe verwacht je dan dat iets wat met 50% wordt doorgefokt dat wel kan ??

Ik snap dat het voor onderzoekers leuk is om te kijken of iets lukt, maar zie dus de meerwaarde er niet van waar het om de verwachtte prestaties gaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:32

Mij lijkt het wel handig in de tuigpaardenlarij (een vierspan van allemaal dezelfde) of geinig bij een achttal ofzo....

KatAmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:41

ik ben er geen voorstander van...

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:14

Met dat klonen is er voor de hobbyfokker ook niks meer aan :-S

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:06

Ik zie het nut van klonen echt niet buiten misschien als je een ruin hebt waar je de genen toch wilt verder zetten.
Had ik 1tje van mijn ruin kunnen hebben die 34 geworden is, had ik heel misschien wel ja gezegd. Hij was zeer sterk van karakter, veel pit, sprong overal over (hoger dan 1,20m zag ik zelf niet zitten := maar hij waarschijnlijk wel), was altijd de 1ste bij een race (recreatief), had nergens bang van, braaf, deugniet... kan er echt geen slecht woord van zeggen. Oepsie, even iets vergeten... Toen ik hem kreeg op zijn 9, kon ik er niet blijven opzitten _O- bokken tegen de sterren op of kan het beter rodeo noemen... Maar ondanks dat ik hem mis en veel over hem spreek, is het toch ook leuk om een nieuwe uitdaging te hebben, mijn merrie die net 9 is geworden.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:24

Met alle respect, maar de huis tuin en keukenpaardjes van de gemiddelde hobbyfokker en recreant kun je toch niet vergelijken met Olympische en wereldkampioenen?

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:29

manic schreef:
Met alle respect, maar de huis tuin en keukenpaardjes van de gemiddelde hobbyfokker en recreant kun je toch niet vergelijken met Olympische en wereldkampioenen?

Ok, maar waar blijft de uitdaging dan? Als men de 10 top paarden in dressuur, jumping,... gaat klonen, zullen het altijd de zelfde 10 top blijven tenzij er iemand met een "nieuwe" aanwinst komt. Of niet?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:33

Aangezien ze de Poetin kloon gebruiken als fokmerrie lijkt het erop dat het meer om de genetische waarde gaat dan dat de kloon ook perse dezelfde sportprestaties neerzet. Of die genetische waarde er inderdaad is vind ik nogal een duffe discussie, aangezien dat nogal duidelijk bewezen is in de fokkerij...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:35

kalama schreef:
manic schreef:

Ok, maar waar blijft de uitdaging dan? Als men de 10 top paarden in dressuur, jumping,... gaat klonen, zullen het altijd de zelfde 10 top blijven tenzij er iemand met een "nieuwe" aanwinst komt. Of niet?

dit zal dus niet gebeuren! de kloon neemt de bij de geboorte al de leeftijd aan van het ouderdier... het is dus genetisch gezien al een volwassen dier! een paard dat 20 is zal dus een veulen van 20 krijgen, dit veulen heeft dus geen lange levensduur en het zal dus een keer ophouden!

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:48

Geen idee of het zo wel of niet in elkaar zit maar moest het zo zijn, is het eigenlijk een "korte" verlenging van. Toch tegen de natuur EN de sport in? En ook erg voor het paard, mentaal bv 10 jaar maar fysiek nog niet capabel, korter leventje,... Of begrijp ik dit verkeerd?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 22:57

Wat ik erover gelezen heb zijn de heren wetenschappers er nog helemaal niet over uit of dat echt zo is. De cellen van de nakomelingen van Dolly het schaap waren/zijn gewoon normaal. Ik heb er verder geen verstand van hoor, dit is allemaal Google wijsheid. Maar ik vind het wel erg interessant...

En tsja, abortus, fertiliteitsklinieken en genetisch gemanipuleerde spruitjes zijn ook tegen de natuur in, maar wordt ook op grote schaal toegepast...