Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:38

http://www.destentor.nl

Het aantal paardenbakken in het buitengebied van de Noordoostpolder neemt hand over hand toe. En dat leidt niet overal tot een even fraai aanzien. "We gaan het fenomeen eens goed onderzoeken'', zegt wethouder Willy Schutte.

De vraag is of er regels moeten komen voor paardenbakken, omheinde veldjes waarbinnen ruiters op paarden kunnen rijden. Wat CDA-raadslid Henk Suelmann betreft wel. Die maken voor iedereen duidelijk waar een paardenbak is toegestaan en aan welke criteria die moet voldoen. Want er zijn voorbeelden waar een paardenbak minder fraai uitpakt, zoals bijvoorbeeld aan de Ruttenseweg. "Zo'n paardenbak is niets mis mee, het hoort bij het buitengebied zou je zeggen. Het wordt iets anders als de eigenaar van een arbeiderswoning zijn voor- of achtertuin gaat ombouwen tot een paardenbak. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar als buurman niet altijd gelukkig mee bent'', zegt Suelmann.

Wethouder Schutte is ook niet altijd even gelukkig met een complete tuin die veranderd is in een paardenbak.
"We kunnen nu niet optreden. Dan moeten we het bestemmingsplan aanpassen.''

LecyTinker

Re: Poldertuin maakt steeds vaker plaats voor een paardenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:43

JAAAA, nog meer regeltjes!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:45

Wat een onzin!

Een niet onderhouden tuin ziet er toch ook niet uit?!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:48

ben het er wel mee eens.
Tegenwoordig zie je echt overal bakken komen.
En veel paarden komen op een postzegel zonder gras.
En over de kwaliteit van de bak hebben we het dan nog maar even niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:49

Niet meer dan logisch, imo. :)

Je moet niet overal maar een rijbaan kunnen bouwen. Dat gaat geheid een keer mis.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:49

Beter een nette paarden bak dan een halve autosloperij of een met onkruid overwoekerde tuin lijkt mij...
Het punt dat jij noemt Daks moet worden aangepakt vanuit de kant van de (o zo actuele) wetten m.b.t. dierwelzijn en niet vanuit het bestemmingsplan lijkt mij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:51

Lante schreef:
Beter een nette paarden bak dan een halve autosloperij of een met onkruid overwoekerde tuin lijkt mij...
Het punt dat jij noemt Daks moet worden aangepakt vanuit de kant van de (o zo actuele) wetten m.b.t. dierwelzijn en niet vanuit het bestemmingsplan lijkt mij.

Ben ik met je eens maar deze regels voorkomen het dus al een beetje

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:53

Ach heg erom en niemand ziet het meer. Eigen grond, eigen keus!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:55

@Daks: Nee, dit soort regels zorgen ervoor dat wanneer je een huis koopt met grond voor je paarden, dat de buren je voortaan kunnen beletten om een bak aan te leggen voor die paarden, hoeveel grond je ook hebt. Daar zijn dat soort regels voor. En als je dan wel toestemming krijgt, dan gaat de gemeente bepalen wat voor omheining je eromheen moet zetten en dan niet met oog op wat voor jouw paarden en jouw budget goed is, maar wat voor hun goed zou zijn (om allerlei hele vage redenen) en helaas is dat meestal niet hetzelfde.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:58

tja, ik ben geheel voor gras, maar een goede bak zorgt er wel voor dat paarden in de winter ook buiten kunnen en je dus niet het excuus hebt dat ze anders je grasveldje kapot lopen. Ik ben het eens met bepaalde richtlijnen, maar niet met of je wel of niet een bak mag neerleggen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:59

vaak huizen met vele grond hebben geen naaste buren.
Ik denk dat ze hier meer bedoelen dat tuinen met naaste buren als bak veranders.
En ik kan het me voorstellen dat je als niet paardenliefhebber last kan hebben van een bak naast je eigen tuin. denk aan stof en dat heerlijk ruikende luchtje.

Ik ben het wel meet je eens dat de gemeente te veel wilt bepalen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:03

Daks, ben het wel met je eens, maar ik ben wel van mening als je geen dieren rond je wil hebben dan moet je niet in het buitengebied gaan wonen, of zorgen dat je tuin groot genoeg is om geen last te hebben van de buren. Buitengebied is nou eenmaal bedoeld om vrijer te kunnen leven, dus dat houd ook in dat je dieren kan verwachten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:06

LecyTinker schreef:
Daks, ben het wel met je eens, maar ik ben wel van mening als je geen dieren rond je wil hebben dan moet je niet in het buitengebied gaan wonen, of zorgen dat je tuin groot genoeg is om geen last te hebben van de buren. Buitengebied is nou eenmaal bedoeld om vrijer te kunnen leven, dus dat houd ook in dat je dieren kan verwachten.

En daar ben ik het ook mee eens.
Maar soms laat buget niks anders toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:06

LecyTinker schreef:

Ik denk dat het in dit geval vooral gaat om mensen die hun rijtjeswoning tuintje omtoveren tot bak. Dat gebeurt veel, langs het spoor zie je het ook vaak, van die zandgrondjes waar dan een pony op staat of zo.

Dat mag van mij best aangepakt worden. Eerst maar eens afwachten wat de concrete plannen zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:12

maar het artikel gaat over dat het zicht er minder mooi van wordt. Niet omdat mensen er problemen mee hebben... Gaat weer alleen om uiterlijk vertoon!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:16

LecyTinker schreef:
maar het artikel gaat over dat het zicht er minder mooi van wordt. Niet omdat mensen er problemen mee hebben... Gaat weer alleen om uiterlijk vertoon!

Ja en lees vervolgens eens een stukje verder?

Citaat:
"Zo'n paardenbak is niets mis mee, het hoort bij het buitengebied zou je zeggen. Het wordt iets anders als de eigenaar van een arbeiderswoning zijn voor- of achtertuin gaat ombouwen tot een paardenbak. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar als buurman niet altijd gelukkig mee bent'', zegt Suelmann.

Niet alle plaatsen in het buitengebied zijn ruimtelijk bebouwd, ook daar heb je dorp kernen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:20

Daks schreef:
vaak huizen met vele grond hebben geen naaste buren.
Ik denk dat ze hier meer bedoelen dat tuinen met naaste buren als bak veranders.
En ik kan het me voorstellen dat je als niet paardenliefhebber last kan hebben van een bak naast je eigen tuin. denk aan stof en dat heerlijk ruikende luchtje.

Ik ben het wel meet je eens dat de gemeente te veel wilt bepalen.

:j mee eens
Maar toch, er zijn toch oplossingen voor te bedenken.. Een dichte haag ofzo.

Daarbij, een vriendin van mij woont ook semi in the middle of nowhere, in 1km omtrek geen huis te bekennen op het huis dat aan dat van hen vast zit na. En zij hebben ook heel veel grond. Dan woon je toch best wel buiten en heb je toch buren ;) Het kan dus wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:41

"Arbeidershuisjes" hebben meestal niet een forse lap grond er omheen. Dus als je buurman zijn tuin ombouwt tot rijbak, dan zit jij wel in het stof ervan. Hoeveel ik ook van paarden hou, dat zou ik ook niet willen. Zit je lekker op je terras te barbecuen, krijg je een lekkere stofwolk over je eten heen, da's fijn "buiten wonen" toch?
Het lijkt mij een goede zaak om hiervoor regels te hebben in het bestemmingsplan, bijvoorbeeld dat een rijbak niet binnen een bepaalde afstand van het buurhuis mag worden gemaakt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:45

ze zullen ongetwijfeld wel weer met regels komen. Er zijn nu al beperkingen hoeveel paarden en koeien er per vierkante meter mogen grazen, dus straks nog hoeveel gras er per vierkante meter moet zijn. Want we hebben het over een rijdbak. Dus als je het als stoffige weide laat dan heb je denk ik veel meer last daarvan dan wanneer je het als een degelijke rijdbak maakt. Minder stof, toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:51

LecyTinker schreef:
ze zullen ongetwijfeld wel weer met regels komen. Er zijn nu al beperkingen hoeveel paarden en koeien er per vierkante meter mogen grazen, dus straks nog hoeveel gras er per vierkante meter moet zijn. Want we hebben het over een rijdbak. Dus als je het als stoffige weide laat dan heb je denk ik veel meer last daarvan dan wanneer je het als een degelijke rijdbak maakt. Minder stof, toch?

Denk jij dat mensen die in een huisje wonen met net voldoende tuin om er een bak van te maken het geld (er voor over) hebben om die bak "degelijk" te maken?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:53

Tuurlijk het oog wil ook wat, vind het opzich niet verkeerd dat ze eens goed gaan kijken wat ze allemaal goed gekeurd hebben.
Hoevaak zie ik wel niet "paardenbakken" waar inderdaad ooit geel zand in heeft gezeten maar nooit onderhouden is, de hoefslag is goed zichtbaar en een volte ook nog wel maar voor de rest breek je je benen over het hoge onkruid.

Dat ze bepaalde eisen gaan stellen aan de omheining vind ik ook niet verkeerd. Zag laatst nog foto's van een omheining gemaakt van een vangrail nee sorry kom maar met die regels!
Als je budget het niet toe laat is heel jammer, maar dan moet je maar uitwijken naar iemand anders die wel een bak heeft tot je zelf genoeg geld hebt om het wel voor elkaar te krijgen.

Tevens bij ons in het dorp wonen mensen die hun paarden letterlijk voor de ramen hebben staan, van een weilandje kan je niet meer spreken doordat alles vertrapt is dus hebben ze er maar geel zand over gegooid met als gevolg met droogte zitten de naaste buren lekker zand te happen bij hun bakkie koffie.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:56

hahaha, ik vind iedereen zo lieve op merkingen geven...
@Waratje, nee, waarschijnlijk niet,... ik ben het ook wel eens dat er een beetje rond moet gekeken worden naar goede oplossingen. Maar vind je niet dat je in nederland al genoeg in de maat gedrukt wordt? Dat we eigenlijk zelf zouden moeten mogen bepalen wat we met ons huis doen en onze grond? Natuurlijk moet je rekening houden met de buren, maar als het puur esthetisch is dan vind ik het gewoon weer zo een nl-BS regel.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:00

Die regels gelden hier al. Je mag op veel plekken geen bak/paddock bouwen zonder vergunning. Moet in het bestemmingsplan passen anders heb je pech. Heb je toch wat gebouwd, kan je het weer afbreken. Vele hebben nu een stuk gras afgezet met schriklint, ziet er dan uit als een weitje. Al is dat gras binnen de kortste keren weg gereden.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:01

Ik kom zelf uit de polder.
Er zijn hier nog geen regels wat betreft het bouwen van een rijbaan.
Die mogen er druk komen.
Iedereen koopt tegenwoordig een paard. En al hebben ze 100m2 grond dan denken ze dat het genoeg is voor land en een bak en een plek om een stal op te bouwen.

Ik vind dat hier best nader onderzoek naar gedaan mag worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:02

bestemmingsplan is onzin in mijn ogen, als de gemeente of overheid iets wil dan kan ineens alles. Wil jij een tuinhuisje neerzetten van 1 bij 2 meter om je fiets in kwijt te kunnen, dan kan dat niet omdat het niet in het plan past. Maar vervolgens leggen ze wel even een 4 baans autoweg langs je achterdeur, waar eerst je tuinhuisje niet kon staan.