Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

, na mijn telefoontje waarom mijn paard een lintwormbesmetting had na mestonderzoek en ze moest toegeven dat men die niet kon ontdekken, en ipv één kuur er nu dus 3 nodig had.... En ik maar denken dat ik goed bezig was. 
Shanna schreef:Ik vind het inderdaad wel belachelijk dat mensen hun paarden om de 8 weken ontwormen, maar daar kan de DA die het recept uitschrijft/ goedkeurt ook toezicht op houden door te kijken wanneer het laatste recept is goedgekeurd en hoeveel kuren er toen per paard zijn verkocht.
Maar 3 a 4 keer per jaar ontwormen moet blijven kunnen vind ik. Mestonderzoek heb ik nog nooit gedaan wegens slechte ervaringen in de omgeving daarmee.
Breghje schreef:Shanna schreef:Ik vind het inderdaad wel belachelijk dat mensen hun paarden om de 8 weken ontwormen, maar daar kan de DA die het recept uitschrijft/ goedkeurt ook toezicht op houden door te kijken wanneer het laatste recept is goedgekeurd en hoeveel kuren er toen per paard zijn verkocht.
Maar 3 a 4 keer per jaar ontwormen moet blijven kunnen vind ik. Mestonderzoek heb ik nog nooit gedaan wegens slechte ervaringen in de omgeving daarmee.
Als je elke keer bij een andere da gaat halen, is er geen haan die ernaar kraait ook al zou je om de week ontwormen. Zelf haar ik de spuiten bij een da die mijn paard zelfs nog nooit heeft gezien. Ik bel op of het middel op voorraad is, haal het op en klaar.

Vjestagirl schreef:Ik moet zeggen dat ik dat eigen verantwoording van de eigenaar vind. We kunnen wel alles aan regeltjes gaan leggen, om te voorkomen dat iemand zich er misschien neit aan houdt, maar als eigenaar heb je ook nog zoiets als beslissingsrecht over je eigen dier. Uiteindelijk is het aan de eigenaar om te doen wat hij of zij goed acht.

Breghje schreef:Vjestagirl schreef:Ik moet zeggen dat ik dat eigen verantwoording van de eigenaar vind. We kunnen wel alles aan regeltjes gaan leggen, om te voorkomen dat iemand zich er misschien neit aan houdt, maar als eigenaar heb je ook nog zoiets als beslissingsrecht over je eigen dier. Uiteindelijk is het aan de eigenaar om te doen wat hij of zij goed acht.
Klopt, maar het feit blijft staan dat je als je heel erg vaak ontwormt resistentie in de hand werkt. En dat is uiteindelijk hoe je het ook draait of wendt of keert, niet goed voor je paard. Schadelijk en zelfs gevaarlijk. Dus ik denk dat voorlichting over de cycly van wormen en wat het spul doet en wanneer het het beste gebruikt kan worden heel erg nuttig kan zijn. Plus wordt het ontwormingsmiddel ook teruggevoerd in de grond/het gras via de mest, doordat bv Ivermectine heel erg lang duurt om afgebroken te worden waardoor andere paarden het weer binnen krijgen etc.
HorseTopShop schreef:Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.
Ik ga naar de veearts, vraag ontworming voor mijn 3 paarden en krijg ze mee.
Vervolgens geef ik 1 van mijn paarden een ontworming en de andere 2 kuren bewaar ik, geef ik aan een ander, o.i.d.
Ze kunnen toch niet controleren of je de ontworming ook echt gebruikt voor je eigen paarden.
HorseTopShop schreef:Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.
Vervolgens geef ik 1 van mijn paarden een ontworming en de andere 2 kuren bewaar ik, geef ik aan een ander, o.i.d.
Ze kunnen toch niet controleren of je de ontworming ook echt gebruikt voor je eigen paarden.
Vjestagirl schreef:HorseTopShop schreef:Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.
Dat is dus óók die eigen verantwoording. Het nut van die recepten is dat de dierenarts jouw situatie kan controleren, kan voorkomen dat jouw paard veel te vaak ontwormd wordt. Als jij daar onderdoor wilt duiken is dat je eigen verantwoording.
Omdat het fout kan gaan moeten we maar niet meer proberen het goed te doen, werkt natuurlijk niet.
jury schreef:HorseTopShop schreef:Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.
En om dat te voorkomen zin ze nu aan het kijken of het niet verplicht moet worden dat de DA de ontworming gaat geven.
Hoe bedoel je kostprijsverhogend......
HorseTopShop schreef:En dat is wat ik jaren geleden al riep. Waarom verplicht chippen? Waarom op recept ontwormen?
Allemaal geldklopperij.

Vjestagirl schreef:Maar dan nog, is het je eigen keuze. Er zijn zo veel meningsverschillen over wat goed en wat slecht is voor je paard.

Vjestagirl schreef:Chippen en ontwormen zijn nogal 2 verschillende dingen. Een chip is een identificatie methode, eentje waarvan over het nut gediscussierd kan worden. De chip heeft alleen toegevoegde waarde voor de mens.
Ontwormen is behoud van je paard, en heeft toegevoegde waarde voor je paard. Mijn wormen kuren zijn niets duurder geworden sinds k ze via de dierenarts haal, if anything zijn ze goedkoper...
Breghje schreef:Vjestagirl schreef:Maar dan nog, is het je eigen keuze. Er zijn zo veel meningsverschillen over wat goed en wat slecht is voor je paard.
Deze snap ik even niet. Resitentie is gewoon simpelweg gevaarlijk voor je paard, er is niet voor niets zoveel over te doen. Welke eigenaar zou zich dat bewust op de hals halen?
En ik denk met alle respect, dat een dierenarts wel meer te doen heeft dan zich te verdiepen per paard voor welke worm hij/zij gevoelig is en welk middel in welk specifiek geval moet worden gebruikt. Buiten dat, wordt/kan een da ook gesponsord (gaan worden) door verschillende merken (denk maar even aan voer, supplementen ed zoals het nu al gaat) dus ik moet zeggen dat ik geen blind vertrouwen daarin heb dat dat goed zal gaan... Of in elk geval, beter dan hoe ik het nu zelf doe.