'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:48

www.levendehave.nl

Voor het ontwormen van schapen, geiten en paarden zijn veel strengere regels nodig. Dat vindt veterinair parasitoloog Harm Ploeger. Hij stelt voor mestonderzoek te verplichten en de uitslag van dit onderzoek bepalend te laten zijn voor het verstrekken van ontwormingsmiddelen.

Ploeger verwijst in het juninummer van het magazine Levende Have naar Denemarken, waar mestonderzoek al verplicht is. ''In Nederland is het veel te los geregeld. Er wordt nog steeds reclame voor ontwormingsmiddelen gemaakt en dierenartsen mogen genoeg voor een heel jaar meegeven, alsof je nu al kunt weten hoe de besmetting er over een jaar uitziet. Als het aan mij zou liggen, zou je maar een wormenspuit mee kunnen krijgen per positief mestonderzoek'', aldus Ploeger.

Ontwormingsmiddelen zijn sinds 2008 alleen nog op recept van een dierenarts verkrijgbaar. Dit diende om resistentie tegen te gaan. Uit onderzoek van bureau Berenschot blijkt echter dat het gebruik niet is verminderd. Ploeger, verbonden aan de Faculteit Diergeneeskunde, vindt dat de tijd rijp is voor strenge wetgeving. Hij gaat in het interview met Levende Have verder in op de rol van dierenartsen en de verantwoordelijkheid van de individuele houders van schapen, geiten en paarden. ''Wij roepen al sinds de jaren negentig dat de huidige praktijk idioot is.''

Vjestagirl

Re: 'Veel strengere regels nodig voor ontwormen bij paarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:52

Das gevaarlijk... Laatst nog van de dierenarts gehoord dat hij ook op een stal was waar ze alleen maar met mestonderzoekn werken, en dat hij er daar eentje bijna dood had, omdat die vol met wormen zat maar de test negatief uit bleef wijzen.

Als ze dit willen, laat ze dan eerst maar eens het mestonderzoek sluitend krijgen.

mar050568

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:05

ja precies! dat heb ik ook meer gehoord!
ik doe het nu om en om...mestonderzoek 2 of 3 maanden later een wormenkuur en dan weer een mestonderzoek enz.enz.enz. scheelt toch in het aantal kuren dat je geeft.
eens kijken hoe dat gaat...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:10

Zolang een mest onderzoek niet sluitend is ben ik geen voorstander van verplicht onderzoek.

Daarbij krijg je dan ook dat veel mensen helemaal niet meer gaan ontwormen omdat ze geen geld kunnen/willen betalen voor zo'n onderzoek...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:12

O schei uit. Ik ben gestopt met mestonderzoek, omdat ze daarin de lintworm en horzellarven Niet Kunnen Traceren. Dus je moet preventief (jawel!!) minimal eens per jaar ontwormen met een middel daartegen.

Deze info komt trouwens van het Woud ;), na mijn telefoontje waarom mijn paard een lintwormbesmetting had na mestonderzoek en ze moest toegeven dat men die niet kon ontdekken, en ipv één kuur er nu dus 3 nodig had.... En ik maar denken dat ik goed bezig was.

Dus ze krijgt nu al een aantal jaar ontworming via deze wijzer: http://www.parasietenwijzer.nl/ waarna ik de meest geschikte kuur ga halen bij de da, 2x per jaar. Nergens meer last van gehad.

Ben het er mee eens dat er veel te veel en veel te vaak wordt ontwormd hoor, maar zolang de fabrikanten geld willen zien en er mensen zijn die zich niet willen verdiepen in de cycly van de wormen en maar wat doen, zal er een markt voor zijn.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:13

Hier ook al kennis met slechte ervaring mestonderzoek. JPaard zag er slecht uit maar had echt geen worden. Bij nader/ander onderzoek toch last van wormen. Nee, dat is goed.

Ik blijf lekker ontwormen volgens strak schem met juiste gewicht en afwisseling. Daar heb ik dus echt geen DA voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:16

Ik vind het inderdaad wel belachelijk dat mensen hun paarden om de 8 weken ontwormen, maar daar kan de DA die het recept uitschrijft/ goedkeurt ook toezicht op houden door te kijken wanneer het laatste recept is goedgekeurd en hoeveel kuren er toen per paard zijn verkocht.
Maar 3 a 4 keer per jaar ontwormen moet blijven kunnen vind ik. Mestonderzoek heb ik nog nooit gedaan wegens slechte ervaringen in de omgeving daarmee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:19

Shanna schreef:
Ik vind het inderdaad wel belachelijk dat mensen hun paarden om de 8 weken ontwormen, maar daar kan de DA die het recept uitschrijft/ goedkeurt ook toezicht op houden door te kijken wanneer het laatste recept is goedgekeurd en hoeveel kuren er toen per paard zijn verkocht.
Maar 3 a 4 keer per jaar ontwormen moet blijven kunnen vind ik. Mestonderzoek heb ik nog nooit gedaan wegens slechte ervaringen in de omgeving daarmee.

Als je elke keer bij een andere da gaat halen, is er geen haan die ernaar kraait ook al zou je om de week ontwormen. Zelf haar ik de spuiten bij een da die mijn paard zelfs nog nooit heeft gezien. Ik bel op of het middel op voorraad is, haal het op en klaar.

Met 3-4 keer per jaar ontwormen heb ik ook geen enkel probleem eerlijk gezegd, ik zelf heb alleen liever zo min mogelijk zooi in mijn paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:22

Breghje schreef:
Shanna schreef:

Als je elke keer bij een andere da gaat halen, is er geen haan die ernaar kraait ook al zou je om de week ontwormen. Zelf haar ik de spuiten bij een da die mijn paard zelfs nog nooit heeft gezien. Ik bel op of het middel op voorraad is, haal het op en klaar.

Ik moet zeggen dat ik dat eigen verantwoording van de eigenaar vind. We kunnen wel alles aan regeltjes gaan leggen, om te voorkomen dat iemand zich er misschien neit aan houdt, maar als eigenaar heb je ook nog zoiets als beslissingsrecht over je eigen dier. Uiteindelijk is het aan de eigenaar om te doen wat hij of zij goed acht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:22

Naast het feit dat die mestonderzoeken sommige dingen niet kunnen detecteren en soms niet kloppend zijn ... hoe moet ik weten welke mest van mijn paard afkomstig is?? Moet ik dan naar stal en in de wei gaan zitten wachten tot meneer eens gaat staan mesten? Want het kan ook van 1 van de andere 4 paarden zijn die erbij staan. Ga hem ook niet binnen zetten en dan afwachten, mochten ze bij toeval vanwege het weer binnen staat, staan ze alsnog per 2 in een stal.

Ik ontworm gewoon verder zoals altijd ... voor het echte weideseizoen, als ze verhuizen van stal (nu dus van begrazing naar stal toe) en aan eind weideseizoen. 3 a 4 keer per jaar vind ik echt maximaal en dan ook opletten op de samenstelling van de wormenkuur. Ga mijn paard toch zeker niet om de 8 weken ontwormen .. dat slaat echt nergens op gewoon :?

Daarbij zit er totaal geen controle op het halen van een wormenkuur bij de DA.. die hebben ook geen flauw idee wat jij bij je paard naar binnen propt. Dus mensen die elke 8 weken willen ontwormen, kunnen dat nog steeds.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:24

Ik ontworm 4 a 5 keer per jaar, al 14 jaar lang en het gaat goed zo.
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden in wat voor omgeving je paard leeft/woont.

mestonderzoek is zeker niet betrouwbaar...maarja wat wel he

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:28

Vjestagirl schreef:
Ik moet zeggen dat ik dat eigen verantwoording van de eigenaar vind. We kunnen wel alles aan regeltjes gaan leggen, om te voorkomen dat iemand zich er misschien neit aan houdt, maar als eigenaar heb je ook nog zoiets als beslissingsrecht over je eigen dier. Uiteindelijk is het aan de eigenaar om te doen wat hij of zij goed acht.

Klopt, maar het feit blijft staan dat je als je heel erg vaak ontwormt resistentie in de hand werkt. En dat is uiteindelijk hoe je het ook draait of wendt of keert, niet goed voor je paard. Schadelijk en zelfs gevaarlijk. Dus ik denk dat voorlichting over de cycly van wormen en wat het spul doet en wanneer het het beste gebruikt kan worden heel erg nuttig kan zijn. Plus wordt het ontwormingsmiddel ook teruggevoerd in de grond/het gras via de mest, doordat bv Ivermectine heel erg lang duurt om afgebroken te worden waardoor andere paarden het weer binnen krijgen etc.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:29

Ik ontwormde eigenlijk 5x per jaar, keurig met het schema van stal mee.. Nu voor het eerst dat ik me er serieuzer in ga verdiepen moet ik heel eerlijk bekennen.
Ik lees dus in elk geval geïnteresseerd mee hier :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:30

Net mestonderzoek laten doen: niets. Tevens (tegelijk) bloedonderzoek: wel (larvale infectie). Conclusie: toch ontwormen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:32

@Aslo; toch best apart he 2 verschillende uitslagen....

Tsja wat is wijsheid,de ene zegt om de 8 weken andere mensen zeggen weer 4 keer per jaar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:35

Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.

Ik ga naar de veearts, vraag ontworming voor mijn 3 paarden en krijg ze mee.
Vervolgens geef ik 1 van mijn paarden een ontworming en de andere 2 kuren bewaar ik, geef ik aan een ander, o.i.d.

Ze kunnen toch niet controleren of je de ontworming ook echt gebruikt voor je eigen paarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:36

Breghje schreef:
Vjestagirl schreef:

Klopt, maar het feit blijft staan dat je als je heel erg vaak ontwormt resistentie in de hand werkt. En dat is uiteindelijk hoe je het ook draait of wendt of keert, niet goed voor je paard. Schadelijk en zelfs gevaarlijk. Dus ik denk dat voorlichting over de cycly van wormen en wat het spul doet en wanneer het het beste gebruikt kan worden heel erg nuttig kan zijn. Plus wordt het ontwormingsmiddel ook teruggevoerd in de grond/het gras via de mest, doordat bv Ivermectine heel erg lang duurt om afgebroken te worden waardoor andere paarden het weer binnen krijgen etc.

Maar dan nog, is het je eigen keuze. Er zijn zo veel meningsverschillen over wat goed en wat slecht is voor je paard.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:38

HorseTopShop schreef:
Ik zie het nut er helemaal niet van in dat je de wormenkuren alleen nog maar op recept kan krijgen.

Vervolgens geef ik 1 van mijn paarden een ontworming en de andere 2 kuren bewaar ik, geef ik aan een ander, o.i.d.

Ze kunnen toch niet controleren of je de ontworming ook echt gebruikt voor je eigen paarden.

Dat is dus óók die eigen verantwoording. Het nut van die recepten is dat de dierenarts jouw situatie kan controleren, kan voorkomen dat jouw paard veel te vaak ontwormd wordt. Als jij daar onderdoor wilt duiken is dat je eigen verantwoording.

Omdat het fout kan gaan moeten we maar niet meer proberen het goed te doen, werkt natuurlijk niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:39

HorseTopShop schreef:

En om dat te voorkomen zin ze nu aan het kijken of het niet verplicht moet worden dat de DA de ontworming gaat geven.
Hoe bedoel je kostprijsverhogend......

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:41

Vjestagirl schreef:
HorseTopShop schreef:

Dat is dus óók die eigen verantwoording. Het nut van die recepten is dat de dierenarts jouw situatie kan controleren, kan voorkomen dat jouw paard veel te vaak ontwormd wordt. Als jij daar onderdoor wilt duiken is dat je eigen verantwoording.

Omdat het fout kan gaan moeten we maar niet meer proberen het goed te doen, werkt natuurlijk niet.

Ze verplichten de kuren op recept te krijgen, omdat ze insuline resistentie willen tegengaan. Dat kunnen ze niet op deze manier.

Nu weet ik hoe belangrijk het is om goed te ontwormen, maar ik ken ook mensen die de ballen verstand hebben van paarden.
Doordat de wormenkuren alleen nog maar op recept te verkrijgen zijn, ontwormen een aantal van die mensen helemaal niet meer.

Dus ik zie nog steeds het nut er niet van in.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:42

jury schreef:
HorseTopShop schreef:

En om dat te voorkomen zin ze nu aan het kijken of het niet verplicht moet worden dat de DA de ontworming gaat geven.
Hoe bedoel je kostprijsverhogend......

En dat is wat ik jaren geleden al riep. Waarom verplicht chippen? Waarom op recept ontwormen?
Allemaal geldklopperij.

Vroegen entte iedereen zijn paard zelf. Een kwestie van een spuit in de hals en klaar. Dit ging ook altijd goed. Nu moet het verplicht door een veearts gedaan worden.

Geloof mij maar, over een tijdje gaan we allemaal belasting betalen over onze paarden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:44

HorseTopShop schreef:
En dat is wat ik jaren geleden al riep. Waarom verplicht chippen? Waarom op recept ontwormen?
Allemaal geldklopperij.

Chippen en ontwormen zijn nogal 2 verschillende dingen. Een chip is een identificatie methode, eentje waarvan over het nut gediscussierd kan worden. De chip heeft alleen toegevoegde waarde voor de mens.

Ontwormen is behoud van je paard, en heeft toegevoegde waarde voor je paard. Mijn wormen kuren zijn niets duurder geworden sinds k ze via de dierenarts haal, if anything zijn ze goedkoper...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:45

Vjestagirl schreef:
Maar dan nog, is het je eigen keuze. Er zijn zo veel meningsverschillen over wat goed en wat slecht is voor je paard.

Deze snap ik even niet. Resitentie is gewoon simpelweg gevaarlijk voor je paard, er is niet voor niets zoveel over te doen. Welke eigenaar zou zich dat bewust op de hals halen?

En ik denk met alle respect, dat een dierenarts wel meer te doen heeft dan zich te verdiepen per paard voor welke worm hij/zij gevoelig is en welk middel in welk specifiek geval moet worden gebruikt. Buiten dat, wordt/kan een da ook gesponsord (gaan worden) door verschillende merken (denk maar even aan voer, supplementen ed zoals het nu al gaat) dus ik moet zeggen dat ik geen blind vertrouwen daarin heb dat dat goed zal gaan... Of in elk geval, beter dan hoe ik het nu zelf doe.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:48

Vjestagirl schreef:
Chippen en ontwormen zijn nogal 2 verschillende dingen. Een chip is een identificatie methode, eentje waarvan over het nut gediscussierd kan worden. De chip heeft alleen toegevoegde waarde voor de mens.

Ontwormen is behoud van je paard, en heeft toegevoegde waarde voor je paard. Mijn wormen kuren zijn niets duurder geworden sinds k ze via de dierenarts haal, if anything zijn ze goedkoper...

Ik zie geen toegevoegde waarde aan elke 8 weken je paard ontwormen eerlijk gezegd... de enige die daar beter van wordt is de fabrikant. (Nu weet ik uiteraard niet hoe vaak jij ontwormd, maar even als voorbeeld)

En ik ben het met HTS eens, die chip is de voorganger van de gouden melkkoe die paarden gaan worden voor Den Haag...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:50

Breghje schreef:
Vjestagirl schreef:

Deze snap ik even niet. Resitentie is gewoon simpelweg gevaarlijk voor je paard, er is niet voor niets zoveel over te doen. Welke eigenaar zou zich dat bewust op de hals halen?

En ik denk met alle respect, dat een dierenarts wel meer te doen heeft dan zich te verdiepen per paard voor welke worm hij/zij gevoelig is en welk middel in welk specifiek geval moet worden gebruikt. Buiten dat, wordt/kan een da ook gesponsord (gaan worden) door verschillende merken (denk maar even aan voer, supplementen ed zoals het nu al gaat) dus ik moet zeggen dat ik geen blind vertrouwen daarin heb dat dat goed zal gaan... Of in elk geval, beter dan hoe ik het nu zelf doe.

De eigenaar die ook zonder na te denken de goedkoopste brok of muesli erin propt, vol met toevoegingen die slecht zijn voor je paard? De eigenaar die gaat voor het mooie van een bontje onder het zadel, zonder erover te denken wat dat doet met de pasvorm van het zadel? De eigenaar die uit gewoonte ieder paard met gecombineerde neusriem rijdt?

Ga er maar vanuit dat een groot gedeelte van de eigenaars zomaar wat aanklooit. Een goed ontwormschema werkt resitentie niet in de hand.