Fokkers afgeschrikt door klasse C osteochondrose bij hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Fokkers afgeschrikt door klasse C osteochondrose bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 15:14

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

De VDL Stud uit Beers maakte vorige week kenbaar de vijfjarige KWPN-hengst Bacardi VDL (Corland x Kannan x Jasper) tijdelijk uit de fokkerij te halen, omdat er nauwelijks vraag naar hem is. Een opmerkelijk feit, omdat de bruine krachtpatser tot de best springende hengsten van de afgelopen jaargangen gerekend mag worden. Wiepke van de Lageweg wijt de matige animo aan de klasse C indeling op osteochondrose, waarmee Bacardi VDL in 2009 werd ingeschreven.

Klik hier voor het hele artikel.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:48

Verbaast me niks, ik zou ook voor een 'gezonde' gaan.

Het verbaast me tevens dat er met hengsten waar 'wat' aan mankeert, wel gefokt wordt.

blue_sky

Re: Fokkers afgeschrikt door klasse C osteochondrose bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:54

Misschien gaat hij dan wel een geweldige sportcarriere tegemoet.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 15:57

Dat verbaasd mij ook niets. Ik ga ook voor een gezonde. En deel de verbazing over het feit hoeveel merries de hengsten met een rontgen afwijking nog te bedienen krijgen..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:25

haan schreef:
Het verbaast me tevens dat er met hengsten waar 'wat' aan mankeert, wel gefokt wordt.

Net als er merries zijn waar zeker wat aan mankeert en mee gefokt wordt.

Van die duizende veulens lijkt me het sterk dat alle moeders 'schoon' zijn.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:50

LuvdaTossa schreef:
haan schreef:

Het is imo allebei niet slim..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:53

LuvdaTossa schreef:

Des te meer reden om met een gezonde hengst te fokken. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:19

Wordt een merrie dan wel PROK goedgekeurd met een klasse C OC(D)?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:14

Waarbij het helemaal niet gezegd is, dat OCD erfelijk is. Is de hengst bv. als jong paard misschien gewond geweest?
Verder zijn er vele onderzoeken gedaan naar de invloed van de voeding, in de opfok, maar met name van de drachtige merrie, waaruit blijkt dat OCD vaak samenhangt met een gebrek aan mineralen, in het bijzonder koper. PAVO heeft daar zelfs merrie- en veulenvoer op gebaseerd. Er zijn vast wel veulens van deze hengst. Hebben die ook OCD? Het lijkt me, dat je, voor je zulke vergaande conclusies trekt, wel eens mag kijken naar de oorzaken. Volgens mij kun gewoon fokken met die hengst en als je ervoor zorgt dat de merries tijdens de dracht correct worden gevoerd, dan zijn de veulens echt wel OK. En waarschijnlijk goede springers.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:42

bterlaan schreef:
Waarbij het helemaal niet gezegd is, dat OCD erfelijk is. Is de hengst bv. als jong paard misschien gewond geweest?
Verder zijn er vele onderzoeken gedaan naar de invloed van de voeding, in de opfok, maar met name van de drachtige merrie, waaruit blijkt dat OCD vaak samenhangt met een gebrek aan mineralen, in het bijzonder koper. PAVO heeft daar zelfs merrie- en veulenvoer op gebaseerd. Er zijn vast wel veulens van deze hengst. Hebben die ook OCD? Het lijkt me, dat je, voor je zulke vergaande conclusies trekt, wel eens mag kijken naar de oorzaken. Volgens mij kun gewoon fokken met die hengst en als je ervoor zorgt dat de merries tijdens de dracht correct worden gevoerd, dan zijn de veulens echt wel OK. En waarschijnlijk goede springers.

Bij veulens kijken is totaal zinloos, uit onderzoek blijkt dat veulens die als veulen vol met chips zitten als 3 jarige helemaal schoon zijn en omgekeerd

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:04

Een hengst met een C hoeft niet perse dit erfelijk door te geven. Er zijn hengsten die op de foto's miss niet helemaal perfect zijn die toch zorgen voor "gezond" nageslacht en er zijn hengsten die wel helemaal perfect zijn op de foto's en juist wel OCD doorerven. De stamboom van de hengst speelt ook mee en is net zo belangrijk.

( een C duidt meestal op een lichte afvlakking, niets speciaals imo)

Verder sluit ik me aan bij bterlaan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:21

Een merrie met een C wordt niet goedgekeurd voor de prok.
Idd is het een klein ocd tje of een afvlakking.
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

Wat ik zo raar vind aan het goedkeuren van een hengst met een C klasse is dat zon hengst misschien wel 1000 merries bediend, terwijl een merrie in het beste geval 15 a 20 nakomelingen geeft. Ik zou andersom dus dan eerder minder raar vinden.

Over het erfelijkheids verhaal, dat is idd ook nog steeds discutabel. Ook het onderzoek naar OCD index bij hengsten is IMO onzinnig. Als een hengstenhouder korting geeft op een Prok - Elite merrie verkleind hij de kans dat het veulen OCD heeft. ( in het geval van erfelijkheid)
Ik denk dat erfelijkheid zeker een rol speelt, maar dat ook externe factoren zeker een rol spelen waardoor het hele OCD verhaal altijd moeilijk zal blijven.

Er zijn zoveel (grote) sportpaarden die op de fotos wrs never goedgekeurd worden, maar die ook nooit last krijgen van de OCD die er zit.
Oftewel, eigenlijk is het hele keuren hartstikke leuk, maar in een heel groot aantal gevallen gewoon spekken van de kas :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:36

Dus als ik het goed begrijp wordt een hengst met een C wel goedgekeurd voor de dekdienst, maar een merrie krijgt met dezelfde uitslag geen PROK?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:54

en ik was nog wel fan van Bacardi!

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:39

Sammyoo schreef:
Dus als ik het goed begrijp wordt een hengst met een C wel goedgekeurd voor de dekdienst, maar een merrie krijgt met dezelfde uitslag geen PROK?

Klopt, maar dat hoeft niet te zeggen dat er vervolgens niet mee gefokt wordt ;)
Het blijft toch raar, A/B hengst + A/B merrie geeft ook niet altijd A/B veulen. Hangt met zoveel factoren samen..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:12

marije1987 schreef:
Klopt, maar dat hoeft niet te zeggen dat er vervolgens niet mee gefokt wordt ;)
Het blijft toch raar, A/B hengst + A/B merrie geeft ook niet altijd A/B veulen. Hangt met zoveel factoren samen..

Verstandige fokkers fokken niet met merries die niet door de prok komen en laten zulke hengsten ook links liggen
Zijn al veel discussies over op F&A trouwens

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:17

Ik denk dat als Bacardi net zo'n internationale topper wordt als Hickstead dta hij toch wel weer aan het dekken komt. Afwachten dus.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:25

haan schreef:
Verbaast me niks, ik zou ook voor een 'gezonde' gaan.

Geldt dit ook niet voor merrie's, hoeveel merrie's die door een blessure de sport uitgaan eindigen allemaal wel niet als fokmerrie. Ik vindt het nog erger dat een paard met een C'tje goedgekeurd wordt. Het KWPN moet zich eens gaan richten op het fokken van gezonde paarden i.p.v. sportpaarden met mankementen.

Verder sluit ik me aan bij sarabande.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:29

Het ligt eraan wat er met de merrie is gebeurt. Heeft ze bijvoorbeeld in het draad gezeten, maar verder gezond (ook rontgen) dan is het einde sportcarriere, op naar de veulens (als ze interessant is).
En het is de verantwoordelijkheid van de fokker zelf om met gezond materiaal te beginnen. Het KWPN kan zijn leden beschermen door hengsten te weren die niet goed zijn.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:39

ja okey door een ongeluk kan het gebeuren jah, maar ik bedoel echt blessures door rijden/training.

Je kan als fokker wel een goede merrie hebben maar als jou merrie een OCD-gen (We zeggen dus even Rr) heeft hoeft dit niet aan het licht te komen tenzij je dus met een hengst met c'tje(RR) het op deze manier dus wel vereft en zo kan het dus ook andersom zijn. Het kwpn zou eens meer met gen-onderzoek aan de gang moeten om weer eens een gezond sportpaard te gaan fokken en deze gegevens kenbaar maken naar de fokkers, i.p.v. alleen de hengstenhouders.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:12

Dan ligt het er in mijn ogen nog steeds aan hoe die blessures zijn ontstaan, en bij welk niveau. Een grand prix paard wat een peesblessure oploopt is iets heel anders als eentje in de B. Maar dan ligt het er ook weer aan wat de voorgeschiedenis is, in een gat gestapt? Klap? Zeg het maar. Makkelijk afschuiven op paard is niet geschikt voor de sport we gaan maar fokken is makkelijk. Als ze rontgen goed zijn. En er ontstaat een blessure kun je best een veulen fokken bij een interessante merrie.

Verder is over het KWPN een discussie die al 100 keer gevoerd is bij FA.. Dat gaat het KWPN toch nooit doen.

Mijn merrie kan wel erfelijk belast zijn, maar is op dit moment goed op de foto's. Als ik al met slecht materiaal begin heb ik sowieso een merrie die belast is. Nog dommer dus. Zolang we geen gen-onderzoek doen is de beste manier om OC/OCD zo ver mogelijk uit te bannen te beginnen met schoon materiaal.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:08

Als een merrie prok is hoeft er natuurlijk niet een topper uit te komen. Dit hangt van vele dingen af.

Als je wel gedekt hebt met becardi, als 1 van de weinige en deze nakomeling is schoon heb je in ieder geval wel een bijzondere!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:12

vanessakusje schreef:
Als een merrie prok is hoeft er natuurlijk niet een topper uit te komen. Dit hangt van vele dingen af.

Als je wel gedekt hebt met becardi, als 1 van de weinige en deze nakomeling is schoon heb je in ieder geval wel een bijzondere!

Een van de regels bij fokken is zoveel mogelijk als uit te sluiten

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:14

LuvdaTossa schreef:
haan schreef:

Maar van een merrie komt per jaar maar 1 veulen, van een dekhengst een stukkie meer!

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:22

vanessakusje schreef:

Dat zeg ik toch niet? Maar als de merrie niet schoon is, moet je er niet mee dekken. Betekend niet dat alle schone merries gedekt moeten worden. Alleen interessante merries, met een mooie bloedopbouw, uit een bewezen moederlijn (met predikaten en sport) daarbij ook nog eens gezond, dat zijn fokmerries. Dan zeg ik ook niet dat uit een hele gewone merrie een heel apart veulen kan komen maar de kans is minder waarschijnlijk.

En zoals sarabande zegt: Zoveel mogelijk risico's uitsluiten..