KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 11:40

Nieuwsredactie

Afbeelding
Inspekteur.
www.equestrianphoto.nl

De voormalige Grand Prix hengst Inspekteur begint aan zijn rentree met de amazone Kim Renne. De inmiddels eenentwintig jaar oude hengst van Darwin x Amor, zal onder de zestienjarige Kim verschijnen in de Z2.

Inspekteur is gefokt door de heer Dorrestijn, vader van amazone Coby van Baalen. Inspekteur werd goedgekeurd als dekhengst bij het KWPN en genoot zijn sportieve opleiding onder Marlies van Baalen. Marlies en Inspekteur behaalde vele successen. Onder andere de Nederlandse titel bij de junioren en twee gouden en één bronzen medaille tijdens Europese Kampioenschappen.

De volgende amazone van 'Spekkie' was de Nederlandse Danielle van Aalderen. In 2002 werd dit duo reserve-kampioen van Nederland bij de junioren. In 2003 komt Inspekteur onder het zadel van Vincent van Gasselt, stalruiter van Dressuurstal van Baalen. Vincent en Inspekteur werden opgenomen in het nationale A-kader van de Young-Riders. Vervolgens kwam Inspekteur in de wedstrijdring uit onder amazone Wendy van der Helm. Ook met Wendy maakte de hengst deel uit van het nationale A-kader.

Eigenaresse Wendy van der Helm stelde de hengst beschikbaar aan het nichtje van Coby, Marrigje van Baalen. Marrigje en de toen in de sport als BMC Inspekteur bekende hengst waren erg succesvol. Ook dit duo werd opgenomen in het A-kader. Tijdens de Europese Kampioenschappen van 2006 werden ze met het Nederlandse team Europees Kampioen Junioren. Ook wonnen ze onder andere de ZZGP-Cup en werd de combinatie opgenomen in het A-kader van de Young-Riders. Weer volgt een Europees Kampioenschap, dit maal in Nussloch (Duitsland). Inspekteur en Marrigje worden Europees Kampioen Young-Riders en behalen individueel een 5e plaats.

De inmiddels 17-jarige hengst gaat met pensioen in 2007. De hengst heeft vele goede sportprestaties behaald en is met 5 verschillende ruiters opgenomen geweest in het Nederlandse A-kader. Inspekteur werd nog dagelijks getraind door Marrigje van Baalen. Het officiële afscheid van de hengst gaat gepaard met een aantal gastoptredens bij de paardenshow Apassionata.

In 2008 liet Wendy van der Helm weten dat Inspekteur verkocht zou zijn aan een familie in Tsjechie. Tijdens het transport krijgt de hengst echter een ernstig ongeluk waarbij een slagader in de lies bloot kwam te liggen. Gelukkig wist Inspekteur dit te overleven.

In maart 2009 verkopen Wendy van der Helm en Maurice van Vliet Inspekteur aan de familie De Jongh. Inspekteur zou gaan dienen als leerpaard voor A-kaderlid Junioren Kimberly de Jongh. De combinatie werd onder andere Nederland Kampioen in het ZZ-licht. Omdat de oefeningen hem uiteindelijk te zwaar werden, ging de hengst in 2010 alsnog met pensioen.

Vandaag bereikte ons het bericht dat Kim Renne, dochter van de eigenaren van manege Overbos in Prinsenbeek, het aanbod heeft gehad om Inspekteur uit te brengen op wedstrijden. De hengst wordt in verband met zijn leeftijd momenteel om de dag getraind en komt zo snel mogelijk in de privestallen van Kim te staan. Kim werd al door Kimberly de Jongh getraind en zal ook onder haar begeleiding blijven staan.

Morgen is het wedstrijddebuut van de deze nieuwe combinatie in Hulten.

Verwante artikelen:

[VN] BMC Inspekteur begint aan afscheidstournee
[VN] Inspekteur naar Tsjechie *UPDATE* Inspekteur krijgt ongeluk
[VN] Inspekteur toch naar Dressuurstal Van Baalen

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:44

Veel succes morgen Kim!
Spek is een geweldig leerpaard voor je! :D
Laatst bijgewerkt door Amytj op 28-05-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:45

Volgens mij is er geen paard die meer met en uit pensioen is gegaan :')

Succes voor de nieuwe amazone!

Sidera

Hihi, ze weten ook niet wat ze willen. Pensioen of niet, het is een mooie hengst

vlooike

Ik vind het sneu.
Waarom het paard publiekelijk afscheid laten nemen op zijn 17de jaar terwijl hem blijkbaar toch geen pensioen gegunt is. Wat waren de van Baalens emotioneel tijdens zijn 'afscheid'. O:)
Mijn inziens kan het paard mits hij gezond is nog best wat in training worden gehouden maar ik vind het een vreemde zaak dat hij nu nog steeds moet presteren. De vorige amazone Kimberly heeft destijds te kennen gegeven dat Spekkie er moeite meehad.
Ik kan het in ieder geval niet waarderen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:49

Het is wel een super leer paard, kan Kim veel van opsteken :)
En ach, blijkbaar is de hengst nog niet aan pensioen toe, zeker Z2 moet (gezien het voormalige niveau van dit dier) wel kunnen toch. Rust roest, dus als hij nog goed is, waarom laten staan?

Veel succes met dit dier, Kim!
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 28-05-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Re: KWPN dressuurhengst Inspekteur maakt opnieuw een rentree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:51

Vond hem een jaar of 3 terug op wedstrijd al aardig 'op'. Hij blijft echter wel braaf zijn kunstjes lopen.
Op deze manier wordt er gewoon misbruik gemaakt van de goeiigheid van het paard.

Stuur hem alsjeblieft een keer écht met pensioen.
En stilzetten hoeft echt niet, maar het dier iedere keer weer op hoog niveau op wedstrijden laten presteren is écht niet meer nodig.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:52

Ik heb hier toch ook men twijfels over hoor :j
Het is een heerlijk paard, maar ik vind dat ze hem nu eindelijk wel eens met pensioen mogen laten gaan.
Hij verdiende zijn pensioen al in 2007, denk niet dat ie nu beter zal zijn..

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:00

Snap niet dat ze dit paard nou weer gaan laten presteren op wedstrijden. Hij heeft zichzelf bewezen als goed paard en heeft met meerdere ruiters hoog gelopen. Beestje is nu 21 jaar. Laat het lekker genieten van het oud zijn en gewoon lekker thuis rondjes rijden. Ze kan thuis ook genoeg leren van dit paard moet dat nou persee weer op concour?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:04

Talsha schreef:
Snap niet dat ze dit paard nou weer gaan laten presteren op wedstrijden. Hij heeft zichzelf bewezen als goed paard en heeft met meerdere ruiters hoog gelopen. Beestje is nu 21 jaar. Laat het lekker genieten van het oud zijn en gewoon lekker thuis rondjes rijden. Ze kan thuis ook genoeg leren van dit paard moet dat nou persee weer op concour?

Hier ben ik het helemaal mee eens :)
Rijdt er dan thuis nog gewoon wat trainingen mee, beestje heeft zich genoeg bewezen en veel meegemaakt, laat hem dan toch ook een keertje lekker paard zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:06

Ik ben ook van mening dat rust roest maar als een jaar terug de oefeningen al te moeilijk waren dan zal het nu niet beter zijn.

Helemaal snappen kan ik het ook niet als ze hem nou gebruikten om jonge mensen bepaalde oefeningen te laten aanvoelen thuis maar dit? vindt ik ook vreemd.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:10

Achja, kan er mooi weer iemand die geen geduld heeft om een paard zelf op te leiden of het talent niet heeft lekker vlot "presteren" in de sport. Beetje jammer voor het dier....

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:12

Succes Kim! :)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:16

Hehe 21 alweer... die gaat er straks weer uit op z'n 25ste, en maakt een rentree op z'n 30ste.. jawel

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:21

Ken der meer die op hun 21ste 22ste, als leerpaard weer de wedstrijd ring in kwamen.Snap in dat geval niet helemaal het probleem. Hoop alleen wel wanneer het echt voor hem teveel gaat worden ze stoppen.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:23

Vraag me af..wat gaat er gebeuren als ie niet naar verwachting "presteert"? Ik vind het niet helemaal eerlijk tegenover het dier want de verwachtingen zijn natuurlijk hooggespannen. Vrijblijvend starten zal dit niet zijn neem ik aan? :o
Ach, als er maar goed voor hem gezorgd wordt en om zijn welzijn denken...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:28

Dit dier heeft zijn pensioen al lang en breed verdiend.
Ik kan dit niet waarderen. Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:29

:roll: Alles om maar zo snel mogelijk een hoog niveau te kunnen behalen :n
Zonde dat hij niet gewoon lekker van zijn pensioen kan gaan genieten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:36

Klinkt als een super fijn dier die altijd wil werken. Hoop dat ze realistisch genoeg zijn om hem tegen zichzelf in bescherming te kunnen nemen. Wat ik me alleen af vraag, wanneer hij maar om de dag getraind kan worden, waarom alsnog op concours? Lijkt me een stuk zwaarder dan trainen thuis...
Hoop dat hij het goed doet :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:39

Arm paard.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:40

Goed voorbeeld van hoe een goed werkwillig paard keer op keer uitgemolken blijft worden...

Bah.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:43

Ik weet het niet ....sommige paarden vinden het erg leuk om op concours te gaan - ik weet ook niet of Z2 zwaar is voor zo'n paard. Hij wordt om de dag getraind, is 21, goed gezond, dus nog niet echt bejaard - krijgt vast veel aandacht, klinkt niet echt dramatisch.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:44

Correctie: Inspekteur ging tijdens de hengstenkeuring in het vroege voorjaar van 2008 met veel bombarie met pensioen. Tranen met tuiten en een Marrigje die nogal duwend de baan door ging om hem aan de gang te houden. Poppenkast ten top.

En Grand Prix? Wanneer heeft hij dat gelopen? :=

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:47

KNap paard en fijne kans voor zn nieuwe amazone!

En jongens, laten we eerlijk wezen, als hij het nog aankan, waarom niet? Als hij het echt neit aan zou kunnen om op concours te gaan, zouden ze dat echt niet doen, want dan sla je natuurlijk een onwijze flater!

En, waarom zou een paard niet meer zo hoog mogen starten omdat hij 21 is? Leeftijd zou niets mogen zeggen hierover, maar lichamelijke gesteldheid. En iedereen moppert altijd dat de gemiddelde leeftijd van sportpaarden zo laag is, en hoe knap het is dat in Wenen de hengsten het wel zo lang volhouden, dus misschien moeten we juist applaudisseren dat deze hengst op 21 jarige leeftijd nog fit genoeg is om om de dag goed getraind te worden en dan ook nog op zn niveau uit kan komen!
Dit is het soort hengsten met een gezondheid die je in je populatie wil hebben :D Blijkbaar is het een erg sterke hengst, met goede gezondheid, en is zijn management altijd erg goed geweest dat hij dit nu nog kan, mijn respect!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:52

Als tie goed is en gezond dan maakt het toch niet uit
Volgens mij was er een spanjaard weet even haar naam niet maar die mee op de spelen en werd 3e en dat paard was 20
Als je maar eerlijk blijft en als het paard aangeeft dat het niet meer gaat stoppen
Dat meisje zal heus geen grand prix starten met hem