Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:25

http://www.boerenvee.nl

De overheid gaat de Identificatie en Registratie (I&R) van paarden wettelijk regelen. Per paard wordt vastgelegd wie de houder is, en waar het dier zich bevindt.

Staatssecretaris Henk Bleker van EL&I schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer Hij vindt de voorstellen van de Sectorraad Paarden te vrijblijvend. Aanvankelijk was het Beker's bedoeling dat de sector zelf een I en R-regeling zou organiseren, inclusief een sluitende database.

Een sluitend I&R systeem volgens Bleker noodzakelijk met het oog op de bestrijding van dierziekten en de aanpak van verwaarlozing en mishandeling. Bleker wil komen tot een centrale database in beheer bij het Productschap Vee & Vlees (PVV), waarbij gebruik wordt gemaakt van de databanken van de stamboeken.

''Hiermee zal in de toekomst op ieder moment van alle paarden bekend zijn wie de houder is en waar het paard zijn locatie heeft'', aldus Bleker.

tjoppie

Re: Overheid gaat I&R voor paarden voortaan wettelijk regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:26

Daar gaan een hoop stalhouders nat mee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:27

Big Brother is watching me and my horse }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:30

Werd eens tijd *\o/* .

Laat ze aub wel aansluiten op het systeem wat voor vee al tich jaar draait. Dan hoeft het wiel niet 2 x uitgevonden te worden en blijft het beheer kosten efficiënter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:30

Houder is als ik het goed onthouden heb iets anders dan de eigenaar.
Het aanspreken van de houder op een dhz stal als de eigenaar het dier verwaarloosd is op zijn minst krom.
Dat er ivm dierziektes bekend moet zijn waar het paard gehuisvest is snap ik, maar de eindverantwoordelijkheid ligt nog steeds bij de eigenaar en die kom ik in het verhaal weer niet tegen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:31

En wat gaat dat grapje kosten?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:32

Volgens mij heeft het er alleen maar mee te maken dat de overheid zo kan controleren of de stalhouder wel opgeeft aan de belastingdienst wat die op moet geven. Of er toch niet meer paarden staan dan vergunningsgewijs mag en dat soort dingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:35

tjoppie schreef:
Volgens mij heeft het er alleen maar mee te maken dat de overheid zo kan controleren of de stalhouder wel opgeeft aan de belastingdienst wat die op moet geven. Of er toch niet meer paarden staan dan vergunningsgewijs mag en dat soort dingen.

Dan zullen een hoop mensen op zoek moeten naar een andere stal, zat boeren die kleinschalig zwart bijverdienen met al aanwezige bak ivm (bevlieging) kleinkinderen en genoeg grond. Als die belasting moeten gaan betalen over het stalgeld is de kans groot dat ze stoppen. Of er gaat massaal gefraudeerd worden om toch te kunnen blijven staan. Dus plotseling veel paarden op papier in flatje 3hoog achter.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:36

Frauderen kan niet meer, het is gekoppeld aan de chip. Paard moet toch ergens staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:38

Met houder zullen ze waarschijnlijk wel de eigenaar bedoelen. Is gewoon een beetje krom over genomen vanuit de veehouderij. D.m.v. lokatie wordt bepaald waar het paard zich bevind en wie er al dan niet voor zorgt.

Dit grapje hoeft nauwelijks iets te kosten mits ze aansluiten bij het reeds bestaande systeem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:38

tjoppie schreef:
Frauderen kan niet meer, het is gekoppeld aan de chip. Paard moet toch ergens staan.

Zeg ik toch, 3hoog achter bij de baas in de huiskamer (volgens de administratie dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:41

tamary schreef:
tjoppie schreef:

Dan zullen een hoop mensen op zoek moeten naar een andere stal, zat boeren die kleinschalig zwart bijverdienen met al aanwezige bak ivm (bevlieging) kleinkinderen en genoeg grond. Als die belasting moeten gaan betalen over het stalgeld is de kans groot dat ze stoppen. Of er gaat massaal gefraudeerd worden om toch te kunnen blijven staan. Dus plotseling veel paarden op papier in flatje 3hoog achter.

Ik denk niet dat het op die manier ingezet gaat worden. Boeren hebben ook al het vee geregistreerd staan. En toch is er echt niemand bij de fiscus die alle ingestuurde jaarrekeningen gaat napluizen of de opgegeven omzet wel in verhouding staat met het aantal gehouden dieren in het I&R systeem. Het wordt natuurlijk wel wat anders als er zwart 30 paarden in pension staan maar van 5 liggen ze echt niet wakker. Daarnaast opteren heel veel agrariërs nog voor de landbouwregeling waardoor ze geen BTW aangifte hoeven te doen maar dus ook geen BTW terug kunnen vragen. Zij geven alleen het resultaat uit onderneming op als inkomen in box 1.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

westerwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:42

En de volgende stap is paarden-belasting (net als honden belasting)!!!!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:43

daar zijn gewoon staffels voor bij de belasting dienst, en als je binnen die staffels blijft dan is het wel ok. Kom je buiten de staffels dan komen ze even kijken hoe dat komt, en krijg je een boekencontrole. Ik denk wel dat het zo ingezet gaat worden.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:52

ik zie t niet zitten, zullen waars. weer een hoop kosten aan zijn verbonden voor in en uitschrijving etc etc ... nee hoor . niet mijn ding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:55

Dit zag je toen al aankomen, toen ze begonnen met registreren. Volgende stap zijn een soort van heffingen voor het houden van paarden, soort belasting.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:56

Dan hebben we ook nog het probleem dat veel paarden wel gechipt zijn, maar bij verkoop niet op naam gezet worden ivm de hoge kosten de het stamboek daar voor rekent.
En ook handelaren gaan echt niet elk paard telkens op naam zetten. Dus echt waterdicht gaat dit volgens mij niet worden.

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:57

Vind ik goed, zo'n database, maar verder moet het niet gaan ;-)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:58

cupido1996 schreef:
Dan hebben we ook nog het probleem dat veel paarden wel gechipt zijn, maar bij verkoop niet op naam gezet worden ivm de hoge kosten de het stamboek daar voor rekent.
En ook handelaren gaan echt niet elk paard telkens op naam zetten. Dus echt waterdicht gaat dit volgens mij niet worden.

dan krijg je de verkoop prijs PLUS het rijklaar maken!

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:02

Kosten tsja, ben eerder bang voor preventief ruimen bij zeer besmettelijke ziekte in een omgeving.
En gedoe over mestopslag met 3 a 4 paarden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:10

en nu is het wachten op de paardenbelasting |o

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:17

tjoppie schreef:

Met de overheid als bedenker.
Was er ook niet pas iets met het centraal opslaan van vingerafdrukken waarvan 1 op de 5 niet goed was.
Leuk idee , maar het gaat ws weer veel geld kosten en niet het gewenste resultaat opleveren.

Citaat:
Per paard wordt vastgelegd wie de houder is, en waar het dier zich bevindt.

Moet je dan straks ook steeds gaan doorgeven als een paard/pony op een andere stalling neer zet. Ben je als houder ook blij mee.
Hoop mail/papier werk weer. Opzich leuk om weer banen mee de creeeren.

Het is weer een registratie drang van de overheid en het willen weten van hoe wat en waar.
Beter is om de straffen voor verwaarlozing of mishandeling omhoog te gooien en bij schuldig geen dieren meer mogen houden.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 26-05-11 17:25, in het totaal 4 keer bewerkt

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:19

eerste opmaat naar belasting dit... en idd, leuk voor al die mensen die hun paard niet op naam hebben gezet... en idd ruimen bij dierziektes... brr..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:21

alex66 schreef:
en nu is het wachten op de paardenbelasting |o

Ja let maar op die komt binnenkort denk ik :j

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:23

tjoppie schreef:
cupido1996 schreef:

dan krijg je de verkoop prijs PLUS het rijklaar maken!

Naar het postkantoor om je nieuw gekochte paard over te laten schrijven. :)*
Vraag me af of je ook melding moet maken als de dieren van wei wisselen of alleen van eigenaar/houder.