Ophef over paardenvlees in tv-serie Top Chef Canada

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ophef over paardenvlees in tv-serie Top Chef Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:53

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz/

Duizenden kijkers van het televisieprogramma Top Chef Canada spraken deze week op Facebook hun ongenoegen uit over de laatste uitzending. Maandagavond was te zien hoe de kandidaten een gerecht moesten bereiden met paardenvlees en foie gras (ganzenlever). Volgens dierwelzijnsorganisaties worden deze dieren mishandeld voordat ze worden geslacht en geeft Top Chef met het gebruik van deze producten een slecht voorbeeld.

In de week voor de uitzending probeerden de dierenbeschermingsorganisaties de aflevering uit het uitzendschema te laten schrappen en riepen zij dierenliefhebbers op tot een boycot van het programma. De Facebook-pagina leverde duizenden reacties op. De programmamakers besloten de uitzending door te laten gaan, maar lieten in een officiële reactie wel weten dat ze de kijkers niet wilden beledigen. “De uitdaging deze uitzending was het bereiden van een autentiek Frans menu, paardenvlees hoort nu eenmaal bij één van de meest traditionele gerechten in Frankrijk.”

Lees hier het complete (Engelse) artikel.

LadyMadonna

Re: Ophef over paardenvlees in tv-serie Top Chef Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:56

Geen echt nieuws voorhanden?

Sorry hoor, en dan nog wel op de voorpagina

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:57

Vlees is vlees...
Alsof koeien en varkens super netjes worden behandeld op transport...

Leven en laten leven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:58

Lekkere stemmingsmakerij ook weer van die 'welzijns'organisaties.
Ja er is op sommige slachterijen behoorlijk wat mis, maar om dan al het ganzen en paarden vlees de stempel mishandeld te geven....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:58

Ik heb met de ganzen ook meer moeite (foie gras is volgestopte gans, lullige is dat de gans op het moment van volproppen nog leeft) dan met de paarden. De ganzen zou ik dus ook niet eten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:59

Anoli schreef:
Vlees is vlees... Leven en laten leven :)
Dat bericht over paardenvlees uit Argentinië deed jou dus ook niets? :\

:r

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:00

Wat een geneuzel weer, ala, de foie gras wordt idd niet echt op een vriendelijke wijze verkregen, maar paardenvlees boycotten omdat t van een paard is?

Een koe/kalf is toch ook een leuk dier? En een biggetje, lammetje, noem maar op! En dat eten we wel massaal! En dan hoor je ook al die Top Chef kijkers niet piepen! :x

Misschien ben ik wel een van de weinige paardenliefhebbers die wel paardenvlees eet, maar dat is omdat ik vind dat een ander dier dan een paard net zoveel recht heeft op leven als een koe, dus als ik wel koe eet, waarom dan niet ook paard? :D

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:00

Wat werd er dan bereid in al die andere afleveringen? Daar zullen toch ook wel beesten tussen hebben gezeten. Waarom dan wel over die laatste aflevering gaan zeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:01

Ik denk dat de gans een slechter leven heeft dan een paard...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:02

Kijk Foie Gras mag van mij verboden worden, de manier waarop die ganzen leven is echt walgelijk, maar verder wel een beetje hypocriet, dan moeten ze ook ophef maken over het koeien, varkens en kippenvlees in dat soort programma's. Ik hoop dat dit soort programma's wel vlees gebruiken wat scharrel of biologisch is, maar goed met Foie Gras is dat zowiezo niet het geval.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:04

Paardenvlees vind ik prima, die hebben meestal een heel wat fijner leven gehad dan koeien/varkens etc. Maar foie gras kan inderdaad echt niet. :n

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:07

Zelfs foie gras valt wel mee. Beesten lopen hun hele leven buiten op een weiland. 12 dagen voordat ze geslacht worden krijgen ze twee keer per dag 200 gram maismix te eten. Wel via een trechter (die overigens niet helemaal in hun slokdarm wordt geperst, maar gewoon in hun snavel).

Altijd nog een beter leven dan die plofkippen die wij hier als kipfiletje eten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:08

Foie Gras is echt afschuwelijk! Ik snap niet hoe mensen dit kunnen doen bij zo'n dier.
Had net even gegoogled op de naam en toen wist ik meteen weer wat het was! En de beelden die je ziet maken je echt kotsmisselijk!
Ik eet zelf geen vlees en uit respect voor de dieren :j
Laatst bijgewerkt door parouscha op 17-05-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:09

Apple schreef:
Zelfs foie gras valt wel mee. Beesten lopen hun hele leven buiten op een weiland. 12 dagen voordat ze geslacht worden krijgen ze twee keer per dag 200 gram maismix te eten. Wel via een trechter (die overigens niet helemaal in hun slokdarm wordt geperst, maar gewoon in hun snavel). Altijd nog een beter leven dan die plofkippen die wij hier als kipfiletje eten.

Sorry dat is toch niet helemaal waar...

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:09

Joolien schreef:

Daar kan je je flink in vergissen. Het meeste paardenvlees komt uit Amerika en als je die reizen ziet............... :n Moet je maar eens op Youtube kijken.

Ik zie dat filmpje ;( . Echt sneu.
Laatst bijgewerkt door xxBentexx op 17-05-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:11

FG mag van mij per direct verboden worden...
Dat heeft niets met dierwelzijn te maken..

Je kan altijd wel zeggen : Jamaar dat is beter dan dit en dat...

Mensen, stop nou eens met dat vergelijken.....
Het is al erg genoeg....!

xxBentexx
Het paardenvlees hier in Nederland (wat er amper is) komt niet uit amerika....
Ek dan is het nog altijd aan de consument om te bepalen waar het vlees vandaan komt.
Ik eet eerlijk paardenvlees... en eerlijk rundvlees.

Het vlees in de frikadellen... en snacks... ja dat komt helaas veelal nog uit zuid amerika..
Deze paarden zijn in zuid amerika/canada geslacht.( weet even niet meer welke van de 2 landen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:12

Hangt er natuurlijk ook vanaf (net als met elk product :+ ) waar je je Foie Gras vandaan haalt.

Ik ben in de Dordogne in Frankrijk geweest. Daar wordt heel veel Foie Gras geproduceerd en daar wordt (ook mede door de internationale druk) echt wel rekening gehouden met het dierenwelzijn. Ik heb daar meerdere boerderijen gezien met grote weilanden waarop de ganzen liepen en heb daar uitleg gekregen over het procedé.
Daar werd inderdaad aangegeven dat ze vroeger het ook op die manier deden zoals aangegeven op YouTube, maar tegenwoordig niet meer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:13

Precies hetzelfde als slachten dus Apple...
Hier in NLD gaat alles netjes... in Amerika niet...

Het is aan de consument de keus waar het vlees vandaan komt... :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:14

Shanelle schreef:
Anoli schreef:
Vlees is vlees... Leven en laten leven :)
Dat bericht over paardenvlees uit Argentinië deed jou dus ook niets? :\

:r

Dat bericht heb ik gemist denk ik,
maar ik wil vlees eten en ja daarvoor moeten dieren geslacht worden...

Ok het gaat niet overal even netjes maar je kunt niet alle slachterijen over 1 kam scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:14

Jolliegirl schreef:
FG mag van mij per direct verboden worden...
Dat heeft niets met dierwelzijn te maken..

Je kan altijd wel zeggen : Jamaar dat is beter dan dit en dat...

Mensen, stop nou eens met dat vergelijken.....
Het is al erg genoeg....!

xxBentexx
Het paardenvlees hier in Nederland (wat er amper is) komt niet uit amerika....
Ek dan is het nog altijd aan de consument om te bepalen waar het vlees vandaan komt.
Ik eet eerlijk paardenvlees... en eerlijk rundvlees.

Het vlees in de frikadellen... en snacks... ja dat komt helaas veelal nog uit zuid amerika..
Deze paarden zijn in zuid amerika/canada geslacht.( weet even niet meer welke van de 2 landen)

Paarden die hier in Nederland naar de slager gaan hoeven niet te klagen hoor. Ik weet ook wel dat het niet in ieder land zo gaat, maar goed massaconsumptie gaat gewoon ten koste van dierenwelzijn, dat is dichterbij dan je denkt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:15

Ik ben het volkomen met je eens Joolien! :j

Anoli schreef:
Ok het gaat niet overal even netjes maar je kunt niet alle slachterijen over 1 kam scheren.

Maar jij kan er wel voor kiezen om eerlijk vlees te kopen!!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 17-05-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:16

Buitenzorg schreef:
Misschien ben ik wel een van de weinige paardenliefhebbers die wel paardenvlees eet, maar dat is omdat ik vind dat een ander dier dan een paard net zoveel recht heeft op leven als een koe, dus als ik wel koe eet, waarom dan niet ook paard? :D

Nee hoor ik eet ook rustig paardenvlees, met kerst eet ik konijn, en ik eet ook rustig kangaroevlees, struisvogel, hertenvlees, wildzwijn...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:16

Ja precies, aan de consument de keuze :-)

Foie Gras uit de Dordogne zou ik wel eten
Plofkip uit de supermarkt laat ik liggen en dan koop ik liever scharrelkip
Paardenvlees uit Nederland geen probleem
Paardenvlees dat op transport is geweest naar Italië liever niet.

Zo is het met alles: kijken waar het vandaan komt en dan je besluit nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:17

Anoli schreef:
Buitenzorg schreef:

Nee hoor ik eet ook rustig paardenvlees, met kerst eet ik konijn, en ik eet ook rustig kangaroevlees, struisvogel, hertenvlees, wildzwijn...

Ik ook hoor, omdat paardenvlees imo het enige echte scharrelvlees is in ned.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:17

xxBentexx schreef:
Joolien schreef:

Daar kan je je flink in vergissen. Het meeste paardenvlees komt uit Amerika en als je die reizen ziet............... :n Moet je maar eens op Youtube kijken.

Ik zie dat filmpje ;( . Echt sneu.

En weet je wat de grap is? Die reizen naar Mexico en Canada zijn nu net het werk van de dierenrechtenorganisaties. Omdat zij het grote publiek zo opgenaaid hebben geen "edel" paard meer te eten, worden nu dergelijke lange transporten georganiseerd vanuit de VS.
Hiep hiep hoera...