Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:44

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

De eigenaren van de elfjarige Friese hengst Aaron (Feitse x Nammen) uit Barneveld spannen een rechtszaak aan tegen het Friese paardenstamboek KFPS. Ze zijn het er niet mee eens dat de hengst tijdens het verkort verrichtingsonderzoek afgewezen werd wegens overvulde spronggewrichten.

De hengst, die in de sport uitgebracht wordt onder de naam Christian en met Diederik van Silfhout lichte tour is geklasseerd, werd op 28 maart aangeleverd op het KNHS-terrein in Ermelo voor karakter en stalgedrag. Tijdens de klinische keuring bij aanlevering stond de hengst er perfect voor. Acht dagen later kon hij vertrekken.

Lees hier meer.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:21

god ja hoor, nou succes voor ze, gaat ze veeeel geld kosten vrees ik! :D mensen denken gelijk wanneer ze hun paard bij ''topruiters'' in training zetten dat ze alles te zeggen hebben. Eruit is eruit ;)
En ohja, wie heeft er tegenwoordig nog belang bij een op 11 jarige leeftijd goedgekeurde hengst?
Waarom is deze toen niet eerder goedgekeurd?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:30

Ik vind dat je wel erg negatief doet, kijk eens naar Brandus! Is ook een van de oude garde en wordt nog volop mee gedekt. :Y)
Voor deze mensen hoop ik dat ze het winnen, want de laatste tijd word er niet meer zoveel goed gekeurd en sterft er hier en daar ook nog eens wat.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:40

Het was netter geweest als er een dierenarts naar had gekeken wat de oorzaak was van de dikke sprongen.
Het kan natuurlijk gewoon een virus zijn, dan is er geen reden omhem daar op af te keuren.
Als het een OC of OCD is dan is het terrecht dat hij is afgekeurd.
Nu zullen we het dus niet weten.

mister_myagi

Re: Afwijzing Friese hengst Aaron zorgt voor rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:53

Ik vind het ook redelijk kort door de bocht. Ze hadden er op z'n minst een dierenarts naar hadden laten kijken! Vooral als hij klinisch helemaal prima was! Hij is toch al 11!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:06

vind dat de keuringsmeeste (o.i.d.) wel er straight to the point en star is!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:08

mister_myagi schreef:
Ik vind het ook redelijk kort door de bocht. Ze hadden er op z'n minst een dierenarts naar hadden laten kijken! Vooral als hij klinisch helemaal prima was! Hij is toch al 11!

Goh indd. dat ze het niet verder hebben onderzocht als het indd. kan komen door verandering van huisvesting, training en voedingspatroon..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:42

Vind het ook kort door bocht. Mochten zij duiden op overbelasting of de een of andere afwijking, dan is onderbouwing toch een must.Door aan te geven dat je de reden niet interessant vindt, zal er twijfel bestaan over het waarom. Het niet willen zien van zoiets staat natuurlijk als een paal boven water, maar het hangt wel van de oorzaak af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:23

kim_hester schreef:
En ohja, wie heeft er tegenwoordig nog belang bij een op 11 jarige leeftijd goedgekeurde hengst?

Ik denk dat het gros van de fokkers veel liever een goed presterende 11 jarige hebben die vroeger als 3 jarige op exterieur er niet door is gekomen dan een 4 jarige keuringskampioen die na 1 jaar training nog geen B proefje kan lopen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:54

kim_hester schreef:
god ja hoor, nou succes voor ze, gaat ze veeeel geld kosten vrees ik! :D mensen denken gelijk wanneer ze hun paard bij ''topruiters'' in training zetten dat ze alles te zeggen hebben. Eruit is eruit ;)

Nou, hij loopt wel lichte tour, dus een sportpaard is het wel. Ik kan me zo voorstellen dat er wel animo voor is en inderdaad vreemd dat ze hem eruit knikkeren zonder te kijken naar een mogelijke oorzaak van de overvulde gewrichten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:59

Hij heeft wel een hele mooie naam :D

Ik hoop dat ze het winnen en dat er goed naar zijn spronggewrichten wordt gekeken, zou zonde zijn van zo'n mooie hengst.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:22

Ik denk dat als het een rechtzaak wordt dat de FPS zijn oordeel beter zal moeten onderbouwen.
Dat kunnen ze alleen als er een veterinair naar heeft gekeken

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:51

Hier zat ik al even op te wachten.

Jammer dat er zo al gereageerd is in het topic.
Als je een sporter op niveau verplicht op rust zet dan kun je de donder op zeggen dat deze sporter last gaat krijgen van spieren, banden en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:13

Vreemd dat hij komt voor stalgedrag en karakter en eruit word gegooid door overvulde spronggewrichten..

ninini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:05

wij hadden veel intresse voor deze hengst, helaas staat de merrie nu bij een andere hengst..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:53

De reactie op de zogenaamde afwijking is wel erg kort door de bocht, als mij als eigenaar zoiets zou gebeuren liet ik het er ook niet bij zitten, vooral niet na de uitleg van het stamboek, zie onderstaande bericht.

Maar de hengstenkeuringjury in de persoon van de heer Van Dieren was uitermate star en niet bereid om de oorzaak van de overvulde spronggewrichten te onderzoeken. ‘Dit is een beeld wat wij niet willen zien’, was de onderbouwing. ‘Wat daarvan de oorzaak is, vinden wij niet interessant’, deelde de heer Van Dieren mee.”

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:58

Pff waar gaat het heen... Vraag mij af of de betreffende jury wel bekwaam genoeg is met zulke uitspraken en onderbouwingen....

Ik ken Christiaan nog van mijn stage echt een schat van een beest en lopen! Daar word je bang van hihi

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:59

Veel succes voor Christiaan en zijn baasjes bij de rechtzaak. Bizar als je een gezonde hengst aflevert die na 8 dagen weer weg mag. Afgaande op het verhaal lijkt het inderdaad een tekort aan beweging. Vreemd dat er dan geen dieranarts aan te pas komt. Dit dier heeft mogelijk meer behoefte aan beweging dan een niet zo ver getraind paard.

timotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 06:53

Ik vind dat een hengst met een dergelijk gebrek idd afgekeurd moet worden. En na dit incident denk ik dat veel fokkers al niet meer bij hem zullen dekken. Overvulde sprongen komt regelmatig voor bij de Friezen dus in mijn op zicht zit je hier niet op te wachten. De selectie mag streng zijn. En de sprongen zouden eerder ook leeggezogen kunnen zijn, dat weet je ook niet...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:01

timotje schreef:
Ik vind dat een hengst met een dergelijk gebrek idd afgekeurd moet worden. En na dit incident denk ik dat veel fokkers al niet meer bij hem zullen dekken. Overvulde sprongen komt regelmatig voor bij de Friezen dus in mijn op zicht zit je hier niet op te wachten. De selectie mag streng zijn. En de sprongen zouden eerder ook leeggezogen kunnen zijn, dat weet je ook niet...

Precies en daarom had dat gewoon onderzocht moeten worden wat de oorzaak is dan hadden ze nu een bult ellende voorkomen

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:16

Ik geloof dat ik als eigenaar na zo'n incident rechtstreeks doorgereden was naar Utrecht om te laten onderzoeken wat er aan de hand is / was...... Neemt niet weg dat het een sneu verhaal is.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:52

‘Wat daarvan de oorzaak is, vinden wij niet interessant’, deelde de heer Van Dieren mee.”
Hmmm,dat is wel heel star en kort door de bocht!
Hopelijk blijkt het het niks te te zijn,of ligt het idd aan het stopzetten van de training en de verandering van het voer.Zijn toch dingen die hun weerslag hebben op een sport paard.
Succes :j

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:59

Erg sneu dat die man zo star is.

Kan iemand mij vertellen wat overvulde sprongen zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:03

Vocht in het spronggewricht.
Is wel grappig dat je ergens een oordeel over hebt zonder dat je weet waar het over gaat...
Ik snap trouwens niet waarom er zo afkeurend over deze beslissing gedaan wordt. je wilt toch een gezond ras fokken?
Dat houdt mi in, dat een paard wat niet goed is eruit gegooid wordt. Ik vind het persoonlijk niet normaal dat een paard na een paar dagen al dikke sprongen krijgt....

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:23

Tussen een paar dagen, een paar is 2, en 10 dagen of 2 weken zit nogal een verschil.