Alle stamboeken moeten opnieuw erkenning aanvragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Alle stamboeken moeten opnieuw erkenning aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:43

http://www.levendehave.nl

Alle stamboeken voor schapen, geiten, runderen, varkens en paarden/pony's moeten voor 1 oktober een nieuwe erkenning aanvragen. De verleende erkenning vervalt op die datum. Voor de beoordeling van nieuwe aanvragen geldt de herziene regelgeving voor fokkerijorganisaties.

Dit heeft het Productschap voor Vee en Vlees (PVV) bekend gemaakt. De herziene regelgeving is op 8 mei van kracht geworden. Het productschap voert de fokkerijregelgeving uit in opdracht van het ministerie van EL&I. Deze regelgeving wordt grotendeels bepaald door Europa.

Het PVE heeft een handboek opgesteld voor het indienen van aanvragen door stamboeken. Aan een erkenning zijn rechten verbonden, maar er gelden ook plichten. Eén van die plichten is dat de erkende organisatie ieder jaar vóór 1 mei over haar activiteiten moet rapporteren aan het productschap.
Verder moet een organisatie beschikken over een fokreglement. Er moet een overzicht kunnen worden gegeven van het aantal keuringen dat is gehouden. Ook moet een organisatie aangeven hoe erfelijke gebreken worden bestreden. De organisatie moet verder aantonen dat zij voldoende dieren omvat om:

- haar programma tot verbetering van het ras uit te voeren of;
- de instandhouding van het ras kan garanderen.Dit is alleen van toepassing op een rassen met een kleine populatie (zeldzaam ras).

Als er sprake is van samenhang tussen de Nederlandse populatie en populaties in andere EU lidstaten of daarbuiten, moet ook een overzicht van deze gegevens aangeleverd worden.

Een erkenning wordt verleend voor de periode van vijf jaar en kan dan weer voor vijf jaar verlengd worden. De verlenging gebeurt niet automatisch, maar moet tijdig worden aangevraagd.

Meer over de nieuwe regelgeving en het handboek op de website van het PVE.

LuvdaTossa

Re: Alle stamboeken moeten opnieuw erkenning aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:49

De PVV? :+

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:59

Euhm oke.... maar is dit nou zulk BIG NEWS? Als dit elke 5 jaar gebeurd, zal dat allemaal vast wel goed gaan neem ik aan....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:01

LuvdaTossa schreef:

Nu weet ik waar Geert echt voor staat :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:08

LuvdaTossa schreef:

Productschap Vee en Vlees ;)

Samen met het productschap Pluimvee en Eieren (PPE) beter bekend als PVE

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:20

En zo houden we onszelf lekker aan het werk :+

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:35

sporter schreef:
LuvdaTossa schreef:

Nu weet ik waar Geert echt voor staat :Y)

Whahaha :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:38

Crista schreef:
Euhm oke.... maar is dit nou zulk BIG NEWS? Als dit elke 5 jaar gebeurd, zal dat allemaal vast wel goed gaan neem ik aan....

Voor sommige stamboeken is dit zeker BIG NEWS. En afhankelijk van het ras waar je zelf bij betrokken bent kan dat als lid/eigenaar ook zeker gevolgen hebben.
PVE heeft duidelijk aangekondigd niet meer zo soepeltjes om te gaan met de stamboeken die hun zaakjes niet meer op orde hebben. Kan dus te betekenen hebben dat jij dit jaar netjes bij een GGK hengst dekt en volgend jaar alsnog een stamboekloos veulen hebt of met veel pijn en moeite het in het buitenland voor elkaar krijgt om een papiertje aan te vragen, omdat het PVE de stekker bij je eigen stamboek eruit getrokken heeft.

Voor de meeste leden is dit niet zo spannend dus, het gros van de stamboeken hebben alles goed op orde en een bestaansrecht, maar er zijn er echt aanwezig in Nederland voor wie de komende maanden héél spannend gaan worden.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:50

Femke schreef:
LuvdaTossa schreef:

I know ;)

Gaan ze het EASP ook weer bekijken :=

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:52

Hoe zit dat eigenlijk met stamboeken die in het buitenland zitten? Zoals de American Quarter Horse Association?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:58

LuvdaTossa schreef:
Femke schreef:

I know ;)

Gaan ze het EASP ook weer bekijken :=

Misschien moeten we Karel even waarschuwen _O-

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:03

Rumpleteaser schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met stamboeken die in het buitenland zitten? Zoals de American Quarter Horse Association?

Die vallen hier, naar ik aanneem, helemaal buiten; het zal hier alleen om Nederlandse stanmboeken gaan. Registratie van Quarters en Paints gaat helemaal buiten Nederland om, net als overigens de registratie van andere rassen zoals de Lusitano en PRE. Daarvoor worden de regels gemaakt in de landen van herkomst.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:06

@ ElCid: Ja, dat lijkt mij dus ook. Heb zelf ook even aan het NQHA gedacht (Nederlandse tak van AQHA), maar dat is geen 'stamboek'. Meer een vertegenwoordiger, als ik het een naam moet geven.

Overigens heb ik wel wat pittige topics gelezen over de Belgische tak van de AQHA, BQHA, maar dat is hier misschien een beetje teveel offtopic....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:09

sporter schreef:

Dit zit er vast zelf al bovenop. Vastgeketend aan het pand van PVE :+

Hoe staat het daar eigenlijk mee? Is die erkenning er nu al?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:11

LuvdaTossa schreef:
sporter schreef:

Dit zit er vast zelf al bovenop. Vastgeketend aan het pand van PVE :+

Hoe staat het daar eigenlijk mee? Is die erkenning er nu al?

_O- _O-

Ik heb geen idee. Ik dacht dat ze hem bij het PVE verteld hadden dat hij maar een andere hobbie moest zoeken :D
Maar als er hier door weer een kleine opening ontstaat zal hij inderdaad al wel voor de deur liggen :Y)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:27

Of zijn ze de regels zo aan het veranderen dat het EASP er weer helemaal buiten valt?

Zijn wel een stelletje pesters die PVE :P

Citaat:
De organisatie moet verder aantonen dat zij voldoende dieren omvat om:

- de instandhouding van het ras kan garanderen.Dit is alleen van toepassing op een rassen met een kleine populatie (zeldzaam ras).

Als er sprake is van samenhang tussen de Nederlandse populatie en populaties in andere EU lidstaten of daarbuiten, moet ook een overzicht van deze gegevens aangeleverd worden.

De ordnerfabriek mag blij zijn, daar zullen wel weer veel van gebruikt gaan worden de komende tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:29

Rumpleteaser schreef:
@ ElCid: Ja, dat lijkt mij dus ook. Heb zelf ook even aan het NQHA gedacht (Nederlandse tak van AQHA), maar dat is geen 'stamboek'. Meer een vertegenwoordiger, als ik het een naam moet geven.

Overigens heb ik wel wat pittige topics gelezen over de Belgische tak van de AQHA, BQHA, maar dat is hier misschien een beetje teveel offtopic....

Het heeft idd geen betekenis voor de QPA's, al kan er door een land wel degelijk een fokverbod komen op bepaalde genetische 'ziekten'. Denk maar aan Zweden waar fokken met een Frame-Overo dus strafbaar is.

België heeft dus een 'eigen' stamboek opgezet vwb de Quarters en zal dan idd aan deze richtlijnen/wetten moeten voldoen.
Technisch gesproken kan een Quarter dus een AQHA-papier hebben en afgekeurd zijn voor de BQHA.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:32

Duidelijk, dank je wel DD :j
Ik wist niet dat Zweden een dergelijk verbod had, interessant!
Ben stiekem wel benieuwd hoe de BQHA doorgaat, ook in relatie met/tot de AQHA....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:41

Ik vrees zowiezo voor 1 stamboek, maar wellicht biedt het ook perspectieven voor andere, nog niet erkende stamboeken (barock pinto bijv)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:49

@rumpleteaser: gezien deze post zat er dus iets meer achter. Ik weet wel dat de hengst in kwestie speciaal naar Nederland gehaald is en tijdens een hengstenshow in Kootwijkerbroek gepromoot omdat hij in Zweden dus niet mocht dekken.
Hij heeft hier vervolgens een paar maanden gestaan.

Van de perikelen tussen de BQHA en de AQHA heb ik ergens gelezen dat de Amerikanen de ontwikkelingen met argusogen volgen ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:36

;)

Thanks voor de link, ga ik 'ns lezen!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:14

Ik hoop dat alle stamboeken goed de stokmaat van de veulens bijgehouden heeft,
want hiermee kan je erkenning ook aan het wankelen gaan. :list: :+

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:27

Ik zal wel weer eens wat missen maar wat heeft de stokmaat van veulens hiermee te maken.
Kan er op de website van pvv niets over vinden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 06:58

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl

De organisatie moet verder aantonen dat zij voldoende dieren omvat om:

Tja, als je niet genoeg dieren hebt om tot verbetering te komen, dan ben je vast wel klein genoeg om het ras in stand te mogen houden :+

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:20

We hebben bij Ginger ook het PPE paspoort (kan dat?) van vlees en eieren. Als je dit paspoort hebt heeft dit dan ook nog verder gevolgen of kan ik nu gewoon overal op wedstrijd verschijnen? En als ze me controleren is het niet zo dat ik dan ineens niet mag starten of hoe moet ik hier tegen aan kijken? Of geld dit echt alleen maar voor fokkers? Want ik snap het niet helemaal namelijk! :)