Pony met zeer vergroeide hoeven aangetroffen in Erpe-Mere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pony met zeer vergroeide hoeven aangetroffen in Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 15:02

http://www.blid.be

Op een weide aan de Kattenbos te Erpe-Mere, is deze morgen een pony met zwaar uitgegroeide hoeven aangetroffen. De onverzorgdheid aan de hoeven blijkt al van enkele maanden te zijn.

BLID werd getipt door wandelaars, die de pony hadden opgemerkt en hun melding was terecht. De hoeven dienen dringend te worden bekapt, is BLID-voorzitter Dirk Blanchart van oordeel.

Via de microchip en de medewerking van de politie Erpe–Mere kon de eigenaar een persoon uit Aalst worden gecontacteerd. De eigenaar krijgt alle kansen om de zwaar vergroeide hoeven te laten verzorgen door een hoefsmid. "We verwachten dat dit binnen de week gebeurd", alsnog Dirk Blanchart.

Indien dit niet gebeurd volgt er proces-verbaal voor dierenmishandeling en dienen de hoeven dan nog te worden verzorgd.

Klik hier en hier voor foto's.

Elma_

Re: Pony met zeer vergroeide hoeven aangetroffen in Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:04

pfff ja want als je een paard heb is het natuurlijk veel te veel moeite om om de 8 weken even een hoefsmid te bellen :( Of dacht ie dat de natuur dat wel zou regelen :=

Relien

Cayenne schreef:

De onverzorgdheid aan de hoeven blijkt al van enkele maanden te zijn.

maanden jaren.. meteen een boete geven en het dier weghalen.. tis nog maar de hoop of een hoefsmid dit goed krijgt.
belachelijk dat niemand dit eerder heeft gemeld

Szan

Wow! Ik dacht dat ik na andere topics over verwaarlozing van paarden wel wist hoe verwaarloosde hoeven eruit zagen, maar dit slaat echt alles.. 8)7

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:05

Cayenne schreef:

Op een weide aan de Kattenbos te Erpe-Mere, is deze morgen een pony met zwaar uitgegroeide hoeven aangetroffen. De onverzorgdheid aan de hoeven blijkt al van enkele maanden te zijn.

BLID werd getipt door wandelaars, die de pony hadden opgemerkt en hun melding was terecht. De hoeven dienen dringend te worden bekapt, is BLID-voorzitter Dirk Blanchart van oordeel.

Via de microchip en de medewerking van de politie Erpe–Mere kon de eigenaar een persoon uit Aalst worden gecontacteerd. De eigenaar krijgt alle kansen om de zwaar vergroeide hoeven te laten verzorgen door een hoefsmid. "We verwachten dat dit binnen de week gebeurd", alsnog Dirk Blanchart.

Indien dit niet gebeurd volgt er proces-verbaal voor dierenmishandeling en dienen de hoeven dan nog te worden verzorgd.

Belachelijk, de politie/DB zou toch in zo'n geval direkt de hoefsmid moeten kunnen laten komen op rekening van de eigenaar.
Fijn als dat beestje zo nog minimaal een week moet blijven lopen, als de eigenaar geen aktie onderneemt.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:06

Szan schreef:
Wow! Ik dacht dat ik na andere topics over verwaarlozing van paarden wel wist hoe verwaarloosde hoeven eruit zagen, maar dit slaat echt alles.. 8)7

Precies wat ik wou zeggen.
Jeetje mina :wow:

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:07

Even een vraagje tussendoor, hoe gaat het dan echt in de natuur? :o? Andere ondergrond waardoor ze afslijten?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:08

Maanden? Jaren inderdaad, zoals Relien ook al zegt.
Het gaat maanden kosten om dit weer goed te krijgen. Als het al goed komt.

In de natuur lopen paarden vele kilometers, in een weitje kan dat niet en is het vaak alleen zandbodem.
Laatst bijgewerkt door Semra op 09-05-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:09

gatver......dit is echt niet van een PAAR MAANDEN hoor ;(
Ik denk eerder ook aan een paar JAREN.
Het is een wonder dat het dier er verder redelijk normaal uit ziet.
Ik snap niet zo goed dat zo een dier niet direct in beslag genomen word. :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:09

Vinden ze nu echt dat die eigenaar een kans moet krijgen? Laat vandaag nog een hoefsmit komen op zijn kosten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:10

Ikwashier schreef:
Even een vraagje tussendoor, hoe gaat het dan echt in de natuur? :o? Andere ondergrond waardoor ze afslijten?

Ponytje staat in een weiland hier. zachte ondergrond.Hoeven hebben niks om op af te slijten. In de natuur trekken paarden kilometers over steen, bergen harde ondergrond dus.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:11

Jeetje zeg, arme pony :(:)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:12

jeetje das toch ziek dat je dat zo laat groeien
zeker arme pony

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:14

zo was mijn shet er ook aan toe toen ik hem kreeg, heeft maanden geduurd voordat hij goed was, kon heel lang niet lopen, pijnstillers etc, steeds een beetje kappen. Als dit niet kundig aangepakt wordt, dan vergaat die pony van de pijn na een kapbeurt! belachelijk dat er niet meer begeleiding bijkomt dan slecht de kans geven om de pony te laten kappen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:15

ik ben het er volkomen mee eens dat dit niet iets is wat op enkele maanden gebeurd is, maar het resultaat van jaren
MAAR ik weet echter ook een geval waar de hoefsmid elke 3 maanden bij een pony kwam, deze steeds bekapte, maar waar de pony nog steeds 2 normale hoeflengtes lang stond. De volgende hoefsmid heeft nogal geklaagd. Maar de eigenaars hadden er echt totaal geen benul van, kennen ook bitter weinig van paarden en belden dus braaf elke 3 maanden de hoefmid (makkelijk verdiend voor die man)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:17

Elma_ schreef:
pfff ja want als je een paard heb is het natuurlijk veel te veel moeite om om de 8 weken even een hoefsmid te bellen :( Of dacht ie dat de natuur dat wel zou regelen :=

mijn shet is nog nooit bekapt, hij is 12 ,maar die loopt er niet zo bij....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:19

geerke schreef:
Elma_ schreef:

mijn shet is nog nooit bekapt, hij is 12 ,maar die loopt er niet zo bij....

Dat kan, maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit paardje 24/7 op dat weilandje staat, en geen harde ondergrond kent, die van jou wss wel, anders staat ie er na 12 jaar ook zo bij . das t verschil.

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:21

Dit is niet van enkele maanden maar mischien zelfs jaren lang geen verzorging vd hoeven.
Het paardje kan vergroeide botten hebben en pezen in zijn benen ondertussen en dat komt niet meer goed, hoop dat de hoefsmid hem kan verlossen van de last die hij nu heeft.
En ze mogen hem ook niet ineens heel kort kappen want het leven dat in zijn hoeven zit is ondertussen al verder gekomen dan bij een paard waar ze om de 8 weken kappen dus hebben ze grote kans dat het gaat bloeden als ze hem nu kort gaan zetten.
Wat een mishandeling zeg ze moesten hem meteen in beslag nemen bij zo´n eigenaar.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:26

Elma_ schreef:

inderdaad en bovendien is een smit ook niet zo duur (vind ik)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:27

Ik heb er precies zo een bij de slager zien staan. Die had de slager zelf gekocht, had het beestje zien staan en gevraagd of hij hem niet mocht overnemen omdat het echt niet kon zo. Hulde aan die slager!

Arm dier, wedden dat er met een week nog niets aan gebeurt is?
Als je zo'n dier weer goed zet, hoe gaat het dan met het skelet/spieren/pezen?? Belasting ed?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:32

Mijn paard is net na een half jaar weer bekapt...... er ging een randje van een centimeter af.
Dus dan is dit niet van een paar maanden...........

Hoe kan je het in hemelsnaam zo ver laten komen :n

xxjenni87xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:32

heb zelf ook een shet en die heeft niet om de 8 weken naar de hoefsmit maar om 16 weken gaat die mee met me pony dit is echt niet van een paar maanden en dan is het nog maar hopen dat die gewoon weer kan lopen arm beest zo persoon hoort geen paarden te hebben .......

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:35

Oke, mn opmerking was bij wijze van spreke. Ik doel daarmee op mensen die geen zin/tijd/energie/geld in hun paardje willen steken ;)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:35

Cayenne schreef:

ik hoop wel dat ze niet gaan eisen om binnen een week de hoeven op een normale manier te hebben! Kan het beestje helemaal niet meer lopen.

Ik had als DB zijnde, zelf een smid laten komen, die hierin ruime ervaring heeft (al hoop ik dat er niet teveel smeden zijn die dat hebben) anders valt het beestje meteen voorover (of loopt niet meer)

rhea4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:36

Echt zooooo zielig, zeker nooit gehoord van een hoefsmid!?
Gelukkig zijn er ook nog mensen in de wereld die wél goed voor hun paard kunnen zorgen.