Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Millanka schreef:Die pony niet meer voor de kar dusBokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...
Stagediver schreef:Millanka schreef:Die pony niet meer voor de kar dusBokkende pony voor de kar is levensgevaarlijk...
bijna Ieder paard bokt als je op kont een tik geeft, daarom word er aangeleerd om op het schofttuig een tikje te geven
Wij moesten zelfs altijd met de zweep over de kont van de pony aaien, zodat ze leerde dat er iets aan haar kont zat. En dan een tikje geven. Weliswaar tegen de zij, maar niet tegen het schoftje.
Pluttersput schreef:Wij moesten zelfs altijd met de zweep over de kont van de pony aaien, zodat ze leerde dat er iets aan haar kont zat.
, kan ook een manier van belonen zijn.Citaat:Dat is echt niet waar. een paard voor de kar hoort niet de bokken, als je een tik met de zwwep op de kont geeft, het is echt niet zo dat bijna ieder paard een bok geeft als je dat doet. Dat is hetzelfde als dat je zegt dat ieder rijpaard een bok geeft als je een tik op de kont geeft, en toch doet iedereen het en weinig paarden geven een bok. Nou is het wat minder erg als een paard onder het zadel een bok geeft maar voor de kar is dat echt gewoon taboe!
Stagediver schreef:Citaat:Dat is echt niet waar. een paard voor de kar hoort niet de bokken, als je een tik met de zwwep op de kont geeft, het is echt niet zo dat bijna ieder paard een bok geeft als je dat doet. Dat is hetzelfde als dat je zegt dat ieder rijpaard een bok geeft als je een tik op de kont geeft, en toch doet iedereen het en weinig paarden geven een bok. Nou is het wat minder erg als een paard onder het zadel een bok geeft maar voor de kar is dat echt gewoon taboe!
Geen enkel paard houd van een zweep op zijn reet, en ik ken geen enkel paard die dat niet doet. Met het koetsiersbewijs enkel en dubbelspan word er nadruk opgelegd om NIET OP DE KONT TE MEPPEN!! maar op het schoft tuig, iedereen die dat niet doet, vraagd erom!
Dat is gewoon not done. Dat jij dat zo geleerd hebt is prima natuurlijk, maar het wordt echt niet overal hetzelfde geleerd. Niemand, niemand, niemand vraagt om een bokkende pony voor de wagen als je ergens anders met de zweep tikt. Dat is gewoon niet netjes om dat zo te zeggen, en ik denk als je het zelf later terugleest dat je dat misschien zelf ook in zult zien.

blijf van mijn kontje af) En daar hou je gewoon rekening mee.Pluttersput schreef:Na dit bericht ga ik standaard een slagriem op mijn tuig leggen

Stagediver schreef:Als iedereen een beetje logisch nadenkt, Ieder paard bokt zowat als je het een tik op de kont geef, ook als je erop zit! Je weet nooit hoe hard die heb geslagen.. en hoe het paard er normaal op reageert. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het dier nooit meer voor de kar mag. Mijn haflinger was ook een bokker (Als je op der kont mept, ook met rijden, maarja merrie heblijf van mijn kontje af) En daar hou je gewoon rekening mee.
En met er om vragen bedoel ik.. je kan het natuurlijk wel een beetje voorkomen. Nee natuurlijk vraagd niemand om een ongeluk of wat dan ook. Niemand vraagd om nare dingen en het is erg dat er ongelukken gebeuren.
Alleen als ze een erg slecht humeur hebben, maar normaal gesproken niet, weten ze precies wat de bedoeling is. Er zullen er ongetwijfeld veel zijn, maar het is echt niet standaart 
Het zwaartepunt ligt nl verkeerd. Je zit als het ware naar achteren, en de sulky kan niet zover omhoog omdat hij in de lichtogen hangt. Dus dat is niet zo snel mogelijk. Ik spreek uit ervaring, mijn hengst deed dat dus ook. Maar die bokte alsnog over de boompjes heen omdat de slagriem verschoot.. Stagediver schreef:Als iedereen een beetje logisch nadenkt, Ieder paard bokt zowat als je het een tik op de kont geef, ook als je erop zit! Je weet nooit hoe hard die heb geslagen.. en hoe het paard er normaal op reageert. Dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het dier nooit meer voor de kar mag. Mijn haflinger was ook een bokker (Als je op der kont mept, ook met rijden, maarja merrie heblijf van mijn kontje af) En daar hou je gewoon rekening mee.
En met er om vragen bedoel ik.. je kan het natuurlijk wel een beetje voorkomen. Nee natuurlijk vraagd niemand om een ongeluk of wat dan ook. Niemand vraagd om nare dingen en het is erg dat er ongelukken gebeuren.