'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Verantwoordelijkheid wanneer een paard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:39

http://www.nrc.nl

Als je kind in het gezicht getrapt wordt door een paard, wie moet er dan de schade vergoeden? De manegehouder of de eigenaar van het paard?
Met commentaar van NJB-medewerker Arvin Kolder, advocaat in Emmen en docent privaatrecht aan de Universiteit Groningen.

De zaak: Op een manege wordt in de zogeheten ‘kleine bak’ een paard getraind door iemand van het personeel. Aan het einde van de training wordt het paard in de bak afgezadeld. Het dier wordt dan aan de teugel gehouden door een andere werknemer. Als de trainer de bak verlaat met zadel en stijgbeugelriem blijft het hek open. Degene die het paard vasthoudt zegt tegen een tienjarig meisje dat ze wel even mag binnenkomen. Daarop slaat het paard het kind met de achterbenen in het gezicht. De ouders van het kind begroten de schade uiteindelijk op rond een ton.

Wat zijn de juridisch relevante feiten? Het is geen manegepaard, maar een privé paard. De eigenaar sloot met de manege een zogeheten beleringsovereenkomst. De manege moet het paard trainen, africhten en zadelmak maken.

Waar draait het conflict om? De ouders van het gewonde kind vinden dat de eigenaar aansprakelijk is. Zij lezen in boek 6 art 179 van het burgerlijk wetboek dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is. De eigenaar vindt echter dat art 181 toepasselijk is. Als het dier ‘wordt gebruikt in de uitoefening van het bedrijf van een ander’ dan is die ander daarmee ook aansprakelijk geworden.

De kwestie draait dus om de vraag of een manegehouder die een privé paard traint ook het risico van de eigenaar overneemt. En of het trainen van een paard onderdeel is van de ‘uitoefening’ van het manegebedrijf.

Waarom staat het zo in de wet? Daarmee wordt degene die schade heeft geleden beschermd. De aansprakelijkheid ligt daar waar de risico’s maatschappelijk ‘herkenbaar’ samenkomen. Een manege is als onderneming makkelijker vindbaar dan de eigenaren achter al die paarden. Een paardenhouderij is bovendien op winst gericht en kan worden geacht zijn bedrijfsrisico’s als één geheel te verzekeren.

Wat zegt de eigenaar van het paard? De manegehouder is verantwoordelijk, niet ik. Die had de volledige zeggenschap over het gebruik van mijn paard en de zorg ervoor. Ook had diens werkneemster de deur open laten staan en het kind toegelaten. Een paard zadelmak maken in opdracht past bij bedrijfsmatig gebruik.

De eigenaar vindt zichzelf wel aansprakelijk als het paard er alleen maar in de stal staat. Zodra de manegehouder een privé paard ook verhuurt aan derden, het traint of er rijles mee geeft, verschuift de aansprakelijkheid naar de manegehouder. Het ‘beleren’ van een paard tegen betaling is daarmee vergelijkbaar.

Wat zeggen de ouders? De training van het paard was vrijwel voltooid. Er was dus geen sprake meer van een bedrijfsmatig gebruik door de manege dat duurzaam is en ‘ten eigen nutte’. Anderen reden er ook niet op. De manege is alleen aansprakelijk als het expliciet die verantwoordelijkheid van de eigenaar heeft overgenomen.

Wat zegt de Hoge Raad? Een ‘beleringsovereenkomst’ is een activiteit die hoort bij de uitoefening van het bedrijf van een manege.
De manegehouder is daarom altijd aansprakelijk.

De uitspraak LJ BP1475 in het arrest ‘paard Loretta’ is hier te vinden.

Doubtless

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer manegepaard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:42

Pfff wat een rotsituatie zeg := !

Esther_r20

Re: 'Verantwoordelijkheid wanneer manegepaard een kind trapt?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:44

degene die het paard begeleidt en het meisje binnen vraagt is in mijn ogen de aansprakelijke....
maar ja, dat zal de wet wel niet zeggen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:45

Goh lastig verhaal.

Feitelijk is het gewoon ene stom ongeluk dat hoe dan ook had kunnen gebeuren, maar als het om het bedrag van een ton gaat zou ik het idd ook wel willen verhalen op een ander :=

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:49

wel een lastige situatie, het paard is door de eigenaar uitbesteed aan de manege om getraind/zadelmak gemaakt te worden, dus de eigenaar van het paard zal ik er niet op kunnen verhalen, ik zou inderdaad de aansprakelijkheid leggen bij de trainer of de stal zelf, die hebben voor dit soort dingen toch een algemene verzekering dacht ik?

dit gaat over een zaak uit 1997? waarom is dat nu in het nieuws :+

edit: zie dat de uitspraak pas net gedaan is
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 05-05-11 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:49

reden te meer om te kiezen voor een bedrijf met alle papieren (veiligheidscertificaat, instructeursdiploma´s en dergelijk). Die zijn ( als ze slim zijn) goed verzekerd en de verzekering betaald de kosten. Paarden blijven nu eenmaal onvoorspelbaar en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:50

Lastige zaak zeg!
Er is ook nergens op de manege iets te lezen van "betreden op eigen risico"?
Dat lees je wel veel, en in dat geval is er niemand aansprakelijk toch?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:50

Tammy_ schreef:
dit gaat over een uitspraak uit 1997? waarom is dat nu in het nieuws :+

Huh, ok dan.....
Vond al vaker dat er weinig interessants en relevants op voorpaginanieuws te vinden was, maar dat vind ik dan bij deze nog steeds.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:51

Tammy_ schreef:

De situatie is natuurlijk nog altijd actueel :)
Moeilijke zaak inderdaad.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:51

Esther_r20 schreef:
degene die het paard begeleidt en het meisje binnen vraagt is in mijn ogen de aansprakelijke....

Vind ik ook.. :j

Marjo

Tammy_ schreef:
wel een lastige situatie, het paard is door de eigenaar uitbesteed aan de manege om getraind/zadelmak gemaakt te worden, dus de eigenaar van het paard zal ik er niet op kunnen verhalen, ik zou inderdaad de aansprakelijkheid leggen bij de trainer of de stal zelf, die hebben voor dit soort dingen toch een algemene verzekering dacht ik?

Euhh...

Datum uitspraak: 01-04-2011
Datum publicatie: 01-04-2011

Onali

Vind het oogpunt van de ouders een beetje raar. Hoe weten die nou dat de opleiding van het dier is afgerond? En wat maakt het uit, zolang die eigenaar idd het dier daar heeft staan vind ik niet dat hij/zij aangesprakelijk is, dier werd nog altijd beleerd.

Vind het sowieso een lastige kwestie, ja de eigenaar is verantwoordelijk. Maar die was er niet bij, de werkneemster had gezegd kom maar binnen. daar kan de eigenaar dan toch niks aan doen?

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:52

Dat bordje kunnen ze wel ophangen, maar zo makkelijk kom je niet van de aansprakelijkheid af hoor. Weet er alles van, hebben zelf jarenlang een manege gehad.
Je moet je als manege goed verzekeren, omdat je als eigenaar van een dier altijd voor een deel aansprakelijk bent, tenzij je kunt aantonen dat er onrechtmatig of in dit geval uitbesteedt is aan een bedrijf

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:52

Marjoow schreef:
Lastige zaak zeg!

Dat soort bordjes daar kun je er 100 van ophangen dat veranderd helemaal niks.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:53

Wilde ik net zeggen. Overal hangen altijd bordjes met "betreden op eigen risico". Vind dit ook wel een gevalletje eigen risico, hoewel het een jong meisje betreft dat niet had kunnen voorzien dat dit gebeurde. Ingewikkelde situatie, dat wel en naar voor de betrokken partijen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:54

Ik vind het volstrekt logisch dat in dit geval de manege verantwoordelijk wordt gehouden en niet de eigenaar.

@esther20: maar omdat dat een werknemer van de manege is... is de manege verantwoordelijk. Tenzij de werknemer buiten zijn boekje is gegaan, maar dat moeten werkgever en werknemer dan maar uitvechten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:54

Maargoed, je kunt dan ook vragen, kan een meisje van 11 het gevaar inzien? Liep het meisje gevaarlijk bij de achterbenen? Waarom mepte het paard? Als het meisje het paard liet schrikken, zeg ik geen aansprakelijkheid. Is het valsheid vanuit het paard, ja dan zou het idd de werkneemster zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:57

Esther_r20 schreef:

je in mijn ogen ook. eigenlijk is het heel makkelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:57

Ik vraag me dan af waarom dat kind achter 't paard stond? Of mocht 't paard gek zijn gaan doen ze niet snel wegrende? :oo

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:58

sporter schreef:
Marjoow schreef:
Lastige zaak zeg!

Dat soort bordjes daar kun je er 100 van ophangen dat veranderd helemaal niks.

op de ingangsdeur 4 dan ben je toch al klaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:02

wat maakt het die ouders uit wie de schade betaald? Dat maakt toch niet uit? Dus waarom maken hun zich er zo druk over dat de eigenaar het betaald?

Verder vind ik het erg logisch dat de manege verantwoordelijk is. Hun lieten dat kind toe.. Hun hadden dat paard in training.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:03

Die bordjes hebben gewoon geen zin. In feite kun je ze net zo goed niet ophangen, de eigenaar van de voorziening blijft gewoon aansprakelijk. Met of zonder bordje.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:03

Esther_r20 schreef:

dat vind ik ook. maar inderdaad wat je zegt, zo zal het wel niet werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:04

in mijn ogen zou inderdaad de manege verantwoordelijk zijn, vind dat dan ook een logische uitspraak.
Zij hebben het paard in training, eigenaar heeft het dier dus uit handen gegeven. Dus manege is aansprakelijk.
Daarnaast snap ik een manege niet om een jong meisje binnen te vragen bij een paard dat niet van hen is...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:05

carolalisa schreef:
Esther_r20 schreef:

dat vind ik ook. maar inderdaad wat je zegt, zo zal het wel niet werken.

Nee, want omdat het een werknemer is van de manege is de werkgever (manege) aansprakelijk.