Verwaarloosde paarden gevonden in Sint-Job-in-'t-Goor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Verwaarloosde paarden gevonden in Sint-Job-in-'t-Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 07:52

BRECHT - In Sint-Job-in-'t-Goor is paardenverwaarlozing vastgesteld door Hach Dierenbescherming Paardenwelzijn. Dierenwelzijn is op de hoogte gebracht.

Moniek Bartels van Help and Care Horses (Hach) ging maandag een kijkje nemen bij de paarden. Ze trof drie dieren aan, waarvan er twee slecht aan toe zijn.

‘De situatie is werkelijk schrijnend. Ik heb een gesprek gehad met de eigenaar en de veearts zou al enkele keren geweest zijn. Volgens hem zien de dieren er goed uit en hij beweert dat de paarden de nodige zorg krijgen, maar dat ze niet willen eten. Het probleem is dat de paarden op een zandveld staan en pogingen doen om aan het gras buiten de draad te geraken om zich te voeden. Een van de paarden is echt vel over been. Als er niets gebeurt, dan leeft het geen twee weken meer. De dieren zijn ziek. We zijn echt geschrokken.'

Een van de drie paarden zou het redelijk goed stellen. Het uitgemergelde bruine paard zou 34 jaar zijn, maar volgens Bartels toont het gebit aan dat de leeftijd niet klopt. Het witte paard heeft dan weer een versteende klier. Ook over de stallen is Hach niet te spreken. ‘De stallen zijn voorzien van uitwerpselen met zand. Het is volgens de eigenaar niet nodig om de stallen waar de paarden toegang tot hebben fatsoenlijk te voorzien van strooisel omdat ze toch buiten blijven. Alles bij elkaar vond ik het een vreemde situatie', zegt Moniek Bartels.

De federale overheidsdienst Dierenwelzijn werd ingeschakeld en zal nog deze week ter plaatse gaan. ‘We moeten eerst de eigenaar kennen en dan nagaan of de paarden geregistreerd zijn', horen we bij Dierenwelzijn in Brussel. ‘Normaal gezien zullen onze mensen deze week een bezoekje brengen. Over een van de paarden zijn er twijfels over de leeftijd en dat zullen we ook nagaan.'

http://www.hach-paardenwelzijn-inspectiedienst.com

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=IP39MOCU

Foto's van de paarden via de HACH site:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lusitano

Re: Verwaarloosde paarden gevonden in Sint-Job-in-'t-Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:02

Jeetje.....
Nu heb ik vaker oude paarden gezien die er niet florisant uit zien en niet meer willen aankomen.
Dit ziet er toch wel uit als een gebrek aan voedsel, en dan wel op gras uitkijken maar er niet bij kunnen! Dat is eigenlijk nog het ergste aan mishandeling. Dat het altijd binnen handberijk was...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:05

Joh, bekende naam...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:23

En hoe lang gaat het deze keer duren voordat Moniek weer op bokt verschijnt om geld en veren te verzamelen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:27

Die foto`s zien dr inderdaat niet zo best uit.....maar wie is mw Bartels om daar wat van te zeggen.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:06

Zij is de dame van Hach, er is deze week een artikel verschenen in Dag Allemaal over het paardenasiel van de Hach.
Laat mij niet uit over ja of neen, heb geen commentaar.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:18

Ik mag hopen dat die stumpers niet verkast gaan worden naar de accommodatie van de HACH....
Daar worden ze niet beter van....
Oudjes verkassen is tenslotte nooit goed plan......
Help ze maar op hun eigen stekkie!!!

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:37

gezellig weer op bokt. wat erg dat die paarden er zo aan toe zijn. ze zien er vreselijk uit!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:38

Citaat:
De federale overheidsdienst Dierenwelzijn werd ingeschakeld en zal nog deze week ter plaatse gaan. ‘We moeten eerst de eigenaar kennen en dan nagaan of de paarden geregistreerd zijn', horen we bij Dierenwelzijn in Brussel. ‘Normaal gezien zullen onze mensen deze week een bezoekje brengen. Over een van de paarden zijn er twijfels over de leeftijd en dat zullen we ook nagaan.'

Wat is de reden dat er negatieve berichten ivm HACH of mevr.Bartels worden neergezet? terwijl er ook een bericht staat van Dierenwelzijn in Brussel?
Geen idee wat het "verleden" is ivm HACH of mevr. Bartels, als ik het zo uit de posts lees, maar het lijkt mij, en dat is mijn mening, dat het geen toevoeging is op dit topic. Die ook nog eens gaat, zoals deze moment foto's weergeven, over paarden die hoogst waarschijnlijk absoluut niet op de juiste manier verzorgt worden en niet de verzorging krijgen die zij verdienen.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar een vervolg bericht en wat Dierenwelzijn heeft ondervonden. En ik hoop dat deze paarden heel snel wel de verzorging en voeding krijgen die zij nodig hebben, want ze zien er verschrikkelijk uit ;(

Larabello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:43

De FOD is er nu sterk mee bezig!
Bedankt om uw mening te uiten!! Nu wij uit de HACH hopen ook dat de paarden goed terecht komen al is dat nu bij mevrouw Bartels of in een andere instantie als ze daar maar weg zijn en een goede toekomst kunnen tegemoet kijken!

JuravelOX schreef:
Citaat:

Wat is de reden dat er negatieve berichten ivm HACH of mevr.Bartels worden neergezet? terwijl er ook een bericht staat van Dierenwelzijn in Brussel?
Geen idee wat het "verleden" is ivm HACH of mevr. Bartels, als ik het zo uit de posts lees, maar het lijkt mij, en dat is mijn mening, dat het geen toevoeging is op dit topic. Die ook nog eens gaat, zoals deze moment foto's weergeven, over paarden die hoogst waarschijnlijk absoluut niet op de juiste manier verzorgt worden en niet de verzorging krijgen die zij verdienen.
Ik ben in ieder geval benieuwd naar een vervolg bericht en wat Dierenwelzijn heeft ondervonden. En ik hoop dat deze paarden heel snel wel de verzorging en voeding krijgen die zij nodig hebben, want ze zien er verschrikkelijk uit ;(

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:45

omg schrik me het apen zuur.....dat dit nog steeds kan niet te geloven wat hebben mijn paardjes het dan goed pffffffffff

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:46

zullen we even ontopic blijven? ik vind het ook niet kunnen. + dat je wel wat op je taalgebruik mag letten larabello! ieder zijn eigen mening toch? en dat van de achtergrond... waar slaat het op? dat heeft toch niets te maken met dit verhaal! maar goed, ik ga nu zelf ook offtopic dus ga er niet meer op in.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:47

Ik voel me absoluut niet aangesproken daar ik niet geroddeld heb.. Echter sta ik er wel verbaasd van dat een paard wat letterlijk van de slacht gered zonder papieren vervolgens doodleuk voor de fok ingezet wordt. Je zou je kunnen afvragen of je op die manier niet bezig ben met simpel vermeerderen in plaats van fokken en wat voor toekomst zo een fokproduct heeft.

Overigens kwam ik op het forum bij onze zuiderburen een bericht tegen van vorig jaar waar een oproep staat voor hulp. Daar staat letterlijk in:

bokt.be schreef:
De Manege waar wij rijden en die zich onbezoldigd inzet voor de opvang van verwaarloosde en mishandelde paarden dreigt de deuren te moeten sluiten.
Alle paarden waar wij mee rijden zijn paarden die gered zijn door deze lieve dame!
Ze hebben via de H.A.C.H. een tweede kans gekregen in het leven.
Ze zijn op een diervriendelijke manier terug gerehabiliteerd om terug met kinderen en volwassenen te werken.

Ik vind het wel vreemd dat deze geredde paarden vervolgens ingezet worden voor manege werk en er zo aan hun verdiend wordt. Ik persoonlijk zou ook vraagtekens plaatsen bij een manege die kennelijk draait op gerehabiliteerde paarden en paarden die voor de slacht weg gegaan zijn.

Wellicht is dit de moeite waard om toe te lichten hoe het mogelijk is dat "geredde" paarden vervolgens ingezet worden voor persoonlijke inkomsten?
Laatst bijgewerkt door manic op 04-05-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:49

pfff moniek weer sjonge jonge jonge .
kapt ze nou nooit eens met dat geklets.
ik hoop maar dat deze dieren bij een echte organisatie terecht komen .

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:55

Rascha schreef:
Ik mag hopen dat die stumpers niet verkast gaan worden naar de accommodatie van de HACH....
Daar worden ze niet beter van....
Oudjes verkassen is tenslotte nooit goed plan......
Help ze maar op hun eigen stekkie!!!

ik stem op jou!!! _/-\o_

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:56

Gaat weer lekker hier.

Of het zin heeft omzelf te reagere?, geen idee.... Al jaren knok ik tegen botte koppen.
Waarom zou een paard/pony wat hier ondergebracht wordt, hersteld is, niet meer bereden mogen worden?
Waarom mag zo'n dier geen 3 uur per week een kind op de rug?

En nee, onze manege draait niet enkel met dit soort paarden. Wat een onzin weer.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:57

Misschien is het een goed idee om gewoon ON-topic te blijven? Het zou jammer zijn als dit topic vanwege blijkbaar wel een " verleden" van iemand of instantie word gesloten.....

Nogmaals:
Citaat:

Is het niet verstandig "vetes", "ruzies" of wat het dan ook moge zijn.. out side dit topic te houden??? Er zullen hier misschien wel mensen zijn die wel benieuwd zijn naar afloop van deze zaak en hoe het verdere verloop met de paarden zal zijn.....

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:57

potverdikkie schreef:
Gaat weer lekker hier.

Of het zin heeft omzelf te reagere?, geen idee.... Al jaren knok ik tegen botte koppen.
Waarom zou een paard/pony wat hier ondergebracht wordt, hersteld is, niet meer bereden mogen worden?
Waarom mag zo'n dier geen 3 uur per week een kind op de rug?

En nee, onze manege draait niet enkel met dit soort paarden. Wat een onzin weer.

Hebben we hier wél met DE Moniek te maken?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:58

jup dat is de moniek ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

sterkte....vooral voor de paarden

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

Weet iemand wat 'een versteende klier' is?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:03

Niks geen persoonlijke vete... ik ken deze persoon niet eens. Ik sta er alleen verbaasd van dat de paarden die door HACH/FOD gered worden kennelijk vervolgens doodleuk ingezet worden voor manegelessen waar de uitbater van de stiching dus vervolgens persoonlijk aan verdient. Dan vraag je je toch af aan wie je je donatie nou eigenlijk maakt.

En ik vind het echt not done dat Canjer commercieel uitgebaat wordt als dekhengst. Maar ja, wie ben ik...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:05

manic schreef:
Niks geen persoonlijke vete... ik ken deze persoon niet eens. Ik sta er alleen verbaasd van dat de paarden die door HACH/FOD gered worden kennelijk vervolgens doodleuk ingezet worden voor manegelessen waar de uitbater van de stiching dus vervolgens persoonlijk aan verdient. Dan vraag je je toch af aan wie je je donatie nou eigenlijk maakt.

En ik vind het echt not done dat Canjer commercieel uitgebaat wordt als dekhengst. Maar ja, wie ben ik...

kijk, jij slaat de spijker recht op zn kop!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:06

Ja, dit ben ik indd. En nee, de anderen ben ik niet. Maar ik begrijp dat het moeilijk is om de waarheid te horen van mensen die bij me gestald staan, mij en de paarden dagelijks zien. Helemaal als dit anders is dan wat er gedacht wordt.

Maar goed, ik hoop dat het voor deze paarden goed afloopt. De Fod is er nu verder mee bezig.

Larabello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:08

ik terg en verneder niemand maar die roddels over moniek moeten nu eenmaal stoppen wat als moniek nu niet moniek was, wat als de HACH niet van moniek hebben jullie derden dan nog zo van die commentaar!

ik ben 22 jaar oud en ben in de paardenwereld geboren! jaren ervaring van over de wereld heeft mij geleerd dat er maar één ding belangrijk is en dat is het welzijn van de dieren en in mn nauwe de paarden! Al is dat nu bij de HACH, TOHL of een andere instantie maakt mij niet uit! Elk levend wezen verdiend een waardig leven met waardige verzorging.

Het enige wat ik vraag is STOP die roddels, geloof je de HACH niet kom gerust ten alle tijde langs op de locatie en zeg dan je mening in het gezicht van de persoon zelf en niet via dit kinderachtige internet zonder gezicht en identiteit!