Rechtszaak rond vermist sperma van Carthago begonnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rechtszaak rond vermist sperma van Carthago begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:45

Nieuwredactie / www.dw-world.de

Vandaag is de rechtszaak begonnen rond het sperma van de voormalige topspringpaard Carthago. Een paardenfokker klaagt namelijk een veterinair aan voor het luttele bedrag van 60.000 euro omdat hij het sperma niet kon leveren.

Het was de droom van de Duitse fokker om zijn merries te kunnen insemineren met het dure sperma van Carthago. Maar het werd een nachtmerrie toen er iets ontzettend mis ging. Het sperma raakte namelijk zoek en er werd gevreesd dat het gestolen was. De fokker wil nu 60.000 euro van de veterinair ontvangen voor de 20 vermiste rietjes met sperma van de Holsteinerhengst.

Carthago was jarenlang een van de beste springhengsten ter wereld. Hij was succesvol tijdens een groot aantal internationale wedstrijden, onder andere de Olympische Spelen van 1996 en 2000.

De zaak gaat terug naar 1997, toen de fokker sperma kocht van Carthago om zijn 2 merries te insemineren. De fokker claimt dat na de inseminatie nog 20 rietjes van het genetische materiaal over waren, maar de veterinair zou deze nooit hebben geleverd. De veterinair ontkent dat er sperma vermist is geraakt.

De advocaten van de fokker en de veterinair wisten niet tot een schikking te komen. Daarom moet de rechtbank vandaag uitwijzen of getuigen nog iets kunnen bijdragen aan deze zaak.

"In theorie is het mogelijk om sperma van een dekhengst te stelen, maar het is bijna onmogelijk om het te gebruiken," aldus Horst Dieter Beyer, een fokker van volbloed renpaarden.

"Alle paarden in de ren- of springsport hebben registratiepapieren. Wanneer er sperma zou worden gestolen van een tophengst als Carthago, dan zouden de dieven het spul kunnen gebruiken om hun eigen merries ermee te insemineren. De veulens zouden alleen nooit geregistreerd kunnen worden."

"Een normale spermalozing van een hengst zou kunnen zorgen voor genoeg sperma om 40 merries te insemineren. De gemiddelde prijs voor sperma van een goede Holsteinerhengst ligt al gauw rond de 3000 euro per rietje. Er gaat dus heel wat geld in om."

"In theorie zou men een goedkope hengst kunnen kopen, het sperma van de tophengst kunnen gebruiken om de merries te insemineren, papieren verwisselen en doen alsof de veulens van de goedkope hengst afkomstig zijn. Maar vroeg of laat komen er altijd bloedtesten bij kijken en dan kom je er niet meer mee weg."

fokfanaat

Re: Rechtszaak rond vermist sperma van Carthago begonnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:46

3000 per rietje, das wel heel veel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:49

fokfanaat schreef:

Dat vind ik nogal meevallen hoor, voor een tophengst. Zeker als je nagaat hoeveel dekgeld ze voor zo'n dier vragen.

Ik krijg er wel een naar gevoel bij hoor... Zomaar 20 rietjes weg, dat is nogal wat... Vraag me af waar die zijn gebleven. Ook erg naar voor de fokker die het wou gebruiken... De nachtmerrie van iedere fokker...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:51

Wat ik dan niet helemaal snap: meer dan 20 rietjes voor 2 merries? :o?
Had die fokker dan gelijk een hele partij besteld om in te vriezen voor andere paarden of een volgend seizoen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:53

MLoeser schreef:
fokfanaat schreef:

Dat vind ik nogal meevallen hoor, voor een tophengst. Zeker als je nagaat hoeveel dekgeld ze voor zo'n dier vragen..

ze noemen dat als gemiddelde prijs voor een goede holsteiner hengst, en met een rietje ben je er nog niet. lijtk me heel hoog ingeschat

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:02

Cayenne schreef:
Had die fokker dan gelijk een hele partij besteld om in te vriezen voor andere paarden of een volgend seizoen?

Ook mijn idee.
Met 3 rietjes per merrie heb je normaal gesproken meer dan genoeg.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:20

1 kwakje was genoeg voor 40 rietjes........20 rietjes zou dus best kunnen voor 2 merries is maar 1 kwakje

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:21

annastasia schreef:
Cayenne schreef:

Ook mijn idee.
Met 3 rietjes per merrie heb je normaal gesproken meer dan genoeg.

Tenzij het zulke goede merries waren dat hij met draagmoeders wilde werken, dan kunnen die 20 rietjes wel allemaal opraken. Sowieso ook als er meerdere jaren achter elkaar gedekt zou worden... Vind 20 niet zo heel veel.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:22

Er raakt wel eens wat zoek bij bijvoorbeeld de koeriers... de keten is nooit helemaal waterdicht.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:23

wat betekend een rietje zoals hier gezegt word 20 rietjes

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 16:23

Maar het sperma werd bewaard door de DA, dus het was al aanwezig.
Pas toen de fokker de 20 andere rietjes ook in eigen bezit wilde hebben, bleek de DA ze niet meer te hebben.
Dus in dit geval ligt de schuld niet bij een koerier.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:32

h
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:34

Sjors493 schreef:
wat betekend een rietje zoals hier gezegt word 20 rietjes

Zoals al gezegd wordt, een kwakje levert genoeg op om meerdere merries te kunnen bedienen. Het kwakje wodt dus verdeeld en verdund, dat gaat in een soort van rietje, vandaar de naam rietjes!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:41

Het gaat in dit geval om diepvries sperma, 1 kwakje word verdund met speciale verdunner, vervolgens wordt dit verdeeld over een aantal rietjes, normaal gesproken 2ml per rietje en deze worden bevroren en in stikstof bewaard. Als een fokker diepvries sprema besteld voor 1 merrie moet hij minimaal 600tnb krijgen per portie, afhankelijk van de kwaliteit van het sperma kan dit betekenen dat om 600tnb (totaal normaal bewegende zaadcellen) te krijgen je 3 tot... rietjes nodig hebt per portie. Als fokker zijnde en wanneer je bijvoorbeeld weet dat je een erg vruchtbare merrie hebt kan je er voor kiezen om maar 1 of 2 rietjes van de portie te gebruiken voor 1 inseminatie. Als je dan geluk hebt is de merrie drachtig op maar een halve portie of soms zelfs minder. Wat wil zeggen dat je door 1x dekgeld te betalen je meerdere veulens kunt kweken.

On topic is het een erg jammer zaak dat er rietjes van een zo'n kostbare hengst verloren zijn gegaan, 3000e voor 1 rietje is geen normaal bedrag maar voor een hengst als Carthago waar nog steeds veel vraag naar is maar weinige sperma meer van is kan ik begrijpen dat er zo'n bedrag op geplakt word.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:44

Bij 1 dekking gaan er meestal meerdere 'rietjes in (2of3) en misschien moet ze na 2dagen overgedekt worden etc.
Dus ik vind 3000,- per rietje behoorlijk... Ook voor 'zo'n' "top" hengst

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:46

Eens je met diepvriessperma begint, ga je insemineren op de eisprong. "Een keer overdekken" na 2 dagen is dus zo goed als uitgesloten.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 06:41

Voor een hele goede hengst is de prijs per rietje als je ze los koopt ongeveer 500 euro... ( denk aan een Berlin, Mr Blue etc) 3000 euro is dus gewoon dikke onzin of meneer is flink voor het lapje gehouden ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:44

Vind het zo wieso een onzin verhaal, volgens mij gaat het de man niet om het sperma maar wil hij gewoon geld zien

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:22

Romy18 schreef:
Wat wil zeggen dat je door 1x dekgeld te betalen je meerdere veulens kunt kweken.

On topic is het een erg jammer zaak dat er rietjes van een zo'n kostbare hengst verloren zijn gegaan, 3000e voor 1 rietje is geen normaal bedrag maar voor een hengst als Carthago waar nog steeds veel vraag naar is maar weinige sperma meer van is kan ik begrijpen dat er zo'n bedrag op geplakt word.

Maar je krijgt alleen maar de papieren bij de merries/ veulens combi waar de rietjes voor zijn aangeschaft, dus stel dat je 20 rietjes voor 2 merries zou krijgen ( wat rijkelijk veel is) dan kan je niet zomaar merries 3,4,5 daar ook mee insemineren maar moet je per merrie dekgeld betalen als je het veulen geregistreerd wil zien; anders heb je dus een papierloos veulen.

Wij leveren van onze hengsten gewoonlijk 1 of 2 rietjes ( gekoeld) per inseminatie, maar stel dat er 1 rietje overblijft dan kan een andere merrie daar wel mee geinsemineerd worden maar het veulen wat daar uitkomt is bij ons niet bekent en zal dus papierloos zijn omdat daar geen dekbewijs voor wordt afgegeven. Behalve als er dekgeld betaald wordt!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:03

ElCid schreef:
Romy18 schreef:
Wat wil zeggen dat je door 1x dekgeld te betalen je meerdere veulens kunt kweken.

Maar je krijgt alleen maar de papieren bij de merries/ veulens combi waar de rietjes voor zijn aangeschaft, dus stel dat je 20 rietjes voor 2 merries zou krijgen ( wat rijkelijk veel is) dan kan je niet zomaar merries 3,4,5 daar ook mee insemineren maar moet je per merrie dekgeld betalen als je het veulen geregistreerd wil zien; anders heb je dus een papierloos veulen.

Wij leveren van onze hengsten gewoonlijk 1 of 2 rietjes ( gekoeld) per inseminatie, maar stel dat er 1 rietje overblijft dan kan een andere merrie daar wel mee geinsemineerd worden maar het veulen wat daar uitkomt is bij ons niet bekent en zal dus papierloos zijn omdat daar geen dekbewijs voor wordt afgegeven. Behalve als er dekgeld betaald wordt!

Dit is niet helemaal waar, Verschilt per hengst/hengstenhouder.
Ik dek dit jaar met Rousseau, ik heb 8 rietjes. Als ik daar 8 merries mee drachtig krijg, krijg ik 8 geregistreerde veulens!
Dus het is niet zo dat je dan papierloze veulens krijgt. Dat is bij diepvries wel vaker zo geregeld.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:18

nog even over die rietjes: dat was gisteren ook bij Spoorloos. Daar zag je allemaal van die rietjes, weet niet of jullie het gezien hebben?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:38

dots83 schreef:
Voor een hele goede hengst is de prijs per rietje als je ze los koopt ongeveer 500 euro... ( denk aan een Berlin, Mr Blue etc) 3000 euro is dus gewoon dikke onzin of meneer is flink voor het lapje gehouden ;)

nou zooo overdreven is het niet ..denk ook niet dat je voor 500 € één rietje van Mr Blue kan kopen
Voor Diamant betaal je bvb 1000 per rietje ..voor Quidam de revel nog meer ..voor Cornet obolensky is het ook rond de 1200 € ..
hij zegt ook niet dat ie 3000€ betaald heeft per rietjes wel dat ze hem dat waard zijn nu ..en daar heeft ie gelijk in ..denk dat nog heel veel fokkers een dikke prijs zouden betalen voor Carthago rietjes ..
helaas was het sperma van slechte kwaliteit en met één rietje insimineren van Carthago is een beetje zoals de loterij
dus ik kan goed begrijpen dat die beste man zoveel schadevergoeding vraagt voor zijn verdwenen 20 rietjes ..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:42

besita schreef:
dus ik kan goed begrijpen dat die beste man zoveel schadevergoeding vraagt voor zijn verdwenen 20 rietjes ..

Nou iki vind dat hij er in ieder geval rijkelijk laat mee is voordat hij het sperma mist.
Ik denk dus dat hij gewoon op geld uit is

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:50

juliomariner schreef:
besita schreef:

Nou iki vind dat hij er in ieder geval rijkelijk laat mee is voordat hij het sperma mist.
Ik denk dus dat hij gewoon op geld uit is

waarom dan ?? Er zijn zoveel fokkers die hun diepvries rietjes bij de HH / inseminatie station laten ...niet elke kleine /grote fokker heeft namelijk een stikstof container tot zijn beschikking ..ik ken ook mensen die nog een pak rietjes in hun bezit hebben van de hengsten van het Holsteiner verband ( en die nu dus niet meer beschikbaar zijn voor veel fokkers ) en wees gerust , dat noem ik goud in de container ..die mensen gaan daar heel spaarzaam mee om .
Bovendien was dat vroeger heel anders ..voor de prijs van één dek kreeg je 24 tot 48 rietjes toegestuurd ( Quidam de revel / Diamant de semilly ) en normaal hoor je de rietjes die je niet gebruikt hebt terug te sturen naar de HH éénmaal je merrie drachtig was ..( of je diende bij elke volgende drachtige merrie 800 € bij te betalen ..maar de sjoemelende buitenlanders ( vooral Belgen !! ) hadden snel door dat er een lukratieve handel kon ontstaan met de overgebleven rietjes want met goede kwaliteit sperma kregen ze merries drachtig met één rietje
vandaar dat bvb de fransen geen grote porties meer verzenden en dat het meer en meer gaat X bedrag per insiminatie

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:23

Ik vind het vreemd dat ze het pas naar 11 jaar missen that;'s all