Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fokfanaat schreef:3000 per rietje, das wel heel veel.
MLoeser schreef:fokfanaat schreef:3000 per rietje, das wel heel veel.
Dat vind ik nogal meevallen hoor, voor een tophengst. Zeker als je nagaat hoeveel dekgeld ze voor zo'n dier vragen..
annastasia schreef:Cayenne schreef:Wat ik dan niet helemaal snap: meer dan 20 rietjes voor 2 merries?![]()
Had die fokker dan gelijk een hele partij besteld om in te vriezen voor andere paarden of een volgend seizoen?
Ook mijn idee.
Met 3 rietjes per merrie heb je normaal gesproken meer dan genoeg.
Romy18 schreef:Wat wil zeggen dat je door 1x dekgeld te betalen je meerdere veulens kunt kweken.
On topic is het een erg jammer zaak dat er rietjes van een zo'n kostbare hengst verloren zijn gegaan, 3000e voor 1 rietje is geen normaal bedrag maar voor een hengst als Carthago waar nog steeds veel vraag naar is maar weinige sperma meer van is kan ik begrijpen dat er zo'n bedrag op geplakt word.
ElCid schreef:Romy18 schreef:Wat wil zeggen dat je door 1x dekgeld te betalen je meerdere veulens kunt kweken.
On topic is het een erg jammer zaak dat er rietjes van een zo'n kostbare hengst verloren zijn gegaan, 3000e voor 1 rietje is geen normaal bedrag maar voor een hengst als Carthago waar nog steeds veel vraag naar is maar weinige sperma meer van is kan ik begrijpen dat er zo'n bedrag op geplakt word.
Maar je krijgt alleen maar de papieren bij de merries/ veulens combi waar de rietjes voor zijn aangeschaft, dus stel dat je 20 rietjes voor 2 merries zou krijgen ( wat rijkelijk veel is) dan kan je niet zomaar merries 3,4,5 daar ook mee insemineren maar moet je per merrie dekgeld betalen als je het veulen geregistreerd wil zien; anders heb je dus een papierloos veulen.
Wij leveren van onze hengsten gewoonlijk 1 of 2 rietjes ( gekoeld) per inseminatie, maar stel dat er 1 rietje overblijft dan kan een andere merrie daar wel mee geinsemineerd worden maar het veulen wat daar uitkomt is bij ons niet bekent en zal dus papierloos zijn omdat daar geen dekbewijs voor wordt afgegeven. Behalve als er dekgeld betaald wordt!
dots83 schreef:Voor een hele goede hengst is de prijs per rietje als je ze los koopt ongeveer 500 euro... ( denk aan een Berlin, Mr Blue etc) 3000 euro is dus gewoon dikke onzin of meneer is flink voor het lapje gehouden
juliomariner schreef:besita schreef:dus ik kan goed begrijpen dat die beste man zoveel schadevergoeding vraagt voor zijn verdwenen 20 rietjes ..
Nou iki vind dat hij er in ieder geval rijkelijk laat mee is voordat hij het sperma mist.
Ik denk dus dat hij gewoon op geld uit is