Rieky Young ook met nieuw paard de beste in Vorstenbosch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rieky Young ook met nieuw paard de beste in Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 07:43

http://www.knhs.nl

Rieky Young was met haar nieuwe paard Brady Chex de beste tijdens de internationale reiningwedstrijd in Vorstenbosch. Dit CRI1* was voor bondscoach Caspar de Jonge een observatiewedstrijd richting het EK, eind juli in Oostenrijk.

Een land moet twee internationale wedstrijden per jaar organiseren in de betreffende discipline. Dat is een van de eisen die de FEI stelt om deelnemers naar internationale kampioenschappen af te mogen vaardigen. In Oirschot werd vorig jaar een internationale reiningwedstrijd georganiseerd, maar een dit voorjaar geprogrammeerde wedstrijd werd afgelast om financiële redenen. Stal Burgmeijer en Arthur’s Westernstore sprongen in het ontstane gat en organiseerden in Vorstenbosch een CRI1*. Daarmee werd voorkomen dat Nederland dit jaar geen westernruiters naar het EK reining kan sturen. De wedstrijd werd op korte termijn op de internationale kalender ingepland en viel daardoor samen met een CRI in Duitsland, waardoor de buitenlandse deelname tot één Belg beperkt bleef.

De wedstrijd was voor bondscoach Caspar de Jonge een observatiewedstrijd. Bij de junioren kwamen vier combinaties aan de start en bij de young riders twee. De seniorenrubriek was met veertien deelnemers goed bezet. Rieky Young was daarin de beste met Brady Chex (v. Buenonic Chex x Gallo del Cielo). Na de verkoop van Burnt Starlight is deze zesjarige donkergoud palomino haar nieuwe troef. ‘Met Burnt heb ik veel gewonnen, maar ik was aan een nieuwe uitdaging toe. Dat speelde vorig jaar ook mee bij de verkoop’, vertelde Rieky na afloop van de wedstrijd. ‘Ik denk dat Brady Chex het betere paard wordt, hij heeft nog meer power dan Burnt en kan plussen op alle onderdelen. Het loopt op zich al goed, maar ik ben nog niet waar ik wil zijn. We moeten samen nog iets meer een team worden.’

Daarmee was bondscoach Caspar de Jonge het eens. ‘Ik ga er van uit dat Rieky naar het EK gaat’, voegde hij er aan toe. Lia Freriks is met Broadaniac Jac een al langer bestaande combinatie en scoorde een half puntje minder dan Young. Wendy van Osch met Mr Ali Bo Sun en Jurgen Pouls met Taris Joe werden gedeeld derde. ‘Dat zijn allebei nieuwe combinaties waar muziek in zit’, vond de De Jonge, maar hij deed geen uitspraken over mogelijke teamkandidaten. ‘We moeten even kijken hoe de verschillende combinaties zich ontwikkelen.’ Anky van Grunsven (Erp), vorig jaar WK deelneemster, werd tiende met Whizashingwalla BB. Anky begon goed, maar in het tweede gedeelte van de proef werd haar paard wat sterk.

Opvallende deelnemer in dit veld was RTL GP presentator Allard Kalff. Hij werd 13e met Hilda’s Smart Chic, het paard waarmee ook Anky haar reiningcarrière begon. Het niet herstellen van een overkruiste galop kostte hem veel punten. ‘Ik ben een jaar geleden begonnen met paardrijden en heb veel plezier in het westernrijden. Trainen is leuk, maar op een wedstrijd leer je waar je aan moet werken. Gelukkig zit er progressie in.’

Bondscoach De Jonge wilde de junioren en young riders ook graag aan het werk zien op deze wedstrijd, zonder er meteen consequenties aan te verbinden richting EK. ‘De vier deelnemende junioren lieten nette scores zien. De twee young riders hebben allebei nog wat huiswerk te maken. Op dit moment hebben we meer junioren dan young riders. Maar voor allemaal geldt dat ze moeten voldoen aan de kaderscores willen we teams samen kunnen stellen. In juni maak ik de balans op en kijken we verder.’

Uitslagen:

Senioren:
1. Rieky Young (Vorstenbosch) Brady Chex 72,5;
2. Lia Freriks (Zaandam) Broadaniac Jac 72;
3. (ex aequo) Wendy van Osch (Venhorst) Mr Ali Bo Sun en Jurgen Pouls (Graethem) Taris Joe 70,5;
5. (ex aequo) Roel van Dijk (Beets) A Shining Sensation en Willem Loomans (Eindhoven) Whiz Me Luck 69,5.

Young Riders:
1. Larissa Klaassen (Hoogeloon) Brim Hats Benz 69;
2. Mariska Hak (Dussen) Topsail Ricochet 67,5.

Junioren:
1. Alissa Leloux (Bennebroek) Little Smart Jameen 70 pnt;
2. Liza Groot-Severt (Ruurlo) Expresso By Starlite 69,5;
3. Famke Algera (Gouda) BQ Fancy Starlet 68;
4. Sharon de Groot (Haaksbergen) Conquistador Sis 66.

vlooike

Re: Rieky Young ook met nieuw paard de beste in Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:47

Het zegt wel iets over het westernnivo in Nederland als Allard kalff na slechts 1 jaar paardrijden al 13de kan worden op een (internationale) wedstrijd. Dat had hem in het springen of de dressuur niet gelukt.
Chappeau voor Riekie!

oklahoma1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:57

Wat is dat voor belachelijke opmerking?
Allard was hiermee laatste, er waren enkel zo weinig deelnemers. Of één na laatste, na een diskwalificatie van een ander.

Internationaal was deze wedstrijd helemaal niet te noemen, er was geen een internationale deelnemer!
De standaard nrha show in Holland heeft veel meer internationale deelname.

De meerderheid van de Nederlandse topruiters komen gewoon niet naar cri's, het is gewoon niet interessant voor ze. Zij starten liever de veel grotere nrha shows, waar ook veel meer geld te winnen is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:45

vlooike schreef:
Het zegt wel iets over het westernnivo in Nederland als Allard kalff na slechts 1 jaar paardrijden al 13de kan worden op een (internationale) wedstrijd.
Of over zijn rijtalent. ;) Vind het wel lef hebben als je als beginnend ruiter (ik neem aan dat hij hiervoor geen paardrijcarrierre heeft gehad) aan zo'n wedstrijd mee durft te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:48

ach tja, een goed paard onder je kont geschoven krijgen scheelt wel de helft.
Ik krijg een beetje nare smaak in mn mond van t westernrijden op t moment. Het schijnt meer om de bekende personen te gaan (anky, allard) dan om de sport

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:03

Leuk! weer lekker wat media aandacht erbij.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:05

stef schreef:
Ik krijg een beetje nare smaak in mn mond van t westernrijden op t moment. Het schijnt meer om de bekende personen te gaan (anky, allard) dan om de sport

Denk juist anders om, met hun bekendheid de western naar een breder publiek trekken.
In alle andere disciplines worden ook 'leer'paarden gebruikt :) Denk wel dat de western wereld aan het veranderen is, maar denk ook dat met meer bekendheid ook meer kennis de wereld over gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:08

stef schreef:

Is dat een wens vanuit de westernwereld, of de manier waarop de media (en de voorpagina van bokt) ermee om gaat?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:09

Ik denk dat alle bekendheid helemaal niet slecht is voor de sport.
Zolang de mensen geen onterechte punten krijgen enkel omdat ze bekend zijn, zie ik geen probleem.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:10

Beetje jammer dat die bekende mensen dan voor de reining kiezen. Western is zoveel meer dan reining.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:18

Beetje postief hoor. Western krijgt eindelijk wat aandacht, krijgt via Allard Kallf zelfs het imago van coole sport (en dat is, helaas, binnen de paardensport vrij zeldzaam). Ik vind echt niet wat we mogen klagen eigenlijk..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:46

Yviertje schreef:
Beetje jammer dat die bekende mensen dan voor de reining kiezen. Western is zoveel meer dan reining.

Als je reining toevallig leuk vindt, kies je daar toch voor? Dat je toevallig bekend bent en er zo mee in aanraking komt maakt niks uit.

Jammer dat het zo moet, want Rieky en Arthur hebben dus iets opgezet om nog een CRI te organiseren. Zou toch te gek zijn als we als Nederland achterblijven en iedereen maar moppert over hoe en wat. Niet elke Nederlander heeft dan gewenste niveau en dan vinden sommigen dat we maar niet int moeten gaan???? Een Rieky hoort er bijv zeker wel en nog een aantal. Als je niks doet, kom je nooit ergens!!!!!Leuk dat Allard rijdt. Als ik zelf zou starten en beter rijd heb ik geen last van hem, dus maak me daar echt niet druk om. Volgens mij is hij heel enthousiast en traint ervoor. Hij krijgt een goed paard onder zijn kont, nou prima. Er wordt ook niks gezegd over kinderen die van hun ouders een goed paard krijgen. Is ook prima, want jeugd kan het ook nog niet zelf bekostigen, paard, training, reizen. Toch heel fijn dat het bij sommige mensen kan, want de jeugd heb je ook nodig.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:55

Allard's paard is dan wel een goed paard,maar zeker geen makkelijke.Ik denk dat menig reiningruiter hier heel wat moeite zou hebben om met dat paard een 70 neer te zetten,incl mijzelf.Liever zou ik hem ook ene rustig,ouder leerpaard zien,zoals Tiny dat was.Maar ik vind het enorm knap dat hij het doet.Heeft mij 2 jaar gekost om een enigszins grote wedstrijd te durven rijden.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:31

stef schreef:

Ja het doet pijn als jaren hebt mee kunnen doen op minder dan het amateurnivo en er komen "plots" bekende nederlanders die je voorbij rijden met hun goed getrainde paarden. ^)
Maar is dit dan geen jaloezie wat om de hoek komt kijken?? Ipv dat men eens moet nadenken of deze sport wel een volwassen stautus kan krijgen wordt er weer eens danig gebokt #) tegen de bekende nederlanders die toch deze sport meer op de kaart hebben en zullen zetten. Wees blij hiermee dan hoeft misschien Arthur en Rieky (ook bekend maar ja ) niet alle zeilen bij te zetten om deze wedstrijd te organiseren om Nederland uberhaupt op de kaart te krijgen en houden.........

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:35

Ben het eens met Macke.

Misschien ben ik een beetje naïef als nog-net-geen-L5-ruitertje hoor... Maar ik ben heel blij met de aandacht die de westernsport nu krijgt! +:)+ Er is wel eens een discussie geweest over het type aandacht of dit nu wel of niet bijdraagt een een goed beeld van de sport. Maar persoonlijk ben ik van mening dat de sport bekender zou moeten worden onder de westernleken; mensen zonder verstand van de sport die dus niet zo goed kunnen zien of die rollback van Allard nu wel of niet goed was. En dan maakt het (bijna) niet uit hoe Allard rijdt. En om nivo gaat het mijn inziens ook niet:

Mij gaat het om het feit dat de sport bekender wordt, dit deze leukste en meest veelzijdige discipline gaat leven in de hoofden en harten van ruiters en we daardoor veel meer aanwas gaan krijgen! Hoe vaak wordt er nu al niet geklaagd over lege klasses tijdens de wedstrijden? Meer aanwas gaat mijn inziens (op termijn) leiden tot een hoger niveau in de sport. Geld speelt daarbij natuurlijk ook een grote rol. Hoe groter de sport wordt, hoe beter (financieel) haalbaar, meer sponsoren, meer wedstrijden, lagere kosten, etc etc. :j

Over dat gemopper over het niveau van een Anky of Allard; persoonlijk ben ik erg blij met hun bekendheid! Het enthousiasme van die twee gaat hopelijk erg aanstekelijk werken!
Dat zal 100x meer nieuwe westernruiters aantrekken dan dat negatieve gebok soms hier....... ;)

Enne; op een heel goed paard rij ik ook geen hele goede proef hoor :D Het gaat immers altijd om de combinatie.
PLus wat maakt het uit of Allard een wedstrijd in een hoge klasse rijdt of niet? Als je goed rijdt heb je er dus waarschijnlijk geen last van :=
Het blijft in mijn ogen super voor het bekender maken van de sport onder niet-westernruiters.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:39

er waren maar 13 deelnemers :+

vlooike schreef:
Het zegt wel iets over het westernnivo in Nederland als Allard kalff na slechts 1 jaar paardrijden al 13de kan worden op een (internationale) wedstrijd. Dat had hem in het springen of de dressuur niet gelukt.
Chappeau voor Riekie!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:55

Het is helemaal niet erg dat deze bekende mensen mee doen aan CRI's, alleen moeten we de CRI's dan wel even in het juiste kader plaatsen.

De CRI's betekenen op dit moment in de westernsport helemaal niks. Ze staan in de kinderschoenen en zijn in de verste verre niet te vergelijken met de CSI's etc. van de Engelse rijsport.
De meeste (en de echt goede) westernruiters starten alleen CRI wanneer ze daar toevallig een paard voor hebben en de tijd.

NRHA Derby's en Futurty's kan je vergelijken met CSI's etc. Dat is de Grand Prix van de Reining. En op die wedstrijden start geen enkele ruiter die deze CRI in Vorstenbosch heeft gereden.

Het niveau van de Nederlandse westernsport is dus helemaal niet zo bedroevend laag (het kan uiteraard velen malen beter), maar de waarde van de CRI is gewoon niet daar waar hij hoort te zijn. De top ruiters uit Nederland weigeren momenteel mee te rijden in de CRI's. 1. omdat de organisatie structuur niet helemaal juist is bij de KNHSRV en 2. omdat er veel belangrijkere wedstrijden zijn te verrijden.

Dus prima dat deze mensen hier starten en prima dat het wordt georganiseerd, maar hou wel in het achterhoofd bij je beoordeling van de westernsport dat de CRI's niet te vergelijken zijn met CSI's en ze in feite nog weinig voorstellen.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:37

Ik heb gisteren echt genoten van Rieky Young en Lia Freriks! :)
Het valt mij op dat de twee minst ervaren reining ruiters in mijn ogen de moeilijkste paarden rijden. Niet lullig bedoelt maar bij Anky zag het er echt uit als rollkur reining (zelfs bij het inrijden!) en bij de rundowns lijkt ze totaal de controle kwijt te zijn!
En ik hoop echt dat mensen (Rieky) dit paard hebben afgeraden voor Allard maar dat hij zelf te koppig was en dit paard toch heeft gekocht want dat kon ook echt niet! Ik vond het knap dat hij bleef zitten!
Echt ongelooflijk ik heb zoiets nog nooit gezien!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:00

Hij viel bijna om met z'n Hilda. Ik had mijn hart in mijn keel.. Gelukkig ging het goed!
Al kan zoiets altijd gebeuren. ;)
Zag ook een aantal combi's, noem geen namen, waarvan ik toch wel schrok. Jeetje zeg..
wat moest het gezien worden. En wat werd er toch op een lompe manier getraint!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:31

zijn er al filmpjes van beschikbaar?

kirsten19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:15

Ik zit deze ontwikkeling ook met gemengde gevoelens te volgen. :j
Natuurlijk ben ik blij met Anky en Allard en hun aandeel in de media aandacht die de western(reining)sport verdient. En ik gun het ze ook dat ze succesvol zijn, want ze lijken me heel sympathiek.
Aan de andere kant toch ook wel een beetje jaloers :# dat zij paarden tot hun beschikking krijgen die al goed getraind zijn en waar de vorige trainers/eigenaars wel 70+ scores mee hebben gehaald. En dat ik die kans niet heb wegens geld- en tijdgebrek |o .
We moeten ook niet vergeten dat er weinig deelnemers waren. Ik denk dat het niveau in Nederland best hoog is.
In ieder geval heel goed van Rieky! :)) En fijn dat zij ervoor hebben gezorgd dat er een cri in nederland is....
*stiekem hoop ik dat iemand mij zo'n paard /3 onder de kont schuift en traint....;-)*

En dan nog even een vraag: ik kan nergens vinden hoe de rest gescoord heeft. Weet iemand waar de uitslagen staan? Op western today staat dezelfde uitslag als hierboven.....

HowdyRowdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:11

Weet iemand hoe het gegaan is met give me a shot?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:12

vlooike schreef:
Chappeau voor Riekie!

als je de westernwereld zou kennen zou je deze opmerking niet maken.

internationale wedstrijd? er was niet 1 internationale deelnemer.
13e? er waren ook niet veel meer starters.

daarbij is cri in nederland (en eigenlijk heel de reining wereld) niet iets wat hoogste prio heeft en waar in nederland de meeste topruiters vriendelijk voor bedankt hebben.

waarom en hoe en wat is hier meermaals besproke dus ga ik niet weer oprakelen.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:33

give me a shot was gediskwalificeerd

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:57

Ik vindt deze publiciteit alleen maar goed. Heb allard een paar weken geleden zien rijden en idd dat paard is niet de makkelijkste maar wat er ook gebeurde hij had dikke lol en een big smile op zijn gezicht. Daarom zeg ik altijd heb lol met je knol.
En jammer dat give me a shot gedisqualificeerd was ik vindt het een gruwelijk mooi paard.