Dierenartsen krijgen meldcode voor dierenmishandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenartsen krijgen meldcode voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 14:59

http://www.anp.nl

Dierenartsen en veterinairen hebben een nieuwe meldcode om dierenmishandeling sneller te herkennen en te voorkomen. De code wijst hen de weg naar instanties die kunnen adviseren of ingrijpen. Dat heeft de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) vrijdag laten weten.

Het vroeg opmerken van dierenmishandeling is niet alleen belangrijk voor de dieren, maar ook voor het opsporen van andere vormen van huiselijk geweld. Er is een duidelijke relatie tussen deze twee vormen van geweld. In de code staat dat van de dierenartsen actief ingrijpen wordt verwacht als het welzijn van dieren in het geding is.

Het ministerie van EL&I (Landbouw) heeft de KNMvD en de faculteit Diergeneeskunde gesteund in het ontwikkelen van de meldcode.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:14

_/-\o_ Een erg goed initiatief. Ter voorkoming van heel veel leed, niet alleen dierenleed! Ik vraag me wel af tot in hoeverre de DAen dit ook oppakken..

Anoniem

Re: Dierenartsen krijgen meldcode voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:17

Alsof diegene waar het echte leed zit bij de DA komen...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:19

Asyaa schreef:

precies

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:20

Achja het begin is er nu,..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:19

Asyaa schreef:

Ach al zijn het misschien maar kleine stapjes.
Ik vind persoonlijk na mijn gevoel dat er steeds beter en meer aandacht aan word besteed tegen dat leed wat mishandeling heet.
we gaan de goede kant op :D

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:19

Riekie wat een leuke avater, ik had hier een muziekje opstaan en je avater ging precies op de maat mee :)

Laten we eerlijk zijn: iemand die zijn dier mishandeld, gaat meestal niet eens bij een dierenarts langs. Dus ik vraag me af in hoeverre dierenartsen hier iets aan hebben. Daarbij, dat bij dierenmishandeling vaak sprake is van huiselijk geweld, is onzin. Ben in het verleden via mijn vrijwillergswerk heel veel huiselijk geweld tegen gekomen waarbij er juist ontzettend goed voor de dieren werd gezorgd.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:59

Lijkt me voor de Dierenartsen wel moeilijk, je eigen cliënten aangeven... Zeker als t een triest geval betreft. Bv een oude man van in de 80 die net zijn vrouw heeft verloren en door al dat verdriet vergeten is de hoefsmid te bellen voor zijn shetjes. Beestjes zien er qua conditie nog prima uit (niet te dik of te dun), krijgen elke dag vers drinkwater, en bij een te kort aan gras goed hooi bijgevoerd, staan met 5-en bij elkaar, dus meer dan voldoende om zich paard te kunnen voelen en sociaal contact te hebben, op een groot weiland, maaaaaaar hun hoeven zijn niet om over naar huis te schrijven........moeilijk, moeilijk.

Vind t eigenlijk wel makkelijk om deze "verklikker" rol bij de DA te leggen. Aan de andere kant, tis miss wel een beginnetje. Vind t erg lastig allemaal.

In bovenstaand voorbeeld lijkt t me beter om de oude man niet aan te geven bij de dierenbescherming. Beter is even een kopje koffie doen met hem en het ter loops ter sprake brengen. Aanbieden om de hoefsmid te bellen en dan ook meteen een afspraak te maken. Zorgen dat de oude man dan hulp heeft op de dag dat de hoefsmid komt. Zoiets??

Edit:
Vind ik trouwens ook voor burgers die soms voor elke dingetje wat zij sielugh vinden de DB bellen. Probeer met de betreffende eigenaar een gesprekje aan te knopen, miss word je er heel veel wijzer van t hoe en waarom, en als je dit op een belangstellende niet aanvallende manier doet, heb je ook de meeste kans dat de betreffende eigenaar ook echt naar je luistert en er (indien mogelijk) wat aan gaat doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:23

Famke jou voorbeeld is dus niet een voorbeeld van mishandeling maar het begin van verwaarlozing. Is toch een heel groot verschil..

Het is een goed begin al blijf ik benieuwd waar dit gaat eindigen. Ik heb er geen goed gevoel over al die regels rondom dieren houden...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:30

mensen die mishandelen zie ik ook niet snel bij een DA.

maar een andere optie.......?
Als een DA de ruimte gaat krijgen zijn klanten te verlinken.........
Krijgt de klant dan ook de ruimte de DA te verlinken bij wanprestatie?
Dat is n.l. nog een heel gedoe!!!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:53

Thats_Me schreef:
Famke jou voorbeeld is dus niet een voorbeeld van mishandeling maar het begin van verwaarlozing. Is toch een heel groot verschil..

Het is een goed begin al blijf ik benieuwd waar dit gaat eindigen. Ik heb er geen goed gevoel over al die regels rondom dieren houden...

Ik drukte me nog zacht uit. Niet over naar huis te schrijven.... is cynisch bedoeld, bedoel dus ernstig doorgegroeide hoeven.... (hoewel de dieren dan toch nog konden lopen).

En ik denk dat ook heel vaak de DB gebeld wordt voor beginnende verwaarlozing, daarom staat NL onterecht op plaats 4.
Ipv even met de eigenaar te bellen/praten om tot een oplossing te komen, wordt er vaak meteen naar de DB of politie gebelt...
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 30-04-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:53

goed begin

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:12

Weet je dat betekend ook, dat als je ziet dat je buurman foute dingen doet je dit kunt doorgeven aan de DA. En dan mag deze er ook wat mee doen...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:39

concetto schreef:
Weet je dat betekend ook, dat als je ziet dat je buurman foute dingen doet je dit kunt doorgeven aan de DA. En dan mag deze er ook wat mee doen...

Idd.

Of eerst t eerst zelf aankaarten bij die buurman, en mocht dat niet helpen alsnog contact opnemen met de DA, DB of politie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:18

Wat dachten jullie hiervan: een mevrouw is zo goed een kat uit het asiel te halen die niet te vangen is, maar verder wel lief. Alleen blijkt dat de nagels de neiging hebben om door (ja echt door) de teentjes heen te groeien. Maar ja, ze kan dat dier wel met grof geweld vangen, maar hij begon haar net te vertrouwen. Dierenarts gevraagd, en nee, hij wil niets verdovends meegeven. Na enige tijd begint de situatie onhoudbaar te worden, de nagels zijn dwars door de teentjes gegroeid, en na lang zeuren bij de dierenarts, en uitleggen waarom het geen goed idee is om dit angstige dier met grof geweld te vangen (raakt ie het vertrouwen kwijt) mag het vrouwtje eindelijk een verdovingsmiddel toedienen, en kat komt slap en goed hanteerbaar bij de dierenarts aan, eindelijk. En wat gebeurt er: de dierenarts- assistente geeft het vrouwtje op haar donder, dat ze die kat zijn nagels zo "verwaarloosd" heeft.

Zou lekker wezen als die mevrouw ook aangegeven zou worden. Terwijl ze zo goed was een nauwelijks te plaatsen asielkat in huis te nemen... :?
Gelukkig kende de dierenarts het achtergrondverhaal, maar als je eens de verkeerde treft, met een foute dag, dan heb je de dierenpolitie dus op je dak.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:23

Zoolgangster schreef:
Wat dachten jullie hiervan: een mevrouw is zo goed een kat uit het asiel te halen die niet te vangen is, maar verder wel lief. Alleen blijkt dat de nagels de neiging hebben om door (ja echt door) de teentjes heen te groeien. Maar ja, ze kan dat dier wel met grof geweld vangen, maar hij begon haar net te vertrouwen. Dierenarts gevraagd, en nee, hij wil niets verdovends meegeven. Na enige tijd begint de situatie onhoudbaar te worden, de nagels zijn dwars door de teentjes gegroeid, en na lang zeuren bij de dierenarts, en uitleggen waarom het geen goed idee is om dit angstige dier met grof geweld te vangen (raakt ie het vertrouwen kwijt) mag het vrouwtje eindelijk een verdovingsmiddel toedienen, en kat komt slap en goed hanteerbaar bij de dierenarts aan, eindelijk. En wat gebeurt er: de dierenarts- assistente geeft het vrouwtje op haar donder, dat ze die kat zijn nagels zo "verwaarloosd" heeft.

Zou lekker wezen als die mevrouw ook aangegeven zou worden. Terwijl ze zo goed was een nauwelijks te plaatsen asielkat in huis te nemen... :?
Gelukkig kende de dierenarts het achtergrondverhaal, maar als je eens de verkeerde treft, met een foute dag, dan heb je de dierenpolitie dus op je dak.

Precies! En daarom lijkt t mij beter om eerst met t baasje/eigenaar te gaan praten, voordat je meteen de DB/politie belt! Kan zeer verhelderend zijn!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:05

Asyaa schreef:

Afgelopen donderdag was er bij een congres voor dierenartsen een lezing over het herkennen van dierenmishandeling en daaruit bleek dat dergelijke dieren toch vaak bij dierenartsen komen. Ik heb het hier dan wel over echte mishandeling met geweld, niet over verwaarlozing. Vaak krijgen die mensen spijt oid waardoor ze met n raar verhaal bij de dierenarts komen.
Ze zijn over hun hond gevallen waardoor er meerdere botbreuken zijn, de hond is van de bank gevallen met als gevolg n schedel factuur of de kat is van de trap gevallen en heeft meerdere botbreuken of de hond was met lucifers aan het spelen bij brandwonden zijn enkele smoesjes waarmee mensen dan komen. In de meeste gevallen kunnen dergelijke verwondingen niet bij het genoemde voorval ontstaan.
Vooral wanneer een dier in korte tijd meerdere keren met trauma verhalen bij een dierenarts komen moet een dierenarts op z'n hoede zijn dat er geweld in het spel is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:08

Tja, en dan nog is het de vraag of de mishandeling door de eigenaar zelf plaatsvond, of door een boze buur/familielid en noem maar op.
Ik heb nu al een paar maal meegemaakt dat onschuldige mensen beticht werden van dierenmishandeling/verwaarlozing, juist doordat mensen een "moeilijk geval" in huis hadden gehaald, zelfs hadden laten opereren, waardoor dat dier er nog slechter uitzag (raar uitziende huid door weggeknipt/geschoren haar en langdurig liggen), en dan een boze buur aangifte doen bij de dierenbescherming, dat het dier zo slecht uitzag, terwijl er net een vermogen was uitgegeven om dat dier het leven te redden.

Ik heb het voor die persoon, die hevig ontdaan was, op moeten nemen, de zaak uitgelegd en gelukkig accepteerden ze mijn uitleg, het baasje zelf was gewoon tè ontdaan om het hele verhaal uit te leggen aan de DB...
Rest me nog te zeggen dat die persoon zich voornam nooit meer geld te geven aan collectanten van de DB.

Natuurlijk bestaan er helaas ook mensen die hun woede slecht kunnen beheersen en de neiging hebben zich af te reageren op (hun) dieren, en het lijkt me voor dierenartsen idd heel moeilijk om met die vermoedens te beslissen wat voor stappen ze moeten ondernemen, en de behoefte aan een meldingsmogelijkheid zal best bestaan...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 22:18

Zoolgangster schreef:
Tja, en dan nog is het de vraag of de mishandeling door de eigenaar zelf plaatsvond, of door een boze buur/familielid en noem maar op.
Ik heb nu al een paar maal meegemaakt dat onschuldige mensen beticht werden van dierenmishandeling/verwaarlozing, juist doordat mensen een "moeilijk geval" in huis hadden gehaald, zelfs hadden laten opereren, waardoor dat dier er nog slechter uitzag (raar uitziende huid door weggeknipt/geschoren haar en langdurig liggen), en dan een boze buur aangifte doen bij de dierenbescherming, dat het dier zo slecht uitzag, terwijl er net een vermogen was uitgegeven om dat dier het leven te redden.

Ik heb het voor die persoon, die hevig ontdaan was, op moeten nemen, de zaak uitgelegd en gelukkig accepteerden ze mijn uitleg, het baasje zelf was gewoon tè ontdaan om het hele verhaal uit te leggen aan de DB...
Rest me nog te zeggen dat die persoon zich voornam nooit meer geld te geven aan collectanten van de DB.

Natuurlijk bestaan er helaas ook mensen die hun woede slecht kunnen beheersen en de neiging hebben zich af te reageren op (hun) dieren, en het lijkt me voor dierenartsen idd heel moeilijk om met die vermoedens te beslissen wat voor stappen ze moeten ondernemen, en de behoefte aan een meldingsmogelijkheid zal best bestaan...

Tjee das echt verschrikkelijk, denk je iets goed te doen, wordt je bijna een zondebok! Wat een -:(- buurvrouw! Te beroerd om even te informeren bij haar buren over dat zielige hondje.

Daarom, praten mensen, praten!! Voordat je ff makkelijk naar de telefoon grijpt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:22

Helemaal *\o/*

Dierenmishandeling.
Het onnodig veroorzaken van letsel of pijn bij een dier of het onnodig schaden van zijn gezondheid, dan wel het laten verrichten van werk dat de kracht van het dier te boven gaat.

Gaat de ruiterij nog een leuke dobber aan krijgen;
- onnodig veroorzaken van pijn; zie bit, spoor, zweep voor hobbylol
- onnodig schaden van gezondheid; zie 25-30% van de paarden met stereotype gedrag door zó slecht houden dat ze geestelijke schade oplopen.

Als de dierenartsen melding gaan maken van alles wat op de terecht zwaar vervolgde prikband bij honden lijkt en van elk paard met een stal´gebrek´ gaat het de goede kant op _/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:20

Eigenlijk is zowat elk hoefprobleem een geval van dierenmishandeling.

Op zich is zelfs het beslaan al een modificatie die onder mishandeling gevat kan worden omdat het natuurlijke functioneren van de voeten wordt geschaad.
Het inbinden van Japanse/Chinese voetjes is voor elke amazone walchelijk.

Die ijzers zijn alleen een ´hulp´middel voor overvragen van die hoef door de ruiter.
Hoe zou men op Bokt over; ´NIEUW; permanent bevestigbare hondenschoen voor sledehonden´ denken?
Setje smeersels tegen voetrot erbij; twee keer prima voor de omzet door overvragen van de hondenpoot.

De manier waarop door de ruiterij met de hoeven van paarden wordt omgegaan is eígenlijk op verschillende punten onder dierenmishandeling te vatten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:31

Zoolgangster schreef:
Wat dachten jullie hiervan: een mevrouw is zo goed een kat uit het asiel te halen die niet te vangen is, maar verder wel lief. Alleen blijkt dat de nagels de neiging hebben om door (ja echt door) de teentjes heen te groeien. Maar ja, ze kan dat dier wel met grof geweld vangen, maar hij begon haar net te vertrouwen.Dierenarts gevraagd, en nee, hij wil niets verdovends meegeven. Na enige tijd begint de situatie onhoudbaar te worden, de nagels zijn dwars door de teentjes gegroeid, en na lang zeuren bij de dierenarts, en uitleggen waarom het geen goed idee is om dit angstige dier met grof geweld te vangen (raakt ie het vertrouwen kwijt) mag het vrouwtje eindelijk een verdovingsmiddel toedienen, en kat komt slap en goed hanteerbaar bij de dierenarts aan, eindelijk. En wat gebeurt er: de dierenarts- assistente geeft het vrouwtje op haar donder, dat ze die kat zijn nagels zo "verwaarloosd" heeft.

Sorry hoor maar er zijn toch meer dierenartsen.... :?
Dierenmishandeling vind ik het niet, gezien de omstandigheden (zo'n moeilijke kat) maar dat is toch wel een stomme smoes O:)

Denk wel dat een melding van een D.A meer indruk zal maken dan van een particulier. Misschien dat ze ook kunnen melden als het (nog) niet een client is, maar dat ze het tegen komen bij een pensionstalling bijv.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:17

Huertecilla schreef:
Eigenlijk is zowat elk hoefprobleem een geval van dierenmishandeling.

Op zich is zelfs het beslaan al een modificatie die onder mishandeling gevat kan worden omdat het natuurlijke functioneren van de voeten wordt geschaad.
Het inbinden van Japanse/Chinese voetjes is voor elke amazone walchelijk.

Die ijzers zijn alleen een ´hulp´middel voor overvragen van die hoef door de ruiter.
Hoe zou men op Bokt over; ´NIEUW; permanent bevestigbare hondenschoen voor sledehonden´ denken?
Setje smeersels tegen voetrot erbij; twee keer prima voor de omzet door overvragen van de hondenpoot.

De manier waarop door de ruiterij met de hoeven van paarden wordt omgegaan is eígenlijk op verschillende punten onder dierenmishandeling te vatten.

Slechts 1 van mijn 9 paarden heeft (Equilibrium) ijzers onder en dan alleen voorijzers. Niet omdat ik dit paard overvraag wbt de hoeven (rij alleen in een bak en op zachte ondergrond buiten),maar omdat hij een afwijkend stand heeft. Dit proberen we nog enigzins te corrigeren, heeft dus niets te maken met overvragen van hoeven.

Verder vind ik het een goed begin. :j. Als er niets ondernomen wordt is het niet goed, nu is er iets om te melden, is het wéér niet goed...
Ben het overigens wel eens met dat het beter is om eerst eigenaar een keer te spreken (maar wat als dat niet gaat? Meeste (meeste, niet allemaal!) willen er toch niets van horen dat ze niet goed voor hun dieren zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:13

Famke160301 schreef:
Lijkt me voor de Dierenartsen wel moeilijk, je eigen cliënten aangeven... Zeker als t een triest geval betreft. Bv een oude man van in de 80 die net zijn vrouw heeft verloren en door al dat verdriet vergeten is de hoefsmid te bellen voor zijn shetjes. Beestjes zien er qua conditie nog prima uit (niet te dik of te dun), krijgen elke dag vers drinkwater, en bij een te kort aan gras goed hooi bijgevoerd, staan met 5-en bij elkaar, dus meer dan voldoende om zich paard te kunnen voelen en sociaal contact te hebben, op een groot weiland, maaaaaaar hun hoeven zijn niet om over naar huis te schrijven........moeilijk, moeilijk.
.

Wat een slecht voorbeeld, in zo'n geval ga je toch bij die man langs en ga je proberen samen het probleem op te lossen - zoiets ga je toch niet aangeven?

Ik denk dat dierenartsen veel zien en ook ik heb wel eens overlegd met de dierenarts over een probleem bij iemand hier in de buurt. Vind het dus een goed initiatief, het gaat ook niet om 'aangeven', maar om het oplossen van problemen die blijkbaar niet met overreding of in overleg kunnen worden opgelost.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:32

ik heb in mijn tijd als dierenassistente heel veel onnodig dierenleed gezien. En niet omdat mensen dat bewust doen maar gewoon een gebrek aan kennis of een bepaalde nonchalantheid, zo van "dat doe ik al jaren zo,dus". Ik voelde mij af en toe gewoon een sociaal werkster. Natuurlijk hou je altijd de extreme gevallen,maar veelal is het zoals Famke boven beschrijft.