Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:03

http://www.demorgen.be

Tijdens de galop rond het altaar op de Tiense berg in Hakendover, dat een onderdeel vormt van de jaarlijkse paardenprocessie, is vanmiddag een vrouw (55) samen met haar paard (21) zeer ernstig ten val gekomen.
De vrouw belandde onder het paard en werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht. Het paard stierf ter plaatse. De paardengalop, waaraan zo'n 300 paarden deelnamen, werd na het ongeval onmiddellijk stopgezet.

In het kader van de paardengalop lopen de paarden normaliter drie keer rond de Tiense berg. "Na het ongeval in het tweede ronde hebben we omwille van veiligheidsredenen de galop onmiddellijk stopgezet", aldus Bart Adriaenssens, woordvoerder van de organisatoren. "Onze zorg gaat in de eerste plaats naar het gevallen meisje. Na het ongeval was ze bij bewustzijn. We hebben geen informatie over haar gezondheidstoestand. Ik hoop dat ze er niets aan overhoudt."

De paardenprocessie is al eeuwen oud. Mede dankzij het warme weer kwamen vandaag volgens Adriaenssens een recordaantal van 25.000 mensen opdagen. De processie herdenkt een legende uit 690 toen 3 vrome maagden in Hakendover een kerk wilden bouwen. Volgens de legende werkte God zelf mee aan de bouw van de kerk. Er werden voor de bouw immers 12 arbeiders aangeworven, maar overdag werkten er telkens 13 aan de kerk. Het verhaal van de legende staat gebeiteld in een houten retabel uit 1405 en wordt uitgebeeld tijdens de processie.

Klik hier voor een foto.

Update:

Moderatoropmerking:
Er is nieuwe info. Het gaat om een 20 jarig paard dat ik goede gezondheid en conditie was. De vrouw was 55 jaar. Er gaan in het topic geruchten dat het een oud en ongetraind paard zou zijn, dit is dus niet waar.

Let op! Het volgende filmpje kan schokkend zijn.

Kijk hier naar een filmpje.

Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 27-04-11 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: update

Anoniem

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:22

Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:24

Jeetje dat meen je nu toch niet :n
Wat een drama zeg, pff..
Hopelijk komt de jonge ruiter er snel bovenop, en wat erg van dat paard zeg..

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:32

Wat erg voor paard en ruiter :(

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:36

DeMolenhoek schreef:
Meer info over het paard: Paard was 30 jaar en al op rust. Die vrouw heeft hem snel uit de stal gehaald voor deze processie. Logisch ook dat het paard is gestorven aan een slagaderbreuk. Hierdoor is hij ten val gekomen.

hoezo is het dan logisch dat die een slagaderlijke bloeding krijgt vanwege zijn leeftijd of wat?
ook een jong paard van 3 kan dit zelfs nog overkomen,
Gewoon pure pech verkeerde paard op het verkeerde moment en op de verkeerde plek.

Hopelijk houd de amazone er niks aan over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:38

onley schreef:
DeMolenhoek schreef:

hoezo is het dan logisch dat die een slagaderlijke bloeding krijgt vanwege zijn leeftijd of wat?
ook een jong paard van 3 kan dit zelfs nog overkomen,
Gewoon pure pech verkeerde paard op het verkeerde moment en op de verkeerde plek.

Hopelijk houd de amazone er niks aan over..

Logisch omdat het paard al verschillende jaren op rust stond, 30 was en opeens word gezadeld en zonder deftig te zijn opgewarmd in deze hitte mag galopperen. Natuurlijk kan een jong paard dit ook hebben , maar een ouder paard heeft meer kans, zeker in deze omstandigheden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:39

onley: spontane overbelasting van het (toch al verouderde) cardiovasculaire systeem.. ?

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:39

Arm diert
En wat een belachelijke aktie van dat vrouwtje om zo'n oudje van stal te halen die dit normaal niet doet.en gewoon van zijn oude dag hoort te genieten

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:43

Je ziet ook op de foto dat het dier vrij mager is ....
Onverantwoord van de amazone om aan zoiets mee te doen met een paard van 30 jaar dat op rust is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:44

Bron van deze speculaties?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:44

pullaar: waar zie jij een foto ?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:45

DeMolenhoek schreef:

kende je de ruiter of staat dat ergens vermeld?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:45

DeMolenhoek schreef:

Wat is je bron van deze info?

De reactie ''hoe dom kun je zijn'' lijkt me niet echt gepast.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:45

ZarcoTje schreef:
pullaar: waar zie jij een foto ?

Er stond in ieder geval geen foto bij het artikel :)

Edit: bij een andere site wel.
Ik heb hem even bij de beginpost gezet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:48

Hoeveel kilometer is deze route? Of hoe lang in tijd? Ik heb geen flauw idee, een beetje moeilijk te oordelen zonder deze informatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:48

nikitabanana schreef:
DeMolenhoek schreef:

kende je de ruiter of staat dat ergens vermeld?

Een vriendin van mij kent de ruiter en het paard ;)

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:50

lees dit:

komt van dezelfde site als het artikel van het topic http://www.demorgen.be

Hakendover, dat een onderdeel vormt van de jaarlijkse paardenprocessie, is vanmiddag een jonge vrouw samen met haar paard ten val gekomen. Ze liep daarbij een hersenschudding en een gebroken ruggenwervel op.

Het gaat om een 55-jarige ervaren ruiter uit Boutersem. Dat meldt de lokale politie van Tienen. Volgens de Tiense korpschef Pierre Schippers kreeg het paard tijdens de tradionele paardengalop een aandoening als gevolg van de combinatie van ouderdom, hitte en stress. Het paard was 21 jaar oud. "De vrouw is bij de val over het paard gesprongen, maar werd vervolgens aangereden door een paard dat achter haar kwam aangerend", aldus Schippers.

Ze belandde onder het paard en werd zwaargewond naar het ziekenhuis overgebracht. Het paard stierf ter plaatse. De paardengalop, waaraan zo'n 300 paarden deelnamen, werd na het ongeval onmiddellijk stopgezet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 15:53

Nou, dat is dan alweer een heel ander verhaal dan wat hier boven ergens werd verteld.
Lijkt me ook nogal een klap wanneer je wordt geraakt door een galopperend paard.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:53

DeMolenhoek schreef:

Jeetje, hoe dom kun je zijn zeg.
Arm beest.

EDIT: Lees nu dat t anders zit? xD
Iig arm beest.
hoeist met de ruiteR?
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 25-04-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:53

Paard is volgens mijn vriendin toch wel degelijk dertig, ze kent ze persoonlijk, zou me raar lijken moest ze liegen ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:54

Triest. hoe het gebeurt is maakt verder niet uit. de opmerking hoe dom kun je zijn vind ik echt niet kunnen. je moet je gaan schamen zeg... pffff

hopelijk houd ze er niks aan over....

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:56

Een hersenschudding en gebroken ruggenwervel is niet niks, hopelijk herstelt ze zonder enige bijkomende problemen.

En ik dacht vandaag nog te gaan kijken, ben blij dat ik niet ben geweest :=

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:57

sterkte voor de ruiter en de betrokenen

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:58

Ik was daar aanwezig, als bezoeker.
Zelf heb ik het niet zien gebeuren. De informatie die nikitabanana geeft, is helemaal anders dan ik daarstraks heb vernomen van het volk.
Zij hebben mij verteld dat het om een 21-jarig meisje ging dat met haar 30-jarig paard mee zou rijden.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:03

Stefaaah schreef:
Ik was daar aanwezig, als bezoeker.
Zelf heb ik het niet zien gebeuren. De informatie die nikitabanana geeft, is helemaal anders dan ik daarstraks heb vernomen van het volk.
Zij hebben mij verteld dat het om een 21-jarig meisje ging dat met haar 30-jarig paard mee zou rijden.

ja zou kunnen, maar ik heb het daar van de site dus.. ik weet verder van niks :o

ik ben er niet geweest.. (gelukkig)

sterkte aan de betrokkene!

edit: zou best kunnen zijn dat ze de leeftijd fout hebben gezien meisje wat ik op de foto zie, zou je niet zeggen dat ze 55 is..