Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 14:53

www.horses.nl / www.horsetalk.co.nz

De Afrikaanse Paardenpest (APP) breekt verder uit in Zuid-Afrika en vormt een steeds groter risico voor Europa. De mug die de ziekte overbrengt, heeft zich namelijk verspreid vanuit Afrika in delen van Europa, zo schrijft de Nieuw-Zeelandse paardennieuwswebsite Horsetalk.

De uitbraak van APP in Zuid-Afrika groeit nog steeds. De teller van het aantal bekende gevallen in het seizoen 2010-2011 van besmette dieren staat op 881, maar waarschijnlijk zijn veel meer dieren besmet. Inmiddels zijn 588 paarden overleden aan de ziekte. De paardenpest verspreidt zich nu ook in delen van het land waar het virus meer dan 40 jaar niet voorkwam. Besmetting in de Zuid-Afrikaanse provincie Western Cape zorgt voor een stop van Afrikaanse paardenexport, waarvan verkoop naar de Europese Unie zich misschien pas kan hervatten over twee jaar.

Waarschijnlijk door de klimaatverandering heeft de virusoverbrengende mug zich nu ook verspreid in delen van Europa, aldus Horsetalk. De pest vormt een bedreiging voor Europa's paardenpopulatie. Een uitbraak onder paarden die nog nooit blootgesteld werden aan de ziekte, heeft de mogelijkheid de paardenindustrie serieus te beschadigen.

Afrikaanse Paardenpest is een virusziekte die wordt overgebracht door muggen (knutten) en momenteel nog niet voorkomt in Nederland. Voor deze ziekte zijn (levende) vaccins beschikbaar die in Zuid-Afrika volop worden ingezet om de paarden te beschermen. Dit vaccin is niet goedgekeurd voor gebruik in Nederland.

De Nederlandse overheid had al in mei 2008 een concept voor een beleidsdraaiboek klaarliggen voor het geval de paardenziekte ons land bereikt. In dit concept staat dat dieren niet massaal afgemaakt zullen worden, maar dat een uitbraak desondanks grote consequenties heeft voor ons dagelijkse doen en laten. Paardenhouders worden gedwongen het lot van hun paarden uit handen te geven.
Op het moment dat een dierenarts ergens in Nederland een besmet paard aantreft, dan treedt het rampenplan in werking en hebben paardenhouders in het hele land van het ene op het andere moment weinig meer te zeggen over hun hobby. Bij een ontdekking van paardenpest gaat Nederland voor ten minste 72 uur op slot. Het besmette paard wordt geëuthanaseerd en het traject van besmetting wordt onderzocht en in kaart gebracht.
Een commissie bracht vervolgens advies uit over dit concept. Op basis van deze adviezen is onderzoek uitgezet bij Wageningen Universiteit naar de verspreiding en bestrijdingsmogelijkheden van de ziekte. De resultaten van dit onderzoek worden dit jaar verwacht en op basis van deze resultaten wordt het definitieve draaiboek vastgelegd.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:01

Vreselijk, hopelijk komt het niet naar Nl!

madie

Re: Afrikaanse Paardenpest steeds groter risico voor Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:22

hier gaan je haren toch van overeind staan! wat eng zeg!

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:28

veschrikkelijk! hoop dat het niet in NL komt.
maar werkt die inenting wel die ze in ZA geven?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:30

Weet iemand waarom dat vaccin niet is goed gekeurd in nederland.

Ik denk dat een goed gekeurd vaccin beter werkt dan een hollands rampen(opruimings)plan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:31

Ik blijf maar hangen op dat zinnetje dat het vaccin nog niet is goedgekeurd in NL. Waar is het wachten op..? Want zoals ik het nu lees, gaan we dus in plaats van onze paarden vooraf te beschermen, afwachten tot het hier uitbreekt, en gaat dan een rampenplan in werking.
Denk ik nou heel gek dat als je dat vaccin toestaat, je mogelijk heel dat rampenplan niet nodig hebt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:35

waarschijnlijk omdat er problemen zijn met het vaccin. Een vaccin moet in europa aan HEEL veel eisen voldoen voordat het mag worden gebruikt, zeker bij een diersoort die mogelijk in de voedselketen terrecht komt. Vaccin kan bv ziektes veroorzaken, allergische reacties, niet goed werken etc. Dat soort dingen moeten uitgebreid getest worden. Als eigenaar wil je natuurlijk ook niet dat je paard een spuit krijgt met een vaccin waar hij alsnog ziek van word of dood van kan gaan... (wat wel mogelijk is als vaccins niet goed zijn onderzocht)
Ik meen te herrineren dat dit betreffende vaccin paarden goed ziek kon maken... (had iemand gepost in een eerder topic)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:45

Maar als er een milde menselijke (Mexicaanse) griep aan komt, mogen er wel massaal menmsen met een ongetest vaccin geënt worden................... achteraf voor niks, het was een griep van bniks, maar wel vele kinderen met slaapziekte. Bedankt pharmaceutische industrie, het gaat hier weer eens alleen oner geld, niet over welzijn. Onze paarden interesseerd hun geen bal, tenzij ze er aan verdienen kunen...................

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:46

je kan er dus op wachten dat dit virus binnenkort in nederland is. dus een taak om het vaccin goedgekeurd te krijgen of, om een regelgeving die als een paard gevaccineerd is ,m uit de voedselketen te weren..simpele keus dan.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:48

Als we niet was gevaccineert tegen de mexicaanse griep was "men" ook boos geweest... in dit soort gevallen kan de overheid het nooit goed doen helaas..

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:53

Hopelijk komt het niet hier,
en vinden ze medicijnen voor de paarden die al besmet zijn!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:55

Airborn schreef:
Als we niet was gevaccineert tegen de mexicaanse griep was "men" ook boos geweest... in dit soort gevallen kan de overheid het nooit goed doen helaas..

Amen _/-\o_

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 15:56

pfff.. hoop dat het niet hier komt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:02

Ik vind het zeer vreemd dat de overheid niet alles op alles zet om het vaccin te onderzoeken dat in Afrika wordt gebruikt. Anders krijg je hetzelfde gedoe als met de Q koorts, wel ruimen maar enten ho maar. Terwijl de paarden in NL voor hobby en niet voor consumptie worden gebruikt. Dus daar mag toch wel werk van gemaakt worden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:05

Ik krijg al angstige rillingen bij het idee alleen al. Lijkt me werkelijk verschikkelijk mocht het deze kan op komen. Hoop dan ook dat er snel een goedgekeurd vaccin in nederland komt zodat we het voor kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:06

Het besmette paard wordt geëuthanaseerd en het traject van besmetting wordt onderzocht en in kaart gebracht.

Dit zinnetje bezorgde mij een koude rilling... Ik ben Belgisch, weet iemand hoe het in België zit? Van zodra er nog maar een vermoeden is dat 1 van mijn paarden dit hebben laad ik ze op en steek ik de grens over naar Duitsland. No way, dat iemand het in zijn kop haalt om mijn hartsvriendin dood te spuiten, als er een kans is op genezing!

SCR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:09

Heb er geen woorden voor.. vreselijk. :( Hopen hopen hopen dat het hier niet uitbreekt -O-

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:11

Pfoe, ik schrik hier nogal van!

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:16

ik woon in Zuid-Afrika, wij enten al onze paarden 2x per jaar tegen 'Afrikaanse Perde Siekte' en hopen en bidden maar dat ze dan gespaard blijven. Enten is echter geen garantie dat ze deze ziekte niet krijgen. Paarden kunnen ook ziek worden van de entingen. Je mag ze dan ook gedurende 6 weken niet intensief inzetten. Volgens mij doordat er levende entstof gebruikt wordt. Wij letten daar altijd heel netjes op. Gelukkig wonen wij in n dunbevolkt gebied met ook weinig (handel in) paarden. Dat scheelt.

Maar laten we idd hopen dat t niet echt uitbreekt in NL. Daar wonen mens en dier zoveel dichter op elkaar in vergelijking tot afrika...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 16:31

Ik hoop echt dat het dan niet hierheen komt,lijkt me een vreselijk scenario dat rampenscenario..ik hoop inieder geval dat ze snel zullen vorderen met de onderzoeken voor mischien een goed werkend vaccin.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:43

DeMolenhoek schreef:
Het besmette paard wordt geëuthanaseerd en het traject van besmetting wordt onderzocht en in kaart gebracht.

Dit zinnetje bezorgde mij een koude rilling... Ik ben Belgisch, weet iemand hoe het in België zit? Van zodra er nog maar een vermoeden is dat 1 van mijn paarden dit hebben laad ik ze op en steek ik de grens over naar Duitsland. No way, dat iemand het in zijn kop haalt om mijn hartsvriendin dood te spuiten, als er een kans is op genezing!

en dat is hoe je ziektes verspreid in nieuwe populaties...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:50

Airborn schreef:
DeMolenhoek schreef:

en dat is hoe je ziektes verspreid in nieuwe populaties...

Ik begreep dat het niet van paard op paard besmettelijk is...? Maar dat je wel besmet kunt raken door het eten van het vlees.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:54

Nee, maar de vliegjes worden besmet door het prikken van een besmet paard. Dus een besmet paard vervoeren, kan op de nieuwe plek de vliegjes besmetten, die dan weer nieuwe paarden kunnen besmetten...

Overigens: op het moment dat dit vaccin, wat dus blijkbaar a, niet 100% werkt, en b, waar paarden ook ziek van kunnen worden, hier in nederland/belgie aan alle paarden word gegeven, krijg je hysterische boze paarden eigenaren, want hoe durft de regering zn slecht vaccin uit te geven.
As i said before: de overheid kan het in dit soort gevallen nooit goed doen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:22

Airborn schreef:
waarschijnlijk omdat er problemen zijn met het vaccin. Een vaccin moet in europa aan HEEL veel eisen voldoen voordat het mag worden gebruikt, zeker bij een diersoort die mogelijk in de voedselketen terrecht komt. Vaccin kan bv ziektes veroorzaken, allergische reacties, niet goed werken etc. Dat soort dingen moeten uitgebreid getest worden. Als eigenaar wil je natuurlijk ook niet dat je paard een spuit krijgt met een vaccin waar hij alsnog ziek van word of dood van kan gaan... (wat wel mogelijk is als vaccins niet goed zijn onderzocht)
Ik meen te herrineren dat dit betreffende vaccin paarden goed ziek kon maken... (had iemand gepost in een eerder topic)

Ik denk dat het anders is.
De gevaccineerde paarden zijn "besmet"met een levend vaccin.
De overheid kan dan niet meer bepalen of het om een ziek paard gaat of een gevaccineerd paard.
Volgens mij gaat het hierom....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:31

Dinsdag dus zeker fles tectonik (=insekticide voor op vee) halen en pony's gaan behandelen.