Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 10:58

http://knack.rnews.be

Bijna de helft van de paarden, pony's en ezels in ons land was in 2009 niet geregistreerd. "Het zijn vaak de paarden die niet geregistreerd zijn die verwaarloosd worden, en waarvan het onmogelijk is om de eigenaar terug te vinden", zegt Kamerlid Flor Van Noppen (N-VA) donderdag in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Sinds juli 2008 moeten paarden, pony's en ezels verplicht geregistreerd worden. De dieren moeten onder meer een microchip in de hals en een paspoort hebben. Maar dat deze verplichting nog door heel wat mensen in de wind wordt geslagen, blijkt uit cijfers die Van Noppen opvroeg bij minister van Landbouw Sabine Laruelle (MR). "In 2009 werden door het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) 3.541 paarden gecontroleerd", zegt Van Noppen. "Van dat aantal bleek liefst 41 procent niet in orde met de registratie." Volgens een schatting van het FAVV zouden er vandaag in België zeker 50.000 ongeregistreerde paarden zijn. "De registratie werd onder meer ingevoerd in het belang van de voedselveiligheid", zegt Van Noppen. "Enkel zo kan vermeden worden dat zieke paarden of sportpaarden in het slachthuis belanden."

Van Noppen pleit voor meer controles op de registratie. "Wij controleren veel, en ondertussen zijn er al bijna 200.000 dieren geregistreerd", zegt Jan Eyckmans van de FOD Volksgezondheid. "Personen die betrapt worden met een niet-geregistreerd dier krijgen meestal een waarschuwing. Indien ze bij een hercontrole opnieuw tegen de lamp lopen, riskeren ze een boete van minstens 250 euro."

EllyC

Re: Helft van alle paarden verblijft "illegaal" in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:04

tja, als je er zelf geen belang bij hebt waarom zou je dan nog chippen, zullen ze denken. Ze krijgen toch eerst een waarschuwing en dan pas een betaalbare boete.

Weg met die waarschuwing lijkt me en boete omhoog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:07

Chippen is flauwekul en ik ben niet van plan een digitale barcode in mijn paard te laten spuiten :(

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:09

Zonder chip kun je toch niet met je paard van je erf? :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:12

Mij mogen ze eest eens tonen hoe goed die databank nu eigenlijk werkt. Ik ben eigenaar van twee gechipte paarden waarvan de registratiepapieren blijkbaar op pluto zijn beland in plaats van op de administratie. Heb er alleszins nooit meer wat van vernomen (dat was in 2007).
De derde is niet gechipt omdat mijn Waalse dierenarts dat niet (meer, blijkbaar gefrustreed geraakt in het papierwerk wat hij daaraan moet doen) de moeite vond van al het papierwerk (2010). 'Dat systeem werkt toch niet goed' en die beloofde me als Rendac ooit zou weigeren hem op te laden omdat hij niet gechipt is dat hij er dan gelijk een chip in kwam steken.
Nou goed.. ik heb geprobeerd. Misschien dat ik later dit jaar nog wel eens een poging doe om de beesten in orde te krijgen, maar tot nu toe was ik nog niet gemotiveerd.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:14

Els_175 schreef:

kan wel, mag alleen niet

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:33

Mijn paard verblijft in Belgie en is gechipt en heeft paspoort maar dan wel Nederlands. Staat op mijn naam en ga echt niet in elk land opnieuw betalen om te registeren. Hij is na te zien..dus dat vind ik prima genoeg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:35

Els_175 schreef:

Alle agenten naast een dienstpistool ook een chipscanner :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:35

Blij dat bij die van mij alles erop en deraan zit :D
Maar ik vind de controles wel goed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:36

shilady schreef:

Waarom? Waarom moeten paarden per se gechipt worden? Wordt de wereld daar veiliger van?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:53

Als je met de trailer op de baan bent kunnen ze je alle tijden tegenhouden en vragen naar de papieren ed. van je paard, en als je daar niet bij in orde bent, hang je wel ;)
Dit gebeurt echter wel zelden maarja.
(gebeurt ook meestal als je op weg bent naar een wedstrijd)

Mijn paarden zijn gechipt, bij mijn ruin moest dit wel gebeuren aangezien ik wedstrijden met hem heb gereden (hoewel ik voor zijn Equipass maaaanden heb zitten wachten, op dat gebied vind ik het wel zeer slordig gaan :=)
Alleen mijn pony is niet gechipt, gaan we ook niet meer doen aangezien ze toch nergens heen gaat met de trailer.

Maar ergens is het chippen wel handig, om idd de eigenaar terug te vinden (is het ook niet handig als je paard gestolen is ? Dat deze dan makkelijker terug gevonden kan worden ?)

@Arabesk: Sja waarom moet dat ? De natuurlijke gang van zaken is het natuurlijk niet maar het is verplicht en naar mijn weten is er nog geen enkel paard door een chip gestorven ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:09

Kostolany schreef:
Mijn paard verblijft in Belgie en is gechipt en heeft paspoort maar dan wel Nederlands. Staat op mijn naam en ga echt niet in elk land opnieuw betalen om te registeren. Hij is na te zien..dus dat vind ik prima genoeg.

Mijn merrie staat zelfs niet eens officieel op mijn naam, staat nog in haar KWPN paspoort op de vorige eigenaar, ik vind het gewoon pure geldklopperij allemaal. De databank werkt traag, is duur, ingewikkeld en als je paard gestolen wordt, moet je nog met allerlei bewijzen aan komen zetten om te bewijzen dat het wel degelijk jouw paard is want als een derde zegt het paard ter goeder trouw gekocht te hebben, dan kan je procederen tot je een ons weegt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:10

Zarcotje: Ik heb het nog maar zelden mee gemaakt dat ze alles controleren van mijn paard. Wel vaak mijn auto, trailer en rijbewijzen of ik die heb. Agenten vragen vaak niet verder..dan moet het dierenbescherming zijn. En die zie ik gelukkig niet.
En helaas..chip is niet gegaranderd paard terug vinden als hij gestolen wordt of iets. Want..die verdwijnen zonder problemen naar het buitenland en komen zelden terug boven water. Dit omdat er in elk land een anders soort chipregisteratie is en niet een internationale database. En als net zoals bij jou pony het gestolen paard daarna nooit meer het erf afkomt komt hij ook niet in controles uit. Wnat aan huis is zelden controle van paarden omdat je niet weet waar ze allemaal staan.

Wat ze ook bedenken waterdicht krijgen ze de systemen nooit voor paarden en andere dieren helaas.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:17

Tja, waarom zou je dan ook? als je eerst een waarschuwing krijgt, dan zou ik de controle ook lekker afwachten...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:18

Mijn paarden zijn wel in orde, eigenlijk zonder echte problemen (maar ken er genoeg die nooit iets terug krijgen) maar ik vind het ook dikke onzin. Het enigste wat er staat te gebeuren is dat we een mooie aanslagbrief in de bus krijgen zodat we netjes belastingen kunnen betalen op het aantal paarden we hebben.
Ondanks dat je naam in het boekje staat, is diegene die het boekje heeft zogezegd "eigenaar". Mijn vriend heeft ook zo'n boekje voor zijn paard waarin de vorige eigenaar nog in staat. Het enigste dat hij heeft is het mutatiedocument, dat een los blad is, met de vermelding dat hij de nieuwe eigenaar is. En los blad... hoeveel zouden er niet zijn die dat kwijt spelen? Ik heb het uit voorzorg er aan geniet maar netjes en duidelijk is het zeker niet.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:24

eerst alle dieren en straks mag je zeker ook jezelf laten chippen, echt niet wijs...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:28

Je zou toch denken dat ze in Belgie genoeg echte problemen hebben om zich druk over te maken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:35

Arabesk schreef:
shilady schreef:

Waarom? Waarom moeten paarden per se gechipt worden? Wordt de wereld daar veiliger van?

ik heb zo mijn paardje toch al eens teruggekregen.. Dus ik ben voor :) paard heeft er geen last van..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:52

Ik ben wel voor, omdat ik het gewoon veiliger vind als ze ooit gestolen wordt, maar het hele papieren gedoe errond :(
Ik heb mijn aanvraag 3x moeten versturen en heb hem dan eindelijk begin 2010 in orde gekregen!
Met het ene verschil dat ik mijn paard dus gekregen heb van mijn ouders, en dus de papieren op mijn naam heb laten zetten. Het mutatiedocument is mee gegaan maar is gewoon terug gekomen op naam van mijn ouders.. En ik heb echt geen zin om die hele papierberg opnieuw te beginnen. Ze staat in elk geval geregistreerd dus dat is al iets he :j

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:09

Kostolany schreef:
Zarcotje: Ik heb het nog maar zelden mee gemaakt dat ze alles controleren van mijn paard. Wel vaak mijn auto, trailer en rijbewijzen of ik die heb. Agenten vragen vaak niet verder..dan moet het dierenbescherming zijn. En die zie ik gelukkig niet.
En helaas..chip is niet gegaranderd paard terug vinden als hij gestolen wordt of iets. Want..die verdwijnen zonder problemen naar het buitenland en komen zelden terug boven water. Dit omdat er in elk land een anders soort chipregisteratie is en niet een internationale database. En als net zoals bij jou pony het gestolen paard daarna nooit meer het erf afkomt komt hij ook niet in controles uit. Wnat aan huis is zelden controle van paarden omdat je niet weet waar ze allemaal staan.

Wat ze ook bedenken waterdicht krijgen ze de systemen nooit voor paarden en andere dieren helaas.

Nee idd, echt streng controleren ze er niet op, maar natuurlijk kan het wel altijd :j
Oké dan had ik daar dus een verkeerd beeld over dat ze gestolen paarden door een chip makkelijker terug zouden kunnen vinden, bedankt voor de juiste info ! :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:14

Arabesk schreef:
shilady schreef:

Nee maar de regering wel rijker als ze ooit eens (want dat gaat komen) belasting gaan invoeren.

Ik heb al 12 jaar een gechipt paard en ben nog nooit gecontroleerd behalve op de keuring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:10

Els_175 schreef:

Wie houdt me tegen?

En dan roepen dat degenen die hun paard niet chippen hun paarden toch vaak verwaarlozen...complete boelsjit!
Geen chip in mijn paarden..!

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:42

ik heb 2 shetjes en ze zijn beide niet gechipt.
zolang ik geen redenen kan vinden om het wel te doen laat ik het lekker zo.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:55

Arabesk schreef:
shilady schreef:

stel dat er is iets gebeurt en ze lopen weg dan komen ze doormiddel van die chip weer bij mij :)
Daarnaast heb ik 2 raspaardjes met stamboom en word dat standaard als jong veulentje al gedaan bij ze.
Mijn honden en katten zal ik ook altijd laten chippen :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:25

ik heb de eerste chip gezet toen het in Nederland moest, hoelang is dat geleden?
ik ben in al die tijd nog niet gecontroleerd en ik ga 2 x per week de grens over met trailer of te paard

3 van mijn paarden staan in Nederland geregistreerd en 1 in Belgie
ik ga geen kapitalen uitgeven om ze in Belgie te registreren als de boel bij hun nog niet eens op orde is