Tornado doodt verschillende paarden in Noord Carolina

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Tornado doodt verschillende paarden in Noord Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 19:12

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=18121

De Misty Creek Ranch in Sanford, North Carolina (USA) werd getroffen door een tornado op 16 april. Op dat moment waren er 44 paarden op de trainingsstal aanwezig. De tornado vernielde verschillende stallen, een werkplaats en de huizen van de eigenaars en de trainer.

Dany Pelletier, de trainer van de farm vertelde dat de paarden die in de weide stonden het meest getroffen waren. De paarden hadden verschillende verwondingen zoals peesklappen en verrekkingen. Zes weidepaarden werden ter plaatse geëuthanaseerd gezien de ernst van hun blessures. Andere paarden werden vervoerd naar ziekenhuizen in de buurt, waar nog 4 andere werden ingeslapen. Er waren ook een aantal paarden met oogverwondingen door het opvliegend zand en brokstukken. Twee paarden die in een overdekte paddock stonden op de moment van de storm werden verpletterd door het dak.

“De paarden zagen er uit alsof iemand ze had opgetild, en dan op de grond had gegooid”: zei veeartse Sally Vivrette. De paarden die de storm overleefden konden worden ondergebracht bij naburige stallen. Vivrette wilt mensen waarschuwen om hun paarden binnen te houden in een stevige stal wanneer een tornado dreigt. Als paarden toch in het weiland worden gezet, zouden ze vliegenmaskers moeten dragen om mogelijke oogverwondingen te vermijden. Ze adviseert paardeneigenaren ook om hun telefoonnummers op het paardenlichaam te schilderen of om een papiertje met hier op hun telefoonnummer in hun manen te vlechten, wanneer een tornado wordt aangekondigd. “Op deze manier kunnen mensen weten wie ze moeten bellen wanneer een paard wordt gevonden” zei ze.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:22

Gelukkig hebben wij in Nederland geen tornado's, moet er niet aan denken :n
Wel een slim idee om het telefoonnummer op het paard te schilderen :j Maar of het later nog leesbaar is?

Cassidy

Re: Tornado doodt verschillende paarden in Noord Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:24

Ik had begrepen dat je bij een Tornado je paard juist niet op stal moest laten staan, dat ze betere overlevingskansen hebben als ze buiten zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:24

Wat vreselijk zeg! Arme paarden en eigenaren. :(:) Idd een slim idee om je adres/tel.nr ergens aan of op het paard te zetten/bevestigen...

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:26

Als ik een groot weiland tot mijn beschikking zou hebben zou ik ze denk ik ook liever in de wei hebben :o
Dan hebben ze de ruimte om zelf een veilig plekje proberen te zoeken dan dat ze opgesloten zitten :)

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:28

Cassidy schreef:
Ik had begrepen dat je bij een Tornado je paard juist niet op stal moest laten staan, dat ze betere overlevingskansen hebben als ze buiten zijn?

Ik ook, maar dan moeten ze natuurlijk wel de ruimte hebben om te kunnen vluchten. Als ze in een wei staan waar ze niet uit kunnen komen - je hebt daar nog wel eens meer omheining dan alleen een draadje - dan zal een stevige stal misschien meer bescherming bieden.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:30

hier zegt ook iedereen dat we ze buiten moeten laten. Maar ik heb mijn merries toch steeds naar binnen gehaald met de tornedo warnings. Ze staan op een open stuk en ik ben bang dat ze door de bliksem worden geraakt. De stal is stevig.
De jongens blijven wel buiten, die kunnen het bos in of hoger op een heuvel of juist lager gaan staan....blijft eng..vanacht ook weer een spannend nachtje gehad, gelukkig is het redelijk langs ons gegaan.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 19:32

Cassidy, in het artikel op thehorse.com vertelt deze dierenartse dat je bij een orkaan ('hurricane') de paarden best buiten zet, maar volgens haar bij een tornado ze best binnen zet, in een hele stevige stal. Worden ze anders niet gewoon meegezogen ? Ik heb er totaal geen ervaring mee.. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:01

mij lijkt het logischer om de paarden op de wei te zetten, in een enorm weiland, kunnen paarden eventueel nog vluchten, als 100 paarden op de stallen staan, en het dak zakt in, zijn 100 paarden in 1 klap dood.

Late we maar hopen dat wij zoiets nooit krijgen :n

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:28

Negra_Lover schreef:
Gelukkig hebben wij in Nederland geen tornado's, moet er niet aan denken :n

Ook in Nederland hebben we tornado's. :) De Nederlandse term is dan wel 'windhoos', maar dat betekend niet gelijk dat ze niet gevaarlijk zijn. ;) In feite is een windhoos gewoon een tornado, al noemt de media soms valwinden ook al een windhoos. :j In Amerika heb je alleen Tornado Alley (meeste tornado's) en Dixie Alley (dodelijkste tornado's), er komen daar veel tornado's voor door optimale omstandigheden (warme lucht vanuit Mexico en Florida etc, koude vanuit Canada), maar ook door orkanen, dat zijn immers grote buiencomplexen.

Zeg dus niet dat er geen tornado's in Nederland voorkomen, zo zijn er in ook in de geschiedenis sterke geweest. Zoals: 25 juni 1967 in Oostmalle, Chaam en Tricht (F3) en 1 juni 1927 bij Neede (F4). Ongeveer eens in de 30 jaar komt er een sterkere tornado/windhoos in Nederland voor.

Zelf ben ik een groot liefhebber van deze vorm van natuurgeweld, ook al is het altijd een schok als je leest over de doden.

De tornado waar het om gaat in dit topic is gekwalificeerd als een F3, dat zijn pittige tornado's met windsnelheden tussen de 254–332 km/h die flink wat schade oplopen. Was ook een brede tornado van een kwart mijl, dus voor de paarden die buiten stonden was het nog een aardig stuk rennen. ;(

Trouwens, een sterke stal was in deze geval niet echt een oplossing geweest. Daar was deze tornado te sterk voor, en dat te bedenken dat F3 nog geen eens het hoogste is. De schaal loopt op tot F5, maar niet veel tornado's halen die categorie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:47

@ Nimuz het klopt wat je schrijft, ook in NL hebben we tornado's, al worden die idd vaak windhoos genoemd, al ging de tornado van Tricht inderdaad de geschiedenis in als tornado, maar dat was ook een flinke.

In mijn straat heeft een windhoos/tornado huisgehouden, en zijn er behoorlijke bomen geveld. Het vreemde van zo'n tornado is dat de schade volkomen willekeurig lijkt, de ene plek wordt een puinhoop, en vlak ernaast is er niets aan de hand. Aan mijn huis hingen de plantjes volkomen ongedeerd in de plantenhanger, stoelen, een tafel, plantenpotten en een klein vederlicht plastic kasje in mijn tuin waren volkomen intact, terwijl ik de storm langs mijn huis hoorde razen en letterlijk een paar meter ernaast bij de buren was een complete partytent geruïneerd in enkele seconden.

De mensen in de buurt hadden geluk dat het rond etenstijd gebeurde, anders hadden er een heleboel kinderen op straat gespeeld, en dan waren er mogelijk slachtoffers gevallen, de bomen lagen alle kanten op, en afgerukte takken kon je ook overal aantreffen.

Of je paarden beter buiten moet laten staan: als er rondvliegend puin en takken zijn, en die komen tegen de paarden aan met de enorme snelheden die je nu eenmaal met tornado's hebt, dan denk ik niet dat die paarden er ongeschonden vanaf komen, en bij een stevige tornado kunnen ze zelfs opgezogen worden en anders op zijn minst omgegooid worden...
Maar het blijft een lastige afweging, je kunt, denk ik, het beste een hele stevige stal hebben in tornado gebieden...

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:59

@ Zoolganster:

Ook in ons gehucht is het al een paar keer raak geweest, één keer over ons huis heen (voor mijn tijd) en één keer aan de andere kant van het kanaal. Er is toen een dak van een stal afgewaaid en sommige dakpannen hebben ze nooit teruggevonden, bewijst maar weer hoe de natuur z'n gang gaat. :)

Wat betreffende je opmerking betreft een stevige stal in tornado gebieden. North Carolina ligt buiten Tornado Alley en Dixie Alley. Dat ze er in Tornado Alley rekening mee houden klinkt logisch, maar omdat daar zoveel tornado's voorkomen maken ze hun huizen juist van hout of ander goedkoop materiaal. Zo is het goedkoop opnieuw op te bouwen, want als er een flinke tornado over je huis raast ben je alsnog alles kwijt. Goed huis of niet, je verkleind de kans alleen een beetje. Maar als je eenmaal opnieuw moet opbouwen is het gelijk duurder. Er komen overal in Amerika tornado's voor, zelfs in Alaska. Zie daarvoor deze link: klik hier. Zo zie je dat overal een tornado voorkomt, en je gaat natuurlijk geen superdure stal bouwen die beter bestand is tegen tornado's als je buiten Tornado Alley woont.

Paard naar buiten is inderdaad gevaarlijk, betreffende het ronddraaidende puin dat rondom de trechter zelf draait. Wat mij betreft is allebei gevaarlijk genoeg, en ik neem het mensen dan ook niet kwalijk als ze nou net de verkeerde keuze maken voor een bepaalde tornado. Misschien was het wel goed gegaan op een andere dag met een andere tornado.

SiemisLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:05

Wel een idee je telefoonnummer op het paard schilderen of een briefje meevlechten.. Maar worden daar de paarden dan niet gechipt en geregistreerd?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:31

@SiemisLief: voor een chip heb je een reader nodig, en als die niet bij de hand is, weten de vinders geen telefoonnummer.
Verder: raar idee eigenlijk, voor het zelfde geld is het hele huis inclusief telefoon weggewaaid... maar goed daar zijn mobieltjes dan voor...

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:57

Ze zijn inderdaad alles kwijt, huis, kleren, helemaal niets meer zo triest! Ze hebben geluk gehad dat ze zelf het overleefd hebben. Heb de foto's gezien en buiten hadden de paarden niet meer kans gehad. Kennis van me had haar paard er ook staan en die is gelukkig ongedeerd gebleven, een wonder.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:02

SiemisLief schreef:
Wel een idee je telefoonnummer op het paard schilderen of een briefje meevlechten.. Maar worden daar de paarden dan niet gechipt en geregistreerd?

nee chippen is hier nog helemaal niet aan de orde, alleen bij de hele dure paarden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:01

Is het niet zelfs zo dat bij hele erge tornado's de dieren gewoon opgetild worden en later dus op de grond kwakken ? Of heb ik teveel films gekeken :-)

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:18

Is er vorig jaar in juli in Nederlands niet een flinke windhoos geweest???
Een flink storm, daken van huizen, hele stukken bos om zeker in Brabant en Limburg.
Het was heel apart om te zien....ineens begon het heel hard te waaien en de lucht was pikzwart...en toen kwam de regen en de windhoos.....

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 07:31

He dat zou wel kunnen nebraska!
Ook in gelderland wij zaten binnen en ineens begon het echt hee;l hard te waaien.
In een dorp verderop waar mijn familie woont lagen alle bomen plat tegen de grond van de wind. En heeel veel bomen omgevallen in dat gehucht al meer dan 1000!
We konden nauwlijks bij ze komen overal lagen bomen op de weg en heel apart het ene huis lagen er drie op het volgende huis stond alles nog overeind!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:51

Wat sneu van die paarden zeg.

Vorig jaar in juli staat niet geregistreerd als een windhoos geloof ik, hoewel er wel degelijk beelden van zijn, als ik me niet vergis. Het gedoe in Gelderland met de elektriciteitsmasten en caravans etc ging niet om een windhoos, maar om valwinden. Ook op de stal waar ik nu sta dacht ik eerst tekenen te zien van een windhoos, maar bij nadere inspectie waren ook dat waarschijnlijk valwinden. De schade van valwinden en windhozen/tornado's lijkt erg op elkaar, maar er zijn een paar dingen waaraan je het verschil wel kunt herkennen. :)

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:56

Nebraska: je hebt helemaal gelijk :j of het ook echt vastgesteld is weet ik niet, maar het ging er volgens mij ouders goed aan toe voor "Nederland ". Ik was toen op vakantie met een vriendin en me vader zou voor haar en onze paarden zorgen, maar omgewaaide bomen en takken over de weg maakte dat hij een flink aantal kilometers om moest rijden om bij de paarden van een vriendin te kunnen komen. Overal zijn toen ook dakpannen weggewaaid (waaronder bij ons huis) en onze schuilstal bij de wei is toen ook omhoog geblazen en op de kop terecht gekomen aan de andere kant van de wei.

Tornado's komen dus inderdaad overal voor en vind de gevolgen ervan altijd het ergste, dieren die er aan dood gaan en mensen en alles dat meegeblazen word, je bent in 1 ruk alles kwijt. Ook naar van de paarden in dit verhaal :(:)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:29

@ Annesh

Klopt inderdaad dat valwinden en windhozen qua spoor op elkaar lijken. Het grootste verschil is het patroon waarin omgevallen bomen liggen, als ze allemaal de zelfde kant op liggen is het een valwind, liggen ze kriskras is het een windhoos. :)

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 13:17

Inderdaad is er vorig jaar juli een windhoos geweest in Brabant. Lesklant van mij had haar paard en veulen buiten staan, niets aan zien komen, pas toen het pikzwart werd en toen was het al te laat.
Veulen is waarschijnlijk 'opgepakt' en terecht gekomen bovenop een paal.
Resultaat: levensgevaar, 3 weken kliniek, maar toch overleeft.

Dus helaas, het is niet alleen elders, maar ook hier.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:21

Jee wat vreselijk... ;(

liefling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 19:14

klopt die windhoos hebben wij precies over ons land gehad.. had nog net optijd me paarden naar voren gehaald... maar is wel een grote dikke boom om gegaan.. scheelde niet veel of me paard had daar over gezeten.. dood eng was dat.. klonk naast de harde wind een raar geluid in de lucht.. en pikzwarte lucht en keiharde regen... echt dood eng was dat moment.!