Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:20

Nieuwsredactie / http://www.dierenhulp.nl

Voor het dertiende jaar presenteert Stichting Dierenhulp een lijst met landen waar dierenleed grootschalig voorkomt. Deze lijst komt tot stand op basis van meldingen van toeristen, dierenartsen, rapporten, mediaberichten, dieren organisaties en eigen waarneming. Met het vakantieseizoen voor de deur een graadmeter om te zien of men op die bestemmingen geconfronteerd kan worden met dierenleed.

Griekenland is ook dit jaar weer de lijstaanvoerder, gevolgd door Spanje. De slechte economische situatie in Griekenland, die naast mensen ook dieren niet ten goede komt, zal hierbij een grote rol spelen. Verder is er nog het jachtseizoen dat Griekenland parten speelt, waarbij werkelijk elk levend wezen vogelvrij verklaard wordt. Ook het massaal afschieten en vergiftigen van dieren aan het einde van het vakantieseizoen zorgen voor veel meldingen over de slechte omgang met dieren in Griekenland.

De Nederlandse Antillen bezetten plaats 3. De eilanden Saba, Sint Eustatius, Bonaire, Curaçao en Sint Maarten tonen opvallend veel dierenleed onder honden en katten, maar ook loslopende geiten, ezels en koeien zijn vaak niet veilig. Daarbij komt dat in het illegale circuit honden en hanengevechten gehouden worden en een beschermde leguanensoort nog gewoon gevangen wordt en in de soep verdwijnt. De handel in exotische diersoorten als vogels is ook een veel gehoorde klacht. Maar ook het grootschalig afmaken van dieren op de eilanden in bijvoorbeeld lokale asielen zorgt voor veel negatieve geluiden. Partij voor de Dieren politica Marianne Thieme maakte daarvan al eerder melding na haar werkbezoek samen met andere politici. In totaal werden op de eilanden ruim 18000 dieren zijn afgemaakt.

Maar ook in eigen land is er op dierenwelzijn gebied nog veel mis. Nederland, vorig jaar nog op de 6e plaats, bezet nu de twijfelachtige eer als 4e genoteerd te staan. Oorzaken voor deze stijging zijn onder andere: Verhandelen van zieke paarden, handel in tal van levende dieren via websites als Marktplaats, Speurders, Marktplaza. Malafide broodfok, de situatie rondom de Oostvaardersplassen, de doorvoer via havens van walvissen en verlenen van jachtvergunningen aan leden van het Koninklijk huis. Er is ook een stijging van uitvoeren van dierproeven met 2,5%. Een rapport van Wakker Dier maakt melding van het gegeven dat zeven op de tien koeien rondlopen met een klauwzeer ontsteking. Er zijn ook Vinex jagers die stadswild afschieten. Tot slot komen er nog dagelijks vele meldingen over mishandelen en verminken van dieren zoals eenden, ganzen, zwanen, honden, katten.

De grootste stijger is eveneens een land dat tot het Koninkrijk Nederland behoort. Aruba stijgt maar liefst 17 plaatsen en komt uit op een 12e positie. Opnieuw wordt genoemd het afmaken van dieren, maar liefst 8500 dieren.
In gesprekken met de Arubaanse overheid werd dit aantal dieren bevestigd. De overheid zou dit graag anders zien door te gaan steriliseren. Iets dat een veel diervriendelijker aanpak is. Een andere oorzaak is de import van talloze niet inheemse diersoorten op Aruba die intussen voor problemen zorgen. Zoals de python die op het eiland werd gebracht door onder andere voormalige bewoners en vervolgens in de vrije natuur zijn losgelaten en voor veel problemen zorgen. Maar waar een arts vorig jaar nog probeerde te ontkennen dat dierenleed grootschalig voorkomt op Aruba worden deze zaken nu bevestigd door de politiek.
Het Koninkrijk Nederland heeft hierbij de trieste eer de posities 3-4 en 12 te bezetten.

Andere stijgers dit jaar waren: Bulgarije (10 plekken), Japan en Egypte (6 plaatsen) Groot Britannie ( 5 plekken). Dalers waren er gelukkig ook te melden met als grootste daler Cuba met 12 plaatsen. De hervormingen in dit land hebben een positieve uitwerking op zowel mens als dier. Overige dalers zijn: China, een land dat minder belangstelling krijgt van de wereldmedia nadat de Olympische Spelen voorbij zijn, maar waar nog altijd beren gruwelijk misbruikt worden en waar de handel in talloze dieren die op de Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES) lijst staan nog altijd fleurig bloeit. Argentinië daalde 7 plekken en Brazilië zakte 6 plekken.

Nieuwe landen zijn Polen op plaats 34 en daarmee de hoogste nieuwkomer boven Irak op plaats 38 en Afghanistan op plaats 45. De laatste twee zijn veelvuldig in de media gekomen waarbij Irak aankondigde ruim 1 miljoen zwerfdieren te zullen afschieten in Bagdad. Afghanistan is ook een oorlogsgebied waardoor er veel extra leed onder dieren is.

Dierenleed kent vele vormen. Van mishandeling, tot huisvesting, illegale handel, exploitatie en de aanwezige zwerfdieren wereldwijd. Waarbij in acht genomen wordt de houding en maatregelen van de lokale bevolking en overheden ten aanzien van deze dieren. Naast de gezelschapsdieren (hond en kat) worden ook paarden, ezels, geiten, schapen etc. gerekend. Stierenvechten wordt gezien als een ernstige vorm van dierenmishandeling.
Het aantal meldingen van dierenleed en mishandeling in 2010 nam toe met 6%. Ten opzichte van 2009.

De top tien van dieronvriendelijke landen ziet er als volgt uit.

1 Griekenland
2 Spanje
3 Nederlandse Antillen
4 NEDERLAND
5 Roemenie
6 Turkije
7 Venezuela
8 Bulgarije
9 Egypte
10 Portugal

Stichting Dierenhulp wil dierenleed voorkomen. Dit doet men door grootschalige sterilisatie en castratie campagnes te organiseren. Veel problemen ontstaan door onwetendheid over de omgang met dieren. Door gratis te steriliseren wordt voorkomen dat dieren geboren worden die bloot kunnen staan aan mishandeling, kwelling, handel en pesterijen. Door de schooljeugd te betrekken bij het vrijwilligerswerk wordt vroegtijdig educatie gegeven over de omgang met dieren en hen op jeugdige leeftijd respect voor dieren bij te brengen.

De complete lijst met landen is hier te vinden.

Verwant artikel:

[VN] Nederland op zesde plaats lijst dierenleed

timokyana

Re: Nederland op vierde plek meest dieronvriendelijke landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:23

Vind het eigenlijk best heftig op de 4e plaats.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo ernstig gesteld was in ons kikkerlandje :+

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:24

Ik geloof niet dat Nederland werkelijk zoveel dierenleed kent in vergelijking met andere landen. Ik denk eerder dat wij zo hoog staan omdat er zoveel mensen zijn die melding maken van dierenleed, terwijl dat in andere landen niet opgemerkt/gemeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:24

Behoorlijk heftig inderdaad, jeetje....

Dan laten ze van 't WSPA van die zielige spotjes zien over andere landen.
Maar ik denk dat we hier ook nog veel kunnen verbeteren in eigen land, als ik dit zo lees.

We zitten hier in NL ook behoorlijk dicht op elkaar geprakt.
Veel stress van overlast van dieren van de buren, dieren die platgereden worden, etc.
Kán natuurlijk één van de mogelijke oorzaken zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:25

Eleandra@ daar zit ook wat in!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:25

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat nederland echt op nummer vier staat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:26

Wat een onzin zeg, dus wij staan hoger op de lijst dan de landen waar Brookes Hospital hun werk moet doen?
Dat zegt me genoeg over de waarde van deze lijst: NUL.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:27

Wist ook niet dat wij zoveel dierenleed in ons land hadden, dacht dat we het nog redelijk goed deden... Maar bijv verhandelen van dieren via marktplaats achten vele mensen gewoon (ik ook eerlijk gezegd) en zou het niet snel achten als mishandeling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:28

horseyfries schreef:
Wat een onzin zeg, dus wij staan hoger op de lijst dan de landen waar Brookes Hospital hun werk moet doen?

_/-\o_

Dacht trouwens dat de Antillen onafhankelijk waren geworden vorig jaar???
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 19-04-11 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:28

Eleandra schreef:
Ik geloof niet dat Nederland werkelijk zoveel dierenleed kent in vergelijking met andere landen. Ik denk eerder dat wij zo hoog staan omdat er zoveel mensen zijn die melding maken van dierenleed, terwijl dat in andere landen niet opgemerkt/gemeld wordt.

Ze kijken naar de aantal meldingen, dit toont maar weer aan dat wij Nederlanders juist gesteld zijn op onze dieren en massaal aan de bel trekken als we dierenleed zien.

Daarbij moet ik direct denken aan een topic een tijdje terug dat mensen de db bleven bellen omdat een oude pony volgens hen niet goed verzorgd werd en daarom werd ingeslapen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:29

horseyfries schreef:

Ik ben het ook niet helemaal eens met de lijst, MAAR ik denk wel dat in Nederland de schaal van dierenmishandeling/verwaarlozing op een bredere schaal gemeten is en dus een groter beeld geeft van het geheel. Brooke richt zich ook voornamelijk op lastdieren en in een land als Egypte zal niemand snel aangifte doen van mishandeling van bijv een kat of vogel.
In Nederland gebeurt dit wel en hebben we ook veel meer dieren en dan ook nog verscheidene dieren.
Ik wist trouwens van het gedeelte over de walvissen in Nederland niets af.

En zoals Femke al zegt hieronder: het gaat om meest dieronvriendelijk en ik denk dat veel mensen een iets te rooskleurig beeld hebben van Nederland wat diervriendelijkheid betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:29

Millanka schreef:
Wist ook niet dat wij zoveel dierenleed in ons land hadden, dacht dat we het nog redelijk goed deden... Maar bijv verhandelen van dieren via marktplaats achten vele mensen gewoon (ik ook eerlijk gezegd) en zou het niet snel achten als mishandeling.

Het gaat ook niet alleen om "mishandeling" maar om dier-onvriendelijkheid van een land, en dat kan op heel veel vlakken :)
Dat handelen van dieren via marktplaats geeft o.a. broodfokkers en mensen die geen/weinig verantwoordelijkheid nemen voor een dier natuurlijk veel gelegenheid om hun dieren aan te bieden en te dumpen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:31

En goedwillende mensen die hun paard willen verkopen aan een andere liefhebber de mogelijkheid dit te doen.....
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 19-04-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:31

Eleandra schreef:

Dat denk ik ook, inderdaad.

Toch best heftig! :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:32

Ik schrik daar niet van. Ik ben ook enigzins verbaasd dat België er niet tussen staat met ons 1 miljoen varkens in vetmeststallen in de westhoek.
Al eens bij stil gestaan dat heel veel van het kip/kalkoen/varken/rund vlees wat ze in die 'Brooks' landen op de tafel zetten hier bij ons gekweekt wordt?
En ja dat zijn ook dieren ,-)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:32

Eleandra schreef:

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht.
Als hier een hond op de snelweg loopt dan worden allerlei instanties ingelicht, wordt de hond gevangen en desnoods het baasje gezocht, oke... wellicht dat hij gedumpt is in de vakantieperiode. MAAR in veel andere landen lopen honden massaal op de snelweg, kijkt niemand ervan op, wordt niemand ingelicht en hebben de honden nooit een baasje gehad. Om maar een zijweg te noemen...
Ik denk dat het eerder te maken heeft met andere normen en waarden, wat maatschappelijk wordt geaccepteerd.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:33

Boven roemenie?????

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:34

jeetje dat is nogal wat! := Vind het trouwens wel raar dat Belgie niet in de lijst staat.. met alle puppie fabrieken en winkels..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:34

Tsja zo'n lijstje doet me weinig. Ongetwijfeld gebeuren hier een hoop dingen die niet door de beugel kunnen, waar we zeker wat aan moeten doen.

Maar er zijn zeker veel meer landen waar het er nog slechter aan toe gaat. In de reacties van de telegraaf (ook wel televaag genoemd :D ) over ditzelfde artikel vond ik wel een mooie quote wat meer de waarheid is omtrend dit lijstje:

Citaat:
Correctie wellicht: Nederland staat in de top 10 van registratie dierenleed?

Kortom wat Eleandra ook al zegt :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:35

Freggel schreef:
Tsja zo'n lijstje doet me weinig. Ongetwijfeld gebeuren hier een hoop dingen die niet door de beugel kunnen, waar we zeker wat aan moeten doen.

Maar er zijn zeker veel meer landen waar het er nog slechter aan toe gaat. In de reacties van de telegraaf (ook wel televaag genoemd :D ) over ditzelfde artikel vond ik wel een mooie quote wat meer de waarheid is omtrend dit lijstje:

Citaat:
Correctie wellicht: Nederland staat in de top 10 van registratie dierenleed?

Kortom wat Eleandra ook al zegt :D

Ja, alleen al door al die meldingen over die oude pony zijn we van plaats vijftig naar plaats vier geschoten natuurlijk.... :D *\o/*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:36

Quellian schreef:
oke... wellicht dat hij gedumpt is in de vakantieperiode.

Zoals duizenden anderen in een welvarend land als Nederland waar veel mensen financieel niet hoeven na te denken over de aanschaf van een huisdier, waardoor ze vergeten eens diep na te denken over de zorg en tijd die je aan dieren moet besteden. Hoe rijker een land, hoe meer gedumpte dieren.. Van honden katten en paarden tot de meest vreemde exoten.
Vergeleken met magere straathonden in een derde wereld land hebben zij vermoedelijk in volume een kleiner probleem.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:37

Bandida schreef:
Ik schrik daar niet van. Ik ben ook enigzins verbaasd dat België er niet tussen staat met ons 1 miljoen varkens in vetmeststallen in de westhoek.
Al eens bij stil gestaan dat heel veel van het kip/kalkoen/varken/rund vlees wat ze in die 'Brooks' landen op de tafel zetten hier bij ons gekweekt wordt?
En ja dat zijn ook dieren ,-)

Dat zijn idd ook dieren die eten, drinken, verzorging en medische hulp waar nodig krijgen, daar kunnen veel andere landen een voorbeeld aan nemen!

Voor wat betreft gedumpte dieren: ook dat wordt hier allemaal keurig geregeld in asiels en daardoor geteld, in andere landen lopen de scharminkels gewoon los op straat en heeft niemand een idee hoeveel er gedumpt worden. Doordat dat niet geteld wordt is het bij ons erger? Kom nou, in asiels worden ze ook keurig verzorgd!
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 19-04-11 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

arans schreef:
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat nederland echt op nummer vier staat.

Ik eigenlijk ook niet. Vraag me ook wel af hoe ze dat precies onderzoeken :o Er staan een aantal dingen opgenoemt, maar ik vind het nu een beetje appels met peren vergelijken :(:)

Citaat:
Ze kijken naar de aantal meldingen, dit toont maar weer aan dat wij Nederlanders juist gesteld zijn op onze dieren en massaal aan de bel trekken als we dierenleed zien.

En dan kan ik het wel weer snappen :7 Maar goed dat ligt natuurlijk ook aan de mensen die er wonen. Nederlanders bellen gewoon snel omdat ze veel met dieren hebben... Als ik het zie/hoor van andere landen met bijv zwerfkatten en honden en dat mensen die gewoon laten lopen... Als ik daar zou wonen zou mijn huis denk helemaal vol zitten met zwervertjes :o

Cayenne schreef:
Een rapport van Wakker Dier maakt melding van het gegeven dat zeven op de tien koeien rondlopen met een klauwzeer ontsteking.

Dan hebben wij zeker hele extreem gezonde koeien :7

Freggel

Wij zijn een land wat veel registreert. Denk je nu echt dat bv Roemenië omtrent zulke zaken registraties bijhoudt, natuurlijk niet. Er zijn ook geen meldingen, iedereen vind het daar doodnormaal.....

Debbie

Eleandra schreef:

Hier ben ik het ook volledig mee eens. In ons land wordt er gewoon veel op gelet.
Denk je nou echt dat ze in een land als Turkije beter omgaan met dieren als hier? :n

Dit zijn trouwens alleen Europese landen neem ik aan? China en Japan kunnen er immers ook wat van.