Werkstraf geeist voor veroorzaken dodelijk ongeval met koets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Werkstraf geeist voor veroorzaken dodelijk ongeval met koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 19:10

http://www.pzc.nl

Het Openbaar Ministerie heeft woensdagochtend voor de Middelburgse rechtbank een werkstraf van 120 uur geëist tegen de vrouw die vorig jaar een dodelijk ongeval met een paardenkoets veroorzaakte op de Nieuwe Vlissingseweg. De officier eiste daarnaast een jaar rijontzegging.

Volgende week dient de zaak tegen de automobilist die op dezelfde weg de inzittende van een invalidenvoertuig doodreed. Omdat beide ongelukken gebeurden op dezelfde weg, tussen Vlissingen en Middelburg, heeft de provincie in januari bepaald dat langzaam rijdende voertuigen hier niet meer mogen komen.

Verwant artikel:

[VN] Koetsier en paard overleden bij ongeval met paardenkoets

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:13

Triest.. Hoop dat dit toch niet met opzet is gebeurd.

Sieltjuh

Re: Werkstraf geeist voor veroorzaken dodelijk ongeval met koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:31

Parallel weg rijden... laten ze het fietspad zien :roll:

Maar afijn, het is een hele trieste zaak. Dat er eerst wat moet gebeuren voordat er maatregelen worden getroffen. De weg nodigt ook erg uit om harder te rijden dan de toegestane snelheid :\ Ik hoop dat met deze maatregel, ongelukken zoals deze uit worden gesloten.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:09

Ik denk dat je als koets zijnde blij bent op het fietspad te mogen daar... Lijkt me geen fijne weg om op te moeten rijden!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:14

Het is inderdaad alleen maar beter dat ze er niet meer mogen rijden

aan de andere kant...
We worden als automobilisten wel heel erg verwend. We hoeven nergens uit onze doppen te kijken omdat de situaties zo gecontroleerd zijn. Op het moment dat er dan wel eens een keer iets anders is (al zijn het maar kapotte stoplichten) kan niemand meer rijden. Of als er iets gebeurd wat men niet verwacht, zitten ze of niet op te letten, of weten van schrik niet wat ze moeten doen....

Ik vind de werkstraf prima, al denk ik dat het feit dat ze een persoon heeft doodgereden haar al genoeg straft. Maar goed, laat het een les zijn en in t vervolg beter opletten en meer afstand houden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:14

Tsja, en officieel mag je dus als ruiter en/of menner zijnde níet op het fietspad komen met je paard.

Maar moet eerlijk zeggen, als menner zijnde zou ik me nóoit op zo'n (N) weg wagen, dan pak ik gewoon het fietspad, en liefst de berm van het fietspad. Jammer dan maar als ik in overtreding ben. Als je oom agent eens vraagt weten ze vaak niet eens dat je als menner/ruiter niet eens op het fietspad mag rijden, en als ze dat wel weten, zullen ze je in dit soort situaties in de meeste gevallen niet eens bekeuren, omdat ze toch wel kunnen snappen dat op het fietspad rijden hier véel veiliger is dan op de weg te rijden, waar je wettelijk gezien eigenlijk wel hoort.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:15

Er loopt wel een parallel weg langs, alleen dit was gewoon ff een knullig stukje film :+

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:30

Ik vind het niet meer dan logisch dat je daar niet met een koets gaat rijden en ook met een invalidenautootje ben je een gevaar op de weg!
Die laatste zouden ze overigens overal op 80 wegen moeten verbieden, hup het fietspad op of allemaal verplicht een knaloranje achterkant of iets anders duidelijk herkenbaars...

Wat niet wegneemt dat degene die op de koets is geklapt wel erg onoplettend bezig is geweest, een koets lijkt in de verste verte echt niet op een klein autootje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:35

desillies schreef:
Ik vind het niet meer dan logisch dat je daar niet met een koets gaat rijden en ook met een invalidenautootje ben je een gevaar op de weg!
Die laatste zouden ze overigens overal op 80 wegen moeten verbieden, hup het fietspad op of allemaal verplicht een knaloranje achterkant of iets anders duidelijk herkenbaars...

Wat niet wegneemt dat degene die op de koets is geklapt wel erg onoplettend bezig is geweest, een koets lijkt in de verste verte echt niet op een klein autootje.

Mwoah, wil niet discriminerend overkomen maar zo'n 'invaliden-auto-tje' (neem aan dat je geen scootmobiel bedoelt, maar zo'n 40 km/uur autootje?) zie ik toch écht niet graag op het fietspad hoor! Die kunnen 40 km./uur rijden en zijn toch nog vrij breed, denk dat dat ook erg gevaarlijk gaat worden, daarbij vind ik de meeste personen die zo'n ding besturen zich nou niet echt veilig in het verkeer gedragen......

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:42

ze mogen 40 rijden, sommige halen wel 60 km/h..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:43

Naskapower schreef:
ze mogen 40 rijden, sommige halen wel 60 km/h..

:= nou daarom, dat je wil je toch ook niet op het fietspad hebben? >;)
:n

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:46

t is een triest verhaal, hopelijk word het nu wel goed aangepakt door gemeente en provincie qua veiligheid

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:51

een invalidenauto wordt door de wet gezien als tractor en heeft dus dezelfde rechten en plichten als een tractor. Vandaar dat je ze ook, nagenoeg, niet op het fietspad tegenkomt maar wel op een 60km weg.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:11

desillies schreef:

Ik snap nooit waarom mensen langzaam verkeer zo'n gevaar op de weg vinden een 40 km karretje op een 80 weg zie je meestal echt wel van verre aan komen en er zit toch een rem in je auto :x . Dat verkeer wat langzaam gaat is echt het probleem niet hoor, je zou het inderdaad wat zichbaarder kunnen maken (wat de meeste koetsiers ook doen dmv zo'n driehoek) maar ik zie echt van de verte wel het verschil tussen een 40km karretje en een auto en ook tussen een aanspanning en een auto. Mensen die niet uit hun doppen kijken en teveel 'haast' hebben om zoiets netjes in te halen zorgen vaak voor de gevaarlijke situaties niet het feit dat het wat langzamer gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:56

liedje89 schreef:
desillies schreef:

Ik snap nooit waarom mensen langzaam verkeer zo'n gevaar op de weg vinden een 40 km karretje op een 80 weg zie je meestal echt wel van verre aan komen en er zit toch een rem in je auto :x . Dat verkeer wat langzaam gaat is echt het probleem niet hoor, je zou het inderdaad wat zichbaarder kunnen maken (wat de meeste koetsiers ook doen dmv zo'n driehoek) maar ik zie echt van de verte wel het verschil tussen een 40km karretje en een auto en ook tussen een aanspanning en een auto. Mensen die niet uit hun doppen kijken en teveel 'haast' hebben om zoiets netjes in te halen zorgen vaak voor de gevaarlijke situaties niet het feit dat het wat langzamer gaat.

Wel, op de snelweg verwacht je ook geen fietsers................. (die mogen er dan ook echt niet komen, maargoed)
zie je er ineens wel eentje dan zal je hem misschien wel zíen, maar daar dan wel heel erg van 'schrikken', omdat je dan niet verwacht.

Kan me voorstellen dat als er op wegen 80 km. wordt gereden, mensen dan niet verwachten dat er 'ineens' een aanspanning voor hun neus rijdt. En geloof me, als jij 80 rijdt met gepaste afstand van een andere auto, en auto slaat af/haalt in en jij ziet ineens een aanspanning voor je, of bijv. als je de bocht door gaat, kan ik me voorstellen dat veel automobilisten dat niet eens verwachten op zulke plekken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 01:35

Een aanspanning is natuurlijk in verhouding wel heel langzaam maar een 40km karretje met een beetje wind mee rijd 50 dat zou echt niet levens gevaarlijk moeten zijn in het verkeer. Een aanspanning doen mensen vaak rare dingen op omdat ze 'schrikken'(En ze schatten ook 9 van de 10 keer de lengte verkeerd volgens mij) daarmee rij ik ook liever niet over zo'n weg. Maar een 40km karretje levensgevaarlijk vinden vind ik toch een beetje vreemd. Dat geeft alleen problemen bij onoverzichtelijke bochten maar dan ben je ook niet zo handig bezig als je met volle snelheid ergens doorrijd waar je niet je hele remweg zou kunnen overzien (bovendien zijn dat soort bochten meestal te scherp om op volle snelheid te nemen). Een angstige bejaarde rijd ook zonder aarzelen 60 op zo'n N-weg hoor, mag toch hopen dat mensen dat toch doorhebben dat ze ineens heel snel inlopen op hun voorganger. Daar moet je als automobilist toch op kunnen anticiperen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 01:48

liedje89 schreef:
Een aanspanning is natuurlijk in verhouding wel heel langzaam maar een 40km karretje met een beetje wind mee rijd 50 dat zou echt niet levens gevaarlijk moeten zijn in het verkeer. Een aanspanning doen mensen vaak rare dingen op omdat ze 'schrikken'(En ze schatten ook 9 van de 10 keer de lengte verkeerd volgens mij) daarmee rij ik ook liever niet over zo'n weg. Maar een 40km karretje levensgevaarlijk vinden vind ik toch een beetje vreemd. Dat geeft alleen problemen bij onoverzichtelijke bochten maar dan ben je ook niet zo handig bezig als je met volle snelheid ergens doorrijd waar je niet je hele remweg zou kunnen overzien (bovendien zijn dat soort bochten meestal te scherp om op volle snelheid te nemen). Een angstige bejaarde rijd ook zonder aarzelen 60 op zo'n N-weg hoor, mag toch hopen dat mensen dat toch doorhebben dat ze ineens heel snel inlopen op hun voorganger. Daar moet je als automobilist toch op kunnen anticiperen.

ben ik ook helemaal met je eens.

maar zo'n 40 km/uur karretje op het fietspad, zoals hier eerder door iemand geopperd werd, dát vind ik dan weer levensgevaarlijk en eigenlijk echt een ronduit slecht idee. het verschil tussen zo'n karretje en een aanspanning is natuurlijk ook heel groot, al is het maar omdat 'wij' als ruiters/menners met levende (vlucht)dieren met een eigen wil werken.

Ook zo jammer dat er nog steeds zoveel automobilisten zijn die denken: 'oh een paard, daar moet ik zo snél mogelijk langs heen want dan kan er niets gebeuren'. Terwijl je dat dus juist níet moet doen. Die mensen doen dat echt met de beste bedoelingen, maar hebben blijkbaar gewoon niet in de gaten dat dat juist averechts werkt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 06:54

desillies schreef:

Het is verplicht een afgeknotte driehoek op je wagen te hebben.
Oftewel een langzaamverkeers-driehoek.
Alleen heeft niet iedereen dat.
Nu weet ik niet of deze aanspanning dat wel had of niet. Ik was er (gelukkig) niet bij.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:26

JoyCiej007 schreef:
desillies schreef:

Mwoah, wil niet discriminerend overkomen maar zo'n 'invaliden-auto-tje' (neem aan dat je geen scootmobiel bedoelt, maar zo'n 40 km/uur autootje?) zie ik toch écht niet graag op het fietspad hoor! Die kunnen 40 km./uur rijden en zijn toch nog vrij breed, denk dat dat ook erg gevaarlijk gaat worden, daarbij vind ik de meeste personen die zo'n ding besturen zich nou niet echt veilig in het verkeer gedragen......

Ik wil ook niet discrimineren hoor :)
Oké, niet op het fietspad dan maar dan allemaal verplicht een knaloranje achterkant zodat je ze op tijd herkend, die dingen lijken tegenwoordig veel te veel op een 'gewone' auto waarbij je er vanzelf vanuit gaat dat die 80 rijd, en geen 45....
Maar goed, dat is wel half offtopic :D

En liedje89 als het langzame voertuig goed te herkennen is (zoals een tractor of aanspanning) heb ik er ook geen problemen mee dat ze op 80 km wegen rijden maar het probleem is dus dat ze heel erg op een gewone auto lijken en hoe goed je ook oplet (ik rijd motor dus ik kijk zelfs nog beter dan een automobilist doet) op het eerste gezicht zie je ze over het hoofd en dat kan dus echt enorme gevolgen hebben zoals in dit artikel ook word beschreven.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:53

Ik ben heel benieuwd naar deze zaak.. Dit is natuurlijk maar een klein stukje van het hele gebeuren.
Maar een menner mag niet op het fietspad?

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:36

IK snap uberhaut niet waarom je als koetsier op die weg gaat rijden terwijl er een "paralel" (lees: fietspad) naast ligt. Je kiest toch altijd voor het zekere!!!!
Ook als een aanspanning officieel niet op het fietspad mag!!

Veiligheid voorop!!

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:53

De Parallelweg daar is prima te bereiken, is veiliger, ook geasfalteerd, alleen het verkeer is daar rustig. Ik zou met m'n koets niet over de Nieuwe Vlissingseweg gaan rijden, ik lijk wel gek! := Zonde inderdaad dat het door zulke ongevallen duidelijk moet worden..

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:54

angelique19 schreef:
IK snap uberhaut niet waarom je als koetsier op die weg gaat rijden terwijl er een "paralel" (lees: fietspad) naast ligt. Je kiest toch altijd voor het zekere!!!!
Ook als een aanspanning officieel niet op het fietspad mag!!

Veiligheid voorop!!

Dat fietspad is maar een klein stukje. Als je iets omrijdt kom je gewoon op een normale weg uit, de parallelweg, die langs praktisch de hele Nieuwe Vlissingseweg loopt.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:05

Ingmar_ schreef:
De Parallelweg daar is prima te bereiken, is veiliger, ook geasfalteerd, alleen het verkeer is daar rustig.

Wat bedoel je daar mee? Of bedoel je het in de zin van "ook"?

De reden dat je niet de parallelweg zou pakken met een koets is: hij is heel smal, auto's kunnen daar niet goed inhalen. En daarbij is het best een eind omrijden als je vanaf Vlissingen-centrum naar Middelburg-centrum moet.

Maargoed, het leed is helaas al geschiet :\

RenR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:31

Mogen wij dan echt nergens meer rijden met de paarden. Die automobilist had op moeten letten. Als ik met mijn scooter op het fietspad een stilstaande onverlichte fietser (met pech) na een bocht tegenkom dan ben ik zelfs nog aansprakelijk.
De provincie moet maar eens ruiterpaden aanleggen :( :( :( !!!! Dan gebeuren er tenminste niet zoveel ongelukken. Ik denk dat het aanleggen van een ruiterpad minder kost als het aanleggen van een nieuwe weg. Wat dan doen ze in Zeeland alsof het niets is. grrrrr.