Anky van Grunsven: "Grote verbazing in de Oekraïne"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Anky van Grunsven: "Grote verbazing in de Oekraïne"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 06:46

http://www.telegraaf.nl

Afbeelding
Anky en Salinero.
foto: www.sjoert.com

Daar stond ik dan, in the middle of nowhere, op de weg van het vliegveld van Kiev naar het 160 kilometer zuidelijk gelegen Zhashkov. Gelukkig was mijn oud-groom Jokelien mee naar de Oekraïne, want het was een nogal sinister moment.

Nee, zeker niet saai. Hoe we daar op die afgelegen plek belandden? Het was eigenlijk het probleem van Yessin Rahmouni, een Nederlandse leerling van mij die daar een internationale wedstrijd zou rijden. Hij is één van mijn vaste deeltijdinstructeurs in Kiev en hij was zijn wedstrijdlaarzen vergeten op ons vaste stallencomplex. Het halen van zijn schoeisel duurde uiteindelijk ruim een uur en wij stonden langs de kant van de weg met een auto en chauffeur, die geen woord Engels of Duits sprak. Mijn Oekraïens is ook nog steeds niet wat het zou moeten zijn en dus was het een uur lang erg stil…

Jokelien en ik kregen op een gegeven moment de slappe lach. We wisten niet waar we waren, we konden de borden niet lezen en toen we weer gingen rijden, kwamen we niets anders tegen dan grillige natuur met hier en daar oude vrouwtjes langs de weg, die bosjes bloemen probeerden te verkopen. Aan wie? Geen idee. Alles zag er uitgestorven uit. Tot overmaat van ramp stond vervolgens ook nog de berm ineens in lichterlaaie. We moesten dwars door dikke rook rijden.

Met die ervaringen in onze bagage waren we drie uur na het wegrijden uit Kiev behoorlijk verbaasd bij het zien van het concoursterrein in Zhashkov. Yessin had nog drie minuten voordat hij aan de beurt was in de wedstrijdring. Terwijl hij zich als koortsachtig in zijn wedstrijdlaarzen probeerde te hijsen, lieten wij vol verwondering het hypermodern complex op ons inwerken. Alles was ingericht op de paardensport. Er waren prachtige stallen, 2 grote binnenmaneges waarvan 1 met tribune, een buitenpaddock, een complete straat met kantoren en slaapgelegenheden voor personeel, een helikopterlandplaats, een superrestaurant en hotel, ja zelfs een bowlingbaan. Aan alles was gedacht.

Mijn leerlingen uit Oekraïne kregen in Zhashkov te maken met hun eerste internationale concourservaring, nadat ik een half jaar geleden met ze de training ben gestart. Over het hele weekend gekeken, ben ik dik tevreden. Ik heb de dressuuramazones Ina en Galina voorgehouden dat wij van een thuistraining- naar een wedstrijdtrainingsituatie gingen. Ik vond hun groei gedurende de driedaagse wedstrijd opvallend. De eerste wedstrijd reden ze vanwege de zenuwen – die waren er natuurlijk toch – op safe. Dat ging goed, maar daardoor misten ze wel een zekere uitstraling. De tweede dag reden ze hun paarden dus met meer risico, wat vervolgens fouten tot gevolg had. Ik vind dat helemaal niet erg. Dat hoort juist bij het leerproces. De laatste dag was dat ook duidelijk zichtbaar: ze toonden beiden lef, maar wel zo dat het niet over het randje ging.

Kortom, het was een leuke, spannende trip. Ik durf zelfs al heel voorzichtig de woorden ’Olympische Spelen’ voor mijn Oekraïense leerlingen in de mond te nemen. Ze maken een kansje op Londen 2012. Zeker als ze deze stijgende lijn volhouden. En ikzelf? Laat ik het er voor nu ophouden dat het zowel met IPS Upido als Salinero goed gaat in de training. Ik ben blij dat ik dat ook over de laatste kan zeggen na zijn blessure. Hij is toch mijn gouden paradepaard en ik vind het fijn dat hij binnenkort waarschijnlijk toch weer de wedstrijdring in kan.

Anky van Grunsven.

Kaaaren

Re: Anky van Grunsven: "grote verbazing in de Oekraïne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:51

leuk stukje :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:52

Leuk geschreven, het is zo'n lekker positief mens.
Kan me inderdaad de verwonderde blikken voorstellen, als je vanuit dat hele sobere met brandende bermen ineens in een super de luxe complex staat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:55

Sympathiek stuk weer van Anky, wel triest eigenlijk dat er duidelijk zoveel armoede is in Oekraïne (bejaarden hoeven hier in NL geen bloemen aan de weg te verkopen, nog niet tenminste) en dat er dan wel geld is om zo'n hippisch centrum neer te zetten ....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:57

Gut ik zal eens tegen Yessin zeggen dat ik het toch erg vindt dat hij zijn laarzen was vergeten hahahahahaha!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:09

Lante schreef:
Sympathiek stuk weer van Anky, wel triest eigenlijk dat er duidelijk zoveel armoede is in Oekraïne (bejaarden hoeven hier in NL geen bloemen aan de weg te verkopen, nog niet tenminste) en dat er dan wel geld is om zo'n hippisch centrum neer te zetten ....

Het geeft misschien wel veel werkgelegenheid?

Jethafa

Re: Anky van Grunsven: "Grote verbazing in de Oekraïne"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:28

Ja, het is een triest land. Veel armoede, veel prostitutie, en nog veel meer corruptie. De mensen die daar werken zijn dan precies de mensen die de goede contacten hebben. En dan heb je het nog over Kiev. De rest van het land is gewoon alleen maar arm. De overheid wilde een eigen land worden, buiten de Sovjet Unie. De mensen niet, die hadden het toen veel beter. Nu verdienen ze geen cent.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:31

Vraag mij al tijden af... wat voor mensen zijn dat die Anky les geeft? Zeker de meer gefortuneerden in dit land. Maar ik zou mij best afvragen waar deze centjes vandaan komen als ik deze mensen les zou geven.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:39

Leuk leuk leuk :D

Maarja, inderdaad gek, hoe het gaat in die landen. Hier zijn paarden al een luxe, daar zijn ze onbereikbaar duur denk ik..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:55

Inderdaad een leuk stukje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel een beeld kan voorstellen hoe ze daar dan precies in de auto zaten met zijn tweeén :D

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:57

Leuk geschreven. Heel sympathiek, en ja de wereld is niet gelijk verdeeld.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:04

Het is hard om te zien de armoede. Maar de rijken creeeren op deze manier wel werkgelegenheid. Het is goed dat Oekraïne op zo'n manier op de kaart wordt gezet. Dat werkt mee aan de opbouw van het land.

En Anky, koop volgende keer gewoon een bosje bloemen van één van die dames, al is het een druppel....

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:12

in alle arme landen heb je 'rijke' mensen met normale of goede banen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:17

XLeandrosX schreef:
Het is hard om te zien de armoede. Maar de rijken creeeren op deze manier wel werkgelegenheid. Het is goed dat Oekraïne op zo'n manier op de kaart wordt gezet. Dat werkt mee aan de opbouw van het land.

En Anky, koop volgende keer gewoon een bosje bloemen van één van die dames, al is het een druppel....

Dat zou ik ook doen. Al zijn er ook van die mensen, meestal in grote steden waar het erg druk is, die dan een bloemetje van 1,- euro verkopen en vervolgens je zakken rollen... }>
Al weet ik niet of deze dametjes dat ook doen.. /3 (leuke smiley)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:23

Tja, das waar maar:
Citaat:
Corruptie speelt nog steeds een grote rol in Oekraïne. En internationale organisaties als Transparency International rekenen het land tot de meest corrupte ter wereld.
Bron: Radio Nederland Wereldomroep

In een corrupt land zullen de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker... Maar goed een beetje off-topic. Ik ben waarschijnlijk de enige die hier vraagtekens bij heeft.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:31

Embe schreef:
Tja, das waar maar:
Citaat:
Corruptie speelt nog steeds een grote rol in Oekraïne. En internationale organisaties als Transparency International rekenen het land tot de meest corrupte ter wereld.
Bron: Radio Nederland Wereldomroep

In een corrupt land zullen de armen steeds armer worden en de rijken steeds rijker... Maar goed een beetje off-topic. Ik ben waarschijnlijk de enige die hier vraagtekens bij heeft.

Nee ik denk dat je niet de enige bent...
Maar wat bedoel je dan precies met de vraagtekens? Bij de corruptiein het algemeen, Oekraine of vij het sportcentrum?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:38

Corruptie in de Oekraine en de samenwerking met Anky van Grunsven. Ik begrijp best dat zij niet diegene is die dit op kan lossen maar vind eigenlijk dat iemand van dit niveau zich verre van dit soort praktijken moet houden. Kan mij zomaar voorstellen dat haar klanten aldaar wellicht op minder legale wijze aan hun centjes komen. Maar dat is puur speculeren van mijn kant. Dus vraagtekens...

CathCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:46

@ Embe

Ik vind helemaal dat je gelijk hebt!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:02

Tja, en als je bedenkt dat de heer Vitali Gaiduk (diegene die haar naar de Oekraine heeft gehaald) in 2009 7e stond in de lijst van 50 rijkste mensen van de Oekraine en dat hij een vormalige hoge piet was in de regering vind ik op z'n minst opmerkelijk.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:06

Het hoeft zeker niet illegaal te zijn, op legale wijze kan je ook heel veel geld verdienen in dat soort landen. Ik ken het politieke stelsel in Oekraïne niet, maar misschien kennen ze het welvaartsstaatsmodel niet zoals wij dat hebben, en hoeven rijken weinig belasting te betalen en krijgen de armen geen uitkering/steun.. Dus beetje kort door de bocht om te redeneren dat Anky de corruptie in stand houdt hoor.

Maar leuk stukje, Anky kan het altijd mooi vertellen. Zie het al helemaal voor me hoe ze daar zo plompverloren gestaan hebben haha.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:14

Leuk geschreven!
Spontaan mens lijkt ze toch altijd zeg :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:15

Nee, zeg ook niet dat Anky illegaal bezig is hoor!!!
Politieke stelsel is een van de meest corrupte in de wereld (even googlen op corruptie en Oekraine).

Verder is de man die haar naar Oekraine gehaald heeft een zeer rijke industrieel die tevens een politieke functie bekleed. Zijn bedrijf zat door de crisis in 't slop maar 'gelukkig' heeft zijn bedrijf een order van de staat binnen gekregen van 1,5 biljoen gekregen om een luchthaven te bouwen.

Zo gaat dat...

Edit: maar ik vind het verder ook erg leuk voor Anky hoor, vroeg mij alleen af of ze weet waar haar salaris vandaan komt...

Citaat:
Vitaly Gaiduk - Power Lever
Net Worth: $753 million

Marital status: Married, one son and one daughter

Last year: $2.4 billion

Industry: Metallurgy

“From the moment the coalition was created I have proposed Vitaly Gaiduk for the post of deputy prime minister, and my intentions remain unchanged,” said Yulia Tymoshenko at the end of March 2009. At the moment, Gaiduk’s political ambitions are satisfied with the modest role of chief of the prime minister’s group of advisors. Even this proximity to power has a positive impact on the 51-year-old’s sinking business. The crisis has struck a heavy blow on the Industrial Union of Donbas (IUD), which Gaiduk owns along with Sergei Taruta and Oleg Mkrtchian. Production volumes are falling. Sales markets are curled up in a ball. And then manna from heaven falls into the lap of Azovintex, a part of IUD, in the form of a state order for the construction of a stadium and an airport in Lviv. In April, Ukrainian media reported that the value of the order was over Hr 1.5 billion.
Bron: Kyiv Post

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:23

Embe schreef:
Edit: maar ik vind het verder ook erg leuk voor Anky hoor, vroeg mij alleen af of ze weet waar haar salaris vandaan komt...

vraag jij je dadelijk af waar je pensioen vandaan komt? }:0 Waarschijnlijk ook geinvesteerd in wapenhandel :o
Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Ik ben het helemaal met je eens hoor! Maar vraag me ook af of je oprecht kunt afvragen hoe dingen in elkaar zitten...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:24

@Embe Je weet nooit waar iemand zijn geld vandaan haalt ook niet in NL. Anky doet toch gewoon haar werk; lesgeven en rijden etc. Ze krijgt daar weer mooi centjes van...En klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 09:35

Leuk geschreven stukje... :j
Maar m.i. weinig/geen nieuwswaarde... zéker niet voor 't voorpagina nieuws...