Dodental door Afrikaanse Paardenpest loopt op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dodental door Afrikaanse Paardenpest loopt op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 20:15

http://www.horses.nl

Het aantal slachtoffers van Afrikaanse paardenpest (APP) loopt snel op in Zuid-Afrika. In het hele land zijn dit seizoen al meer dan 400 paarden gestorven. De Europese Unie verbiedt sinds 9 maart de import van paarden uit Zuid-Afrika.

Na de eerste uitbraak in de West-Kaap besloot de Europese Unie tot het invoerverbod. Afgelopen week stierven in deze provincie veel dieren, het dodental staat daar inmiddels op 67. De grootste uitbraken zijn in Gauteng (162), KwaZulu Natal (173) en Free State (80). In totaal is van 643 paarden bekend dat ze zijn besmet met Afrikaanse Paardenpest, 419 paarden zijn gestorven. In het seizoen 2009/2010 waren er slechts 85 gevallen van APP, het jaar daarvoor 236.

Afrikaanse Paardenpest is een virusziekte die wordt overgebracht door muggen (knutten) en momenteel nog niet voorkomt in Nederland. Voor deze ziekte zijn (levende) vaccins beschikbaar die in Zuid-Afrika volop wordt ingezet om de paarden te beschermen. Dit vaccin is niet goedgekeurd voor gebruik in Nederland. Voor de theoretische uitbraak van de ziekte had de Nederlandse overheid in het verleden een beknopt rampenplan klaarliggen waarin het massaal vernietigen van paarden centraal stond. In 2008 is een concept beleidsdraaiboek Afrikaanse paardenpest ontwikkeld waarmee het massaal afmaken van paarden van de baan was, maar een uitbraak desondanks nog altijd grote consequenties zal hebben voor de paardenhouders. Een commissie bracht vervolgens advies uit over dit concept. Op basis van deze adviezen is onderzoek uitgezet bij Wageningen Universiteit naar de verspreiding van en bestrijdingsmogelijkheden van de ziekte. De resultaten van dit onderzoek worden dit jaar verwacht en op basis van deze resultaten wordt het definitieve draaiboek vastgelegd.

Miepie77

Re: Dodental door Afrikaanse Paardenpest loopt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:17

Dat is wel flink lastig want hoe vertel je die muggen dat ze de grens niet over mogen, hopelijk komen ze niet ver en ook niet met export mee.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:23

Hopelijk komt er snel een goedgekeurd vaccin voor deze ernstige ziekte in nederland op de markt. Geloof nooit dat de ziekte alleen daar blijft, komt vast ook deze kant op.. Echt horror, massaal paarden vernietigen :n

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:23

Laten we eens beginnen om de grenzen dicht te gooien voor Paarden uit deze streken.

Sowieso wordt er teveel met dieren gesleept....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:27

robert45 schreef:
Laten we eens beginnen om de grenzen dicht te gooien voor Paarden uit deze streken.

ziekte komt van muggen die kan je niet tegenhouden aan de grens

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:28

Wat naar, hopelijk krijgen ze de uitbraak in Zuid-Afrika onder controle... :\

robert45 schreef:

In de OP staat dat er een importverbod van kracht is.

elverdingkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:29

Hoe zit het met de 'gewone' handelswaar tussen Zuid-Afrika en Nederland? Kunnen die muggen ook mee komen met gewone producten? Best eng dit allemaal!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:32

Massale paardenvernietiging!! Ik hoop toch dat ze snel met een goed vaccin komen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:33

elverdingkim schreef:
Hoe zit het met de 'gewone' handelswaar tussen Zuid-Afrika en Nederland? Kunnen die muggen ook mee komen met gewone producten? Best eng dit allemaal!

In principe kunnen de muggen (de belangrijkste soort is de Culicoides imicola) hier niet overleven volgens mij.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:41

Elanor schreef:
In principe kunnen de muggen (de belangrijkste soort is de Culicoides imicola) hier niet overleven volgens mij.

volgens mij juist wel omdat het hier ook steeds warmer wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:45

Elanor schreef:
elverdingkim schreef:

Als ik het goed heb onthouden is de knut die blauwtong overbrengt dezelfde als die paardenpest over kan brengen.

(zit er hard aan te denken om toch te gaan testen of tecktonic of switch pour on veilig werkt bij mijn pony's.)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:59

Weet iemand waarom het vaccin hier niet goedgekeurd is en of en wanneer dat eventueel wel gaat gebeuren? En wat zijn die grote gevolgen voor paardenhouders bij een uitbraak in het conceptplan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:01

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:20

Dankjewel Elanor! Ik heb de scenarios A t/m K doorgelezen en kom tot de conclusie dat er niet preventief geruimd wordt (gelukkig!). Ben wel benieuwd naar de meest recente wetenschappelijke inzichten tegen de knut!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:38

Ik heb een tijd geleden al, een hele voorlichting gehad over de paardenpest, was op een hengstendag van Hendrix geloof ik.

Ik meende dat we er nu al voor kunnen enten?

Dan heb ik dat dus verkeerd begrepen.. Maar als de enting dus wel in NE goedgekeurd word, dan word dat ook nog een duur grapje, voor grote paardenhouderijen iig.

Ik heb eens uitgerekend, dat ik voor al mijn paarden tegen de 1000 euro extra aanloop per jaar.
En dat naast alle tet. infl entingen en dan ook nog de Rhino.

Maargoed, ik zou het er wel voor doen! Dan maar wat extra kosten, beter dan dat je dieren besmet raken en geruimd moeten worden..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:42

Hoeveel kost vaccin per paard dan?
Rhino is dat er ook ?

Ik wil zeker niet dat die van mij afgemaakt moeten worden :n dan maar een dure inentng!

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:50

Als je 1 of een paar paarden hebt, zullen de kosten wel meevallen.

Rhino, ik ent mijn drachtige merrie's Rhino. Even googlen, dan vind je alle vormen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:22

Afmaken gebeurd natuurlijk niet zomaar (zie ook OP), maar het plan zal vast inhouden dat er een poosje niet vervoerd mag worden. Dat heeft natuurlijk wel grote gevolgen! Maar als het via een mug gaat is het wel heel lastig te controleren...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:13

Nou, een rampenplan waar gesproken wordt over massaal vernietigen van paarden?! MKZ-crisis heeft al veel dieren het leven gekost "uit voorzorg" en nu hebben ze alweer plannen klaarliggen?! Ik mag toch hopen dat dit ons toch bespaard blijft!!!!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:18

Ik heb een tijdje in ZuiAfrika gewerkt en kan uit ervaring zeggen dat het levend vaccin dat daar gebruikt wordt voor de paarden geen pretje is. Een aantal van mijn Nedrelandse paarden die naar Zuid Afrika waren geexporteerd werden er behoorlijk ziek van. De hengst was dat jaar zelfs bijna onvruchtbaar.
Er komen volgens mij bijna geen paarden van ZA naar Nedreland of Europa (op wat renpaarden uitgezonderd)
De paardenpest komt al vele jaren voor in Nedreland, zou wel toevallig zijn dat het nu in een keer naar Nederland komt, maar je weet nooit natuurlijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:44

jesterlover schreef:
Ik heb een tijd geleden al, een hele voorlichting gehad over de paardenpest, was op een hengstendag van Hendrix geloof ik.

Ik meende dat we er nu al voor kunnen enten?

Bedoel je niet west-nijl virus? Daar kan je namelijk al wel voor enten.

Ik hoop dat ze snel met een goedgekeurd vaccin komen!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:50

De muggen die de paardenpest veroorzaken zijn geloof ik niet hetzelfde als de blauwtong maar ze zijn besmet met hetzelfde soort virus, geloof ik. Of die muggen kunnen overleven...In Nederland daar zijn de onderzoekers het niet over eens. Sommige zeggen van wel zeker omdat het de afgelopen zomers in NL toch wel warm is geweest. En de muggen kunnen zich misschien gaan aanpassen aan het klimaar hier in Europa. De blauwtong wilde men namelijk eerst ook niet 'geloven'. Andere zeggen dat de muggen/virus hier geen stand kan houden....We zullen wel zien.
@Jesterlover ging dat niet over het West-Nijl virus? Daar kan je inderdaad tegen laten enten. Alleen dat heeft alleen zin als je de gehele stal er tegen in ent. Bovendien is het West-Nijl virus actief in het noorden van Afrika en in Amerika neemt het aantal zieke paarden ook toe.

Een vervoerverbod is lastig...Maar er is geen keus. Je kan al blij zijn dat ze zijn afgestapt van het preventief ruimen... Als je je brood moet verdienen in de paarden krijg je het nog lastiger.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:53

Mijn vorige dierenarts gaf aan dat zelfs als niet de hele stal entte voor West-Nijl, de symptomen een stuk minder zouden zijn voor je paard als 'ie wel geënt was, dus ik heb vorig jaar toch maar die 2 entingen laten doen. Maarja die gaven geen bijwerkingen, als deze dat wel geeft, wacht ik toch tot het wat dichterbij komt voor ik daar aan ga beginnen!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:05

Het probleem met entingen is dat ze veilig moeten zijn, daadwerkelijk moeten werken, en ook heel belangerijk: je moet een onderscheid kunnen maken tussen dieren die geent zijn, of dieren die besmet zijn (geweest). Vooral dat laatste is economisch heel belangerijk. Als je dat verschil níet kan maken, kun je je geente dieren niet meer exporteren, omdat geen enkel land dieren zal willen opnemen die ogenschijnlijk antistoffen tegen zn nare ziekte heeft. Dat is ook waarom er tegen heel veel veeziektes momenteel niet geent word in nederland: landen als Amerika weigeren dan je dieren te importeren, en daar krijg je grote economische schade van.
Ik weet dat dat heel cru klinkt, maar helaas moeten de mensen die de regels geven niet alleen denken om het individuele paard en zijn eigenaar, maar ook om de economische belangen van het land, en de gezondheid van mens en dier op nationaal en internationaal niveau.

Wat dat betreft: bereid je maar vast voor, als dat soort ziektes naar nederland komen, word het waarschijnlijk toch ruimen. Hoewel ik vermoed dat ruimen bij paarden een hel word, omdat je bij ruimingen ALLE dieren in een bepaald gebied moet ruimen wil het efficient zijn, en sorry, maar paarden eigenaren zijn naar mijn idee soms... weet niet hoe ik dit netjes kan verwoorden, dus hou het bij naïf en egoistisch.. Dus zullen er dieren verstopt worden, of stiekum vervoert worden. Gevolg: ziekte verspreid zich verder, meer dieren worden besmet en dus meer dieren moeten worden geruimt... Onderzoek heeft helaas toch laten zien dat bij heel heel veel ziektes het ruimen van dieren, ook wel stamping out genoemt, de beste manier is om te voorkomen dat ziektes zich verder verspreiden.

En vergeet niet, stamping out word HEEL veel gebruikt om ziektes die op mensen kunnen overspringen uit te roeien, denk aan bv Nepah virus in maleisie, zijn veel varkens voor geruimt, of 1 van de vele influenza virusen in asië, zijn miljarden dieren voor geruimt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:18

elverdingkim schreef:

Ja daar maak ik me ook zorgen over. Zo is de tijgermug die hier van origine niet voorkomt NL ook binnengekomen. Met het in NL veranderende klimaat krijgen we ook steeds meer "vreemde gasten"