Wielrenners ten val door geschrokken paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:38

Bron: Webregio

NOORDWIJK - Een paard schrok op de Gooweg in Noordwijk toen een aantal wielrenners langs wilden rijden op de Gooweg. De wielrenners kwamen hierdoor ten val waarvan er 1 met hoofdletsel met spoed naar het ziekenhuis is gebracht.
De verkeers ongevallen dienst doet onderzoek naar dit ongeval. De andere wielrenners hebben allemaal lichte schaafwonden opgelopen en konden op eigen kracht weer naar huis.

Nickeltje

Re: Wielrenners ten val door geschrokken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:41

Oew, vervelend ongeluk!
Ik rij in die omgeving nu sinds een paar maanden ook veel paard, ze staat in Noordwijk gestald.
Een groot nadeel van het gebied vind ik de beperkte paden. Langs een aantal drukke wegen loopt een fietspad en geen berm. Als ruiter wordt je van de weg af getuterd, maar op het fietspad hoor je eigenlijk niet thuis. Dat is niet heel breed en er wordt heel erg veel gefietst.
Maar om van a naar b te komen moet je af en toe wel...

Ik hoop dat dit ongeluk aanzet tot maatregelen waar iedereen iets aan heeft.
Alleen paarden verbannen van de fietspaden gaat namelijk niks oplossen, we moeten immers toch op de één of andere manier ergens heen kunnen rijden.
Dus als er dan eindelijk iets gedaan gaat worden aan wat bermen of paden of andere opties waar ook paarden iets aan hebben...
Ik hoop het.

Hopelijk houdt de fietser er in elk geval geen restschade aan over en herstelt hij snel.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:42

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Toevallig was ik zaterdag zelf met mijn paard in Noordwijk en viel het me al op hoe hard sommige wielrenners soms rijden. De paarden horen ze vaak helemaal niet aankomen en schrikken dan als ze ineens aan alle kanten voorbij flitsen.

Hopelijk valt de schade voor iedereen mee

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:43

Misschien l*ullig om te zeggen, maar wielrenners vragen er vaak haast om, door vlak langs paarden te crossen en je hoort ze niet dus paarden schrikken zich een ongeluk (mensen ook overigens) en dan helemaal als ze met een groepje van achter aan komen rijden en dan vaak ook nog even schreeuwen op het moment van langskomen. Beterschap aan de gewonde, maar misschien dat ze nu eens wat normaler paarden passeren in de toekomst, net als de overige verkeersdeelnemers, want dat zijn ze wel ookal doen ze vaak of ze overal boven staan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:45

Er wordt inderdaad erg hard gefietst en je hoort ze niet aankomen, tot ze naast je zijn.
Maar los daarvan staat denk ik wel dat wij als ruiters niet op het fietspad thuis horen...
Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, zoals ik hier boven al uitleg. Maar als deze situatie uit draait op het naleven van de regeltjes, dan hebben die wielrenners meer gelijk dan ruiters en kan dat wel heel lastig worden.
Ik hoop dus dat diegenen die dit nu gaan onderzoeken daar ook aan denken. Dat paarden met de huidige beschikbare paden en alles, gewoon niet echt anders kunnen dan het fietspad gebruiken.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:46

Geen idee hoe dit is verlopen, en ik wil ook niet speculeren.
Maar als er 1 rijbaangebruiker is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel wielrenners. Te paard, in de auto, te voet. ze gebruiken de hele rijbaan, houden geen rekening met andere. Zit je te paard dan scheuren ze voorbij met enorm grote groepen. ze nemen geen gas terug als ze zien dat je paard het eng vindt of op de plaats staat te springen.
Hopelijk voor de fietser dat hij snel opknapt. Maar dat dit eens zou gebeuren was te verwachten.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:48

volgens mij zijn wielrenners overal berucht om hun asociale gedrag terwijl ze juist omdat ze zo hard gaan en op die dunne bandjes rijden, flinke risico's lopen, die waaghalzerij is daarom vooral dom

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:53

Ik kan uit het bericht niet opmaken dat het op een fietspad is gebeurd. De meeste wielrenners maken liever gebruik van de weg dan het fietspad.
Jammer dat er niet staat of paard en ruiter OK zijn, vind de combinatie wielen met spaken en paardebenen altijd een beetje griezelig.
Hopelijk hebben wielrenners ook hun variant op bokt.nl, dat ze nu onderling kunnen klagen over die "k#tpaarden" maar iig elkaar waarschuwen om vooral voorzichtig te passeren. Het is net als bij automobilisten, die vraag ik ook wel eens wat ze verwachten dat er met hèn gebeurt met 600 kg slachtvlees door de voorruit... voorzichtig passeren doe je echt niet alleen voor het plezier van de ruiter.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:54

Uit de foto's blijkt dat het op een fietspad is gebeurd en zo te zien loopt er zelf nog iets van een ruiterpad langs.

Het risico zit hem niet alleen in paarden, maar ook kinderen en honden willen nog wel eens een fietspad opspringen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:57

sjorsie schreef:
Misschien l*ullig om te zeggen, maar wielrenners vragen er vaak haast om, door vlak langs paarden te crossen en je hoort ze niet dus paarden schrikken zich een ongeluk (mensen ook overigens) en dan helemaal als ze met een groepje van achter aan komen rijden en dan vaak ook nog even schreeuwen op het moment van langskomen. Beterschap aan de gewonde, maar misschien dat ze nu eens wat normaler paarden passeren in de toekomst, net als de overige verkeersdeelnemers, want dat zijn ze wel ookal doen ze vaak of ze overal boven staan.

Die opmerking is niet lullig, die is gewoon dom. Er is al vaak opgemerkt hier op Bokt dat je illegaal bent als ruiter op het fietspad. En dat is een goede verkeersregel zoals uit dit ongeluk blijkt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:59

Als je weet hoe het gros van die wielrenners zich gedragen in Noordwijk ZH en omstreken, heb je geen medelijden!
Ik weet het, mag niet oordelen zonder alle info, maar na al mijn ervaringen met die kl.... denk ik dat ook deze zich waarschijnlijk heel hufterig gedragen hebben.

Ik woon al mijn hele leven hier.

Ik heb zelfs 2x!! gehad dat ze mijn pony op d'r kont sloegen terwijl ik in het ruiterpad loop naast het fietspad naar de duinen toe.
Ze duwen kinderen op de fiets de sloot in als ze niet snel genoeg aan de kant gaan. Meermaals gezien en zelf 3x meegemaakt
Schreeuwen en scheldend komen ze aan. En als je iets als doe effe normaal idioot zegt, greep er eens 1 me naar de strot.
Ja, ja toen was ik 16 jaar, een meisje van 1,55 en 45 kilo.

Echt hufters zijn de meeste hoor!!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:01

@ Manic: Ik zie het. Dan was het w.s. gewoon pech. Paard schrikt van fietsers, fietsers van paard, zijn misschien gaan slingeren en onderling gebotst. Vervelend, maar kan idd ook door kind of hond gebeuren.

Kuggur, denk je niet dat de ruiter gewoon in de berm op het paadje reed? De opmerkingen over de wielrenners zijn zeker niet goed te keuren maar wel begrijpelijk, ze hebben een bepaalde attitude t.o.v. andere weggebruikers die niet altijd even prettig is. Ik kan ook niet helemaal een "net goed" gevoel onderdrukken...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:06

Kuggur schreef:
sjorsie schreef:

Die opmerking is niet banketstaaf, die is gewoon dom. Er is al vaak opgemerkt hier op Bokt dat je illegaal bent als ruiter op het fietspad. En dat is een goede verkeersregel zoals uit dit ongeluk blijkt.

Je kan op veel paden haast niet ergens anders rijden, dus je opmerking slaat kant nog wal, dat is dan misschien dom van de gemeente die er geen rekening mee houd, maar wij hebben hier ookal aanrijdingen gehad op kruispunten en bruggen, daar zijn echt geen ruiterpaden. Het zou de wielrenners sieren als ze wat meer met de mensen om zich heen rekening hielden want ik heb er ook wel eens een haast op de motorkap gehad omdat ze zo kneppelhard over de kruising gingen terwijl het licht aan hun kant rood was, dan willen ze niet remmen, als ze al remmen hebben op hun fiets.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:17

Kuggur schreef:
sjorsie schreef:

Die opmerking is niet banketstaaf, die is gewoon dom. Er is al vaak opgemerkt hier op Bokt dat je illegaal bent als ruiter op het fietspad. En dat is een goede verkeersregel zoals uit dit ongeluk blijkt.

Je hebt zeker een punt, maar naast dit fietspad is een "ruiterpad" in het gras...
Daarbij, ga jij maar eens lekker met je paard op de Gooweg rijden. Kijken of je veilig thuis komt....
Want ook automobilisten hier irriteren zich heel erg aan paarden, waar dan ook. En dat laten ze heel goed blijken, met alle gevaren van dien :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:22

Leuk deze opmerkingen... het zou ruiters anders ook sieren om rekening te houden met andere weggebruikers (niet alleen wielrenners). Paarden die poepen op de weg en ruiters die te beroerd zijn dit op te ruimen, tot grote ergernis van omwonenden. Ruiters die hun paarden niet onder controle kunnen houden, wanneer er een fietser langsrijdt. Als je paard niet verkeersmak is, moet je gewoon de weg niet op gaan met je dier.
Hier spreekt een ruiter annex wielrenner (die wel remt voor paarden die schrikken en met het paard niet op het fietspad komt, want dat MAG niet).

Jes_sira, als het zo gevaarlijk is te paard op die plek, waarom komen er dan nog mensen te paard? Met een dier het verkeer in gaan betekent nou eenmaal (extra) opletten. Een niet verkeersmak paard hoort niet thuis op de openbare weg.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:30

ik zie een brede berm (waar het paard hoogstwaarscheinlijk gelopen heeft). Hier in het gooi zijn de wielrenner ook ontsettend aso. Ze gaan er altijd maar vanuit dat de paarden 100% bom proof zijn.

Ik vind het wel best zo.

het is een beetje als een stier in de arena die het gevecht wint. Het paard is de stier, de Matador de wielrenner.

Fortuna, hoe wil je je paard verkeersmak krijgen zonder dat je het verkeer in gaat... Beetje krom niet. En misschien was dit paard wel verkeersmak... Het is en blijven dieren. En dieren blijven onvoorspelbaar.

Shit happens...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:33

Hier in de regio heb ik ook nog maar zelden een paar redelijk normaal sociaal wenselijk reagerende wielrijders leren kennen, de meesten idd brullen als ze langs je paard zoeven. Liefst dusdanig vlak erlangs dat ze net je stijgbeugel niet raken. Je hoort ze niet, ze hebben geen bel meestal en kunnen door de hoge snelheid niet normaal anticiperen op het andere verkeer. Ook niet op auto's trouwens, want de keren dat ze gewoon keihard doorfietsen terwijl ik als auto van rechts kwam zijn niet te tellen, net zo min als de keren dat ze door rood kachelen etc. Zij vinden dat ze boven de wet staan blijkbaar, en tsja... shit happens in dat soort gevallen, dus ik vindt het heeeel erg vervelend voor degene die nu gewond is, maar aan de andere kant... misschien een wake-up call?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:35

@Ffortuna.... Mijn paard is verkeersmak, maar het blijft een dier en kan onverwachts schrikken (net als een kind, hond,kat,koe enz..)
Ik weet niet hoe de situatie is NW is, maar misschien is er geen andere mogelijkheid om in het buitenrij gebied te komen dan via die weg?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:38

ben helemaal met Peelie eens,wij als ruiters moeten al zo vaak rekening houden met andere mensen in het verkeer,maar andersom zie je dat niet gebeuren,jammer voor die ene wielrenner met hoofdletsel maar dat ze even een keer op hun bek gaan,sorry hoor,geen medelijden. ik spreek ook uit ervaring.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:39

Tja, ergenst vind ik ook dat wielrenners zich netter mogen gedragen. Voor mij is het al goed als ze even bellen. (Ik verdraai nu in de zomer mijn nek steeds omdat ik om de zoveel tijd achterom kijk of er wat aankomt.) Maar dan moeten ruiters hun paard beter onder controle houden. Ja het zijn fietsers, ja het is een grote groep, jammer dan. Je kunt door schriktraining je paard leren om open te staan voor nieuwe dingen, maar vooral hoe jij je paard onder controle kunt houden. Dan heb je al een groot deel van het verkeersmak maken, en ben je wie weet nog niet eens de binnenbak uit geweest.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:43

Nickeltje schreef:
Er wordt inderdaad erg hard gefietst en je hoort ze niet aankomen, tot ze naast je zijn.
Maar los daarvan staat denk ik wel dat wij als ruiters niet op het fietspad thuis horen...
Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, zoals ik hier boven al uitleg. Maar als deze situatie uit draait op het naleven van de regeltjes, dan hebben die wielrenners meer gelijk dan ruiters en kan dat wel heel lastig worden.
Ik hoop dus dat diegenen die dit nu gaan onderzoeken daar ook aan denken. Dat paarden met de huidige beschikbare paden en alles, gewoon niet echt anders kunnen dan het fietspad gebruiken.

Ik denk juist wel dat een ruiter op het fietspad thuishoort. Nu moet je op een 80 km weg rijden, zelfs als er een fietspad naast ligt. Daar begin ik echt niet aan, ben niet levens moe. En kan mij de ergernis van een auto wel voorstellen, een ruiter komt zelfs in galop niet in de buurt van de 80 km per uur.

Verder ken ik een verhaal van een motorrijder die door een paard van de weg is gedrukt, motor gaf net iets te vroeg gas bij het inhalen van het paard waardoor die schrok. Dus weg of fietspad, beiden kan je dit soort dingen tegenkomen als de andere weggebruikers niet begrijpen dat een paard niet slechts een voertuig is, maar voor alles nog altijd een dier met bijkomende reacties.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:46

Niet alleen bij inhalen van paarden maar zelf als fietser ben je ook niet veilig! Hier word je helemaal verrot gescholden als je in hun ogen niet genoeg rechts fietst. De ergste ziektes en verwensingen krijg je hier naar je hoofd.

Ik moet hier wel met me paard op het fietspad rijden omdat de weg gewoon te gevaarlijk is(word 70 gereden) daar ga je niet met je paard tussen lopen. De stukken groen witten vol met rotzooi, van glas tot blikjes. Daarnaast hebben we hier een overschot aan mollen en is het gewoon te gevaarlijk om met je paard in de berm te lopen. Tuurlijk rij ik liever niet op het fietspad. Maar het is een afweging die je maakt. Wat is het veiligst voor zowel het andere verkeer, je paard en je eigen veiligheid.

En hoe goed je je paard ook heb afgericht. Het is en blijft een vluchtdier. Echte bomproef paarden bestaan naar mijn mening niet.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:46

Ffortuna schreef:
Leuk deze opmerkingen... het zou ruiters anders ook sieren om rekening te houden met andere weggebruikers (niet alleen wielrenners). Paarden die poepen op de weg en ruiters die te beroerd zijn dit op te ruimen, tot grote ergernis van omwonenden. Ruiters die hun paarden niet onder controle kunnen houden, wanneer er een fietser langsrijdt. Als je paard niet verkeersmak is, moet je gewoon de weg niet op gaan met je dier.
Hier spreekt een ruiter annex wielrenner (die wel remt voor paarden die schrikken en met het paard niet op het fietspad komt, want dat MAG niet).

Jes_sira, als het zo gevaarlijk is te paard op die plek, waarom komen er dan nog mensen te paard? Met een dier het verkeer in gaan betekent nou eenmaal (extra) opletten. Een niet verkeersmak paard hoort niet thuis op de openbare weg.

Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt. Dit fietspad en de berm (ruiterpad) zijn heel veilig. De weg alleen niet!!
En wie zegt dat dit paard niet verkeersmak was? De keren dat mijn pony een knal op d'r kont kreeg sprong ze ook de lucht in en opzij.
Is ze dan niet verkeersmak??
Die ikke ikke en de rest kan stikke wielrenners hier veroorzaken heel veel bijna ongelukken. Dat is een feit!
En dan niet alleen met paarden. Ze gedragen zich echt als horken. Iedereen die ze "in de weg" rijdt krijgt een hoop bagger over zich heen, dat wil je niet weten.

En ja, het ozu heel fijn zijn als iedereen zich netjes gedroeg, rekening met elkaar hield en respect voor elkaar hebt.
Helaas wordt de wereld met de dag rotter en egoistischer.
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 04-04-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:47

Peelie: nog nooit gehoord van oefenen op eigen terrein? Wandelen/rijden met paard langs auto's, trekkers (om de bak te slepen), shovels, trailers etc.

Miss_Malfoy: precies. Tuurlijk zijn er aso wielrenners. Maar er zijn er ook genoeg die wel netjes zijn. Veel weggebruikers houden nou eenmaal geen rekening met ruiters in die zin dat ze geen ervaring hebben met paarden. Merk ik als ruiter vaak zat wanneer fietsers rakelings langs mijn paard gaan (niet alleen wielrenners, maar ook opa's en oma's op hun elektrische fietsjes). Dit is geen bewust aso-gedrag (ga ik vanuit), maar gewoon een gebrek aan kennis.
En dat gebrek is er andersom ook proef ik hier: als wielrenner ben je een hele kwetsbare weggebruiker, niet voor niks draag ik -ik kan alleen voor mezelf spreken- altijd een helm. Omdat je sneller fietst dan mensen met een reguliere fiets zijn de potentiële ongelukken ook groter (en dan reken ik mijn mede-wielrenners die niet stoppen voor stoplichten nog niet mee, daar heb ik ook geen goed woord voor over :n ).

Al met al denk ik dat vooral gemeenten meer rekening moeten houden met de ruiter, die nu vaak 'gedwongen' is over het fietspad te gaan, daarmee ruimte inneemt die bestemd is voor o.a. de wielrenner, waarna het paard (wellicht) schrikt omdat deze niet gewend is aan grote groepen fietsers... en zo komen we uit bij deze discussie.

Jes_sira: tuurlijk zijn die er. Maar wat dacht je dan van de ikke ikke ikke en de rest kan stikke-ruiters? Die zijn er ook hoor, meer dan je denkt. Maar die hoor je hier natuurlijk niet, op Bokt zitten alleen maar engeltjes.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:48

@Ffortuna : dan ben jij een uitzondering op de regel maar de meesten zijn alleen bezig met racen en alles en iedereen om zich heen vinden ze irritant of doen ze raar tegen, met zn alleen door het rood, zonder remmen en bel, als ze daar zin in hebben kwatten ze en heb dit al een paar keer maar net kunnen ontwijken, was zelf op de fiets en andere keer lopend op de stoep met de hond, ze gooien bidons zo op de grond en plasticjes van eten en dan hebben we het nog niet over het plassen gewoon waar iedereen bij staat, dat ze dit op wedstrijd doen op een baan die is afgezet oke, maar niet gewoon in het verkeer, net als dat de meesten geen remmen en bel hebben op de fiets en dan maar op het laatste moment gaan schreeuwen, wat niet alleen bij paarden schrikreacties geeft maar ook bij fietsers, wandelaars en voor automobilisten die ze maar net kunnen ontwijken vaak. Het is een beetje makkelijk om te zeggen dat die paarden dan wel niet verkeersmak zouden zijn, als je normaal afstand houd van een paard zullen de meeste paarden echt geen reactie geven, maar juist omdat ze er ineens zijn en er dan ook vaak nog eens geschreeuwd word of wat helemaal brutaal is, je paard een klap op de kont krijgt, dan is het niet zo gek dat ie dan reageert, wielrenners hebben geen dier onder zich en kunnen dus best rekening houden met de mensen om zich heen, remmen erop en een bel en op gepaste afstand passeren dan is er niets aan de hand.
Als er hier in de omgeving oefenrondjes op zondag worden gehouden, dan word je als fietser gewoon de berm ingeduwd terwijl die gewone fietser evenveel recht heeft om daar te fietsen.
Tuurlijk zijn er recreanten die rustigaan fietsen en niet zo raar doen, maar 80 % doet zeer asociaal tegen alle andere weggebruikers.
Ze moeten eens wat minder ikke ikke en de rest kan stikken doen, want die mentaliteit is het.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 04-04-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt