'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:54

www.scientias.nl

Merries die met een hengst in een stal leven, maar buiten de deur gedekt worden, krijgen vaak een miskraam.
Waarom? Om moord op het kleine paardje te voorkomen, zo blijkt uit onderzoek.

Het verlies van de foetus komt veelvuldig voor bij merries die samenwonen met andere hengsten, maar ergens anders gedekt worden. Onderzoeker Luděk Bartoš vroeg zich af hoe dat kwam.

Hij verspreidde een vragenlijst onder diverse eigenaren van paarden. Zij kregen onder meer vragen over hoe ze hun paarden lieten dekken (buiten de deur of niet) en of hun merries samenleefden met andere hengsten. Ook werd gekeken hoe de dracht verliep.

Bartoš bestudeerde de gegevens en ontdekte dat merries die buiten de deur gedekt werden inderdaad veel vaker een miskraam kregen als ze thuis samenleefden met andere hengsten. Volgens Bartoš is het geen toeval, maar een tactiek van de merrie.

Als de merrie thuiskomt van het dekken dan gaat zij meestal direct paren met de hengst die thuis op haar wacht. Zo wil ze ervoor zorgen dat er onduidelijkheid ontstaat over het jong dat enige tijd later ter wereld komt. Want wie is dan de vader? Als het paren niet lukt, breekt de merrie de zwangerschap af om zo te voorkomen dat het veulentje ter wereld komt en alsnog gedood wordt door de dominante hengst thuis.

Het is een heel nieuw fenomeen dat voor zover bekend enkel in de wereld van gedomesticeerde paarden voorkomt.
Het volledige onderzoek is hier terug te vinden.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:58

Jeetje wat apart, maar het klinkt ook wel weer heel logisch.

dennisje

Re: 'Merries beschermen veulens door dracht zelf af te breken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:59

klinkt idd wel logisch ja.
wel goed dat ze er onderzoek naar doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:00

Mensen moeten eens ophouden met de gebruikelijke manier van dekken ^)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:02

Klinkt inderdaad erg logisch.

Goed onderzoek. :j

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:03

Kun je dit ff uitleggen?
Bedoel je daarmee met inseminatie?
Arabesk schreef:
Mensen moeten eens ophouden met de gebruikelijke manier van dekken ^)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:03

Klinkt heel logisch.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:04

Leuk onderzoek :j erg leerzaam.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:05

Is het niet een beetje ver gezocht? In het wild, als merries drachtig zijn van een andere hengst en ineens de leider van de kudde verandert, worden er toch ook niet op grote schaal veulens van de vorige hengst vermoord? Waarom wel bij gedomesticeerde paarden?

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:05

Eh.. maar zo'n hengst weet toch niet of dat veulen van hem is of niet?
Waarom zou die het veulen dan vermoorden?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:06

Goh... nooit geweten.
Maar wat bedoelen ze met samenleven met een hengst? In dezelfde weide, of naast elkaar op stal.
Of regelmatig zicht op hengsten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:07

En als je een merrie dan insemineert met sperma van de hengst waar ze bij op stal staat? ;)

SETEFURII

Dus de hengst in kwestie zou zich kunnen herinneren of hij de merrie in kwestie gedekt heeft?
Lijkt me wel vaag

Suelza

Heel interessant onderzoek! Ik ga zeker het volledige onderzoek bestuderen.

EngeltjeS

Shetje14 schreef:
Eh.. maar zo'n hengst weet toch niet of dat veulen van hem is of niet?
Waarom zou die het veulen dan vermoorden?

Vaak heb je een hengst op stal, die wat meer brult, drukker is in omgang etc. En merrie's zien nog veel meer dingen aan een dominante hengst. (volgens mij)
De hengst weet niet dat het niet zijn veulen is, maar de merrie weet toch wel dat hij er niet op heeft gezeten? :+

(hou er mee op, ik ben erg moe :P en ga rare dingen verzinnen :+ )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:08

Hoe weet de merrie dat in gevallen waar de dracht is ontstaan door KI?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 20:09

SETEFURII schreef:
Dus de hengst in kwestie zou zich kunnen herinneren of hij de merrie in kwestie gedekt heeft?
Lijkt me wel vaag

Bij leeuwen komt het ook voor. Die moorden ook de welpjes uit die afkomstig zijn van een ander mannetje.
Dat doen ze zodat het vrouwtje weer snel gedekt kan worden.

Niet dat je een paard en een leeuw met elkaar kunt vergelijken maar goed, het gedrag is in principe hetzelfde wat dit betreft :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:10

Wat appart, ik wist dat niet, maar nu ik het weet klinkt het ook wel weer appart. Het zal toch iets met de hengst te maken hebben dat hij iets voelt ofzo. Paarden zijn heel slim dus ik denk ook dan wel dat een hengst heus wel weet welke merreis hij gedekt heeft.. en in kudde verband zo gauw er een 'onbekend' veulen in groep komt kan die worden verstoten..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:10

Cassidy schreef:
Is het niet een beetje ver gezocht? In het wild, als merries drachtig zijn van een andere hengst en ineens de leider van de kudde verandert, worden er toch ook niet op grote schaal veulens van de vorige hengst vermoord? Waarom wel bij gedomesticeerde paarden?

Geen idee, volgens mij 'herkend' de hengst zijn eigen nafok. Vraag me niet precies hoe het zit, maar daar staat mij iets van bij en idd dat de hengst nafok van andere hengsten niet tolereerd.

Om die reden worden de jonge hengsten door de dominantie hengst rond hun tweede levensjaar ook verbannen, om te voorkomen dat zij merries uit de eigen kudde gaan dekken.

Ik denk dat dit hele fenomeen weer iets is wat 'Moeder Natuur' de hengst heeft meegegeven, evenals het vermogen van de merrie om haar dracht te verbreken in een stressvolle of onveilige situatie of het bewust tegenhouden van de bevalling tot een periode van 4 weken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:11

zouden hengsten stiekem een labo hebben voor dna-onderzoek?

Ik vind het ver gezocht. Dit is een menselijke logica, geen paarden-logica, en hoe zou een merrie zelf haar dracht kunnen afbreken (tenzij er wat mis is met het veulen maar dan is het natuur en geen bewuste keuze imo)? :? Abortuskliniekje? :?

Suelza

Cassidy schreef:
Hoe weet de merrie dat in gevallen waar de dracht is ontstaan door KI?

Daar heb jij weer een punt...

Sjoert

Overmorgen is het 1 april? :=

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:12

mmm...hoeveel merries worden weggebracht en hoeveel merries blijven thuis...Staat er niet in. Dan zegt dit mij nog weinig eigenlijk. Als je maar twee merries hebt die thuis gebleven zijn. Is het minder verwonderlijk dat er geen aborterende merries zijn bijvoorbeeld.

Weg van huis meer stress, dus meer abortus, lijkt mij persoonlijk een logischere verklaring.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:12

Ayasha schreef:

Ik vind het ver gezocht. Dit is een menselijke logica, geen paarden-logica, en hoe zou een merrie zelf haar dracht kunnen afbreken (tenzij er wat mis is met het veulen maar dan is het natuur en geen bewuste keuze imo)? :? Abortuskliniekje? :?

Een merrie kan wel degelijk haar dracht bewust verbreken, dat is volgens mij ook al jaaaaaren geleden bewezen. Ingeval van een stressvolle of levenbedreigende situatie kan de merrie voor lijfbehoud kiezen en de vrucht aborteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:13

Suelza schreef:
Ayasha schreef:

Een merrie kan wel degelijk haar dracht bewust verbreken, dat is volgens mij ook al jaaaaaren geleden bewezen. Ingeval van een stressvolle of levenbedreigende situatie kan de merrie voor lijfbehoud kiezen en de vrucht aborteren.

Hoe bewijs je dát in hemelsnaam?