Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 19:57

http://www.hallohorstaandemaas.nl/

De gezonde, hoogbejaarde Aran, een pony in Grubbenvorst, is afgelopen dinsdagmiddag ingeslapen na een spuitje van de dierenarts. De bijna 30 jaar oude ruin, sleet zijn oude dag in een wei aan de Californischeweg. Het besluit om de pony te laten inslapen werd door Ton Besouw, eigenaar van de pony, genomen in overleg met de dierenarts.

Een moeilijke beslissing, vooral omdat het dier naast zijn ouderdom niks mankeerde. Klachten van passanten over verwaarlozing van de pony bereikten de dierenbescherming, politie en AID (Algemene Inspectie Dienst) en de LID (Landelijke Inspectie Dienst). Klachten die gebaseerd waren op het uiterlijk van het dier. Aran was door zijn hoge leeftijd vermagerd, versleten, maar verkeerde verder nog in relatief goede gezondheid.

Volgens Besouw is het niet de eerste keer dat hij een bezoekje kreeg van de politie of AID. De laatste jaren kwamen die instanties ook al eens een kijkje nemen bij de pony. Naast de wei, waarin Aran stond, is een fietspad en een doorgaande weg richting knooppunt Zaarderheike. "Voorbijgangers zien een magere pony en denken dan al vrij snel aan verwaarlozing. Na een klacht kwam de AID vorige week donderdag een kijkje nemen. Tja en wat moet je dan? Ik heb de dierenartsenpraktijk in Horst gebeld waarna een dierenarts het dier onderzocht. Door zijn hoge leeftijd was het dier sterk vermagerd en dat was volgens de dierenarts niet abnormaal. De stokoude pony bleek verder gezond te zijn, behoudens de gebreken die bij zulke pony's van nature voorkomen. Ik kon niet anders dan de pony laten inslapen hoe moeilijk we het daar ook mee hebben", zegt de eigenaar.

Volgens dierenarts Fleur Kloppenberg, die het dier onderzocht, is er nauwelijks een rottiger oplossing voor Besouw te bedenken dan deze. "Ik heb met hem overlegd wat we eventueel zouden kunnen doen. Een deken over Aran leggen zodat het dier wat dikker zou lijken was een van de opties. Ook een bordje bij de wei plaatsen dat het een hoogbejaarde pony betreft was mogelijk. Daarnaast zouden we het dier pepmiddelen kunnen geven maar dat zou aan het uiterlijk van de pony niet veel veranderen. Mijn verwachting was dat Aran hooguit nog een paar maanden tot een half jaar in leven zou blijven. Dat de eigenaar het besluit heeft genomen om het dier in te laten slapen kan ik best begrijpen, alleen de manier waarop dit allemaal is gelopen is uiterst vervelend en rot voor de familie Besouw."

Volgens de dierenarts stond de pony op een ongelukkige plek waar veel verkeer voorbij komt. "De voorbijgangers zien alleen het magere dier, de grote wei waarin de pony staat, zien ze niet. Ze vinden het eerder zielig en trekken vervolgens een conclusie en aan de bel. Het dier zou echter nog prima van z'n oude dag kunnen genieten. Onwetendheid van voorbijgangers is de feitelijke oorzaak van hoe het nu gelopen is. Het zou diezelfde klagers gesierd hebben als ze bij de eigenaar hadden geïnformeerd naar de gesteldheid van de pony maar dat durven of doen ze dan niet. Met als gevolg dat men gaat reageren bij de diverse instanties terwijl er eigenlijk niks aan de hand", aldus dierenarts Kloppenberg. Ze voegt er aan toe dat het dier geen pijn had of andere ongemakken. "Alleen het gebit van de pony was versleten en hij had niet alle tanden meer. Maar dat is inherent aan de hoge leeftijd van het dier," aldus de dierenarts.

Volgens de Landelijke Inspectie Dienst was de AID-controleur op tijdelijke basis werkzaam voor de LID als inspecteur met bevoegdheden. De persvoorlichter van de LID liet weten dat de inspecteur voorstelde om een dierenarts naar de pony te laten kijken. "De eigenaar van de pony heeft dat gedaan en hem valt helemaal niets te verwijten. Dat moet wel duidelijk gesteld worden. We koppelen dit overigens altijd terug naar die personen die de klacht hebben gemeld", zegt persvoorlichter Niels Dorland van de LID in Hilversum.

Voor de familie Besouw komt met het laten inslapen van de hoogbejaarde Aran een einde aan het zich steeds weer opnieuw moeten verantwoorden richting controlerende instanties. De wei aan de Californischeweg in Grubbenvorst staat er sinds afgelopen dinsdagmiddag leeg en verlaten bij. Het heeft niet mogen zijn: een oude, magere en versleten pony past blijkbaar niet meer in het beeld van veel mensen.

Klik hier voor een foto.

manonalberts

Re: Oude pony uit Grubbenvorst mag niet van pensioen genieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:46

Ik vind hem er helemaal niet zo slecht uizien hoor, had het veel erger verwacht na het lezen vd tekst

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:47

De dierenarts zegt dat hij nog een half jaar zou hebben, dan zou ik ook inslapen voordat hij pijn gaat lijden..

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:50

ik had echt erger verwacht, je ziet toch wel dat het een oude pony is.
Jammer hoor...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:50

In 1 woord ONBEGRIJPELIJK!! En Walgelijk!! Heel erg voor de eigenaren en zonde van de pony!!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:51

Wij hebben precies zo'n pony op stal staan, is nog 5 jaar ouder geloof ik. Die ziet er echt hetzelfde uit! Geen bespiering meer, dikke vacht en tja, ziet er niet heel goed uit maar ja, dat is de leeftijd, beestje is verder kerngezond. Gelukkig staan ze bij ons niet direct aan de weg waardoor mensen niet over die pony gaan klagen, ik moet er niet aan denken dat daar de dierenbescherming voor komt, stel je voor! Beestje kan zich geen beter leven wensen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:55

Vind hem er ook niet zo slecht uit zien. Heb zelf ook een keer bij iemand aangebeld om een dergelijke reden. Die eigenaar had paspoort en DA verklaring op t tafeltje bij de voordeur liggen. Kwamen ook wekelijks mensen aan de deur...

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:55

heb echt met die mensen te doen
pony ziet er goed uit oud maar gelukkig met een goede kleur over hem heen
de aid zou is met de dieren arts moeten praten en om advies moeten vragen voordat ze elke keer weer terug gaan naar de pony en desnoots een gezondheidsverklaring van dierenarts en aid op het hek hangen en de mensen moeten zeggen dat z er vanaf weten en uitleggen dat tie oud is en gezond is verklaard door erkende arts

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:56

arme beesie; hij kon van zijn laatste lente en zomer niet eens genieten, en zijn mensen moesten zo'n rot beslissing nemen -- en waarom? Omdat 'voorbijgangers' gingen klagen over iets waar ze geen verstand van hebben. Ik word niet goed van dit sort ding. Sterkte aan de familie.

keonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:58

triest dat instanties die er moeten zijn voor dieren,het juist altijd verpesten voor ze.dat ze er 1x heen gaan en dan kijken of de meldingen klopen oke,maar ze blijven terug gaan terwijl ze weten dat de pony oud is en goed verzorgd word.ze moeten eens gaan waar ze ook echt moeten zijn.jammer voor het oudje maar ja zo zijn de mensen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:59

Tsjonge jonge, de zaken waar wél wat aan moet gebeuren hangen op de regels bij gebrek aan wetgeving, ( welzijnswet paarden) een pony die gewoon oud is en daardoor vermagerd wordt door de hysterie van Nederland o.a. door de zogenaamde 'dierenliefhebbers' zoals de dierenbescherming zielig gevonden. Dit paard is oud, goh hoe werd ie toch zo oud?
Triest dit, laat de instanties alsjeblieft eens kennis inhuren en daar ook naar handelen in plaats van per definitie het vingertje op te heffen.
In Nederland is al lang dierenpolitie, iedere agent is dierenpolitie, de wetgeving ontbreekt, de kennis ontbreekt, zelfs voor een goudvis zou er een welzijnswet horen te zijn.

Het is niet eerlijk wat er hier is gebeurd en ik hoop dat door het naar buiten brengen van dit verhaal dat er minder paarden die oud zijn onder hun incognito-dekentje hoeven te staan. Voor deze eigenaars erg veel sterkte gewenst, ik snap dat ze doodziek worden van de onterechte aantijgingen. Ongelooflijk dat je voor een oud paard, dat al bekend is bij instanties door herhaalde beschuldigingen toch gedwongen wordt om dit besluit te moeten nemen, doodgewoon omdat het paard oud is en inteert zoals een oud mensje die ook spier inlevert. Kent iemand iemand van 90 jaar die dik is?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:02

Belachelijk! Mijn haffie van 29 ziet er net zo uit. De oudjes zitten op dit moment in een moeilijke tijd. Een nare winter achter de rug en nog geen lekker gras. Over een paar weken was dat wellicht veranderd! :(

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:04

Citaat:
De stokoude pony bleek verder gezond te zijn, behoudens de gebreken die bij zulke pony's van nature voorkomen. Ik kon niet anders dan de pony laten inslapen hoe moeilijk we het daar ook mee hebben", zegt de eigenaar.

Waarom kon je niet anders?

Ik zou de laatste zijn die een gezond oud dier in liet slapen omdat anderen lopen te zeuren. Merkwaardig.

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:12

paardje ziet er voor zijn leeftijd best goed uit,
snap er niks van ,, wel sneu dat ze hem hebben inlaten slapen, had dan na een rusthuis gebracht !

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:14

Pfff ik zou me NOOIT laten beïnvloeden door anderen. Laat ze lekker zeuren. Erg slappe eigenaar in mijn ogen.. Enige wat mij zorgen zou baren is dat de pony alleen staat?

Achterlijke dierenarts ook. >;) Hoe kan je nou weten dat een paard die nog zo gezond is nog maar een half jaar te leven heeft......
Laatst bijgewerkt door Marloez op 24-03-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:17

Precies. Pony stond kennelijk alleen in een grote wei. Zet 'm dan ergens met een maatje in de buurt van je huis, uit het zicht en voer het beest 3x per dag een bak bietenpulp/zemelenslobber. Moet je eens kijken hoe zo'n dier er dan uit gaat zien. Slappe DA ook die een gezond dier laat inslapen...

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:20

Zonde!
Ik vind het niet terrecht, een gezond dier in laten slapen..
Vind hem nog redelijk uitzien voor zijn leeftijd!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:30

Ik heb dit bericht echt gelezen met een grote frons op m'n gezicht. Als iemand zou roepen '1 APRIL!' zou ik het geloofd hebben.

Wat een ongelooflijk belachelijke gang van zaken, dit. :n

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:31

Ik ken dit beestje! Ben er vaak langsgekomen.

Jammer dat het zo gegaan is. Al vind ik de klacten niet geheel onterecht, pony stond alleen.
Verder misschien toch een eyeopener, er komen heel veel klachten binnen die erg onterecht zijn. Dat dit zulke verstrekkende gevolgen moet hebben...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:02

Ik vind de pony er nog goed uit zien. Wel mager maar dat komt door de ouderdom maar zijn vacht ziet er nog goed uit. Jammer dat mensen met weinig dierenverstand gelijk aan de bel gaan hangen. Een shet in een volle wei vinden ze een beter gezicht terwijl dat juist dierenmishandeling is. Helaas gaat dit nu ten koste van de pony al kan ik de eigenaren ook wel begrijpen. Het was nu gewoon wachten op het einde.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:04

jemig waarom laat iemand zich zo beinvloeden door de meningen van anderen?!?!
Zonde, snap ook niet waarom de DA zegt dat de pony nog maar een paar maanden te leven heeft als hij verder niets mankeert?
Als ik de eigenaar was, zou ik nu een bord neerzetten met tekst en uitleg en een bedankje erop :( hoewel ik vind dat een dekentje opdoen en een bordje plaatsen toch echt een betere oplossing zou zijn geweest dan inslapen!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:06

Dit had ik echt nooit gedaan..
Jammer van de pony!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:09

Potdorie wat een verhaal zeg, natuurlijk goed dat mensen op de dieren letten maar in dit geval begrijp ik het niet zo goed. Als ik naar de foto kijk zie ik gewoon een pony. Dus het verwonderd mij dat omstanders hier echt een verwaarloosd diertje in zien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:10

dejavu schreef:
Citaat:
De stokoude pony bleek verder gezond te zijn, behoudens de gebreken die bij zulke pony's van nature voorkomen. Ik kon niet anders dan de pony laten inslapen hoe moeilijk we het daar ook mee hebben", zegt de eigenaar.

Waarom kon je niet anders?

Ik zou de laatste zijn die een gezond oud dier in liet slapen omdat anderen lopen te zeuren. Merkwaardig.

juist daar dacht ik dus ook al aan, ik zou eht niet hebben gedaan hoeveel mensen er ook aan de deur komen, of van de Dierenbescherming. vind het een beetje raar dat je daarom je gezonde paard mar laat inslapen,
en hoe weet de DA nou dat het beessie mischien nog maar een half jaar te leven heeft, als het verder gezond verklaard is.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:17

De eigenaar heeft er wel 30 jaar goed voor gezorgt
en niet iedere pony heeft een maatje nodig
We hebben een pony die beslist niet met de andere wil staan ze loopt altijd weg
en de hengst staat ook altijd alleen

Juist door het zuren van alle mensen die het beter weten is het voor de eigenaar
niet meer te vekropen als je iedere keer weer alles moet bewijzen

Vergeet niet dat de pony verplaatsen misschien meer schade zou geven zo dat hij als nog geen fijn leven meer zou hebben
da verwachte ook niet dat het leven nog erg lang zou duren