Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:19

http://www.blid.be / Nieuwsredactie

Op een weide de Preterstraat in Tremelo staan verwaarloosde paarden. Het betreft een weide met een tiental dieren die aan hun lot worden overgelaten. Het drinkwater bestaat uit een plas water in de weide en het eten uit rottende witloofwortels, die er al weken liggen. Op de weide staat ook geen enkel sprietje gras en is een volledige modderpoel, hooi is er ook niet te bespeuren. De paarden lopen allen met diaree en van enkele zijn ook de hoeven aan een kapbeurt toe.

Vorige week werd er door een voorbijganger een dood veulen gesignaleerd op de weide, die meteen aan BLID de locatie kenbaar maakte. Volgens deze persoon is het leed van de dieren al een hele tijd gaande. Nooit ziet men iemand bij de dieren. Het dode veulen is wellicht door de eigenaar tijdens het weekend weggehaald en in de achtertuin van mensen met een verstandelijke beperking gelegd. Deze mensen wisten nergens vanaf en schrokken zich een ongeluk toen zij het dode dier aantroffen.

Aan de aantasting van het karkas te zien is het veulen al weken dood. De ogen van het veulen zijn al helemaal weggerot, dit duurt meestal een paar weken, aldus BLID voorzitter Dirk Blanchart. BLID wil dat het FOD dierenwelzijn de weide onder hun controle neemt en de toestand van de nog levende paarden enkele maanden in de gaten zal houden.

De politie zou al meermaals naar de weide zijn geroepen, maar kon steeds niet ingrijpen.

Let op! De volgende foto's kunnen als schokkend worden ervaren.
Klik hier en hier voor foto's.

lifeofmarit

Re: Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:21

triest, dat dit nog steeds gebeurt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:21

Dat veulen ligt er al even zo te zien :=

Goed dat er nu wat aan gedaan wordt :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:23

Je bent echt ziek als je een dood dier in de tuin van verstandelijk beperkte mensen neer legt... Echt... Bah... Waarom moeten die daar zo zinloos bij betrokken worden... 8)7

Veulen is ook niet bepaald eventjes dood ofzoo...

blazelover

He bah wat een narigheid! Toch zien de paarden er niet erg vermagerd uit? dan lijkt het me toch dat ze wel wat te eten krijgen!

Christelxxxx

Dat is echt super zielig!!!
en inderdaad erg triest!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:24

aah walgelijk, dat mensen dit zo doen. Ontzettend zielig voor de paarden,
en kan me voorstellen dat die mensen die het veulen vonden, zich ook helemaal rotschrokken :(:)
Hopelijk houden ze de verwaardelozers aan, en krijgen de paarden weer een mooi plaatsje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:24

Hemeltje... Dit is scheer en inslag momenteel.

biancaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:25

Hoe ziek ben je dan om het dode veulen bij die mense in de tuin te leggen ....
dit is gewoon te gek voor woorden .... bah

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:26

Triest, de foto van het veulen lijkt wel een te vroeg geboren veulen wat nog niet helemaal ontwikkeld is.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:27

Pff schrok wel ff van die foto , ziek als je dat doet ;)

*spelfout

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:29

Geen enkel levend wezen verdient zoiets :( nederland mag echt wel eens harder worden :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:29

Letsdunit schreef:
Triest, de foto van het veulen lijkt wel een te vroeg geboren veulen wat nog niet helemaal ontwikkeld is.

Nee joh, dat beest is aan het ontbinden, lijkt me zo van de foto voldoende groot en ontwikkeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:34

Dat is geen weiland. Dat is een modderboel. Foto's worden ook nog eens opgeleukt door mooi weer :Y)
Letsdunit schreef:

Ja dat dacht ik ook inderdaad. Of anders dat er iets aan mankeerde. Als je ook bedenkt hoe de merrie er bij zal staan :(:) Ook die jaarling op de eerste foto die nog bij z'n moeder drinkt... als er ook niks anders is he :( Maar ook zoiets is natuurlijk een fikse aanslag op het lichaam van het volwassen paard.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:35

verbazingwekkend toch? Toen ik het bericht las dacht ik dat het ergens achteraf was, waarom heeft niemand die er naast woont een keer de DB/BLiD of wat dan ook gebeld? en een dood veulen bij mensen met een verstandelijke beperking leggen? val van de ene verbazing in de ander. Hopelijk komt alles daar goed.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:41

Helaas zijn er nog steeds zulke mensen.. echt ziek ben je dan.!!
krijgen hier vaak zulke cavia's binnen die gieren van de pijn maar jeetje heb er geen woorden voor..

en dan een dood veulen bij mensen in de tuin leggen.. nee die mensen die het doen hebben geen hart meer.. :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 16:42

meelanor schreef:
Geen enkel levend wezen verdient zoiets :( nederland mag echt wel eens harder worden :(

Volgens mij was dit in Belgie.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:45

Tremelo is idd België, is hier zelfs maar een dorp verder, ben even de paarden die ik in de buurt ken in gedachten nagegaan, ken deze paarden niet... wel erg triest van het veulen, de andere paarden zien er niet mager uit, maar dat wil niks zeggen natuurlijk.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:47

moet eerlijk toegeven dat ik de rest van de paarden alles behalve mager vind! ze staan er niet netjes bij! maar ze zullen echt wel voer krijgen..

En over dat veulen volgens mij is het veulen te vroeg geboren en kan het zijn dat het on opgemerkt is gegaan..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:49

Cayenne schreef:
BLID wil dat het FOD dierenwelzijn de weide onder hun controle neemt en de toestand van de nog levende paarden enkele maanden in de gaten zal houden.

Het is toch te gestoord voor woorden dat er zelfs nu niets ondernomen kan worden.
Het enige dat er dus gebeurt is dat het in de gaten gehouden gaat worden :(
En wat schieten die onschuldige dieren daar mee op? Helemaal niets!!!
Ik wordt hier zooooooooooooooo kwaad van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:49

winia4ever schreef:
moet eerlijk toegeven dat ik de rest van de paarden alles behalve mager vind! ze staan er niet netjes bij! maar ze zullen echt wel voer krijgen..

En over dat veulen volgens mij is het veulen te vroeg geboren en kan het zijn dat het on opgemerkt is gegaan..

Dat was hier in de buurt ook zo, geen magere paarden, maar een tyfusbende van heb ik jou daar, ongelooflijk. Ene hengst had de andere hengst het oor afgebeten. Als de merrie hengstig was, vochten er vier hengsten om.
Verschrikkelijk.
Stonden in totaal meer dan 10 paarden.
Allemaal afgemaakt.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:50

winia4ever schreef:

Zou kunnen, maar een paar weken onopgemerkt blijven? Dat zegt meer dan genoeg lijkt me....

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:51

Idd te triest voor woorden...
Het geeft ook een onrechtvaardig gevoel dat er niet genoeg (wets)middelen zijn om dit soort zaken/lieden aan te pakken.
Veulen leek mij ook een vroeggeboorte gezien z'n hoofd en zo, maar misschien lijkt dat zo.
Ook de modderpoel met jaarling die bij moeder drinkt viel op. Wellicht dat ze dik in het haar zitten en dat daarom de conditie beter lijkt dan dat 'ie is?
Brrrrrr misselijk makend gewoon......hoop dat er gauw betere tijden voor de paardjes komen....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:54

jes_sira schreef:
winia4ever schreef:

Zou kunnen, maar een paar weken onopgemerkt blijven? Dat zegt meer dan genoeg lijkt me....

Ligt er aan waar de eigennaar voert, en waar ze het veulen geworpen heeft, ze hebben een groot stuk land, ik ga ook niet dagelijks het hele land controleren of er wat is.

er staan erg veel paarden in deze drek in de winter daar word niks van gezegt, waarom is hier zo ophef over..

ik vind de foto's gewoon niet genoeg aanduiden om dit te kunnen zeggen, als ik in de winter langs stallen gaan, en zo foto maak en zeg dat ze dagen in deze drap staan worden ze dan ook ineens verwaarloost?..
In de winter is de grond slecht..

Over het water, en het veulen is natuurlijk niet correct, maar ze weten niet precies hoe het allemaal gebeurd is met het veulen.
Laatst bijgewerkt door daphneM op 16-03-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:55

Euh winia4ever, een beetje paardeneigenaar houd merrie wel in de gaten rond de geboorte. En het liefst op stal, zodat alle hulp voor handen is...
Ik ken er geen een die merries zo hun weg laat...