Einde couperen staarten bij paarden mogelijk in zicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Einde couperen staarten bij paarden mogelijk in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:10

www.levendehave.nl

De overheid gaat toch afdwingen dat er een einde komt aan het couperen van staarten bij paarden. De ''sector'' moet een coupeerverbod in ''basisregels'' vastleggen, aldus staatssecretaris Bleker.

Dit betekent dat er geen paarden zonder staart meer mogen verschijnen op keuringen en andere evenementen. Bleker komt met deze opdracht aan de sector na een motie van SP-er Van Gerwen die vroeg om een tentoonstellingsverbod voor paarden met gecoupeerde staarten.

Het couperen van staarten bij paarden is al geruime tijd verboden, maar het gebeurde nog steeds via de zogeheten ''Frankrijkroute'', in een land waar het nog wel is toegestaan. Daardoor verschenen er nog altijd veulens zonder staart op keuringen. De voorganger van Bleker, landbouwminister Gerda Verburg, vertrouwde erop dat door voorlichting van bijvoorbeeld de stamboekorganisaties aan het couperen vanzelf een einde zou komen.

Bleker verlangt nu van de Sectorraad paarden dat het tentoonstellingsverbod wordt opgenomen in het Plan van Aanpak voor het welzijn van paarden. Dit plan, waarvan een uitgewerkte versie in mei wordt verwacht, zal een basisregel bevatten over het couperen van staarten bij paarden. Bleker meldt in zijn reactie op de motie dat de KNHS deelname van paarden met gecoupeerde staarten aan evenementen al niet meer toestaat.

amazone77

Re: Einde couperen staarten bij paarden mogelijk in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:12

eerst zien dan geloven......ze zijn er al jaren mee bezig......laatst bij de trekpaarden hengsten keuring alles nog zonder staart....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:13

Als paarden met gecoupeerde staarten niet meer aan keuringen mogen deelnemen, wie gaat het controleren, en vooral, wie gaat het handhaven?
En komt er dan echt echt echt geen uitzonderingsregel? Want als er wel een uitzonderingsregel komt, gaat iedereen weer massaal onder die uitzonderingsregel showen...

Eerst zien, dan geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:50

Het was toch al verboden. :+

Aan de ene kant ben ik er blij om, maar aan de andere kant; voor alle mensen die hun [ras] gecoupeerd gekocht hebben (dus al bij de vorige eigenaar) is het wel sneu.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:07

Mooi dat er weer iets schot in de zaak zit. Nu hopen dat ze het er echt doorheen krijgen!

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:18

Ze moeten de oor van zo een boer eens couperen... kijken hoe hij dat vind! echt schandalig.. het is gewoon mishandeling en het moet stoppen.. maja wie houd ze tegen??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:19

KoudbloedKim schreef:

Aan de ene kant ben ik er blij om, maar aan de andere kant; voor alle mensen die hun Trekpaard gecoupeerd gekocht hebben (dus al bij de vorige eigenaar) is het wel sneu.

In Nederland ja ;)
Tegenwoordig gaat men nog naar het buitenland om te laten couperen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:25

Maar het was ook al zo dat er geen gecoupeerde paarden (na een bepaald jaartal) niet meer op keuringen mochten verschenen.
Wij waren 1 van de weinige die vorig jaar Juli met een [ras] mét staart kwamen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:41

Bij mijn weten (ik volg het nieuws hieromtrent wel redelijk) is dat niet zo... Maar kan iets zijn vergeten?
Zolang er bij de wet niets is vastgelegd, en er niet door een ZBO oid iets wordt vastgelegd en gecontroleerd, zal het niets worden met een verbod.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:52

Ik denk ook: eerst zien, dan geloven. In ieder geval goed dat het weer in de picture staat. Hopelijk ditmaal met succes!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:56

Het is hier in België ook al verboden hoor. Maar ik zag deze week in de Hippo een trekpaardenkeuring met 2 jaars, allemaal zonder staart! Je zou toch denken dat die eigenaars niet zouden mogen deelnemen?! Maarnee, je ziet geen paard met staart op keuring..!

Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden.
(Wikipedia)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:44

ja en de paarden dan zonder staart? die worden zeker gewoon aan hun lot overgelaten.
die brengen toch geen geld meer op dus ja.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:59

Mimichelle schreef:
Ze moeten de oor van zo een boer eens couperen... kijken hoe hij dat vind! echt schandalig.. het is gewoon mishandeling en het moet stoppen.. maja wie houd ze tegen??

OOR... Ik weet wel een "boeren"staart die er af kan..... ~~}>

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:04

Olster4ever schreef:
ja en de paarden dan zonder staart? die worden zeker gewoon aan hun lot overgelaten.

Gaan naar de slacht ofzo, brengen ze nog iets op ;(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:00

Paarden zonder staart krijgen veulens met staart. Niet meteen zo dramatisch hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:02

_Caitje__ schreef:
Olster4ever schreef:

Gaan naar de slacht ofzo, brengen ze nog iets op ;(

Dan stellen ze een datum. Paarden na die datum moeten hun staart behouden.
Paarden van voor die datum zullen vaak wel nog mee mogen doen met keuringen ed..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:45

Paarden zonder staart kunnen idd prima veulens met staart krijgen...

Nu maar hopen dat het gezonde verstand eindelijk door begint te dringen. Ik heb al eens eerder gezegd, dat overal ter wereld koudbloeds mèt staart rondlopen, zonder problemen, maar in Noord-Frankrijk en België en bij enkele fossielen in NL leven paarden die blijkbaar niet met staart kunnen leven, dat zijn heeeele bijzondere paarden daar... De smoezen die die mensen hebben waarom de staart eraf zou moeten... Terwijl bij onze oosterburen het geen enkel probleem geeft dat koudbloeds een staart hebben.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:33

KoudbloedKim schreef:

Aan de ene kant ben ik er blij om, maar aan de andere kant; voor alle mensen die hun Trekpaard gecoupeerd gekocht hebben (dus al bij de vorige eigenaar) is het wel sneu.

Nee, dat is niet sneu. Het is schandalig dat er mensen zijn die een gecoupeerd paard kopen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:41

Zou de KNHS regel dan veranderen wat betreft wedstrijden? Het is voor gecoupeerde paarden die vanaf 2006 zijn geboren niet meer toegestaan te starten, zou het dan straks dan verboden worden voor alle gecoupeerde paarden?
Hoop van niet, want dan kan ik mn startkaart weer weggooien :\

Albert: Pardon? Leg dat eens even uit dan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:08

Door een gecoupeerd paard te kopen hou je deze mishandeling in stand; keur je het impliciet goed.
Als niemand een gecoupeerd paard zou kopen zou deze barbaarse praktijk al lang uitgestorven zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:21

Mimichelle schreef:

Ik dacht eigenlijk aan een ander lichaamdeel :+ :=

Lijkt mij idd de beste oplossing; geen paard die zonder staart op een keuring mag verschijnen
Dan moet dat idiote middeleeuwse gedoe toch een keer stoppen

edit: typefout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:39

Albert schreef:
Door een gecoupeerd paard te kopen hou je deze mishandeling in stand; keur je het impliciet goed.
Als niemand een gecoupeerd paard zou kopen zou deze barbaarse praktijk al lang uitgestorven zijn.
Wat een onzin.. :roll:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:46

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:49

KoudbloedKim schreef:
Albert schreef:
Wat een onzin.. :roll:

Dat is niet helemaal onzin.
Nu zijn er altijd nog veel liefhebbers die ze zonder staart mooier vinden.
Als fokkers hun veulens zonder staart niet meer kunnen verkopen zullen ze het wel laten om ze te couperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:53

Dan zouden ze die fokkers aan moeten pakken, niet de kopers.
Misschien betrek ik het ook wel teveel op mezelf, want als Kim staartloos was geweest, had ik haar ook gekocht.
Voor mij gaat het om de binnenkant, niet om de achterkant. :+