Oostenrijkse uitvinding kan paarden zindelijk maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oostenrijkse uitvinding kan paarden zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:29

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De Oostenrijker Alexander Kronsteiner zegt de oplossing te hebben gevonden voor vieze stallen. Hij ontwierp een systeem waarbij paarden een voedselbeloning krijgen wanneer ze op een vaste plaats in de stal urineren of mesten.

Samen met Hermann Sonnleitner ontwikkelde Kronsteiner twee verschillende systemen. Bij het eerste systeem wordt een camera aan het plafond gehangen die op een specifieke plaats in de stal is gericht. Op het moment dat het paard op de gewenste plaats urineert of mest, wordt een automatisch voersysteem geactiveerd. Bij het tweede systeem wordt een opvangbak met rooster geïntegreerd in de stalbodem. Deze opvangbak is voorzien van een sensor die bij het registreren van mest of urine het voersysteem aanstuurt. Kronsteiner is positief over de resultaten bij de eerste (kleine) testgroep van vijf paarden. Zij leerden uiteindelijk allemaal op de juiste plaats hun behoefte te doen. In sommige gevallen duurde het wel enkele maanden om het te leren.

De lange termijn effecten zijn volgens de uitvinders groot. De stalverzorging neemt minder tijd in beslag en de bodembedekking kan langer blijven liggen. Het voedsel mengt bovendien niet meer met mest en de paarden liggen in een schoon bed. Het systeem is geschikt voor het opvangen van de mest van hengsten, ruinen en merries en het opvangen van de urine van merries. Het systeem dient permanent in de stal te worden geplaatst omdat paarden het aangeleerde gedrag na enkele weken verleren.

In 2006 startte Kronsteiner met de ontwikkeling van de twee systeem en in augustus 2010 vroeg hij patent aan. Hij is nu op zoek naar een bedrijf dat het K-boxS-systeem wil produceren.

LBLGypsyCobs

Re: Oostenrijkse uitvinding kan paarden zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:01

Waarom de paarden niet gelijk leren om hun behoefte in een bak in de stal te doen en dat ze gelijk doorspoelen als ze klaar zijn, hoef je helemaal niet meer uit te mesten :)*

Ik weet niet zo goed wat ik van deze uitvinding moet denken eigenlijk, misschien dat het over 20 jaar heel normaal is om het in de stal te hebben.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:18

Mijn tinker poept ook netjes achterin.
Gewoon uitmesten en dan 1 drol achterin laten liggen.
Vooraan opstooien met schoon stro en achterin `vies`laten.

Sommige paarden snappen het snel anderen niet.
Quarter van mijn vriend is nogal eigenwijs :Y) maar de aanhouder zal hopenlijk winnen ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:42

renate85 schreef:
Mijn tinker poept ook netjes achterin.
Gewoon uitmesten en dan 1 drol achterin laten liggen.
Vooraan opstooien met schoon stro en achterin `vies`laten.

Sommige paarden snappen het snel anderen niet.
Quarter van mijn vriend is nogal eigenwijs :Y) maar de aanhouder zal hopenlijk winnen ;)

Mijne is dan zo'n gevalletje waarbij dat niet werkt. :D
Ik doe al jaren trouw wat "vies" achterin laten liggen, maar meneer denkt er
anders over....ach...tis een man hè?! :')

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:43

Tja.. Leuke oplossing maar peop scheppen moet je toch.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:44

Ik heb bij elkaar 6 tinkers, die allemaal zindelijk zijn.
De paarden mesten allemaal in een hoek van de box.
Zelfs zo erg, als je een dag niet mest er gewoon een grote berg ligt die zo weg kan scheppen.
Het is wel zo dat 2 merries, moeder en dochter zijn.
de hengst is de vader en grootvader van de drie andere merries
Dus dit is erfelijk dat mesten in een hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:50

Mijn tinker en andalu zijn ook zindelijk. Die mesten mooi buiten of op 1 hoopje.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:54

Poep scheppen moet je toch wel... Ik vind altijd een gelijkmatig vieze stal makkelijker om uit te mesten dan een waar alles op een hoop ligt. Maar wij hebben potstallen, daar zit hem misschien het verschil in.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:16

Onze merrie is ook vrij 'zindelijk'. Mest en plast eigenlijk altijd op hetzelfde deel, helaas zit daar ook de automatische drinkbak, dus daar moeten we regelmatig mest uitvissen. Onze ruin is een smeerkees. Plassen meestal wel op 1 en dezelfde plek, maar mesten, de hele stal door en dan lekker alles vertrappen etc. Ideaal zou toch wel zijn als ze het in een soort van zelfreinigende opvangbak of zo zouden doen ;)

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:28

mijn pony is ook heel schoon en poept in een hoek. Plassen kan hij helaas niet gericht.

Hij staat alleen nu met een vriendje. Gaat toch wat moeilijker dus, ze lopen het door de stal heen nu. Terwijl het vriendje van mn pony volgens mij ook netjes is. Misschien ook maar een keer weer proberen, zindelijk maken, nu ze samen staan...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:32

Guus is ook zindelijk, dus zijn er wel meer die het kunnen,
als hij moet plassen draait ie rondjes en is voor zijn baasje een teken dat ze met n emmer oid moeten komen en als ie moet mesten buiten op straat heeft ze m geleerd om het op te houden, dus zo bijzonder is het van die oostenrijkers niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:35

mag een paard nog paard zijn eigenlijk?

mijn merrie plast gelukkig meestal op dezelfde plek en heeft ook vaste mestplaatsen (komt doordat ik op meerder plaatsen voer aanbied, dus zou het kunnen herleiden tot 1 plek)
Maar paard van mijn vriendin mest overal en denkt te kunnen helpen door alles op 1 hoop te krabben... die gaat dus echt niet leren van op 1 hoop te mesten, hoe graag mijn vriendin dit ook zou hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:07

Heel handig! :j En erg logisch. :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:18

zou een uitkomst zijn, bij ons op stal worden de boxen dagelijks opgestrooid en wekelijks volledig geleegd.
De dag na het volledig verschonen is zijn box alweer absoluut een ******zooi. maakt niet uit waar, op zijn hooi, half in de waterbak zowel in de hoeken als in het midden.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:34

Zelfde is al eens gedaan met koeien, maar dan met urineren. Wanneer de koeien urineerde op de verkeerde plek op stal werd er door het contact van de urine met de vloer een elektrisch stootje afgegeven (arme koe). Die dieren leerde ook binnen enkele weken op maar 1 plek te urineren.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:37

Mijn mini doet het uit zichzelf, alle drollen op een hoop en een keurig nette stal! :P
Heerlijk, want de rest zijn echte viespeuken!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:11

Of het echt zindelijk te noemen is, weet ik niet, maar mijn paard hoeft nooit iets te laten vallen tijdens de training of op wedstrijd! De trailer is vaak wel de pineut, maar dat is dan nooit zo veel!
Daarnaast is het in de stal ook altijd de achterkant die vol ligt, en niet voorin of zo!
En buiten hebben al onze paarden tot nu toe een vaste plaats aangehouden. Aangezien we ook een tijdje zonder paard hebben gezeten, is de plek ondertussen wel verschoven, maar je hoeft niet heel de bak rond te gaan om alles te verzamelen!

Mijn C-pony kreeg het wel voor elkaar om op de verhoging veel neer te leggen. Haar stal bestond uit een stenen muurtje van ik denk zo'n 1.30 m hoog en vanaf daar werd het hout. En op dat stenen muurtje lag altijd wel wat! Waarschijnlijk had ze in de gaten dat wij anders rugklachten zouden krijgen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:26

Ik vind het juist vreselijk zwaar mesten als een paard alles op een hoop laat vallen, ik doe nog liever 'paaseieren zoeken' dan eigenlijk :o

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:35

Urielle schreef:
Ik vind het juist vreselijk zwaar mesten als een paard alles op een hoop laat vallen, ik doe nog liever 'paaseieren zoeken' dan eigenlijk :o

Ben ik met je eens. Ik vind het ook zwaar als een paard op een plek poept om het dan weg te scheppen. Het gaat bij mij veel makkelijker en sneller als de drollen her en der liggen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:03

We hebben een pony die wel rond scharrelt over het terrein
maar als mavrouw hoge nood heeft gaat ze terug naar stal om achter in te mesten
of een enkele keer doet ze het op de mest hoop
Volgens mij is ze zindelijk :+
Laatst stond ze op een stukje gras zonder mest
bij het op stal zetten plofte ze bijna :o

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:07

ik heb denk ik ook n super net paard.
hij mest alleen op de 1/2 van ze box achterin ze boxen plast ook op 1 plek.
hij zal nooit midden in ze stal mesten,hij is nogal lui en houdt van slapen en dan ligt ie midden in ze eigen mest en dat is vies.
hij heeft ook nog nooit een mestvlek of urinevlek op ze lijf gehad.
nou heb ik hiervoor n merrie gehad en die was echt een smeerkousdie was niet schoon of zindelijk te krijgen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:50

domixXx schreef:
Urielle schreef:

Ben ik met je eens. Ik vind het ook zwaar als een paard op een plek poept om het dan weg te scheppen. Het gaat bij mij veel makkelijker en sneller als de drollen her en der liggen.

Geef mij maar de berg in de hoek.
Even de hoek leeg scheppen en je bent klaar.

Weet je hoeveel vlas dit scheelt per jaar ???
Alles wordt duurder, stro, hooi en vlas.
Geef mij maar een zindelijk paard, scheelt echt in de totale jaarlijkse onderhouds kosten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:00

Mijn paard mestte ook netjes in een hoek en plaste precies in 't midden van de stal (handig zo'n ruin)
en we hielden bergen stro en vlas over! Echt ideaal!
Met een baaltje vlas deed hij makkelijk een week en dan had hij nog een hele berg schoon spul over.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:08

Cayenne schreef:
Mijn paard mestte ook netjes in een hoek en plaste precies in 't midden van de stal (handig zo'n ruin)
en we hielden bergen stro en vlas over! Echt ideaal!
Met een baaltje vlas deed hij makkelijk een week en dan had hij nog een hele berg schoon spul over.

Ideaal paard, baaltje vlas kost tegenwoordig ook al minimaal 6 euro.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 22:26

Hier ook een zindelijke tinker :j
Hij mest altijd achter in het hoekje, en plassen doet ie alleen buiten, dus ik gebruik zelfs helemaal geen bodembedekking, de (uitloop)stal is hier altijd helemaal schoon :)